Codename: Outbreak - první dojmy

  12:00
Akční hra Codename: Outbreak se sice na první pohled tváří poměrně nenápadně, ale stačí jen pár minut a totálně jí propadnete - a to jak v singleplayerové kampani, tak i v multiplayeru. Na recenzi si sice počkáme až do doby, kdy tento titul vyjde v plné lokalizaci i u nás, ale již dnes vám přinášíme první dojmy, které v nás zanechal.

Codename: Outbreak Tak jsme se konečně dočkali - na světový trh dorazila taktická akční hra Codename: Outbreak. Již od počátku, kdy hra nesla stručný název Venom, bylo zřejmé, že se bude jednat o mírně netradiční a hlavně velice zábavný titul, který vás jen tak nepustí. Obě hratelná dema, která tvůrci vydali, to také jen a jen potvrzovala. No a nyní, po zhruba desítce hodin hraní, můžeme říci, že je tomu opravdu tak. Vzhledem k dohodě s českým distributorem, který přinese Codename: Outbreak na náš trh v plné lokalizaci za více než příznivou cenu, počkáme se samotnou obsáhlou recenzí až na den, kdy se objeví Codename: Outbreak i v našich obchodech. Odolat pokušení podělit se s vámi o první dojmy z hraní jsme však nedokázali.

Zajímá vás, co je na této hře tak vyjímečné? Rozhodně to není příběh, i když ani ten není nikterak špatný. Na zem dopadl meteorit, který vyřadil z provozu jednu meteorologickou stanici. Policisty a později i vojáky, kteří k napůl zničené stanici přijeli, už nikdy nikdo neviděl. Na místo jste tedy vysláni vy a vaše jednotka speciálně vycvičených bojovníků, kteří se nezaleknou ničeho a před žádným nebezpečím neustoupí. Tentokrát ale půjde opravdu do tuhého, jak zjistíte ostatně velice brzy. Jak se totiž zdá, společně s meteoritem (byl-li to Codename: Outbreak meteorit) přistálo na Zemi i blíže nespecifikované množství jakýchsi zákeřných organismů, jež jsou schopny svou oběť ochromit, napojit se na její nervová centra a de facto ji takto ovládat. Hádejte, co se stalo s oněmi po zuby ozbrojenými vojáky... Tušíte správně. Ještě že ani vy nejste žádná ořezávátka. Jak postupně procházíte úrovněmi a objevujete různé zápisníky, vzkazy a počítačové disky, skládáte si dohromady příběh, který se zde odehrál, a dostáváte tušení, co všechno se ještě může stát.

Může se vám zdát, že něco podobného tady už někdy bylo a zvlášť nápad s lidmi ovládanými jakýmisi chobotničkami originalitou příliš nezavání. Přesto je poměrně poutavý a rozhodně vás nijak nezklame. Těžiště hry ale spočívá v něčem úplně jiném - v propracovaném herním systému, který v kombinaci s použitým enginem vypadá jako jakýsi mix her UFO: Enemy Unknown, Covert Ops a Operation Flashpoint. Připadá vám to jako nesmysl? Tak počkejte, až uslyšíte víc - pak pochopíte.

Na začátku každé mise si vybíráte ze svého týmu dvojici vojáků, s nimiž se pokusíte daný úkol splnit. Každý z nich je charakterizován nejen vlastním obličejem a krátkým popisem, ale Codename: Outbreak hlavně šesticí vlastností, jež určují jeho bojové kvality. Postupem času se tyto charakteristiky stále vylepšují - v závislosti na tom, kolika misemi daný voják prošel. Jak ale tušíte, někde zde musí být háček. Protože kdyby zde nebyl, nic by vám nebránilo projít celou hru jen se dvěma členy vaší skupiny, kteří by byli díky vylepšování atributů de facto naprostí supermani. Onen háček spočívá v tom, že zranění nejsou vyléčena hned po skončení mise, ale hojí se postupně. Tím pádem jste nuceni používat nejen ty vojáky, kteří mají nejpříhodnější vlastnosti pro nadcházející střet, ale hlavně ty vojáky, kteří na tom jsou zdravotně nejlépe.

Jakmile vstoupíte do mise, ovládáte jednoho z dvojice vojáků přímo, druhému pomocí klávesových zkratek určujete mód chování. Můžete se ale mezi oběma libovolně přepínat a hrát tak za toho, který vám v daném okamžiku lépe vyhovuje. Nemusíte se přitom bát, že by byl váš kolega jen jakousi přítěží, která nadělá víc škody než užitku. Jak si řekneme trošku níže, AI je více než slušná a nejednou vám váš „wingman“ zachrání život. Můžete se tedy na něj spolehnout, ale nenechávejte vše jen na něm. Mějte sami oči na stopkách a bedlivě sledujte okolí okolo sebe, protože zde více než jinde platí pravidlo „vidět a nebýt viděn“. Codename: Outbreak Podaří-li se vám zabíjet protivníky potichu a nenápadně, proklouzente nepřátelskou obrannou linií jako horký nůž máslem. Zkuste se ale na chvíli producírovat před nepřátelským sniperem a uvidíme, v jakém stavu (pokud vůbec) se vrátíte na základnu. A dopustíte-li, aby byl spuštěn poplach, pak uděláte vůbec nejlépe, když si na půl hodiny lehnete do křoví a počkáte si, až mumraj utichne. Už chápete? Codename: Outbreak není žádnou klasickou doomovkou, zde musíte nejdříve myslet a pak teprve jednat.

Pár slov si jistě zaslouží i engine, který je společně s herním systémem snad tím nejlepším, co může Codename: Outbreak nabídnout. Podíváte-li se na obrázky, můžete namítnout, že jsou sice hezké, ale že jste již jistě viděli lepší. Ano, to je samozřejmě pravda. Ale on má tento engine také jiné, mnohem lepší přednosti, než je jenom počet vizuálních efektů a desetitisíce zobrazených polygonů (tedy... ne, že by je neměl :o)). Tím je jeho obrovská komplexnost. Venkovní mise se totiž odehrávají často na několika kilometrech čtverečních, přičemž během hry nenarazíte na jedinou nahrávací pauzu, na něž jsme v takovýchto případech zvyklí z dob Half-Lifu. Vše se načítá průběžně bez jakéhokoliv zdržení, takže to ani nezaznamenáte. Asi není zapotřebí zdůrazňovat, jaká je potom atmosféra v misi - opravdu Codename: Outbreak máte pocit, že jste vysazeni daleko od místa určení a musíte se pomalu a opatrně propracovat k cíli, přičemž každá chybka se může krutě vymstít. Druhou zaznamenáníhodnou vlastností enginu je jeho práce s AI. Není se čemu příliš divit - engine nebyl původně vyvíjen jako grafický, ale právě jako nadstavba pro práci s umělou inteligencí. Zatímco tedy v jiných hrách sice narážíte často na hezké a snaživé pokusy o realistické ztvárnění vzorců chování nepřátel, Codename: Outbreak převyšuje valnou většinu z nich přinejmenším o dvě až tři třídy. Nepřátel tedy není nijak mnoho, ale nejsou v žádném případě hloupí. Pokud vás spatří, automaticky se vás snaží obklíčit a krýt se přitom za terénní překážky, a pokud o vás neví, chovají se tak, jak by se od nich čekalo (patrolují, baví se spolu, odpočívají...). Ale jak dostanou podezření, není s nimi žádná legrace.

Tím bychom mohli pomalu končit - nejedná se konec konců o recenzi, ale jen o první dojmy z hraní. Ono to ale ještě nejde. Codename: Outbreak má ještě jednu věc, o níž se prostě musíme zmínit - multiplayer. Ten nabízí hned několik módů, ale proč to zapírat, zatím jsme zkoušeli jen kooperativní. Jak asi tušíte, zážitek ze hry je mnohem lepší, když nejdete s jedním „wingmanem“ řízeným počítačem, ale se dvěma nebo třemi spoluhráči. Mohli Codename: Outbreak bychom jistě popsat několik stránek jen tím, jak zábavný multiplayer v této hře je, ale místo toho asi bude stačit, řekneme-li si jedinou věc - kooperativní mód v Codename: Outbreak s přehledem zatlačil do pozadí našeho zájmu multiplayerové demo Return to Castle Wolfenstein, jež už dlouhé týdny kraluje našim počítačům. Tedy, kralovalo :o). Snad se někdy dostaneme i k ostatním módům (jen při pomyšlení na CTF v tomto prostředí v šestnácti lidech se mi začínají třást ruce...).

A tím pro dnešek končíme. Codename: Outbreak není v žádném případě nějak nadmíru „hypovaným“ titulem, ale rozhodně si chválu zaslouží. Kromě Flashpointu totiž není snad žádná hra, která by s ním snesla srovnání. Uvidíme pochopitelně později, v recenzi samotné, zda se nakonec neobjeví ještě nějaká závažná chyba, která by tyto první dojmy nějak zkazila, ale zatím tomu nic nenasvědčuje. Takže vám můžeme říci jedno - těšte se, máte na co. Codename: Outbreak totiž přijde až k vám, a to kompletně v češtině a za velice rozumnou cenu. O tom, jak bude lokalizace vypadat, vás budeme pochopitelně s předstihem informovat, stejně jako o mnohých dalších prvcích, které jsme tentokrát zamlčeli, abychom si je nechali až na recenzi :o).

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...