Dlouhou dobu byla fantasy pravidla a svět Dungeons and Dragons používány ve spojitosti s hutnými RPG od společností Black Isle a BioWare, které především na počátku a na konci devadesátých let slavily obrovské úspěchy u hráčů i kritiky. Jenže – nic netrvá věčně a ani tohle období jsme si neužili tak dlouho, jak bychom si možná představovali. Zatímco Black Isle byli nuceni zrušit veškerou svoji činnost z důvodu nedostatku financí, tak BioWare, ač prosperující, se vydalo cestou vlastních projektů a světů. Sice se ještě nějaká ta RPG z AD&D chystají, za všechny zmiňme Neverwinter Nights 2 a případné Baldurs Gate 3, ovšem ono posvícení je již dávno ztraceno v nenávratnu. Jenže, my tady mluvíme pořád o RPG, ale oni jsou i další žánry, kde se AD&D dá využít. S jasným názvem se na nás chystá MMORPG Dungeons and Dragons Online a rovněž ze jména Forgotten Realms: Demon Stone vyčteme mnohé, ne však žánr. Vězte tedy, že hra, o níž si dnes budeme obšírněji povídat, patří k na PC ne moc často protěžovanému žánru, a to mlátičkám s lehkými prvky RPG.
Atari svěřilo vývoj Demon Stone do rukou nepříliš známé firmy Stormfront Studios, která ovšem stojí za velice dobře přijatým Lord of the Rings: Two Towers, tedy hrou žánrově příbuznou. Vzhledem k tomu, že se jim již zmíněná prvotina velice podařila, nemáme důvod se domnívat, že by to neměli svést podruhé a ještě mnohem lépe. Jak jsme tedy již zmínili, půjde o mlátičku jako řemen. Někdo by možná mohl pohrdnout degradací tak skvělého tématu do této podoby, ale vězte, že tady nemluvíme o nějakém podřadném žánru. Mlátičky jsou totiž na konzolích obrovsky populární. I Demon Stone je primárně vyvíjen pro ně, naštěstí se však nad námi Pcčkáři autoři smilovali a je to jedině dobře, protože aktuální rubačky, které si ve většině případů berou příklad ze stařičkého, stále však skvělého Golden Axe, jsou jedním z artiklů, které majitelům PS 2 a spol. můžeme závidět. Buďme tedy rádi, že nám bude dovoleno alespoň trochu ochutnat, protože Demon Stone podle zveřejněných informací patří ke kandidátům na trůn svého žánru.
Příběhu se ujal nejlépe prodávaný autor AD&D – R.A. Salvatore, který se stará o propracovanou a smysluplnou dějovou složku. Tvůrci jsou si vědomi, že hru si pořídí především hráči akčních titulů, kteří zase až tolik nelpí na propracovaném příběhu, tudíž budou děj dávkovat po malých kouscích jako jsou například třicetisekundové rozhovory. Nebudou dlouhé, aby nepřerušovaly zbytečně skvělou dynamickou akci, na druhé straně si jich užijeme větší počet a jejich prostřednictvím se dozvíme například něco o světě, o každé z postav či aktuální zápletce. Co se týče důležitého namluvení, nemáme se vůbec čeho bát. Obstarají ho totiž profesionálové v čele s dobře známým Patrickem Stewartem
Základem hry je logicky jednoduché mlácení, které se jednoduchým způsobem spojuje v efektní komba, která, v případě, že se povedou, dělají velkou radost. V Demon Stone budou přítomny tři odlišné postavy, ale nemyslete na výběr jedné, že byste s ní prošli celé dobrodružství. Na výpravu se totiž vydají všichni tři, tedy statný bojovník, mrštná zlodějka a vychytralý kouzelník, najednou. To znamená jediné – po celý průběh hry budete bojovat v partě a stisknutím jednoho tlačítka se přepínat do vybraného charakteru, jenž se vám v dané situaci nejvíce hodí nebo který zrovna vyžaduje přesné řízení.
Válečník, jak už z jeho povolání vyplývá, bude moci zasazovat tvrdé údery, kopy a vůbec všemožné fyzické násilnosti, které nabudou na síle, pokud se spojí v kombal, navíc ještě s patřičnou zbraní. Jeho konstituce ho předurčuje pro boj v předních řadách, jelikož vydrží opravdu velké množství ran a dokáže například pozdržet nápor nepřátel, než dva další parťáci vytasí své trumfy z rukávu.
Zlodějka je na tento žánr mnohem zajímavější postavou. Její primární schopností totiž je poznat tmavá místa, kde ji nepřátelé nemohou objevit, tedy pokud v nich nedělá rychlé pohyby či jiný bordel. V takovém případě by ji dostali, ale na to si jistě dáte dobrý pozor. Speciální místa pro úkryt jsou na monitoru graficky znázorněná jakousi výsečí, takže není problém je najít. Přeci jen, Demon Stone vsází na svižnou hratelnost a ze Splinter Cellu si rozhodně příklad nebere. Když už jste ukrytí, poznáte to jednoduše tak, že zlodějka tak nějak zšedne, prostě ztratí na výrazu. A k čemu, že schovávání bude? No, vedle několika málo takřka adventurních úkolů (ovšem veskrze hned zpočátku jasných), je možné ze stínu provádět extra smrtelné výpady do zad, kdy i silnějšímu protivníkovi mnohdy stačí jeden úder coby jízdenka na druhý břeh. Druhým a posledním hlavním využitím zlodějky je dosažení jinak nepřístupných lokací, kam tato mrštná kočička s lehkostí sobě vlastní ráda vyskočí a přinese nečekané poklady.
Posledním z tria úderníků je kouzelník se svou nepostradatelnou holí, která může sloužit i jako zbraň nablízko, ovšem oproti bojovníkovi s nevalnými účinky. Navíc toho pan kouzelník moc nevydrží, což ho předurčuje k útokům na větší vzdálenost, a to prostřednictvím některého z deseti základních a několika bonusových kouzel, jež jsou jak známo ve světě Forgotten Realms jako doma. Nechybí takové hity jako řetězový blesk, magická střela nebo roj meteorů. Pravda, oproti dobře známým RPG a jejich stovkám kouzel, je tohle hodně slabý odvar, na druhou stranu, jak už tady jednou padlo, v Demon Stone půjde především o svižnost a ne o půlhodinové váhání nad tím, jakou magii použít. Věřte, že s desítkou kouzel si vystačíte a ještě si z nich vyberete své oblíbence, které budete protěžovat více, než ostatní, i když i ten zbytek by měl přijít k využití, jelikož na určitých místech bude hra k použití toho kterého kouzla přímo vyzývat. Role kouzelníka má ještě jedno pěkné privilegium. V případě, že se ocitnete v hloučku nepřátel, proti nimž kouzelník zblízka nemá mnoho šancí, máte možnost stisknout klávesu a přivolat si jednoho ze společníků. Ten přeruší svou aktuální činnost a okamžitě se vydá pánovi čár a már pomoci.
Hra je designovaná tak, abyste byli nuceni využívat každého z charakterů a to v poměrně krátkých intervalech. Tvůrci to představují na následující bojové situaci. Jay Epps, hlavní designer hry, vběhl s válečníkem nejdříve do hloučku ještěřích mužů. Některé z nich ladnými údery a komby vyřídil a v té chvíli se již přepínal do kůže kouzelníka, který postával opodál. Jeho prostřednictvím vyslal k nepřátelům několik nepříjemných fireballů, jimž je hodně těžké se vyhnout. No a jako poslední přišla na řadu zlodějka. S tou se Jay podél zdí proplížil až do zad nepřátel a zatímco kouzelník s bojovníkem odlákávali pozornost, zlomil zbylým padouchům vaz. Ve chvíli, kdy Jay nekontroloval jednotlivé postavy přímo, chovaly se tyto díky vyspělé umělé inteligenci veskrze logicky a pokračovaly smysluplně v započatých akcích, což je rozhodně potěšitelné. Od protivníků se žádná přílišná inteligence neočekává, přesto nejednali úplně hloupě a dokázali koordinovat své kroky.
V kampani je vaším cílem kromě dokončení celé hry i sbírat zkušenosti a peníze. První jmenované se dají proměnit za nové schopnosti a komba, která pochází z Dungeons and Dragons pravidel. Tak například bojovník se naučí házet sekyrou, zlodějka pak vrhá vějíř nožů. Co se týče zlaťáků, tak ty jsou směnitelné za nové zbraně a předměty jako jsou amulety nebo nejrůznější power-upy.
Graficky vypadá Demon Stone minimálně na úrovni dnešního nadprůměru, tudíž po této stránce si není nač stěžovat a pokud k vaším oblíbeným žánrům patří mlátičky nebo snad dokonce hra Two Towers, máte určitě důvod tento titul pozorně sledovat. Hodně nás ovšem mrzí nepochopitelná absence multiplayeru, k němuž téma hry přímo vybízí. Vždyť kolik legrace jsme si s kamarády užili v Golden Axe! Je to obrovská škoda, doufejme tedy, že se hry více hráčů dočkáme v některém z patchů nebo datadisků. Datum vydání je stanoveno na konce roku, ovšem pouze pro konzole. PC verze jistě nabere nějaké to zpoždění, ale nemělo by to být nijak drastické, takže si své peníze šetřete na počátek příštího roku.
Index očekávání: 80%