Společnost Codemasters není třeba asi dlouho představovat. Jejich špičkové závodní hry budou vždy asi patřit k tomu nejlepšímu, co se na trhu objeví; legendy jako Colin McRae Rally mluví samy za sebe. Tentokráte si pod svá křídla Codemasters vzali zatím neznámý, ale ambiciózní maďarský vývojářský tým Invictus, který dlouhou dobu pracoval na realistické simulaci off-road závodů. Výsledkem jejich práce je obdivuhodně zábavná hra, která je zároveň i velmi hezká na pohled. Již demo, které bylo možné si stáhnout někdy v létě loňského roku, mě dokázalo připoutat k monitoru na dlouhé hodiny, a to obsahovalo pouze dvě vozidla a dva herní módy.
Začneme ale pěkně od začátku. Po bezproblémové instalaci hry samotné a instalaci CMN (Codemasters Multiplayer Network Client), což je drobná aplikace umožňující hru po internetu na serverech Codemasters, proběhlo hezky udělané intro, které kombinuje nádherné renderované scény s ukázkami z enginu hry samotné. U většiny her intro přeskakuji, ale tady vřele doporučuji shlédnout vše až do konce. Budete pak maximálně navnaděni na to, co přijde potom.
Hlavní menu, které následuje, přináší dvě základní volby pro další hru - buď singleplayer, který dále umožňuje klasicky Quick Race, Practice a Championship, nebo multiplayer, například přes již zmiňovaný CMN. Pro personalizaci pak jen zbývá vytvořit si vlastního hráče-jezdce a jeho model, teamové barvy atd.
Singleplayer, který není až zase tak nepodobný singleplayeru známého například z Unreal Tournamentu (ano, nezbláznil jsem se, jistá podobnost tu je, ale samozřejmě se nikterak nestřílí - naštěstí), přináší obrovské množství zábavy především velkou škálou herních módů, kde hrajete pseudo síťovou hru s AI boty-nepřáteli (zde s ostatními závodníky). Tímto způsobem právě Invictus dosahují podle mého názoru značné unikátnosti celé hry.
Celkem je možné zvolit ze sedmi módů. Klasikou všech závodních her je Race (zde Off-road Race) a ani Insane není výjimkou. Jako u jediného módu je zde vlaječkami značená trasa, ale povinné jsou jen waypointy (brány). I když by se mohlo zdát, že je tento typ hry nudný a okoukaný, není tomu úplně tak. Díky dokonalému fyzikálnímu modelu, o kterém bude řeč níže, nejde jen o bohapusté projíždění branek, ale o tuhý boj, kde je každá chyba (jako je příliš rychlý nájezd do zatáčky, ve které je jako na potvoru díra nebo naopak hromada písku) potrestána smykem nebo převrácením a tím pádem ztrátou vydobyté pozice.
Hodně podobný klasické Off-road Race je druhý mód nazvaný Pathfinder. Cílem je projet v libovolném pořadí 15 branek v co nejkratším čase. Doporučuji držet se soupeřů nebo se nejdříve podívat na mapě, jak jsou brány postaveny. Vysoké kopce občas znamenají dlouhé objíždění, proto pak nemusí dvě brány, které jsou relativně blízko u sebe vzdušnou čarou, být v optimálním pořadí na projetí.
Druhou skupinou módů jsou závody, při kterých se snažíte co nejdříve zabrat branky pro sebe. Zvolíte-li Gate Hunt, je vaším cílem dříve než soupeři deaktivovat projetím zelené branky, kterých je celkem 30. Hra končí ve chvíli, kdy jsou všechny brány červené, deaktivované.
Podobně jako u Gate Hunt, v módu Jamboree je nutné získat pro sebe projetím co nejvíce bran, ale aktivní je vždy pouze jen jedna. Trikem pro tento mód je naučit se přesné pořadí, ve kterém jsou brány následně aktivovány, a v případě, že se podaří projet jednou branou soupeři, můžete směle vyrazit k bráně další.
Třetí skupinou módů je hra o vlajku. Obdobně jako ve zmiňovaném Unreal Tournament je cílem ukořistit a uchránit vlajku po co nejdelší dobu. Ve variantě Capture The Flag se soutěží o jednu vlajku, se kterou se ten, kdo ji má, snaží projet aktivovanou bránu a získat tak body. Vlajku je možno soupeři sebrat buď najetím do zadní části jeho vozu, nebo pokud se při neopatrné jízdě převrátí a vlajka zůstane na zemi ležet.
Ve variantě Return The Flag je cílem, jak vyplývá z názvu, vrátit vlajku zpět na dané místo označené na mapě (a na kterém hra také začíná). První, kdo vrátí tři vlajky, vyhrál.
Čtvrtou a poslední skupinou, která však obsahuje jen jeden hrací mód, je volná variace na téma Destruction Derby. Vyhrává ten, kdo vydrží co nejdéle sám na místě označeném křížem (a soupeři se ho z něj snaží všemožně vystrkat) nebo získat body tím, že budete do soupeřů narážet a bourat do nich tak, aby se převrátili nebo co nejvíce poničili. V tomto módu se mi velmi, ale velmi osvědčil osmikolový tahač ne nepodobný Tatře 8x8 :o).
Tím končíme výčet herních módů a dostáváme se ke zlatému jádru celé hry. Naprosto geniální je totiž fyzikální model chování a ovládání vozů. Kromě detailního zpracování každého pohybu kola, tlumičů, pérování a řízení, si Invictus nechali opravdu záležet na tom, aby každé auto mělo takové jízdní vlastnosti, jaké asi má v reálném terénu. Přetáčivost, nedotáčivost, ale i omezení ve stoupavosti, vliv vody, bahna, písku či jiného povrchu na rychlost a chování jsou naprosto neuvěřitelné. Hračičkám jako jsem já dělá potom moc dobře jen tak si jezdit a zkoušet, jak se jezdí s lehkými off-roady po písku nebo s těžkými náklaďáky po sněhu.
Model poškození vozu již není úplně stoprocentní, je výrazně omezen, aby se vůbec dalo závodit. Během jízdy totiž není vůbec nouze o krkolomné pády z výšek nebo nájezdy na písečné duny v maximální rychlosti. Jak to pak skončí si dokážete představit. Z auta odpadávají přídavné světlomety, zrcátka, náhradní kola a podobně, ale je víceméně dále pojízdné. I když úbytek z výkonu takto poškozeného vozu jsem nepozoroval, dojde většinou k drobným kosmetickým poškozením a vůz odlišně reaguje na terénní nerovnosti a řízení. Nicméně klávesa Repair (s penalizací 3 sekundy) nebo Rescue po pádu do propasti, ze které se nedá vyjet (s penalizací 5 sekund), činí hru trošku více arkádovitou. Určitě často použijete možnost převrácení auta zase zpět na kola (bez penalizace a možno používat neomezeně).
Předpokládám, že vás také bude zajímat, s čím že se to vlastně jezdí. Ve hře najdete asi dvacet vozů několika kategorií, žádné z nich však není (tak jak tomu bylo v 4x4 Evo) licencované, t.j. reálná předloha neexistuje. Určitou podobnost ale určitě najdete například u Bajo Bug (co to asi bude ?) nebo u zmiňované osmikolky.
Vozy lze rozdělit podle různých kritérii na klasické terénní offroady (podobné třeba Nissan Patrol), speciály na rally, speciály pro jízdu do vrchu, pickupy, nákladní vozy či na lehké buginy.
Prostředí, ve kterém se jezdí, je velmi variabilní, navíc integrovaný generátor umožňuje individuálně si vytvořit vlastní mapy podle nadefinovaných kritérií. Území, na které se závody jezdí, nemá hranice, tj. podobá se kouli, po jejímž povrchu se pohybujete. Nikde tedy nenarazíte na trapné neviditelné bariéry. Muškou na kráse je jen nízká interaktivita prostředí, pokud narazíte do chatrného plotu u domu, nic se nestane, stejně tak jako u stromů nebo některých jiných objektů - jsou fixní.
Grafický engine je velmi pěkně zpracován, excelentní jsou samozřejmě modely aut, okolní prostředí už je horší, nicméně na dostatečně dobré úrovni, aby hře nedělalo ostudu. Pohled na vůz je možno nastavit hned z několika kamer, ale nejpoužitelnější se mi zdá klasická zadní kamera zabírající celý vůz.
Zvuky jsou na velmi dobré úrovni, dokonce možná až nadprůměrné. Něžný brukot velkoobjemových osmiválců ladí uchu.
Hardwarové nároky jsou poměrně slušné, i když je to relativní pojem. Na TNT2 Ultra se mi hra v 1280x1024 neškubala a neprojevovala ani žádné jiné nedostatky.
Jak již bylo zmíněno, samozřejmostí pro takovouto hru je multiplayer. Dokonce je možné, i když si singleplayer nemůžu vynachválit, že hlavní těžiště takovéto hry je v multiplayeru. Přiznám se, že jsem zatím neměl šanci si ho vyzkoušet, podporována je ale kromě klasické TCP/IP i hra přes servery Codemasters, které poskytují i další funkce, jako je chat pro hráče a podobně.
Jaké je tedy závěrečné hodnocení? Insane je jedna z nejlepších simulací off-road, kterou jsem kdy hrál. Bezkonkurenční fyzikální model, množství herních módů a kvalitní grafické zpracování jsou hlavní devízou, k úplné dokonalosti chybí jen ještě víc propracovaný model poškození a třeba i systém nákupu náhradních dílů a vylepšování vozů, které jsem zde postrádal.
Insane | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|