Empire Earth - štika mezi kapříky

  12:00aktualizováno  12:21
Již delší dobu se na trhu neobjevila žádná hra, která by výrazněji zčeřila vody v již poněkud zabahněném rybníčku realtimových strategií. Jak se ale zdá, měla by se tato situace v brzké době změnit. Blíží se k nám totiž hra Empire Earth, která si dělá ambice stát se jednou z nejlepších RTS všech dob. Jaký byl náš první dojem z ní?

Empire Earth Ačkoliv se v poslední době objevuje na trhu čím dál tím více realtimových strategií, zdá se, že úroveň jejich kvality je nepřímo úměrná jejich kvantitě. Ne, že by byly všechny nové tituly tohoto žánru špatné - to v žádném případě - ale již dlouhou jsme nebyli svědky toho, že by nám nějaká RTS doslova vyrazila dech. Ano, některé jsou pěkné, některé jsou vcelku zdařilé a originální, avšak už dlouho se na našich monitorech neobjevila realtimovka, kvůli níž bychom na několik dlouhých týdnů omezili veškeré životní funkce na minimum a soustředili se jen na jedno - pokoření té bestie, kvůli níž už nemůžeme ani jíst, ani spát, ani se soustředit na cokoliv jiného. Nyní se zdá, že by se mohla tato situace změnit. Nezadržitelně se totiž blíží vydání hry Empire Earth, která by mohla vodou v našem mírně zatuchlém strategickém rybníčku řádně zamíchat. A protože nedávno vyšla hratelná demoverze, která o daném titulu vždy prozradí víc než deset tiskových zpráv dohromady, můžeme se podívat, co nám Empire Earth přinese.

O příběhu hry Empire Earth toho bylo již řečeno opravdu mnoho a lze tedy předpokládat, že všichni fanoušci realtimových strategií tuší, o co v této hře půjde (ostatně na Empire Earth BonusWebu to již mnohokrát zaznělo - např. zde). Protože ale nejde předpokládat, že by všichni naši čtenáři byli zapálení fanoušci tohoto žánru (nebo že klikli na uvedený odkaz), v krátkosti si její děj připomeňme. Pracovníci společnosti Stailness Steel Studios nám chtějí v několika rozsáhlých kampaních představit historický vývoj lidstva od jeho počátku až do blízké budoucnosti - tedy bratru nějakých půl milionu let. To není žádné troškaření, že? No a protože se jedná o počítačovou hru zařazenou do šuplíku realtimových strategií, asi nás nepřekvapí, že ústředním tématem budou malé pohraniční bojůvky, kmenové střety, krvavé bitvy a dokonce i světové války. Zaměření jednotlivých misí a celých kampaní přitom neodráží jen fabulační schopnosti vývojářů a leveldesignérů, ale také (a to především) skutečný dějinný vývoj, různé klíčové historické situace apod. Přesto se hra nemění v nějakou suchou učebnici dějepisu, ale vše je podáváno, jak by řekl klasik, formou jednoduchou a snadno přístupnou. Ve svém výsledku by pak hra Empire Earth měla být díky komplexnosti, kvalitnímu vizuálnímu zpracování a výtečnému hernímu systému dalším mezníkem na poli realtimových strategií - podobně jako kdysi např. Age of Empires.

Empire Earth Než ale začneme bouchat láhve šampaňského a oslavovat příchod nového krále žánru, asi by nebylo na škodu se na chvíli zamyslet a zhodnotit fakta. Ono totiž pokusů o vytvoření komplexní hry s výtečným herním systémem, historickým pozadím a mohutnými ambicemi již bylo mnoho, ale dnes si již málokdo na tyto velkolepé projekty vzpomene. Nezapadne Empire Earth také do bahna průměru? Naštěstí se zdá, že bude tohoto osudu ošetřena a že její tvůrci do ní nevkládají naděje jen tak nadarmo. První pohled na hru pochopitelně nemůže odhalit všechny její klady a slabiny, ale zatím vše nasvědčuje tomu, že Empire Earth si opravdu jistou pozornost zaslouží. Podívejme se nejprve na herní systém. Ten v jistých aspektech silně připomíná jeden z nejslavnějších titulů tohoto žánru, již zmiňovaný cenami ověnčený projekt Age of Empires. I zde vaši vesničané obstarávají potravu, kácejí lesy, těží kámen, zlato a železo, stavíte jim domky, aby měli kde bydlet, za získané suroviny stavíte budovy, rekrutujete jednotky, provádíte výzkum nových technologií apod., a to za jediným účelem - abyste byli schopni porazit své nepřátele. Oproti Age of Empires je zde ale jeden podstatný rozdíl - vše je mnohem komplexněji zpracováno, aniž byste však byli nuceni hrát s jednou rukou na myši a druhou zároveň listovat v manuálu. Empire Earth Těžko to pár slovy popsat, ale v zásadě to lze říci následujícím způsobem. Vadilo vám něco na AoE? Tvůrcům Empire Earth evidentně také a rozhodli se to odstranit. Vaše jednotky tedy budou mnohem různorodější, přičemž každá má své uplatnění. Tato slova padla již mnohokrát a ne vždy to byla pravda, ale tentokrát tomu tak opravdu je. Každý z typů jednotek má totiž zároveň i nějakou výraznou slabinu, kterou jiné jednotky mohou využít (je to něco jako hra kámen - nůžky - papír). Nelze tedy prohlásit, že byste mohli mít nějakou supermegaskvělou mašinu na zabíjení, proti které by nikdo neobstál. Pokud byste takovou měli, přiběhne záškodník, přestřihne pár kabelů a místo vražedného stroje máte hromádku šrotu :o).

Přitažlivá je ve hře obrovská různorodost jednotek a šíře škály činností, jež mohou provádět. Demo samozřejmě příliš velký výčet typů neobsahovalo, ale už z něj bylo patrné, jakým směrem se tvůrci vydali. Zajímavou postavičkou je např. takový prorok, který dokáže (mimo jiné) sesílat pohromy, jako je zemětřesení, nákaza, ohnivý déšť nebo vznik sopky. Abych parafrázoval ohraný slogan - ničení nepřátelského města nebylo nikdy tak zábavné. Ale není zde jen prorok. Máme zde kněží, různé hrdiny a další - a to se pohybujeme stále jen ve Empire Earth starověku. Pochopitelně, že jak hra půjde dál a vy budete přecházet z jednoho věku do druhého, budou se objevovat nové a nové specializace, nové unikátní jednotky s unikátními schopnostmi a herní systém se tak bude průběžně měnit a odpovídajícím stylem bude muset jistou transformací projít vámi používaná taktika, což má jeden vynikající efekt - Empire Earth vám rozhodně jen tak nezevšední.

Herní rozhraní je klasické a asi jediné, které pro realtimovou strategii přichází v úvahu - kombinace myš + klávesnice. Nemusíte se tedy učit nic extra nového, co by vám přidělávalo vrásky - kromě využívání třetího rozměru. Ano, hra Empire Earth je kompletně trojrozměrná. Já to ještě neřekl? Tak to říkám teď :o) (všímavý čtenář si toho ale jistě již všiml z okolních obrázků). Nemusíte se ale bát, 3D zpracování vám nebude komplikovat ovládání, jen zase posouvá hranice dnes používaných standardů o kousek dál. Díky němu totiž všechno vypadá naprosto výborně. Ze screenshotů to pochopitelně nemůže být patrné, ale animace ve hře jsou na hodně vysoké úrovni a možnost přesunout se s kamerou de facto až na samotné bojiště umocňuje zážitek až na samotnou mez únosnosti (no, trošku přeháním, Empire Earth ale vypadá to opravdu výborně). V rámci zachování plynulosti hry mají sice modely postav na sobě mnohem méně detailů, než bychom byli ochotni tolerovat u jiného žánru, ale propracovanost celku nepřipraveného hráče dost překvapí. Šípy létají obloukem, zapichují se do těl, ta krvácejí, vojáci se hroutí na zem, loď plápolá, země se otevírá pod nepřátelskou budovou a prorok hromovým hlasem sesílá mor na nevěřící... To se zkrátka musí vidět na vlastní oči.

Na slušné úrovni je i zvuk, a to jak hudební doprovod, tak různé efekty a „ambientní doprovod“, jako je šeptání větru v korunách stromů, hovor lidí na tržišti či tajemné šumění moře. Sečteno a podtrženo - první dojmy z hraní tohoto titulu jsou veskrze pozitivní. Je ale pravdou, že vynášet záveřečné soudy jen z několika hodin hraní by bylo nezodpovědné, zvlášt u tak komplexní hry, jakou Empire Earth nade vší pochybnost je. Počkejme si tedy na recenzi, která se již nebude opírat jen o hratelné demo, ale o finální verzi tohoto titulu. Toho bychom se měli dočkat již v polovině listopadu, takže konečný verdikt je nedaleko. Zatím si můžete dlouhou chvíli ukrátit onou demoverzí, nebo třeba přemýšlením, jaké to bude projít si s jedinou hrou prakticky celé dějiny lidského rodu.

Autor:
Témata: Loď, Zemětřesení
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...