Série fotbalových managerů Championship Manager je výjimkou, která potvrzuje pravidlo, a kromě toho vzácnou ukázkou, že i nekonečné série s rostoucími číslovkami v názvu mohou svým příznivcům nabídnout stále nové věci. Letošní Championship Manager 4 se dokonce stal nejlepší hrou svého nepočetného žánru. Při příležitosti konání Mistrovství světa v Portugalsku a začátku nové sezóny vydali autoři tradiční update s aktuálními soupiskami a několika málo vylepšeními. Jelikož ale v těchto dnech přichází na trh konkurenční Total Club Manager 2004, utká se s ním nový Championship Manager 03/04 jako chlap s chlapem.
Aktualizované soupisky s kompletními seznamy hráčů (podle oficiálních údajů jich je kolem dvou set tisíc a hratelných lig něco kolem stovky!) se projevují hlavně v ne tolik populárních ligových soutěžích, kde si autoři dali práci a sehnali ještě přesnější data než minule. Mezi „ne tolik populární ligové soutěže“ se bohužel řadí i ta naše. Zatímco CM 4 sice obsahoval první a druhou českou ligu, většinu atributů nebo jmen funkcionářů si tak trochu vymýšlel. CM 03/04 je už ovšem přesnou kopií české ligy. Nejvíce to jde poznat především u asistentů, funkcionářů či přehledu předchozích angažmá fotbalistů, kde jsou přesně uvedeny jednotlivé ročníky a kluby, kde působili. Podle toho mají hráči přidělenu jazykovou výbavu; zajímavostí je, že u všech borců z naší ligy je pod kolonkou „languages“ uvedena jak čeština, tak slovenština a základy němčiny. Na druhou stranu si autoři dali záležet na tvorbě atributů trenérů: například Pavel Vrba, trenér naší dvacítky, je i ve hře uveden jako vhodný člověk pro vedení mladých hráčů nebo Pavol Michalík, bývalý vynikající gólman Baníku Ostrava a reprezentace, má u atributu Coaching goalkeepers nejvyšší číslo, tedy dvacítku.
Hra obsahuje (i když jen velmi přibližně) výplatní částky fotbalistů a různé jejich bonusy za vstřelené góly, takže se každý může přesvědčit, kolik přibližně berou hvězdy ligy jako pan Poborský nebo Bolf. Jednou z novinek jsou vztahy hráčů, někteří mezi sebou kamarádí, a když jim manažer prodá parťáka, nemají z toho zrovna radost. Tady si autoři trochu vymýšleli, podstatnější ale je, že přesně trefili charakteristiky jednotlivých borců, byť jsou třeba Radek Slončík nebo Pavel Horváth podceněni a většina fotbalistů má u preferované nohy uvedený špatný údaj (viz. například Martin Čížek, ve hře prý pravák, ve skutečnosti fotbalista s vynikající levačkou).
Velmi chválený 2D zápas, který v CM 4 obohatil možnosti, jak zhlédnout mač, se dočkal zřejmě největších úprav: hráči se naplno hýbou podle zvolené taktiky, jde vidět i evidentní snaha nabíhat si do volných prostorů nebo pádit dopředu tam, kam padá míč. Především se ale zlepšilo zahrávání přímých a rohových kopů, obránci mají o něco snazší pozici, neboť do nich forwardi žduchají a rozhodčí často pískají útočný faul. Celkově se však nic zásadního nemění, přibyla volba s uložením zápasu a jeho následní zhlédnutím, ale základní principy zobrazování zápasu byly převzaty z původní hry.
Trénink byl jednou z věcí, která člověka donutila sedět před obrazovkou hodiny, aby vymyslet co nejlepší kombinaci různých tréninkových jednotek, jež by z jeho mančaftu udělaly neporazitelné mužstvo. Jenže – zatímco nastavení zápasové taktiky zůstalo při starém, trénink se kapku změnil. Někomu se bude líbit, někomu zase ne, protože některá nastavení zjednodušuje a člověk nemá takovou volnost. Na druhou stranu celý trénink zajišťuje jenom jedna obrazovka, takže se nemusí nikam složitě klikat a seznam hráčů s dostupností tréninkových jednotek je zobrazen pohromadě.
Fanoušci ke hře dostanou i vypasený data editor, v němž si člověk může měnit naprosto, ale naprosto všechno: hráče, kluby, stadiony, počasí nebo města, v nichž se hraje. I přes upozornění, že editor vyžaduje co nejvíce paměti, se data na konfiguraci Pentium 4 s 542 MB RAM načítala neuvěřitelně pomalu, místy se editor až zaseknul a naběhnul třeba po minutě. Dá se ale očekávat, že fandové budou pomocí editoru dělat aktualizované soupisky, které pak nabídnou ke stažení. Více informací je k mání v diskusních fórech na stránce http://community.sigames.com.
Kromě těchto vylepšení se zapracovalo na dalších oblastech hry, vesměs jde jen o drobnůstky, které se nelíbily samotným fandům a autoři je implantovali na jejich žádost: člověk třeba může zvolit více kapitánů, a střídá-li ten hlavní, nahradí jej někdo z vybraného seznamu. Systém scoutingu a hlášení o hledání nových talentů vypadá trošičku jinak, přibylo i pár statistik a různých ocenění. Všechno to jsou ale maličkosti, které kdyby ve hře nebyly, nic by se nestalo.
Championship Manager 03/04 je celkově nadprůměrným updatem, který jen dokresluje a dokončuje výborné nápady z původní hry. Jelikož si Championship Manager 4 odnesl z BonusWebu známku 95%, měl by update dostat minimálně stejné číslo. Přesto by takovéto hodnocení nebylo přesné, neboť jde v podstatě „pouze“ o jakýsi datadisk a rozšíření předchozího titulu, které, přiznejme si to, vyšlo v tuto dobu i z důvodu, aby konkurovalo Total Club Manageru 2004 . Závěrečné hodnocení je proto kompromisem; fanoušci celé série nemají o čem uvažovat, update je jasnou koupí, ti ostatní ale ať raději počkají na Total Club Manager 2004 . Třeba toho nabídne ještě víc.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|