První pohled na Warcraft 3

  12:02aktualizováno  2. února 2001 2:25
Warcraft 3
Warcraft 3

Pokud jste hráli první dva díly, nebo aspoň ten druhý, nemusím vám nijak sáhodlouze vysvětlovat, kam až Warcraftí sláva sahá. Kromě Duny 2 jsou pro mě oba dva Warcrafty legendárními zástupci svého oboru a díky své takřka absolutní hratelnosti i jedněmi z mála realtimových strategií, které jsem dohrála za obě strany až do konce. Obvykle totiž tak kolem desáté úrovně začínám trpět potížemi buďto se stereotypní náplní misí nebo s přílišnou obtížností a jak mě hra začne nudit, nedokážu najít důvod, proč bych to měla překousávat a pokračovat dál v naději, že se to možná zlepší. Oba dva Warcrafty jsou však z úplně jiného soudku a já jsem už od loňského ECTS (kde Blizzard práce na W3 oficiálně ohlásil) zvědavá na to, jestli se k nim tam někam nahoru do míst vyhrazených jen těm nejlepším vyhoupne i díl nadcházející.

Novinek v třetím Warcraftu bude tolik, že nevím odkud začít, abych vás hned na začátku nevylekala. Warcraft 3 Jednu ze zásadních koncepčních změn představují hrdinové. Tyhle nové speciální postavy můžete získat několika způsoby: nějaké vždy dostanete do začátku "zadarmo" a ty ostatní můžete získat během svých výprav: buďto je někde osvobodíte nebo najmete. S existencí hrdinů se pojí i další podstatná změna: obyčejné jednotky nebude možné vysílat do světa bez doprovodu hrdiny. Každý hrdina má definován určitý počet podřadných bojovníků, které je schopen vést do výprav. Místo megalomansky pojaté výroby desítek jednotek se vás tak W3 snaží přimět ke komornějšímu přístupu, kdy si vytváříte menší skupinky (o maximálně osmi až dvanácti členech) v čele s vedoucím hrdinou. Počet jednotek, které mohou být hrdinou ovládány, se u jednotlivých typů hrdinů může dost lišit - někteří zvládnou jen tři nebo čtyři podřízené, jiní i deset nebo dvanáct. Jak rostou hrdinovy schopnosti, zvyšuje se i počet jednotek, které je schopen uřídit. Hrdinové také jako jediní mají své vlastní statistiky a vlastní inventorář, do nějž přibývají magické předměty nalezené při propátrávání okolí. Pokud zemřou, objeví se znovu ve vaší vesnici, ale už bez jediného vojáka, takže vzhledem k jejich reinkarnaci je jedinou ztrátou to, že přijdete o všechny podřízené jednotky.

Warcraft 3

Přestože na první pohled upoutá hlavně přechod do 3D, mnohem podstatnější se mi jeví fakt, že W3 už nebude RTS (real-time strategy) ale RPS (role-playing strategy). Blizzard si totiž vytyčil nelehký úkol nadefinovat nový žánr - jakýsi mix realtimové strategie a RPG, kde kromě standardní výroby vojáků, shánění libovolných surovin a pořádání válek přibude hráči ještě starost o vývoj některých postav a jejich poznávací výlety do okolí. Co bych to dál tajila, rovnou řeknu, že ve Warcraftu 3 na vás čekají questy! Hodně času strávíte chozením po mapě, potkáváním NPC a rozhovory s nimi. Se svými skupinkami se budete potloukat po kraji, navštěvovat jiné vesnice a potkávat postavy jak nepřátelsky, tak i opačně naladěné. Interakcí s těmi prvními si budete moci zlepšovat své bojové statistiky a tím zvyšovat úroveň svým hrdinům, a ti druzí vám zase vyjeví ledacos užitečného pro postup ke konečnému vítězství. Čas od času dojdete do míst, přes která se z nějakého důvodu zatím nemůžete dostat - pak bude jistě někde nablízku postava, která vás informuje o tom, co je třeba udělat, aby se cesta dál uvolnila.Questy se dají klasicky rozdělit na ty, které jsou k dohrání nutné, a na ty, které můžete plnit jen pro radost z přibývajících zkušeností.

Warcraft 3

Přestože se oficiálně mluví o šesti rasách, za které budete moci hrát, zatím jsou známy jen tři: lidé, orkové a démoni. Není jisté, zda s každou rasou uhrajete celou kampaň (spíše ne), ale každopádně byste měli mít dost času na to, abyste si zvykli na specifický způsob hraní s každou z nich, a využili tak širokého potenciálu kladů i záporů daných jednotlivým stranám. Všechny strany bez rozdílu pohlaví, rasy a vyznání budou ke zdárnému rozvíjení své civilizace potřebovat žlutotřpytný kov - zlato. Tentokrát ho nezískáte rubáním v horách, ale výhradně tak, že si ho vysloužíte dobrým skutkem, nebo ho někde ukradnete. Konkrétně máte asi tři možnosti: buďto uspořádáte nájezd na cizí vesnici (které následně odpomůžete od jejích zlatých zásob), nebo přepadnete a okradete potulující se potvory (z kterých posmrtně vždycky nějaké to zlato vypadne) a nebo do třetice přijmete lukrativní nabídku osoby v nouzi a po dokončení questu si u ní už jen vyzvednete svou zaslouženou odměnu. Teprve v pozdějších fázích hry budete moci stavět budovy, které sice zlato ke své výstavbě nejprve vyžadují, ale jakmile jsou postavené, začnou ho taky produkovat.

Warcraft 3

Přes všechny výše uvedené změny zůstane jádrem hry boj na život a na smrt. Jen asi třetinu času byste měli strávit vylepšováním vesnické základny a výrobou vojáků, zbylé dvě třetiny padnou na questy a válčení. Autoři doufají, že v novém provedení si válečné scény užijete mnohem víc než v předchozích dílech. Jednak se vaše bojové umění bude projevovat na interaktivním prostředí, v němž se bitky budou odehrávat, a jednak budou válčící postavy větší, takže se jejich případný skon stane atraktivnější podívanou.

Samotný příběh je docela spletitý a točí se hlavně kolem Orků. Ork Thrall (postava z pohřbených Warcraft Adventures) vzbouří svoje soukmenovce a vyvleče je z područí démonické Planoucí legie (Burning Legion). Svobodný národ se následně projeví jako méně krvelačný a zákeřný, než jak se prezentoval v předchozích dílech, i když jejich válečnické nadšení jim zůstane. Bez něj by ostatně měli jen prachmizernou šanci uspět v boji, který se právě rozhořel...

Nejviditelnější změnou je však bez debat přechod do třídimenzionální grafiky. Nová perspektiva nebude plně rotovatelná a zoomovatelná, ve skutečnosti bude kamera 95% herního času zafixovaná a nebo s ní hráč bude moci hýbat jen v předem stanovených mezích. Warcraft 3 Pouze pro zachycení některých efektů (u kouzel nebo v animacích) se použijí speciální úhly náhledu. K rozpohybování postav bylo použito systému založeného na skeletální animaci, kdy autoři nadefinovali každé postavě pár základních animací a zbytek se už určí podle charakteru každé postavy a jejího způsobu pohybu. Výhodou tohoto přístupu je nejen menší zatížení paměti (ukládají se pouze klíčové animace), ale třeba i to, že na pomalejších strojích bude škála pohybů menší a naopak u těch výkonnějších může velké množství animací zaručit nádhernou plynulost pohybu. Pro nevlastníky 3D karet se navíc chystá neakcelerovaná verze, kde sice zůstanou zachované všechny podstatné rysy hry, ale tak pěkná podívaná už to holt nebude.

Vzhledem ke skutečnosti, že dokončení se plánuje až na konec letošního roku (což prakticky znamená to, že s vydáním nepočítejte dříve než na jaře roku příštího), informací o multiplayeru není k dispozici víc, než že se chystají jak deathmatchové, tak i kooperativní mapy, a samozřejmě podpora Battle.netu. Pro prodloužení životnosti W3 se připravuje i editor scénářů, který se od dob posledního Warcraftu zase o něco vylepšil. Nové jednotky, hrdinové, kouzla a navrch skriptovací jazyk podobný Javě... zkrátka až vyčerpáte předdefinované úrovně, máte možnost realizovat své nápady a připomínky rovnou, místo abyste je posílali výrobci. Závěrem snad stačí říct, že ačkoliv se do strategického konceptu zamíchalo spoustu RPG příměsí, Warcraft 3 bude nepochybně stále hlavně hrou strategickou a ještě k tomu výbornou. Doufám.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...