Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Port Royale 2 – obchodníkem podruhé

  12:00
Poměrně velký úspěch zaznamenala zábavná, byť složitá ekonomická strategie Port Royale společnosti Ascaron. Jaká zlepšení v audiovizuální stránce a hratelnosti nabídne pokračování?

Port Royale 2

PORT ROYALE 2
Výrobce: Ascaron
Vydavatel: Ascaron
Datum vydání: jaro 2004
Homepage N/A
Není to ani tak dávno, co byla na BonusWebu recenzována v rámci možností originální, velmi komplexní a leckdy až překomplikovaná strategická hra Port Royale. A to se značným zpožděním oproti datu vydání. Ovšem nikoliv zpoždění způsobeném neschopností redaktorů či recenzenta, nýbrž zpožděním vynuceným čekáním nejprve na anglickou a posléze i na lokalizovanou českou verzi, jejichž výroba trvala hned několik měsíců a minimálně ve druhém případě je na místě pochybovat o její smysluplnosti, neboť kvantum pravopisných chyb, špatných vazeb a pozůstatků anglofonní verze je opravdu velké. Nicméně přesto si díky svému originálnímu založení a designovému mixu mezi Pirates! Sida Meiera a ekonomickými hrami typu Anno 1503 či Patrician dokázala získat dostatek fanoušků, aby její autoři z týmu Ascaron zhodnotili návrh na tvorbu pokračování jako rentabilní. A protože práce na dvojce započaly prakticky téměř ihned po dokončení německé verze jedničky, nachází se v současnosti už v tak pokročilém stavu, že je možné zahrnout novináře z herních webů a magazínů řadou screenshotů s finální grafikou a nemenším počtem informací o zlepšeních, které Port Royale dozná.

Port Royale 2 Dále, výše, rychleji
V duchu olympijského hesla se vrhli Ascaroni nikoliv do předělávání herního konceptu, ale spíše jeho obohacování a hraní si s jednotlivými prvky. Opět tedy bude na hráči, jak využije různorodých obchodních možností v karibských městech. Znatelněji odlišena budou sídla guvernérů, která nabídnou o poznání širší spektrum produktů a větší trh, jinak budou města limitována svou produkcí a některé suroviny bude možné sehnat jen v určitých oblastech (typicky jde o plodiny, které rostou jen v určitých klimatických podmínkách, či drahé kovy, na jejichž naleziště nenarazí kolonisté na každém kroku). Obchodnická kariéra začíná převážením malého množství zboží na komorní flotile až trochu ve stylu českých textových freewarovek (viz např. Ocean Trade nebo Ocean Tycoon), časem bude ovšem možné nakoupit větší a vybavenější plavidla, která unesou více nákladu a ubrání se lépe útokům pirátů a bukanýrů.

Ascaron není jen Port Royale

Až donedávna prakticky neznámá německá firma Ascaron zdaleka nemá na svědomí jen první díl Port Royale. Vytvořila už celou trojdílnou sérii obchodních strategií z evropského hanzovního prostředí Patrician I-III (poslední díl v anglické verzi se právě nedávno objevil na pultech obchodů), z poslední doby pak za zmínku stojí spíše dobrodružná strategie Pirate Hunter. Podle všeho už Ascaron pracuje vedle Port Royale 2 na další, doposud neoznámené, obchodnické strategii, nicméně pustil se odvážně i do zcela jiného žánru. Na počátku roku 2004 tak přinese Diablem inspirované akční RPGčko Sacred. A podle screenshotů i informací to zatím vypadá, že přísloví o ševci a kopytu nemusí mít stoprocentní platnost…

Port Royale 2 Lebka a zkřížené hnáty
Lebku se zkříženými hnáty, neblahé to significans pirátské přítomnosti, uvidí hráči v Port Royale 2 o poznání častěji než v jedničce. Piráti budou aktivnější, bude jich více, na vyšší obtížnosti naberou i na síle. Dočkají se také důstojných úkrytů, které bude možné objevovat a následně dobývat v rámci příběhových úkolů popohánějících děj vpřed. Ale celkově budou oceány a moře mnohem živější – podobně jako v Pirate Hunteru (nedávno vydané hře velmi podobného ražení i ze stejného prostředí, ostatně od týchž autorů) bude dynamicky simulována politika mezi koloniálními mocnostmi, což se projeví nejrůznějšími válkami, mírovými pakty a možností získat vliv a proslulost plněním nacionálních cílů. Dojde-li pak k boji, nastoupí opět graficky výrazně zlepšená, ale principiálně stejná fáze námořně-bitevní, kdy půjde o to obratným manévrováním s využitím směru větru, spojeným s vhodnou volbou munice do děl a okamžiku střelby protivníka buď zničit, nebo zahákovat, zajmout a okrást. Zda dojde i na dobývání přístavů ničením dělostřeleckých baterií, jako tomu bylo v již jednou zmíněném Pirate Hunteru, však známo není.

Port Royale 2 Impérium se rozrůstá…
V začátcích bývají podobné hry většinou velmi zábavné, s rozvíjejícím se obchodním impériem, větším počtem lodí ve flotile a započetí aktivit přímo na souši (nákup skladů a jiných budov) ovšem hrozí nuda ze stále otravnějšího mikromanagementu. Proti tomuto nepříjemnému fenoménu ve většině budovatelských a řadě RTS her bojují Ascaroni různými možnostmi automatizace. Kupříkladu tak přibude možnost nastavit kapitánům pod svým velením okruh měst, která smějí navštěvovat, a jejich AI už sama rozhodne, s jakými produkty se vyplatí obchodovat, a bude plynulým cestováním mezi nimi samovolně přinášet zlaťáky do společné pokladnice. Nebude to ovšem nutná záležitost, možnost manuální kontroly zůstane zachována. Výrazných změn potom dozná interface. Už jen z grafického hlediska jde o srovnávání nebe s dudami, ovládací prvky se přesunuly z pravého okraje obrazovky do spodní části a měly by umožnit rychlejší přístup k většině důležitých funkcí. Jak tohle ovšem bude fungovat doopravdy, to zatím vzhledem k absenci hratelné verze posoudit nelze.

Port Royale 2 Trocha liposukce
Kdo původní Port Royale hrál, asi bude souhlasit, že by si celkový herní návrh zasloužil trochu té liposukce a větší soustředění na některý z prvků. Namísto toho se autoři vydali cestou zjednodušování ovládání a orientace ve hře – při zachování její rozmanitosti, což vzbuzuje obavy, zda jejich výsledkem nebude stejně problematická hra jako poprvé. Nicméně jistého zeštíhlení se přece jen odvážili – Port Royale 2 nenabídne multiplayer. Odůvodnění zní prostě – Port Royale 2 se prostě svým založením ke hře více hráčů nehodí a už původní hra nebyla v tomto módu příliš hraná a oblíbená.

Audiovizuální dojmy
Prakticky samozřejmostí je u pokračování výrazné zlepšení grafického vzhledu hry. Už byl zmíněn překopaný interface, zbytek hry by měl ale také vyhovovat nejvyšším aktuálním standardům. Zejména námořní bitvy by měly nabídnout pěkné efekty, věrně zpracované moře a detailní modely lodí. Na druhou stranu – screenshoty zatím ukazují spíše jen část městskou, roztomilou, typicky německou, ale nikterak zvlášť výjimečnou, takže lze být v této oblasti značně skeptický. Stejný postoj se pak zřejmě vyplatí zaujmout i co se ozvučení týče, neboť o něm zatím žádná zmínka nepadla. Snad se hudba alespoň nezačne opakovat po pár minutách…

Datum vydání stanovené na začátek roku 2004 je vcelku optimistické, ovšem jen pokud se k tomu nedodá, že se jedná o německou verzi. Autoři se sice dušují, že už nabrali zkušenosti a lokalizační práce tak budou moci provést podstatně rychleji, nakolik jim ale lze věřit, to se teprve uvidí. Za reálný lze považovat termín tak někdy na začátku letních prázdnin, což je ale na druhou stranu ideální čas zašít se v pořádném herním doupěti a strávit spoustu hodin brázděním širých moří Kabiriku. Anebo ne?

Index očekávání: 7/10

Autor:
Témata: Loď
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...