Sudden Strike Forever – válka nekončí!

  12:00aktualizováno  19. srpna 2002 3:08
Období 2. světové války je nekonečnou inspirací pro vývojáře počítačových her, zejména těch strategických. Jednou z nejlepších strategií z tohoto období je loni vydaná hra Sudden Strike. Nyní k ní přichází datadisk, jenž vás opět usadí k počítači na mnoho dní. Čekají vás nejen další bitvy, ale i nové jednotky a další překvapení.

Sudden Strike Forever Je tomu více jak půl roku, co se na pultech obchodů objevila realtimová válečná strategie Sudden Strike, distribuovaná tehdy ještě poměrně neznámou společností CDV. Tato hra si velmi rychle získala srdce většiny stratégů a firma CDV se rázem vryla do podvědomí hráčů, přičemž její kvality se potvrdily o pár měsíců později, kdy vydala vynikající historickou strategii Cossacks: European Wars. Jak už to u úspěšných titulů v dnešní době často bývá, firmy z jejich úspěchů těží a snaží se co nejdříve vydat druhý díl, nebo alespoň datadisk. A to je právě případ hry Sudden Strike (dále jen SS). Před několika dny se v prodejnách objevil titul Sudden Strike Forever (dále jen SSF) a my si dnes povíme, co všechno nám tento datadisk nabízí.

Jelikož je mezi vámi možná dost hráčů, kteří neměli možnost setkat se s původní hrou SS, dovolte mi teď malý exkurz. První věc, která vás při hraní SS zaujme, je propracovaná grafika. Krajina je vyvedena do nejmenších detailů, všechny stavby jsou rovněž provedeny výtečně a pozadu nezůstávají ani vaše a nepřátelské jednotky. Vše vypadá velmi dobře, ale přitom naprosto realisticky. Přispívá k tomu i fakt, že jako v jedné z mála realtimových strategií jsou zde věrně dodrženy proporce jednotlivých vojenských strojů, Sudden Strike Forever vojáků a budov. Nejpříjemnějším faktem však je skutečnost, že hra je naprosto plynulá a rychlá i v rozlišení 1024x768 v situaci, kdy je v pohybu i pár desítek až stovek vojenských jednotek. Jak už jsem zmínil v úvodu, SS je hra strategická, konkrétně realtimová, jejíž děj je zasazen do 2. světové války. Na rozdíl od většiny jiných RTS je zde ovšem kladen velký důraz na taktické naplánování samotného boje. Ovládat můžete nepřeberné množství děl, tanků, protitankových vozidel, transportních aut, doprovodných vozidel a samozřejmě pěšáků. Jednotek je skutečně obrovské množství a jejich vzhled i vlastnosti vycházejí z historických skutečností. Autoři šli v honbě za maximální realističností tak daleko, že každá jednotka má omezenou munici, kterou je nutno doplňovat ze zásobovacích vozů (které plní i funkci opravářů a ženistů). Úplně všechny jednotky mají své specifické zkušenosti, na kterých závisí kvalita útoku, rychlost a další vlastnosti. Velmi originálním prvkem ve hře je možnost obsazování nepřátelských děl, minometů, kulometů a dalších podobných zbraní. To dává hře úplně nový strategický náboj – je lepší zlikvidovat obsluhu polního děla šikovným ostřelovačem, přijet s náklaďákem a odtáhnou dělo do svého zázemí, nežli proti němu poslat tanky a zničit jej. Dalším rájem stratégů je využívání přírodních úkrytů, obsazování bunkrů a Sudden Strike Forever schovávání jednotek v domech a jiných budovách. Kdo si chce svůj postup řádně promyslet, má možnost, jelikož hru lze pozastavit pomocí klávesy Pause/Break, zadat jednotkám příkazy a poté hru opět rozběhnout, samozřejmostí je i volba rychlosti běhu času. SS je zkrátka opravdu vynikající hrou, která obsahuje jen minimum chyb.

A co nového nám tedy přináší datadisk? Tak samozřejmě nové mise, to je pochopitelné. Kromě několika samostatných bitev pro single- i multiplayer jistě potěší čtyři nové kampaně. Hrát v nich můžete za Sověty, Němce, a jednotlivě i za Američany nebo Brity (ne za Spojence jako v SS). Každé tažení obsahuje tři mise, ale nezoufejte. Není to tak málo, jak by se mohlo na první pohled zdát, jelikož již úvodní bitva je dle mého odhadu svým rozsahem na úrovni misí asi tak z prostředka původních kampaní. To znamená, že jedna kampaň, ač obsahuje jen tři mise, vám zabere opravdu spoustu času. Asi bychom si měli říci také něco o obtížnosti. Pokud byla hra SS těžká, pak je tento datadisk snad ještě obtížnější. Náročnost si sice lze navolit (což je novinka), ale dle mého názoru by se stupně obtížnosti neměly jmenovat Easy, Normal a Hard, ale spíš Hard, Super Hard a Sudden Strike Forever Impossible :o). I na nejnižší obtížnost se pěkně zapotíte a pořádně potrápíte mozkovnu, než se vám podaří nepřítele udolat. SSF také obsahuje editor map a misí, takže pokud vyčerpáte připravené boje, nic vám nebrání v tom, abyste si připravili vlastní tažení.

Asi čekáte, že datadisk přinese i nějaké nové jednotky. A máte pravdu! Najdeme zde kolem tří desítek nových jednotek, což je úctyhodné množství. Kromě jiného se tu objevují i takové lahůdky, jako je 152mm howitzer či 160mm mortar na straně Sovětů, AA kanón 88 či nový jeep na německé straně, Matilda a Crusader ve výzbroji Britů nebo americké M-3, M-4 či M-18 Hellcat. Na všech bojujících stranách pak nově najdeme mediky a generály. Úloha mediků je snad jasná, generálové disponují dalekohledem, což umožní lepší přehled na bojišti. Na důležitosti nabyli důstojníci – už je nebudete používat jen k průzkumu, ale také ke zvyšování výkonu svého mužstva. Důstojníci totiž svou přítomností dočasně zvyšují okolním jednotkám úroveň zkušeností, jež mají samozřejmě vliv na jejich bojové dovednosti. Další novinkou, která se týká jednotek, konkrétně tanků a podobných strojů, je schopnost couvat. Možná si řeknete, že je to zanedbatelný a spíše jen kosmetický detail. Věřte však, že až budete chtít ustoupit z dostřelu nepřátelských děl, budete zatraceně rádi, že vaše tanky Sudden Strike Forever neztrácejí drahocenný čas otáčením.

Co se týče ovládání, vše zůstalo při starém. Hlavní slovo má tedy myš a několik klávesových zkratek, grupování do číselných kláves je samozřejmostí, možnost pauzy jsem již zmínil výše. Samozřejmě zůstala zachována možnost zakázání střelby či pohybu. Na některá vylepšení narazíme v technickém zpracování. Styl grafiky zůstal stejný, ale přibyly některé objekty, jako třeba zemljanky, stany a podobně. Nejvíce mne však potěšilo několik nových prostředí. V klasické evropské krajině si autoři trochu pohráli s ročními dobami, takže podle pečlivě zpracované přírody skutečně poznáte, jestli bojujete v létě nebo na podzim. Některé boje se navíc přesunuly do Afriky, a s tím samozřejmě souvisí existence úplně nového prostředí. Skupina tanků brázdící písečnou pláň, četa ostřelovačů ukrytá v budovách egyptského stylu, protitankové dělo schované v palmovém lesíku – oj, to je skutečná nádhera. Grafika je tedy stále výborná, přičemž hra neztrácí na plynulosti ani v těch nejtužších bojových situacích. SSF podporuje (stejně jako SS) rozlišení 640x480, 800x600 a 1024x768, což je dle mého názoru plně dostačující. Co se týče zvukového zpracování, nebylo příliš co vylepšovat. Bohužel, ve hře zůstalo několik Sudden Strike Forever chybných hlášek – když mi americký tankista odpovídá na můj příkaz větou „Ja wohl, Herr Oberst“, tak je to skutečně smutné. Během půl roku snad autoři takovéto detaily vychytat mohli. Na druhou stranu však potěší nová hudební skladba, která je dokonalou replikou jakési ruské barové odrhovačky z válečných let.

Pokud vše shrneme, musíme uznat, že SSF je povedeným datadiskem. Pokud na něj nebudeme nahlížet jako na plnohodnotnou hru (a jako že bychom neměli, jelikož její cena je v podstatě poloviční), tak musíme být spokojeni. SSF obsahuje nové mise i celé kampaně, spoustu nových jednotek, nová prostředí a dokonce i některá herní vylepšení (výše zmíněné couvání, zvyšování zkušeností pomocí důstojníků a podobně). Autoři možná mohli trochu ubrat na obtížnosti, ale na druhou stranu, těžká hra je tou správnou výzvou pro všechny stratégy. Jediným nedostatkem tak zůstává snad jen několik chybných hlášek u vašich jednotek. Pro všechny, kterým se líbil původní Sudden Strike, je tento datadisk rozhodně dobrou volbou, která zajistí kvalitní zábavu na dlouhé dny. Nutno podotknout, že SSF není stand-alone, takže i ti, kteří Sudden Strike nehráli, ale nalákala je tato recenze, si musí opatřit původní hru.

Sudden Strike Forever
Výrobce: Fireglow
Vydavatel: CDV
Distribuce v ČR: Bohemia Interactive, český manuál
Oficiální homepage: www.suddenstrike.com
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 366 MHz, 64 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Verdikt: Solidní datadisk k výborné strategii. Nové bitvy, nová prostředí, nové jednotky.
Hodnocení 81%

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...