Investigativního novináře a vyšetřovatele jevů mezi nebem a zemí dnes aby člověk pohledal. V jedné naší nejmenované největší komerční televizi se sice situaci snaží zachránit parta zoufalých joudů se svými bulvami, ovšem k profesionálnímu přístupu jim toho ještě hodně chybí. Jistě víte, kam mířím. Chybí tu někdo… někdo jako Hellboy. A ačkoliv hrdina nové FPS akční hry Painkiller nepředstavuje dva metráky svalů obalených v tlusté rudé kůži, jenž své protivníky přesvědčuje velice pádnými argumenty (nejpádnější budiž kamenná pravačka), zabývá se podobnými problémy jako oblíbený rohatý vyšetřovatel. A rozhodně není žádné ořezávátko – patří totiž k rodu, jehož potomci se neživí obyčejnými povoláními jako většina normálních smrtelníků, ale za tučný peníz likvidují různé démony a podobné nekalé kumuly.
Příběhová linie není nikterak komplikovaná, z počátečního čištění hnízd démonů vyplyne skutečnost, že se hrdina nechtě zamotal do války mezi pekelnými knížaty a jak vtipně poznamenal game designer polských People Can Fly, Adrian Chmielarz, pro hráče to znamená jediné – zmasakrovat vše co se jen trošku pohne. A masakrovat se bude ve dvaceti úrovních, rozdělených do pěti kapitol, odehrávajících se v opuštěných věznicích, polorozpadlých hradech či temných klášterech. Různorodost a originalitu by měl podtrhnout i fakt, že prý dokonce nebyly žádné textury ani modely z jedné lokace použity v jiné. Na závěr každé kapitoly pak čeká hráče střet s bossem ve speciální aréně. Jakožto vášniví hráči Quaka nemohli autoři zapomenout na hru více hráčů a do Painkillera plánují implementovat klasický i týmový deathmatch, People Can Fly (modifikovaný MidAir), Light Bearer (lov na quadmana) a ještě jeden mód, jenž zatím zůstává utajen. Pravděpodobně ale budou chybět boti, jejichž naprogramování by vzhledem k časové náročnosti podle autorů nebylo přínosem.
Zajímavě budou vyřešeny zbraně, jichž bude kvůli svižnějšímu přepínání jen pět, a přestože budou víceméně vycházet z reálných základů (brokovnice, granátomet), půjde o ručně vyrobené kousky smontované v jakési hybridy. Můžeme se tedy těšit na kombinaci samopalu a raketometu, zmrazovací nitrogun s brokovnicí a dalších, což umožní rychle provádět různá komba, zvyšující účinnost zbraní (zasažení rakety kulkou ze samopalu způsobí silnější výbuch, zmraženého nepřítele roztříští rána z brokovnice atd.). Díky smlouvě se Samuelem se po získání určitého počtu duší bude moci hrdina proměnit v tohoto démona a nepřátele pěkně opékat pekelným ohněm. Proti vám budou stát prý tucty druhů nepřátel – od kostlivců a ohnilých zombií, přes uječené bánší a čarodějnice až po mocné démony. A měly by jich být spousty, protože autoři plánují předvést hru kombinující frenetičnost Serious Sama s hororovou atmosférou a hratelností Dooma. V otázce umělé inteligence bych opět citoval Adriana Chmielarze: „Jaká AI, jsou to proboha nemrtví, necítí bolest, ani strach a jediné co chtějí, je vás zabít“. Samozřejmě je toto tvrzení trochu přehnané, chování jednotlivých nepřátel se bude lišit, někteří budou cítit bolest, někteří vás například neuslyší, ovšem hratelnost bude postavena spíše na jejich hromadném vraždění, než na propracovaném chování.
Technologicky to vypadá, že jsou People Can Fly vybaveni více než dobře, jejich in-house engine by měl zvládat množství funkcí jako pixel a vertex shading, bump mapping, nebo světelné efekty a volumetrické stíny, na které jsou autoři obzvláště pyšní, a protože zvládá zobrazit až 200 000 polygonů za sekundu přirovnávají jej k Unreal Warfare enginu. Screenshoty zatím vypadají docela dobře (a autoři hru také po grafické stránce vychvalují do nebes), uvidíme, až vše uvidíme v pohybu. O fyzikální stránku se bude starat Havoc engine a ve hře bude například zohledněna hmotnost předmětů, některé lehčí budete moci například výstřelem odsunout, či vyhodit do vzduchu. Přestože bude Painkiller ždímat i nové GeForce4 a Radeony, měl by být s ořezanými detaily hratelný i na sestavě s 1 GHz CPU, 256 MB RAM a GeForce2 grafickou kartou.
Tato řízně se tvářící akce by se měla objevit na trhu pod vydavatelstvím Dreamcatcher v srpnu letošního roku, což znamená, že možná bude muset měřit síly s dlouho očekávanou peckou Doom III. Verze pro Xbox by pak měla spatřit světlo světa někdy počátkem roku 2004. Nechme se překvapit, zdali se autorům podaří zkombinovat hororovou atmosféru i zábavné masakrování stovek nepřátel do funkčního a hratelného celku.