Přestože se v poslední době žánr multiplayerových 3D akcí ubírá poněkud jiným směrem, než jakým se vydal nekorunovaný král Quake 3: Arena, i tak se v současné době najdou vývojářské týmy, které si vzaly Q3A za vzor a pokouší se jej svým výtvorem překonat. Ponechme teď stranou otázku, jestli má vůbec smysl tlačit se na trůn, který se už tak dost povážlivě naklání, a podívejme se na hru Hired Team: Trial od ruské společnosti New Media Generation. Ta slavného Quaka připomíná v mnoha směrech a tvůrci se nechali slyšet, že jej dokonce i překonává. Inu, uvidíme, co je na tom pravdy.
Stejně jako mnohé další multiplayerové akční hry, i Hired Team: Trial má svůj příběh, který je i zde z pochopitelných důvodů zredukován na minimum. Jste obyvatelem jedné z přelidněných megalopolí budoucnosti a z blíže neurčených důvodů jste se rozhodli stát se členem elitního komanda, jež nese název Hired Team. To je nasazováno na mnohé nebezpečné akce, jako je boj proti všudypřítomnému terorismu, potírání organizovaného zločinu apod. Zájemců o přijetí je sice hodně, ale vzhledem k tomu, že výcvik u elitní jednotky je drahý a není žádoucí přicházet v akcích o její členy, mohou se do ní dostat jen ti nejlepší. Každý uchazeč tedy musí projít sérií náročných soubojů simulovaných ve virtuální realitě, kde ukáže nejen to, jak je v boji dobrý on sám, ale také jak dokáže spolupracovat s ostatními členy týmu. Pokud se mu podaří projít všemi zkouškami, je přijat.
V samotné hře to pak vypadá tak, že máte na výběr ze dvou základních možností. Buď si navolíte hru dle vlastního gusta tak, jak jste normálně zvyklí, a nebo se rozhodnete projít Zkouškou (Trial), která odpovídá výše uvedenému příběhu a vlastně nahrazuje singleplayer (bojujete jen proti botům). Podívejme se tedy na onu „příběhovou“ část. Uvozovky zde jsou na místě, protože žádná zápletka nebo rozuzlení se zde nekonají. Pouze procházíte jednou arénou za druhou a snažíte se zvítězit nad svými oponenty. Pokud neuspějete, musíte arénu opakovat nebo se vrátit k některé již zakončené. Až ve chvíli, kdy se vám podaří odejít z bojiště s hlavou hrdě vztyčenou místo abyste si ji nesli v podpaží, můžete pokračovat dál. Pochopitelně, že jednotlivé mise jsou řazeny podle náročnosti, ale pokud máte zájem, můžete si ještě před spuštěním vždy navolit, jak zkušení boti proti vám budou stát. Postupně si vyzkoušíte nejen všechny arény, které ve hře jsou, ale prakticky i všechny variace módů, které zde vám jsou k dispozici.
Škála herních možností je až překvapivě široká. Najdeme zde pět základních módů, v nichž najdeme ty nejběžnější typy her. Samozřejmostí je Deathmatch, který se zde nachází i ve své týmové variantě. Dále je zde Capture the Flag, Infiltration a Domination - tedy týmové hry založené na spolupráci. Vzhledem k tomu, že princip posledních dvou jmenovaných módů nemusí být každému známý, neškodilo by trošku si je připomenout. Infiltration ze všeho nejvíc připomíná klasickou bitvu o vlajku, ale je zde ten rozdíl, že na celé mapě je vlajka jenom jedna. Jeden z týmů ji brání a druhý se ji snaží odnést na svou základnu. Útočníci získávají body za úspěšné uloupení vlajky, obráncům naskakují body automaticky - samozřejmě jenom v případě, že mají vlajku na své základně. Mód Domination je zase snahou o ovládnutí přesně určených klíčových míst na mapě. Ve chvíli, kdy se takovéhoto místa dotkne některý z hráčů, je považováno za dobyté a příslušnému týmu naskakují body po celý čas, kdy drží „checkpoint“ pod kontrolou. Ve chvíli, kdy se jej dotkne protihráč, získává body zase jeho tým. Samozřejmě, že čím více takovýchto míst máte pod svou „dominancí“, tím rychleji vám body přibývají.
Samozřejmě, že nechybí možnost navolit si obtížnost. A to nejen v singleplayerové části, kde přiřazujete úroveň jednotlivým botům, ale navíc si můžete vybrat jeden ze dvou dostupných režimů, jež se projeví i v ryze mutliplayerových kláních. V tomto případě totiž měníte přímo základy samotného herního systému. Zatímco v režimu Arcade vás čeká takříkajíc quakovská klasika, Tactics nabízí mnohem realističněji ztvárněné souboje. Zpětný ráz zbraně např. poměrně dobře odpovídá skutečnosti (už jen výstřel z obyčejné brokovnice vám pěkně zatřese obrazem), stejně tak je reálnější i zobrazení pohybu postav a model zranění. Zapomeňte tedy na lékárničky a zvykněte si, že po ráně do nohy budete běhat pomaleji a že také můžete docela dobře vykrvácet. Ne, že by se snažil režim Tactics nějakým způsobem konkurovat např. Counter-Striku (konec konců se stále jedná o multiplayer klasického typu), ale jako oživení herního systému to je velice přínosné.
Arény jsou vcelku dynamické a ačkoliv jsou poměrně rozlehlé, hra se překvapivě nestává nudnou. Naopak, máte-li zapnutý režim Tactics, je záhodno hrát v co největších arénách, protože většinou stačí jen pár výstřelů ze samopalu a protivník (či vy sami) se řítí k zemi. Multiplayerová klání tak získávají zcela jiný nádech - na mysl se loudí srovnání s No One Lives Forever. Mapy jsou navíc obohaceny o různé teleporty, transportní pološiny, kyselinová jezírka či žhavou lávu, takže i v tomto ohledu se máte na co těšit.
Bylo by také vhodné si říci něco o technickém zpracování hry Hired Team: Trial. Tvůrci se snažili odvést co nejlepší kus práce a v jistém ohledu se jim to i povedlo. Pokud bychom provedli opět srovnání s Q3A, dojdeme k závěru, že design a interaktivita map je v Hired Team: Trial na o něco vyšší úrovni, ale co se týče samotné grafiky, zde zůstává Quake nepřekonán. Vizuální stránka Hired Teamu sice nikoho neurazí, ale ani nijak zvlášť nepřekvapí. To samé platí i o zvukové stránce. Pokud bychom hledali to nejlepší na technickém zpracování, pak bychom se asi zastavili u modelů postav. Ty jsou při pohledu zblízka vcelku detailní a z jejich vizáže lze odvodit i míru jejich poranění, ale co si budeme povídat, v pohybu a při pohledu z větší vzdálenosti to moc neoceníte.
Vzhledem k tomu, že hra Hired Team: Trial vyšla ve své Gold edici nedávno i u nás, a to v plně lokalizované verzi, měli bychom se též podívat na úroveň překladu. Zde jsem byl poněkud nemile překvapen. Že text v intru zůstal v angličtině, to chápu - jedná se o renderované video a do něj by se nový text vkládal jen velice těžko (jinými slovy - celé intro by se muselo udělat znovu). Zarážející ale je, že ačkoliv jsou všechny texty v češtině a stejně tak i většina mluveného slova, docela často k nám hra mluví i v původním znění. Nebyli jsme ochuzeni ani o překladatelské lahůdky v manuálu jako „arkáda or taktický režim hry“ a podobně. Ve výsledku tedy lokalizace působí poněkud směšně, i když v zásadě svůj účel plní.
Takže si to všechno shrňme. Hired Team: Trial je akční multiplayerovou hrou, která nabízí slušné množství módů (zvláště týmových) a díky začlenění botů si ji mohou hráči užít i v singleplayerovém módu. Co se technické stránky týče, máme před sebou slušný standard - nic víc, ale také nic míň. Za jasný klad ale je nutné považovat začlenění režimu Tactics, který do hry přináší zcela nový nádech. Suma sumárum - mírný nadprůměr, který vám může přijít k duhu, pokud si chcete oddechnout od všech těch Quaků, Unrealů apod. a chtěli byste zkusit zase něco jiného.
Hired Team: Trial | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|