Peter Molyneaux toho má na kontě už opravdu spoustu a je s velkým podivem, že se zatím neuchýlil k žádné tvůrčí pauze, nýbrž jede pořád na sto dvacet procent. S vlastní společností Lionhead právě dokončuje potenciální hity The Movies a Black and White 2, přičemž se nevzdává ani spolupráce s externími studii. Jedním z nich je i Big Blue Box, který v minulém roce vyvrhl na xboxový trh hitovku Fable, jež se okamžitě zařadila mezi nejprodávanější kousky na této platformě. O to větší smutek zažívala na Molyneauxova veledíla zvyklá PC komunita, jelikož exluzivita pro microsoftí skříňku se zdála být neprůstřelná. Naštěstí Peter nezapomněl, komu, vedle sebe samého, vděčí za svůj velký úspěch všeho, čeho se jen dotkne, tudíž se jednoho z nejlepších RPG napříč platformami dočkáme i my. A bylo by velkou chybou se mu patřičně nevěnovat. Takže pokryjte klávesnici bryndáky, aby pod tíhou vašich slin nepřišla k defektu a pusťte se směle do šťavnatého čtení o ještě šťavnatější hře.
Nejenže je nám po technické a prezentační stránce slibován dokonalý, ničím nerušící, titul, ale i co se obsahového partu týče, se můžeme těšit na spousty speciálních a v konzolové verzi neobsažených bonusů.
Fable se na PC objeví s podtitulem The Lost Chapters značícím nějaké ty změny oproti originální verzi a datum vydání stanovené na podzim tohoto roku, tedy necelých dvanáct měsíců po xboxovém releasu, tuto domněnku jedině potvrzuje. Peter není žádné prase a těžko dopustí, abychom se každou chvíli museli rozčilovat nad nedokonalostí a celkovou zmršeností konverze či snad v malém rozlišení jedoucí grafikou. Nejenže je nám po technické a prezentační stránce slibován dokonalý, ničím nerušící, titul, ale i co se obsahového partu týče, se můžeme těšit na spousty speciálních a v konzolové verzi neobsažených bonusů. Jejich (ne)radikálnost nás na zadek sice s největší pravděpodobností neposadí, poněvadž kolem a kolem vzato má jít jen o doplňky již tak skoro dokonalého celku, a to především o doplňky prodlužující na RPG trochu kratší herní dobu. Sice jen o pár hodin, ale i ty určitě potěší.
|
Když hra loni spatřila světlo světa, Peter Molyneaux se začal trochu překvapivě omlouvat za její menší revolučnost než jakou zpočátku v reklamních materiálech, které mluvily o v podstatě neomezeném offline MMORPG ne nepodobném Morrowindu, ale ještě s mnoha dalšími možnostmi, sliboval. A skutečně, Fable mělo mít mnohem otevřenější architekturu, avšak navzdory Peterovým pochyby vyvolávajícím omluvám, se nenašel snad vůbec nikdo, kdo by si na výsledek konstruktivně stěžoval. Je dost pravděpodobné, že vývojáři narazili na přeci jen pořád patrná omezení v současné době nejvýkonnější konzole, jež se však už dávno nemůže rovnat s vyspělými PC. Pokud tomu tak skutečně bylo, musíme Big Blue Boxu chtě nechtě vystřihnout poklonu, protože, i když se jim zřejmě nepovedlo přesně to, co zpočátku zamýšleli, dokázali Fable i tak vytáhnout na hranice možností X-BOXu, zde všechno bravurně vybalancovat a vytvořit špičkovou hru.
Ne, opravdu se netěšte na rozsáhlé prostory známé z již zmíněného Morrowindu a v budoucnu ještě rozšířené jeho pokračováním Oblivion, tvůrci vás pořád povedou tak trochu za ručičku a budou vás mít tam, kde chtějí. Prostě něco podobného Star Was: Knights of the Old Republic, ale vzato kolem a kolem jde jen o optiku, jakou na RPG hry nahlížíte. V případě free-form charakteru hry s prakticky neviditelnými hranicemi nemůžete vyžadovat silný a emotivní příběh, který Fable bez nejmenších pochybností vypráví. Pokud chceme mluvit o jejím herním systému, chtě nechtě si na pomoc budeme muset přizvat slovíčko s dvojsečnou vypovídací hodnotou – linearitu. K naší radosti si s ní ale tvůrci poradili navýsost dobře. Podle hráčů konzolové verze se budete po celou dobu hry tak intenzivně bavit, že jen ztěží postřehnete pouze minoritní větvení děje a u závěrečných titulků vás přepadnou pocity známé z dojezdu horské dráhy.
Fable se odehrává v bájné zemi Albion, jejíž prostředí nejenže je velice nápadité a variabilní, ale vzhledem k jeho fantasy podstatě se v něm hojně využívá i magických prvků. Renderované intro byste ve hře hledali marně. Animací je vůbec poskrovnu a když už se nějaké, jako třeba v úvodu, objeví, mohou se pyšnit parádním střihem a v mnoha případech netradičně i dojemností. Navíc neuvěřitelně efektně přechází rovnou v samotnou hru, takže například z nájezdu zlořádů, kteří na počátku hry srovnají se zemí vaší rodnou vesnici a pohřbí veškeré příbuzenstvo, se nestačíte ani oklepat a podle dobrých mravů si zatruchlit, nýbrž se rovnou, poté, co vás zachrání a vyšle tajemný mág, vydáváte po jejich stopách na epické dobrodružství se vším všudy. Zpočátku to sice na kdovíjaké epické vyprávění nevypadá, avšak časem se vám ze všech těch dějových otoček nejednou protočí hlava. Jak už bylo řečeno, Fable na příběhu hodně staví a o jeho propracovanosti svědčí i to, že se z nenápadných začátků dokáže rozvinout v dokonale promyšlenou zápletku, v níž do sebe všechno zapadá a kde nemáte šanci objevit hluché místo.
Začínáte totiž coby vyjukaný mladík bez sebemenších zkušeností, a nejenže tyto později získáte, ale budete dokonce i fyzicky stárnout.
Poměrně hodně netradiční je prvek hlavního hrdiny, tedy přesněji to, jak je hlavní rek a jeho vývoj vůbec pojat. Začínáte totiž coby vyjukaný mladík bez sebemenších zkušeností, a nejenže tyto později získáte, ale budete dokonce i fyzicky stárnout. Tady není třeba si něco namlouvat, jelikož podobně, nebojím se říci revoluční, přesto však naprosto přirozenou, jsme tu snad ještě neměli. Geniální Molyneauxův designopis cítíme na tisíc honů. Zprvu z tváře vašeho hrdiny bude čišet nezkušenost, vyjukanost a v nebezpečných situacích mu z rysů vyčtete i strach (doufejme však, že mu nebudeme muset vyklízet kalhoty a pucovat zadek). Jak ale bude získávat jednu zkušenost za druhou, nevytrhne ho hned tak nějaký ork, jelikož mu všelijaká monstra uštědřila už nějakou tu ránu čitelnou ze zjizveného těla. Na těle charakteru poznáme dokonce i preferovaný styl boje a z výrazu jeho tváře má být dokonce čitelné, zda se vydal po cestě dobra či zla. Ano, i na morální rozhodnutí bude ve hře kladen velký důraz a pokud si vyberete cestu špatňáka, musíte počítat s tím, že budete prosté civilisty odpuzovat krom rozzuřeného výrazu i fešnými růžky, jež vám vyraší na hlavě. Naopak z tváře hodného a nápomocného hrdiny se zračí dobrota a zlaté vlasy dávají tušit příbuzenský svazek se zlatovláskou. Ve středním věku budete logicky nejsilnější, poté už síly začnou trochu ubývat. Prostě klasický koloběh života, jehož zařazení jedině dosvědčuje původní předsevzetí tvůrců – vytvořit otevřenou hru, kde by tento systém byl nejen ospravedlnitelnější, ale i prakticky využitelnější. Ovšem i do současného designu Fable pasuje více než dobře a odlišuje hru od zbytku početného role-playing stáda. Zbývá ještě doplnit, že se budeme moci nechat nejrůzněji tetovat, upravovat si účesy a vůbec se po této stránce nehorázně vyřádit. Na konci hry tvůrci, díky desítkám ovlivňujících faktorů a jejich kombinací, slibují naprosto diametrálně odlišné postavy – žádné dvě by se sobě neměly podobat a ačkoliv je to, vzhledem k absenci multiplayeru či možnosti porovnávání postav online, celkem jedno, určitě potěší vědomí, že ten týpek ve hře je prostě VÁŠ charakter zrcadlící vaší podstatu.Narazíme na desítky NPC postav, s nimiž povedeme rozsáhlé a skvěle napsané rozhovory. Nejen ve způsobu, jakým je povedete, vám bude přiřknut status dobráka či zloducha. V dokonale žijícím světě totiž narazíte i na velkou spoustu mimo hlavní dějovou linii probíhajících situací. Pomůžete utlačovaným vesničanům, nebo se přidáte k jejich vykořisťovatelům. Zachráníte topícího se člověka či počkáte než skoná a pak mu vyberete kapsy? Záleží jen na vás! Vedle samotného dobrodružství chce však Fable být snad i simulátorem života. Jinak si nemůžu vysvětlit zakomponovanou možnost svatby s vaší vyvolenou, přičemž jí není nemožné ani zahýbat s dalšími milenkami či milenci! Ano, v dnešním světě se nesmí diskriminovat žádná menšina, natož ta pětiprocentní. Troufám si tvrdit, že v žádné doposud vydané hře jsme se s homosexuálními svazky nesetkali. Skvělé jsou reakce okolí na vaše činy, které se například ve městě propírají a lidé za vámi klidně mohou přijít s prosbou. K budování kultu osobnosti se skvěle hodí i u obchodníka zakoupená přezdívka, pod níž se vás následně lidé učí znát. Příjemné je, že si smíte koupit i vlastní dům či obchod. Ostatně samotným obchodováním podnikavé povahy také chvíli stráví. Parádní hratelnost celku podtrhne ještě několik miniher jako je například rybaření, kopání do slepic nebo hledání pokladů.
|
V instituci nazvané Hero`s Guild, jež reprezentuje tutorial si vyberete své hlavní zaměření. Jde o poměrně profláklé specializace. Buď se rozhodnete budovat kariéru mečem, lukem nebo pomocí magie. Ve samotném průběhu hry se pak dají styly různě kombinovat, avšak nepočítejte s jejich kompletním ovládnutím. Od toho si Fable musíte zahrát ještě jednou či rovnou vícekrát. Ostatně znovuhratelnost popohání i zmíněná volba dobro/zlo. Za zabitá monstra či splněné questy získáváte klasické zkušenosti, s dosažením nového levelu se proměnící na do vlastností investovatelné bodíky. Ovšem, podle toho, jakou specializaci preferujete, dostáváte i zvláštní body, které smíte vložit jen do oblasti, jejímž využitím jste k nim přišli. Zajímavé a nutící taktizovat.
O nic hůře nepůsobí ani prostředí, ať už jsou to krásné lesy, savany, zasněžené pláně či přímořské lokace – všechno vypadá maximálně atmosféricky.
Už na X-BOXu vypadala hra úchvatně. Hrátky s postavou vyžadují její bezchybné vymodelování i rozpohybování a toho se na sto procent dočkáme. Pohyb působí až neuvěřitelně přirozeně, stejně jako stínování. O nic hůře nepůsobí ani prostředí, ať už jsou to krásné lesy, savany, zasněžené pláně či přímořské lokace – všechno vypadá maximálně atmosféricky. Dynamickou změnu počasí, potažmo dne a noci známe i z jiných her, ovšem v tomto případě vás znovu překvapí svým vlivem na vlastní prožitek. Rovněž hudba patřila v recenzích xboxové verze ke kladům. Není tudíž důvod si myslet, že by tomu na PC mělo být jinak.Fable bylo na X-BOXu krátkým, ale nadmíru skvělým a intenzivním zážitkem. Na naší platformě by mělo být o několik questů bohatší a stejně tak nebo ještě více kvalitní. Není tak pochyb, že se musíme začít těšit na podzim roku, kdy nás toto mnoha revolučními prvky oplývající RPG oblaží svou přítomností. Nečekejte rozsáhlost Morrowindu, spíše komornější, avšak o to silnější dobrodružství ve stylu Knights of the Old Republic vybavené vynikajícím příběhem a nutností morálního rozhodnutí. Zamlouvá se nám i mimořádný vývoj a upravitelnost hrdiny. Tohle bude zkrátka bomba a nejlepší na tom je, že už to xboxovou verzí máme prakticky potvrzené!
Index očekávání: 95%