Blitzkrieg 2 - blesková válka opět na scéně
Aktuální móda mezi vydavatelskými společnostmi velí jasně. Kdo nemá v portfoliu nejméně dvě realistické, efektní, zábavné, epické WWII RTS, jako by nebyl. Znamená to jediné: zdánlivě nekonečnou přílivovou vlnu na pohled prakticky totožných her, které se snaží zaujmout šíří zpracované bojové techniky, scénáři kopírujícími nejznámější operace německé, britské, americké či ruské armády a samozřejmě grafikou bohatou na výbuchy, kouře a až stylizované prostředí afrických pouští, ruských zasněžených plání či industriálního Německa. Blitzkrieg 2, pokračování úspěšné izometrické realtimovky ruského týmu Nival Interactive, patří mezi ně. A i když by recenzentská zodpovědnost velela přijmout jej bez jakýchkoli předsudků a hodnotit čistě herní kvalitu samotnou, autorům se dá jen těžko zapomenout fakt, že co patří mezi hlavní taháky jejich díla, vyzkoušeli si už hráči dvou dílů Codename: Panzers, D-Day, Desert Rats vs. Afrika Korps a řady dalších. V zájmu zachování duševního zdraví těch, kteří válečné RTS hrát musejí, nezbývá než doufat, že se nasytí a přesytí i masový trh - a dá to publisherům důrazně najevo.
V zájmu zachování duševního zdraví těch, kteří válečné RTS hrát musejí, nezbývá než doufat, že se nasytí a přesytí i masový trh - a dá to publisherům důrazně najevo.
Blesková válka?
Blesková válka v titulku je mírně zavádějící. Blitzkrieg 2 rozhodně není hrou, jíž by se dalo projít hladčeji, než Hitlerova vojska Francií. A nesouvisí to jen s obtížností - fandové prvního dílu už moudře pokyvují hlavou, protože Blitzkrieg byl opravdu velmi náročný a
datadisk Burning Horizon leckdy až nehratelný -, ale zejména s celkovým rozsahem. V nabídce je trojice kampaní za hlavní vojenské síly konfliktu: Německo, Spojené státy a Sovětský svaz, každá z nich má potom hned několik desítek misí, rozdělených dále do menších celků jednotlivých operací. Systém kampaní je vymyšlený poměrně chytře: před hráče se nestaví vysloveně navazující sled scénářů: postupuje vpřed spíše skokově. Vždy čtyři až pět map spojuje jedna operace, menší část mapy a "příběh" vycházející z reálných událostí, načež děj poskočí černobílou dokumentární animací vpřed a začne nová epizoda. Potěšující jsou časté změny prostředí, takže si virtuální válečníci užijí ruské zimy a zasněžených vesnic, pouštního prostředí severní Afriky, oceánského klimatu a krajiny Japonska a přilehlých asijských břehů, či dalších zajímavých lokací. Navíc se mění i denní doba, v níž šarvátky probíhají, takže čas od času dostanou hráči možnost pobavit se noční střelbou. Mise pod rouškou tmy nicméně nevytahují "na světlo" příliš stealth prvků: většinou se hrají stejně jako mise denní, a tak jde o lahůdku spíše jen vizuální.
|
V nejlepší tradici moderních RTS potom prostor mezi misemi nevyplňují jen textové informace o nových úkolech. Hráč si sice nemůže vybrat, kam potáhnou jeho jednotky dále, alespoň si ale pohraje s rozdělováním zkušenostních bodů a sestavením armády. Postupem a úspěchy ve hře si totiž na konto připisuje nejen medaile, ale i povýšení a možnosti rozšířit nabídku posil pro následující mise a zlepšit jejich kvalitu. To vše se odehrává v přehledné komandérské obrazovce, ti, kdo se chtějí starat pouze o boj samotný, mají i možnost přidělit všechna povýšení a bonusy automaticky a nestarat se o nic.
Přesto nelze singleplayerové kampaně výhradně chválit. Oproti nejvýraznější přímé konkurenci, Codename: Panzers Phase Two, jsou mnohem méně atraktivní. Neztrácejí na náplni samotných misí - ta je příjemným mixem útočných, obranných a eskortních úkolů, v rozumné míře předskriptovanosti. Problém je jinde: jako styl prezentace zvolili autoři edukativní, nudný přístup. Jediné videosekvence, které hra obsahuje, jsou již zmíněné černobílé filmečky rozporuplné kvality, kde rádoby moudrý hlas komentátora rozvíjí notoricky známá fakta a události. Jako by dnes hráči potřebovali vysvětlit, co to je blesková válka, navíc způsobem vhodným možná pro desetileté dítě. Přímo v jednotlivých operacích potom chybí FMV či alespoň cut-scény v enginu hry, jež by zajímavějším způsobem ilustrovaly úkoly: vše zastanou jen textová zasvěcení do pozadí událostí. Tak dochází k odcizení hry, kdy hráčům mnohem méně záleží na úspěchu, než u zmiňovaných Panzers 2 (kde jsou navíc cut-scény velmi dovedně a s vtipem zrežírovány).
Systém kampaní je vymyšlený chytře: před hráče se nestaví navazující sled scénářů - postupuje vpřed skokově.
Válka v přímém přenosu
Blitzkrieg 2 se řadí do škatulky RTS, nicméně pomalejší hráči nemusejí mít strach. Zásadní možností je pouhým stiskem mezerníku zastavit veškeré dění a bez jakýchkoliv omezení rozdat rozkazy. A je to potřeba, protože do bitevní vřavy se často zapojí hodně velké počty jednotek. Do Sudden Strike má Blitzkrieg ještě daleko, o masivních titulech ukrajinských GSC Game World ani nemluvě, nicméně na ploše se operuje s výrazně většími počty než v Codename: Panzers. Uvěřitelnější je přitom i model poškozování, takže když proti sobě stojí dvě tankové brigády, nevleče se boj dlouhé minuty, ale po několika výstřelech je rozhodnuto.
Životnost techniky i pěchoty je mnohem kratší, což více odpovídá skutečné válce a zároveň nutí k opatrnějšímu postupu a taktickému využívání různých druhů zbraní.
Herní systém Blitzkriegu 2 je zaměřen prakticky výhradně na bitvy samotné. Je už dlouho dobrým zvykem, že válečné strategie nenutí hráče budovat základny nebo těžit suroviny (s tím naposledy operovaly podprůměrné War Times). Blitzkrieg 2 vždy do začátků poskytne určité fixní množství jednotek. Pokaždé je potom dáno, kolikrát může hráč přivolat posily. Vybírat lze z v průběhu kampaně zpřístupňovaných druhů jednotek. Je to významný strategický prvek: bude lepší poslat si na pole elitní pěchotu, lehké nebo těžké tanky, anebo raději zatopit nepříteli náletem těžkých bombardérů? Posily vnášejí do velmi lineárních misí variabilitu a umožňují přizpůsobit bojovou taktiku vlastním preferencím. Vyžadují navíc rozvážné zacházení: v každé misi je determinován jejich maximální počet, navíc se objevují jen na zabraných klíčových bodech a ještě navíc hra počítá s minimálním časovým intervalem mezi jednotlivými přísuny.
Posily vnášejí do velmi lineárních misí variabilitu a umožňují přizpůsobit bojovou taktiku vlastním preferencím.
|
Citáty a obecné pravdy známých osobností, jež se týkají války, doprovází každou loadovací obrazovku Blitzkrieg 2. Řídit se většinou z nich přináší dobré výsledky. Je to (nebo by u válečné hry aspoň mělo být) v podstatě samozřejmostí, přesto potěší velmi dobré vybalancování účinku různých zbraní. Pěchota tak nemůže rozstřílet tank, ale když na něj začne vrhat granáty, pořádně jeho posádce zatopí. Vyjet s tankovou brigádou proti nepříteli a opomenout vzdušnou ochranu také není zdaleka nejlepší idea. Správné využití kombinace průzkumných jednotek a dobře opevněné artilérie udělá divy. A takhle by se dalo pokračovat dlouho. Bližší zmínku si zaslouží jen dva prvky: oproti prvnímu Blitzkriegu zde v některých misích výraznější roli hrají lodě a námořní bitvy. Potěšující je potom způsob nakládání s leteckou podporou. Tu si lze přivolat na určité místo, pak ale letadla nadále krouží nad bojištěm. Jejich ikona se objeví v pravém horním rohu obrazovky, hráč je může označit standardním způsobem a stíhačky využít k útoku na konkrétní obtěžující letouny nepřítele. Při pomalejší rychlosti hry se tak dají sledovat hezky zpracované dogfighty.
Citáty a obecné pravdy známých osobností, jež se týkají války, doprovází každou loadovací obrazovku Blitzkrieg 2. Řídit se většinou z nich přináší dobré výsledky..
Že je hra lépe vybalancovaná se pozná i na zdánlivě nevýznamném nastavení obtížnosti. Nikoho nepřekvapí, že na easy prakticky nemusí opakovat misi, neudělá-li nějakou fatální chybu.
|
Vypadám skvěle?
Každý ví, že nejhezčí je Sněhurka, na druhém místě žebříčku kouzelného zrcadla už by se ale mohla objevit některá z válečných RTS. Ty v poslední době představují čím dál efektnější grafiku, velkolepé efekty výbuchů, detailní modely - až to i moderní sestavy s obtížemi rozhýbávají.
Blitzkrieg 2 v tomto směru sliboval také mnohé, Nival Interactive v tiskových materiálech svůj vlastní, zbrusu nový 3D engine vychvalovali, jak jen to šlo. Výsledek ovšem není zdaleka perfektní. Hra je pěkná, k současné špičce má ale daleko. Prostředí je trochu jednoduché, některé modely (například stromy) se příliš často opakují. Samotné jednotky jsou mnohem lepší, ale hra opět zejména na Codename: Panzers 2 ztrácí, dojde-li na porovnávání výbuchů a částicových efektů.
Skirmish mód neukázal, že by počítač dělal výraznější chyby, neosvědčil ale ani kdovíjakou genialitu.
Co by mohlo Blitzkriegu 2 v těžké konkurenci pomoci, to je bezpochyby otevřenost kreativní fanouškovské komunitě. Už do menu autoři zabudovali kolonku na nahrávání modů, jejich tvorbu pak všemožně podporují. O editorech map a scénářů ani nemluvě. Klíčem k úspěchu by potom mohl být i velmi zábavný multiplayer - zůstává otázkou, zda se mu povede vytlačit již běžící a hranou konkurenci, oproti které nenabízí mnoho navíc. Výsledné hodnocení je tak pozitivní, ovšem s rezervou. Válečných strategií už je na trhu dost a Blitzkrieg 2 nepřesvědčil, že nabízí dostatečně nový obsah a přidanou hodnotu, aby si zasloužil nekritické ovace.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 572 čtenářů
Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us
Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...
Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí
Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně
Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...
Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky
Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova
V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...
Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák
Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...
Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry
Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...
Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost
Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...
PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky
Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....
Prodej chaty se zahradou ve Vojkovicích
Vojkovice, okres Brno-venkov
2 600 000 Kč