Říká vám něco název Destruction Derby? Pokud ano, pak si dokážete živě představit, o čem zhruba bude nové dílko finské firmičky Bugbear Entertainment. Budete usazeni do většinou několikatunových amerických bouráků s šestilitrovými motory a vaším úkolem bude ukázat namyšleným soupeřům, kdo je tu pánem!
Zatímco dvoudílná už téměř legendární série od Psygnosis si libovala hlavně v narážení aut do soupeřů (kdy se k výslednému času přičítaly body za zneškodnění „nepřátel“), FlatOut je postaven více na sportovním duchu. Až na jednu výjimku je hlavním úkolem dojet do cíle na pokud možno co nejlepší pozici a nezkrátit si přitom trať. Na rozdíl od klasických okruhových závodů, zde je během jízdy dovoleno téměř vše včetně narážení do soupeřů či vystrkování jich ven z tratě. Tedy nic pro mírumilovné řidiče, kteří dodržují ve městech na čtyřproudých cestách padesátikilometrový limit a vztekají se, že je všichni ostatní předjíždějí.
Toť máme za sebou stručné shrnutí základního popisu. Hra je stále ještě ve vývoji, vydání pro PC i všemožné konzole je plánováno až na letošní podzim. K dispozici jsme však dostali novinářskou demoverzi, která nabízí pouze quick race, ovšem z každého typu tratě jeden kousek a také možnost volby mezi několika auty. Těm bych se rád věnoval nejdříve. V drtivé většině se jedná o americká monstra, která kromě obrovské váhy oplývají také až neskutečnou spotřebou paliva. Ve všech případech se samozřejmě jedná o vozy se zadním pohonem, takže v zatáčkách jsou hodně přetáčivá. Tou jedinou výjimkou je napodobenina malého Fiatu 127, která sice není tak výkonná, zato je ale pěkně obratná a lehká, takže i s tímto „prdítkem“ se dá proti Goliášům bojovat. Celkem by ve finální verzi mělo být k dispozici šestnáct vozidel, která bude možné různorodě upravovat v k tomu speciálně určené garáži.
Podobně jsou na tom tratě. Jedná se třeba o klasické asfaltové závodní okruhy vzdáleně připomínající ty, které můžeme sledovat v televizi při přenosech z formule 1, další variantou je normální trať vedoucí rozbahněným úsekem nedaleko lomu, na dalším okruhu se zase projedeme uličkami města či po lese. Celkem by mělo být k dispozici 45 tratí na pěti různých scenériích. FlatOut obsahuje také dvě speciality, přičemž první byla použita už v Destruction Derby. Jedná se o klasickou jízdu v aréně, kde trať vypadá jako klasická osmička, kde uprostřed se tratě protínají, takže v pokročilejších kolech se zde střetávají soupeři podobně, jako tomu bývá při klasické „ruské ruletě“ na českých cestách. Mnohem inovativnější a překvapivější je poslední varianta nesoucí celkem mírumilovný název Stunt Track. Jistě si říkáte – co je na tom zajímavého, tak tam bude trať s rozjezdovou rovinkou, nájezdním můstkem na skok a pak doskočiště s tabulkami po stranách podobně jako při skoku dalekém či trojskoku a účelem bude doskočit co nejdál. Tak zde vás musím vyvést z omylu. Téměř vše je pravda až na tu poslední věc. Vaším úkolem je rozjet se a s autem správně skočit z můstku. Pak však přichází nečekaná věc. U tachometru je indikátor zde nazývaný Mayhemeter. Zatímco v normálních závodech se postupně naplňuje po úspěšných nárazech do soupeřů a je možné jej použít jako nitro (urychlovač), ve Stunt Tracku plní zcela jinou funkci. Jakmile totiž auto po odrazu letí vzduchem, řidič musí z auta vyskočit a měří se délka, kam až řidič doskočí! A Mayhemeter znázorňuje úhel, pod kterým hráč (řidič) z auta vyletí. Tak něco takového jsem opravdu nečekal.
Pojďme nyní k samotné jízdě. Auta se chovají relativně jak mají, stylem se hra pohybuje na rozmezí simulace a arkády. Samozřejmě, při stanoveném stylu závodění je jasné, že velkou roli zde budou hrát nehody. Toho si byli Finové vědomi moc dobře a tak hru obohatili velice kvalitním modelem destrukcí. Po každém nárazu či jen sraženém barelu se auto poškodí jak vizuálně, tak také svým chováním. A protože jízda často končívá s hodně poškozeným strojem, bývá rozdíl mezi autem na startu a v cíli hodně markantní. Tvůrci se slavnostně honosí počtem 3000 kusů dílů, které se mohou na autě poškodit či úplně zničit a já nemám důvod jim nevěřit. A o co všechno jde vyzkoušet deformační zóny vašeho monstra. Pokud pominu soupeře, podél tratí se nachází spousta překážek. Ať jsou to bagry, jeřáby, dodávky, pneumatiky, dřevěné klády či reklamní panely, o vše z toho je možné poškrábat vašeho bouráka. A i tyto okolo stojící věci a nárazy do nich se chovají realisticky. Narazíte do klád, auto se zastaví a v přední kapotě se objeví obrovská díra. Ve většině konkurenčních her by tímto situace končila, ve FlatOutu se však dřeva (některá z té hromady) drobně posunou dále do prostoru. A tak malými reklamními panely jde bez problémů projíždět, při průjezdu zatáčkou řízeným smykem a škobrtáním zadkem o svazky pneumatik vytyčujících trať tyto efektně odlítají; s tím si tvůrci opravdu vyhráli. A jak již bylo naznačeno v módu Stunt Track, jezdec není ve hře napevno spojen s autem a může ho opustit. A je logické, že pokud v plné rychlosti napálíte do betonového mostku, tak nepřipoutaný jezdec nemá šanci udržet se v autě a po proražení čelního skla pokračuje dále v nastolené trajektorii končí až po několika metrech a saltech (nutno dodat, že i zde fyzika funguje dobře, a tak lidé lítají realisticky a dokonce když skončí na dřevěné kládě, tak se klidně prohnou i dozadu). Po pár vteřinách je však jezdec automaticky teleportován zpět do auta a může pokračovat v závodě.
|
Technické zpracování je na slušné úrovni. Minimální konfigurace s jednogigovým procesorem, 256 MB RAM a 32 grafickou kartou není v současné době žádným extrémem, hra je navíc i v této fázi vývoje celkem slušně optimalizována, takže v tomto ohledu žádné problémy nejsou (byl totiž použit engine z celkem vydařené Rally Trophy). Grafika vypadá vskutku na úrovni, jak ostatně můžete vidět z okolo se povalujících obrázků. Ovládání bylo v této verzi dostupné pouze na klávesnici a to na předdefinovaných klávesách, nebyl s ním žádný problém stejně jako s chováním auta, které správně reaguje i se realisticky chová během jízdy. Potěšitelná je také kvalita AI, kdy i počítačoví jezdci jsou omylní, i oni jsou schopni udělat samovolně chybu, aniž by do nich někdo jiný vrazil. Zvuková stránka odpovídá standardu hry, burácení motorů potěší každého milovníka techniky a u efektů při nárazech jde na první poslech bez problémů poznat, s čím se vaše „plechovka“ právě srazila. Jediné, co není možné vůbec posoudit, je zvukový doprovod, který prozatím není vůbec k dispozici.
A co tedy říci závěrem? Určitě se máme nač těšit. Kvalitní hra z tohoto žánru tu už dlouho nebyla, navíc takhle kvalitní. Je potřeba také dodat, že hra ve světě vychází pod Empire Interactive a v České republice ji bude distribuovat ostravská společnost U.S. Action. Přesný termín vydání v naší vlasti ještě nebyl pevně stanoven, předpokládá se však období letošního podzimu.