Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kao: The Kangaroo - klokánkova cesta

  12:00aktualizováno  15. února 2003 1:16
Většina her určených pro děti se vyznačuje tím, že vznikají s nízkým rozpočtem a očekáváním vysokého zisku. Tomu pak také odpovídá jejich kvalita. Jsou ale i čestné výjimky, kterým se podaří do roztomilosti a jednoduchosti propašovat i slušnou dávku hratelnosti a originality.

Kao: The KangarooMohlo by se zdát, že vytvořit hru pro mladší skupinu hráčů (tedy pro děti) je mnohem jednodušší, než pro ony "hardcore gamesníky", podle kterých se většina vývojářů řídí. Dětská mysl se totiž při hraní nezaobírá takovými věcmi, jako je detailně prokreslené prostředí, rychlý a dokonalý engine, poutavý příběh či co nejrealističtější fyzikální model. To vše dobře zastane jejich představivost. Chtějí jen jedno - roztomilého hrdinu a přijatelnou obtížnost, tedy jakousi hračku na monitorech počítače. Kao: The Kangaroo takovou hračkou měl být. Podařilo se tvůrcům dosáhnout svého cíle, nebo jen šlápli do prázdna? To teprve uvidíme.

Nejprve si řekněme pár slov o samotné hře. Kao: The Kangaroo je akční adventurkou z dílny polských X-Ray Interactive, kteří se při vytváření tohoto dílka nechali hodně inspirovat všemi možnými arkádami. Neplníte tedy žádné složité úkoly, nelámete si hlavu nad složitými puzzly, jen se snažíte překonat všechny možné překážky a dostat se k teleportu do další úrovně. Cestou sbíráte různé power-upy a mince, zabíjíte nepřátele, skáčete, pobíháte, uhýbáte - zkrátka provádíte vše, co byste ve hře určené pro ty nejmenší očekávali. V kůži roztomilého klokánka (kterého polovina redakce považovala na první pohled za králíka) se ale věnujete i činnostem, které bývají většině zástupců živočišné říše odepřeny - létáte na rogalu, jezdíte na snowboardu či vodním skútru a vůbec děláte věci, ke kterým se ani většina z nás, Kao: The Kangaroolidí, dostane jen zřídka.

Co vás na hře pravděpodobně ihned zaujme, je naprostá absence jakéhokoliv příběhu. Ten je totiž zmáčknut do pouhého minutového intra, během něhož klokánek běží za motýlem, je sám polapen, zavřen do klece a jsou mu věnovány boxerské rukavice. Toť vše, další záběr již našeho klokánka zastihuje na začátku první úrovně. Kamera se většinou pohybuje za naším hrdinou, ale není to pravidlem. Občas vás zabírá zepředu či z boku, přičemž v těchto případech jste ochuzeni o možnost přepnout se do pohledu z vlastních očí (jinak zde tato funkce existuje, což čas od času rádi využijete). Dokud se kamera pohybuje za vámi, je vše většinou v pořádku, ale jakmile jste zabíráni z jiného úhlu, nastává první problém. Často totiž vůbec nevidíte, co je před vámi a řítíte se tak do neznáma, aniž byste tušili, co se před vámi odehrává. Jednoduše tak přehlédnete nepřátele, nebo - a to je mnohem horší - hlubokou propast či lávové jezírko. Za tuto nedomyšlenost odečtěme tvůrcům pár bodíků.

Když už jsme u toho odečítání, podívejme se na použitý engine. Ten vás ničím příliš geniálním neoslní, dokonce by jej bylo možné zařadit mezi současný horší průměr. O Kao: The Kangaroodetailnosti si můžeme jen nechat zdát, vše je, mírně řečeno, hranaté. Pokud mají nepřátelé obličeje, jedná se o pouhou texturu na plochém či mírně vypuklém objektu. Navíc ačkoliv oficiální systémové požadavky nejsou nikterak přemrštěné, i na silnější konfiguraci má obraz občas nechutné tendence se trhat, škubat a zadrhávat. Ale abychom byli nestranní, připomeňme si základní paradigma platící pro tituly určené dětem - na grafice až tak příliš nezáleží. Bodíky bychom tedy strhli pouze v případě, že bychom vše poměřovali podle přísných a náročných hledisek hráče z povolání.

Dost však již bylo odečítání, podívejme se na nejsvětlejší stránku, kterou Kao: The Kangaroo má. Tou je pestrost úrovní. Každý z téměř padesáti levelů je něčím jedinečný, plný originálních nápadů a předkládá nám vždy nový problém, jak se dostat přes překážky. Jen v úvodních misích je řešení vždy nasnadě, později již budete muset zapojit i mozek. Pokud musíte misi opakovat pětkrát či desetkrát, znamená to, že na to jdete špatně - většinou není zapotřebí mít ani doktorát z exaktních věd ani neskutečně hbité prsty. Stačí se jen trošku zamyslet. Abych vše ukázal na příkladu - k prvnímu zákysu jsem dospěl hned v jedné z prvních misí. Dostal jsem se do místa, kde se za mnou z výšky spustila kláda posetá ostny a já utíkal jako šílený, abych jí utekl, ale vždy byl výsledek ten, že jsem skočil s kusem železa Kao: The Kangaroove svém křehkém těle. Až po půl hodině mi došlo, že bych mohl zkusit uvést kládu do pohybu, a místo abych se snažil před ní utíkat, rozeběhnout se zpět a nechat ji v klidu odjet. A takto to chodí v Kao: The Kangaroo běžně - je lepší si svůj další krok promyslet, než stále bezhlavě utíkat vpřed.

Obří službu prokázal titulu také leveldesigner. Když vezmeme v potaz, jak nedokonalému enginu musel svou práci uzpůsobit, připravil nám doslova pastvu pro oči a hravou dušičku. Úrovně jsou zábavné, hratelné a hlavně se neopakují. Najdete zde plno míst, do kterých je přístup sice obtížný, ale zato jste odměněni některým z power-upů. Chybět nemohou ani dobře maskované vstupy do bonusových levelů. Dobrý byl také nápad s prokládáním klasických úrovní s "bossovskými", ve kterých bojujete jen s jediným protivníkem, na kterého ale musíte pokaždé vymyslet nějakou lest, a úrovněmi, ve kterých prokazujete svou zručnost na některém z netradičních dopravních prostředků (např. zmíněné rogalo či vodní skútr). Je to dobré oživení a hra vás tak nezačne jen tak nudit. Naopak, pokaždé jste zvědavi, co na vás v další misi čeká za vychytávky.

Abychom však neustrnuli u chvály úrovní a hratelnosti, podívejme se i na další prvky, které Kao: The Kangaroodělají hru hrou. Ukládání pozice během mise není možné, ale to není až tak na škodu. Cestou totiž můžete sbírat mimo jiné i zvláštní vlaječky, které po stisknutí zvláštní klávesy vytvoří jakýsi checkpoint. Pokud ztratíte život, nevracíte se až na začátek levelu, ale jen k tomuto místu. Vlaječek je ale málo, takže je zapotřebí je používat s rozmyslem a ne, kde vás zrovna napadne.

Dále zde máme zvuky. Ty jsou na poměrně dobré úrovni, zapracovat však jistě šlo na hudebním doprovodu. Ten sice není doslova špatný, ale elektronické zvuky linoucí se z reproduktorů dokáží být po delší době opravdu únavné. Každá úroveň má sice svůj vlastní hudební motiv, ale stále to jsou tytéž umělé syntetické zvuky připomínající starou slávu MIDI.

Jaký nám tedy z toho všeho vyplývá závěr? Kao: The Kangaroo je zábavná akční adventura/arkáda, která svůj nedokonalý herní engine více než dostatečně vyvažuje kvalitním designem úrovní. Odrostlejší hráč by po ní asi jen tak nesáhl, protože má na výběr i z jiných titulů, ale vaše ratolesti by z ní měly určitě radost. A jim je konec konců také určena, a tak se nestydím dát tomuto titulu poměrně vysoké ohodnocení.

Kao: The Kangaroo
Výrobce: X-Ray Interactive
Distributor: Titus Games
Distribuce v ČR: TOP Distributor, plná lokalizace
Oficiální homepage: www.kao-kangaroo.com
Minimální konfigurace: Pentium 200 MHz, 32 MB RAM, 3D karta
Doporučená konfigurace: Pentium II 300 MHz, 64 RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Zábavná a originální akční adventurka, která je sice určena hlavně dětem, ale pobavit se u ní mohou i jejich rodiče.
Hodnocení: 76%

Autor:
Témata: hračky, Zisk
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....