Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Daikatana - překvapení v každém ohledu

  12:00aktualizováno  9. července 2001 2:34
O tom, jak se ION Stormu a Johnu Romerovi podařilo či nepodařilo naplnit jejich původní vizi o nedostižné 3D akci, v níž se snoubí dechberoucí grafika s poutavým příběhem a novými nevídanými prvky, si můžete přečíst uvnitř téhle recenze. Pokud jste už ale hráli demo, nebude pro vás názor recenzenta žádným překvapením.
Daikatana

Špatných her jsme už viděli spousty a zcela jistě se jim nevyhneme ani v budoucnu. Provázejí nás podobně věrně jako nudné filmy či podprůměrné knihy. Z tohoto pohledu by se zdálo, že je Daikatana pouze dalším z tuctových propadáků, který si hodně rychle najde cestu pryč z očí všech hráčů a nemá jej tedy ani smysl dále komentovat. Je tu však jeden velký otazník. Za Daikatanou nestojí žádná začínající parta amatérských tvůrců, ale slavný ION Storm, John Romero a dlouholetý vývoj. Nezbývá tedy než si položit jednoduchou otázku: "Proč to na hře není ani v nejmenším detailu poznat!?"

Dobře známou vizí J. Romera bylo přidat do bezduchých stříleček produkovaných ID Softem myšlenku a společně se silným příběhem v pozadí vytvořit kompaktní celek, který snese i ty nejpřísnější měřítka kvality. Vydání Daikatany, do nekonečna odkládaného a neustále pozměňovaného projektu, se mělo stát jakousi korunovací Romera za krále 3D akčních her. Dnes se už asi nedozvíme, proč vydavatel (Eidos) i Romero samotný vůbec dopustili vydání hry v podobě, která způsobila vlnu negativních ohlasů od hráčů i kritiky. Je zcela nemyslitelné, že by si samotní tvůrci nebyli vědomi pochybné kvality vypouštěného produktu. Výsledkem je situace, kdy v polovině roku 2000 hrajeme hru, která se nejen ani zdaleka neblíží snům svých tvůrců, ale dokonce jen těžko konkuruje průměru žánru z roku 1998.

Příběh hry, oproti očekávání hodně jednoduchý a přímý, se točí kolem tajemné zbraně Daikatany - dlouhého meče vyrobeného Daikatanakdysi dávno našimi předky. Hlavní hrdina se postupně musí prokousat čtyřmi časovými obdobími (futuristické Japonsko 25. století, antické Řecko, středověké Norsko a San Francisco dnešních dnů), získat Daikatanu a ve finále se utkat se zlým Mishimou - hlavní negativní postavou hry. Už jen samotné umístění hlavní zbraně (Daikatany) až na samý konec první epizody se neukazuje jako nejlepší řešení. Veškerý děj až do jejího objevení se na scéně působí jako nepatřičně protahovaná předehra. Možná je to jen můj dojem, ale od druhé epizody dále je hra po příběhové stránce o několik stupňů výše. Celý průběh hry je doprovázen řadou filmových sekvencí, které však brzdí jejich grafická zastaralost a postavy tak působí často velmi komickým dojmem.

Na počátku byla Daikatana budována na enginu Quake I, který byl v průběhu vývoje operativně změněn na tehdy ještě moderní Quake II engine. Na konverzi do kabátu Q3A už nejspíše nezbyla trpělivost ani potřebný čas. Nechci na tomto místě tvrdit, že grafický vzhled samotný vystačí k vytvoření dobré zábavy, je ale přinejmenším jednou z důležitých součástí. Opuchlé a těžkopádně vyhlížející postavičky, nehybná mimika tváří a hranaté prostranství všude kolem nemohou oživit ani drobnosti jako slušně vypadající model deště. Engine hry se místy zdá vytažen až za hranice svých možností, na o generaci vyspělejší konkurenci to však nestačí (kdo viděl Heavy Metal, ví, o čem mluvím). Prezentované návrhy úrovní jsou značně nevyvážené a zahrnují snad vše od těch velmi slušných kousků (Norsko a část Řecka) až po ty nevídaně špatné v první epizodě Daikatana(na těch se údajně v největší míře podílel samotný Romero). Pokud bylo záměrem autorů vytvořit hned úvodní epizodu stylem, aby nikdo neměl ani nejmenší chuť pokračovat dále, musím jim pogratulovat - funguje to téměř stoprocentně. Něco tak odporně vyhlížejícího, vše zahaleno do tmy a totální nepřehlednosti se jinde asi jenom těžko najde. Některé další úrovně jsou zase navrženy tak jednoduše, že i úplný začátečník v nich rychle najde přímou cestu do další úrovně.

Předpokladem dobré akční hry jsou kvalitní protivníci. Tady Daikatana rovněž tvrdě naráží. Nepřátel je sice více než padesát různých typů, liší se ovšem pouze svým vnějším vzhledem a použitou zbraní. Nebojím se říci, že AI nepřátel je zde prakticky nulová. Protivníci tupě nabíhají přímo před vás a neprojevují sebemenší schopnost uhýbat střelám nebo jinak ztěžovat svou likvidaci. Podobnou inteligencí disponují také vaši spolubojovníci (Sidekicks), kteří vás doprovázejí a mají vám pomáhat při řešení pro samotného jedince bezvýchodných situací. Při jejich neschopnosti, která vás brzy dožene na pokraj úplného zoufalství, jsou ale více přítěží než pozitivním přínosem pro hru. Jejich hlavním problémem je, že jste s nimi nedělitelně spojeni. Je-li jeden z nich zabit, musíte chtě nechtě nahrávat uloženou pozici. A připravte se na to, že to bude hodně často! Takový Sidekick se rád nechá rozdrtit zavírajícími se dveřmi, někam spadne, či v lepším případě bude střílet na protivníky přímo přes vás. Jeden klad Sidekickové přece mají - způsob jakým svého hrdinu po smrti opláčou mám Daikatanastále v živé paměti (na takový hysterický záchvat se prostě nedá zapomenout). Obtížnost, která nemůže vzhledem k absenci nutné minimální úrovně AI pramenit z nepřátel, vytváří autoři uměle pomocí omezené možnosti ukládání herních pozic. Po úrovních jsou roztroušeny ukládací krystaly, které symbolizují možnost uložení hry.

Daikatana se pokouší přidat k akční stránce i logické a RPG prvky. Ty logické sestávají povětšinou z mačkání tlačítek, které někde jinde (obvykle se to místo těžko hledá, protože nicneříkající filmová sekvence předvádějící otevírání standardně vypadajících dveří vás nasměruje asi jenom hodně těžko) otevře poklop nebo uzamčené dveře. Za úplný vrchol logických hádanek je pak možno považovat použití Sidekicka jako závaží na nášlapné tlačítko. Náznaky RPG jsou zase vidět u vývoje vlastností hlavní postavy a vylepšování Daikatany. Ta se postupně fyzicky a především vizuálně mění v impozantně vyhlížející zbraň zastiňující všechny ostatní palné i ruční zbraně ve hře.

Arsenál zbraní je snad největší a jedinou chloubou hry. I zde se však potvrzuje, že kvantita ještě nutně neznamená kvalitu. Mít ve hře přes třicet zbraní vyhlíží jistě úctyhodně, k čemu to je ale dobré, když použitelných je možná slabá desítka. Výsadní postavení má samozřejmě Daikatana. Očekával bych však, že s ní bude možné předvádět nějaké obtížnější kousky a ne jen jednoduše máchat stále stejným obehraným způsobem.

Daikatana

Na zvukové stránce vás zcela jistě hned v úvodu zaujme nepříjemně vlezlý bzukot kybernetických komárů z první epizody, které je asi nutno chápat jako poslední varování před pokračováním ve hře. Také valná většina zbylých zvukových efektů nevybočuje z podprůměru. U filmových sekvencí (otevírání dveří...) navíc nesmyslně zvukový doprovod chybí úplně.

Ze všeho výše napsaného je jasné, že hratelnost Daikatany je hluboko pod bodem mrazu. Se zatnutými zuby ji je sice možné hrát a dohrát, bude to však spíše zábava z pokoření další hry (navíc takto nehratelné) než zábava pramenící ze hry samotné.

Pokud shrnu všechny své poznatky ze hry, zůstane jen konstatování z úvodu a to, že u žádné části nejsou ani v nejmenším viditelná tak dlouhá léta vývoje. Černá díra, která pohltila tolik úsilí a času svých tvůrců, tak už nejspíše zůstane navždy jenom velkou záhadou.

Daikatana
Výrobce: ION Storm
Distributor: Eidos Interactive
Minimální konfigurace: Pentium 233, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: Pentium II 400, 64 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Daikatana je jedním z hlavních kandidátů na největší zklamání roku a velkou ostudou pro své slavné tvůrce.
Hodnocení 35%
Autor:
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Hry ze známých sérií najdete i v mobilech. Co si zahrát?

Zlatá éra mobilních her je sice dávno pryč, ale i tak se dá najít celá řada mobilních variant her...

Škoda představila závodní elektroauto, objeví se ve hře Gran Turismo

Poprvé ve víc než čtvrt století dlouhé historii závodní série Gran Turismo dostanou její hráči...

Autoři prvních The Elder Scrolls chystají novou hru. Má být zase obrovská

Dvojice herních vývojářů, která stála u zrodu dodnes oblíbené série The Elder Scrolls, představila...

85 %

RECENZE: Stellar Blade je poctivá řežba, která se nebojí násilí ani erotiky

Měla to být jen klasická výplňovka vydavatelského plánu ve slabším období roku, nakonec se však...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...