Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Battle Mages

  12:00
Kvalitních strategií není nikdy dost, což pochopili i v Rusku. Právě odtud pochází fantasy RTS Battle Mages, která si bere mnoho prvků z Warcraftu 3 a zároveň ho chce sesadit z trůnu. Co se vydařilo a co ne? Více v recenzi.

Battle Mages Ryze realtimové strategie, tak jak je známe z dob nedávných, jsou prakticky na vymření. Ke každé hře, jež nese v popisu charakteristik dobře známou zkratku RTS tam doprovází ještě rozvedení všelijakých možností hry, které jsou nejčastěji prezentovány menšími či většími prvky RPG. Ty už se cpou, ať chceme či ne, naprosto všude. Ale není to vždy k neprospěchu věci, vždyť stačí vzpomenout na nedávný a nutno říci, že rovnocenný mix RTS a RPG – Spellforce. V případě, že půjdeme ještě o trochu dál do historie, jistojistě narazíme na klenot jménem Warcraft 3, jenž sice RPG obsahuje spíše jako kosmetický doplněk, ovšem kombinaci těchto žánrů svým způsobem rozpoutal, přestože pak zůstal trochu stranou. Právě ke třetímu Warcraftu je dnes propíraná gamesa Battle Mages nejčastěji přirovnána a nutno říci, že se tato srovnání příliš nepletla, tedy alespoň co se týče na první pohled viditelného provedení. Časem však pochopíme, že tato hra ruské výroby, na níž si vydavatel BukaBattle Mages Entertainment nechává nebývale záležet, je od svého vzoru trochu odlišná, i když na samotnou náturu hry to překvapivě zase až takový vliv nemá. O tom ale později.

Nyní stojí za to zmínit se o příběhu, který je, jak již zkušenému oku název napovídá, prachsprostou variací dobře známých fantasy zápletek. Pokud byste hledali něco nového, asi byste se nepěkně zapotili, protože se jedná o dočista nadlidský výkon. Ono je však otázkou, zda v této oblasti jde ještě vymyslet něco neotřelého a především, zda si to široká veřejnost, která ještě nemá tolik zkušeností jako hardcore hráči, přeje. Každopádně se prostřednictvím intra, které využívá jakýchsi rádoby starobylých a především statických svitků, tudíž se nemůže velkolepým filmovým scénám Warcraftu 3 rovnat, dozvídáme, že odjakživa se ve smyšleném fantasy světě stará o mír mocný krystal ukrytý kdesi uprostřed země. Jedině díky jeho Battle Mages auře mohou v relativním přátelství fungovat mnohé rasy. Jedná se především o lidi, elfy a trpaslíky. Posledně jmenovaní se časem oddělili a vytvořili si podzemní města. Odkudsi, zřejmě z oblasti chaosu, jež je umístěna za branami blahodárné aury přišel temný čaroděj, který elfům zajistil neuvěřitelnou prosperitu a růst. Časem tato vznešená stvoření zjistila, že svět, jehož planiny obývají, není tak docela jejich domovským. Za jeho hranice se však mohou dostat jen zničením zmíněného krystalu, což by mimojiné rozpoutalo temnotu po celém kraji. Proto začnou lidé proti někdějším spojencům zbrojit a světe div se, nápor se jim přes mohutné ztráty podaří zastavit. Elfové jsou takřka vymýceni a do života přeživších se vrací opět kýžený pokoj.

Hráč by ale v takovém případě neměl co na práci, a proto časem začne hrozit mnohem větší a vzhledem k zdecimovanosti lidské armády strašlivější nebezpečí, jelikož ďábelský mág se s porážkou nehodlá smířit, tudíž se rozhodně povolat hordy nemrtvých, které rázem začnou okupovat Battle Mages mírumilovné vesničky a pobíjet obyvatele, kteří se sami nezvládnou ubránit. Lidem s postupem těchto strašlivých sil zbývá již jen několik měst a jejich páni se rozhodnou boj nevzdat. Nerovný boj, na jehož konci bude, a myslím, že to můžu prozradit, slavné vítězství tak začíná. Děj má naštěstí minimálně dobře položenou hlavu a patu, takže k nějakým přehnaným nelogičnostem nedochází. Na druhou stranu musím říci, že si s propracovaností příběhu autoři mohli přeci jen pohrát o trochu více, jelikož těch několik málo „překvapivých“ okamžiků vážně k udržení větší pozornosti nestačí. Pěkným důkazem, že i ve fantasy prostředí jde vymyslet náležitě atraktivní, byť neoriginální, zápletku je již zmiňovaný Warcraft 3. Že si z něj tvůrci poučení brali, dokazují prakticky stejným způsobem režírované in-game animace, jež však oplývají horším fontem písma a pokulhávají i v samotném obsahu, který musí být vzhledem k plytkému příběhu nutně o ničem a také že z větší části je. Battle Mages

Na počátku je třeba si jako čerstvý absolvnet magické školy zvolit jedno ze zaměření(zelená, červená a modrá magie), které se ve třech případech točí okolo magických oborů a v jednom musíme vzít zavděk obyčejným vojevůdcem, jenž jednoduše nesplnil podmínky nutné k tomu, aby se dočkal magických sil. Rozdělení je příjemné a aspoň trochu přispívá k možnosti znovuzahrání, i když díky nijak výjimečným prvkům hry ho využijí asi jen ti největší vytvrdlíci. Přesto se pokus o ozvláštnění musí pochválit. Navíc přímo souvisí s rozvíjitelnými RPG statistikami postavy. Na ty je kladen poměrně značný důraz, ale nějaké široké větve vlastností a schopností ani omylem nečekejme. Pozitivním ale je, že upgrade vlastností se přímo projeví ve hře a je tak důležité dobře si rozmyslet vývoj charakteru, který na vlastní jednotky shlíží shůry a můžete si spustit i jeho symbolickou přítomnost. Nějakých přehnaných chyb se sice těžko dopustíte, ale je příjemné, pokud taktika koresponduje s namakanými schopnostmi, jež jsou navíc doplnitelná o mocná kouzla, která nabudou na důležitosti především v pozdějších fázích hry. Za zmínkuBattle Mages stojí ještě inventář hrdiny, kde se skladuje všemožné harampádí nalezené či nakoupené v průběhu hry.

Ještě doplním, že zkušeností bodíky se získávají především za prosté zabíjení nepřátel ale také za splnění určitých úkolů. Na těch hra stojí a padá, přesto žádné novinky oproti zavedeným schématům nehledejte. Naštěstí nejde jen o ničení nepřátelských stanovišť, ale i o různé doprovody, obranu důležitých měst atd. Když už jsme u toho sbírání zkušeností, je dobré vědět, že podobným postupem prochází i samotné jednotky, i když to nemůžete nijak ovlivňovat. Pro mágy je nejdůležitější esencí jistě mana, kterou ale využijí všechny čtyři typy hrdinů i na činnosti trochu prozaičtějšího rázu. Ve hře totiž není přítomný klasický fog of war, tedy opar nad neprobádaným územím, jež je možné vidět naprosto celé, ovšem bez nepřátel, ti se zjeví až po víceméně bezprostředním kontaktu. Ale i samotné prohlížení mapy se pro taktické čachry celkem hodí a zřejmě proto není zadarmo, nýbrž stojí zmíněnou manu. Tedy jen v tom případě, že hráč v prohlíženém okolí nemá vlastní jednotky. Battle Mages

Hlavní odlišností od jiných strategických her a především od posledního Warcraftu je absence jakéhokoliv mikromanagementu, tedy výstavby základy a těžby surovin. Posledně jmenované buď nalézáte nebo dostáváte za odměnu. Nejvýznamnější využití zdrojů spočívá v posílení vlastní armády o žoldáky, jelikož jinak je přísun nových mužů dosti omezený. Sem tam se k vám někdo přidá i za dobré slovo, ale nikdy nevíte, kdy se tak stane, takže je nutné si armádičku hlídat zuby nehty a nepouštět se do předem prohraných bitev. Ty jsou občas celkem náročné, navíc těžko odhadovat, co na vás čeká příště. Misí není nijak přehnané množství, jedná se o nějakých patnáct kousků, ale na druhou stranu obsahují vícero úkolů k vyřešení. Mínusové body získává hra za celkovou zdlouhavost a rozvleklost, která je především zpočátku nepříjemná. Nic moc se neděje, akorát jste vždycky někam posláni, tam cosi vymlátíte, vrátíte se pro odměnu a akci opakujete v bleděmodrém. Zachránit by to mohly povedené Battle Mages boje, naneštěstí ani od nich nemůžeme čekat nic zázračného. Jednotek není nijak přehnané množství, přesto se dají označit za veskrze využitelné, ať už ti magičtí či klasičtí a kupodivu je možné využívat i taktických výhod v podobě různých převýšení, ale samotné potyčky jsou nezáživné a především nepřehledné. Do předních linií pošlete bojovníky na blízko a všechno kryjete z dálky dopadajícími šípy. Když se strhne mela, je už hodně těžké něco vymýšlet. Sice je zde možnost pauzy, kdy můžete v klidu zadat rozkazy, ale po novém rozjetí hry si jednotky začnou stejně dělat, co je napadne. Velký podíl na tom má i pokažená kamera, s níž můžete v 3D prostředí tak nějak manipulovat, ale nikdy se vám nepovede nastavit optimální pohled, což je docela tragédie. Nepotěší ani automatické formování bojovníků do formací, s nimiž se sice v globálním měřítku lépe manipuluje, ale při bojích se starají spíše o záporný efekt.

Co se týče celkové grafické stránky, tak zase tak špatná není, i když úrovním by větší živost a Battle Mages náplň vůbec neškodila. Vypadají totiž trochu stroze. Naopak detaily jednotek se docela povedly, ale autoři se při jejich tvorbě dvakrát neodvázali. Narazíme tak veskrze na klasické archetypy, a to jak co se týče vzhledu, tak funkčnosti. Interface je víceméně v pohodě. Největší výtku bych v této oblasti směřoval asi na minimapu, která je celkem nicneříkající, navíc je s ní problematická a většinounepoužitelná interakce. Z technického hlediska je bez větších výhrad provedený asi jen zvuk a hudba, jíž by více motivů nezaškodilo, přesto v tomto těžko ovladatelném titulu působí jako balzám na duši. Zpočátku může příjemným dojmem působit i umělá inteligence, a to především ta nepřátelská. Protivník se snaží útočit na lučištníky apod., ovšem časem pochopíte, že to zdaleka není pravidlem. Dohromady jsou Battle Mages typickou šedou myší ve strategickém žánru, která může zaujmout akorát na dnešní poměry pořád ještě poměrně velkým zaměřením na RPG. Od začátku vývoje bylo celkem jasné, že nepůjde o nic světoborného, přesto se dalo mnoho věcí udělat lépe, tak, aby šlo o mnohem příjemnější zábavu. Takhle jde pro většinu hráčů o spíše zdlouhavou, špatně ovladatelnou a nudnou záležitost, která si zaslouží doporučení jen pařanům, kteří většinu podobných her projeli a nemají co hrát. Pokud někdo snad nehrál Warcraft 3, berte ten, navíc za velmi výhodnou cenu. Spellforce zase nabízí o něco odlišný zážitek, ale rozhodně kvalitní.

Vzhledem k neschopnosti autora recenze vytípat z Battle Mages obrázky, budete muset vzít zavděk ilustracemi, které pochází z ruské verze, ale naštěstí jsou až na texty totožné s konečným vzezřením hry, jež se vám případně dostane do rukou. Ještě jednou se za toto nedopatření omlouvám a děkuji za pochopení.

Battle Mages
Minimum: CPU 900 MHz, 128 MB RAM
Optimum: CPU 1500 MHz, 512 MB RAM
Multiplayer: ano
Další informace: demo / screenshoty / trailer
Výrobce/distributor: Tangrem / Buka Entertainment
Distributor v ČR: N/A
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Mírně nadprůměrná RTS s hodně špatným ovládáním
Hodnocení: (info) 65%
Autor:
Témata: Warcraft
  • Nejčtenější

Je mi ho líto, říká „Ciri“ o novém představiteli seriálového Zaklínače

Herečka Freya Allen, která v netflixovském seriálu Zaklínač hraje postavu Ciri, se nechala slyšet,...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné

Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...

Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul

Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Vydání nového Prince of Persia se kvůli úspěchu konkurence posouvá

Na Steamu se měla 14. května objevit v předběžném přístupu rychlá 2D roguelite akce The Rogue...

Česká zombie akce DayZ vstoupí do své druhé dekády zimním přídavkem

Česká hra DayZ, ve které se skupiny hráčů snaží přežít v nehostinné a zombíky zabydlené krajině, se...

Nový handheld Asus ROG Ally X má dramaticky navýšit výdrž

Herní handheld ROG Ally s Windows 11 brzy oslaví rok od vydání. Asus podle očekávání chystá novou...

Je to nářez, ale zatím jen v předběžném přístupu. Hráli jsme Hades 2

Jedna z nejlépe hodnocených her roku 2020 se dočkala pokračování. Hades 2 neslevuje z ničeho, co...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...