UEFA Champions League 2004-2005
Na poli fotbalových simulátorů bylo ještě před pár lety hodně těžké uspět. Ale jak se říká, nemožné neexistuje. Zatímco na PC vládli již řadu let EA Sports se svojí FIFou, na platformě PlayStation zase neohroženě kralovali japonští Konami svým Pro Evolution Soccer. A proč to nezkusit i na PC a trochu neohrozit pozici EA Sports? Možná si tuto otázku Konami položili a ono se to povedlo - dokonce několikaleté kralování EA Sports se otřásalo v základech a mnohými opěvovaná FIFA najednou byla špatná. Post nejlepšího fotbalu na PC převzal Pro Evolution Soccer, čtvrtý díl si svojí pozici ještě více upevnil. A EA Sports bylo jasné, že pokud chtějí svoje žezlo opět získat, musejí se začít činit - a pořádně.
A EA Sports bylo jasné, že pokud chtějí svoje žezlo opět získat, musejí se začít činit - a pořádně.
Všechno to začalo nápadem získat licenci Champions League od UEFA. A proč ne? Licenci FIFA EA Sports vlastní již řadu let, tak proč k ní nepořídit i licenci UEFA a zbavit se tak již smyšlených soutěží, jako byly například European Clubs League nebo EFA Trophy, s kterými jsme se setkávali v každém ročníku FIFy. Byla tedy ohlášena nová hra, lépe řečeno nový fotbal, UEFA Champions League 2004-2005. Myslím, že již tady mohlo hodně lidí pochybovat, protože jsme byli zvyklí, že EA Sports prostě předělají FIFu, aktualizují nějaké týmy, maximálně doplní nějaké maličkosti a hotovo. Příkladem toho třeba je FIFA 2004 a následné EURO 2004 - tam šlo vlastně o obdobu FIFy, přidaly se národní týmy a ejhle "nový" fotbal byl na světě. Platí však toto i v UEFA Champions League?
Intro
Vezměme to všechno pěkně od začátku. Když hru nainstalujeme, spustíme, budeme
svědky opravdu povedeného atmosférického intra, které se jistě každému zalíbí -
už kvůli tomu, že se v něm objevuje Tomáš Hübschman, či kvůli oficiální znělce
Ligy Mistrů, kterou určitě každý z nás dobře zná. Mimo exsparťana Hübschmana
ještě v intru zahlédneme tváře kupříkladu Davida Beckhama, Michaela Ballacka,
Andreje Ševčenka, Thierry Henryho, Johna Terryho z Chelsea a italského brankáře Buffona.
Cílem intra jistě je, aby se hráči roztlouklo srdce a navodilo tu správnou
mistrovskou atmosféru - ostatně jakému fotbalovému fanouškovi se srdce
neroztluče, když slyší hymnu Ligy Mistrů, vidí animovaný míč a v něm záběry na
největší hvězdy světového fotbalu?
Mimo exsparťana Hübschmana ještě v intru zahlédneme tváře kupříkladu Davida Beckhama, Michaela Ballacka, Andreje Ševčenka, Thierry Henryho, Johna Terryho z Chelsea a italského brankáře Buffona.
Menu
a herní módy
Herní menu se příliš nezměnilo, je to stále na stejný způsob. Na úvodní
obrazovce si budeme moci zvolit několik herních módů, počínaje novou sezónou,
což je vlastně něco jako kariéra ve FIFA 2005. Budete mít za úkol se svým
klubem splnit padesát misí, ve kterých
plníme různé úkoly - například vstřelit v utkání dvě branky, neinkasovat
žádný gól či vstřelit branku s nově nakoupenou posilou. Více si o tomto módu
povíme za chvíli. Dále v úvodním menu vidíme možnost zahrát si přátelské utkání
- s tím se vlastně setkáváme již řadu let. Následují herní módy - takže možnost
zahrát si samostatnou Ligu Mistrů za libovolný klub, poté můžete zkusit mód "Situation,"
kde si vyberete dva kluby a nastavíte si skóre, kolikátá běží minuta, jací hráči
mají žlutou či červenou kartu a mnoho dalších vymožeností, které jistě potěší
nejednoho z nás. Setkáme se i s volbou "Home & Away,"
což je vlastně dvojzápas doma a venku - něco jako vyřazovací boje v Lize Mistrů.
Poslední věcí, kterou si v herních módech zmíníme, a která jistě nemůže chybět,
je trénink. Trénink je opět na způsob FIFA 2005, takže na sedy lehy, klikování a
krátké sprinty můžeme rychle zapomenout. Můžete zahrávat přímé kopy z různých
vzdáleností a míst, zdokonalit se v zahrávání rohů z levé i pravé strany. Můžete
zkusit i zápasy o devíti hráčích a v neposlední řadě poslat celou svojí
jedenáctku na jednoho brankáře. Dále v menu nalezneme i možnost vytvořit si
hráče - ani to se od FIFA 2005 nezměnilo. Nechybí ani volba "My Champions League,"
kde si můžete nastavit všemožné taktiky, můžete měnit základní sestavy týmů,
budete určovat, kdo bude kapitán, kdo bude zahrávat standardky a mnoho dalších
věcí - i to pro nás není žádná novinka, prostě to samé jako FIFA 2005 akorát v
bledě modrém.
Trénink je opět na způsob FIFA 2005, takže na sedy lehy, klikování a krátké sprinty můžeme rychle zapomenout.
|
Hratelnost
Ovšem veškeré pochybnosti, že UEFA Champions League 2004-2005 je jen malou
předělávkou FIFA 2005, ihned upadají při prvním vyběhnutí na trávník.
Nejen, že v zápasech Ligy Mistrů jsme opět svědky nádherných animací, jak hráči
nastupují na trávník, řadí se, nebo jak si kapitáni podávají ruce. Všechno to
musí být i doprovázeno již několikrát zmiňovanou oficiální znělkou Ligy Mistrů.
To jsme zatím ale na začátku, protože i celkový pocit z hraní zaznamenal
zřetelných změn. Zdá se, že EA Sports konečně pochopili, co je fotbal. A myslím,
že celková hratelnost může být úctyhodným a hlavně vyrovnaným soupeřem Pro
Evolution Soccer 4. A i když je systém podobný předchozímu ročníku FIFA 2005, je
hratelnost velkým krokem vpřed. Setkáváme se s nepřesnými přihrávkami nebo
centry. EA Sports také znatelně hru zrychlili a i obtížnost je daleko těžší, než
v předchozí FIFA 2005 - zatímco tam jsem hrál na obtížnost World Class (Světová
třída), v UEFA Champions League jsem měl co dělat přehrát soupeře na obtížnost
Semi Pro (Poloprofesionál). I samotné dovednosti hráčů jsou lepší - zejména ve
hře jeden na jednoho budete mít co dělat, abyste soupeře obehráli.
Zdá se, že EA Sports konečně pochopili, co je fotbal.
Standardní
situace
I v tomto ohledu EA Sports pořádně zabrali a standardky jsou řešeny novým
systémem. Přímé kopy jdou zahrávat hned několika způsoby - buď vyšlete přímo
střelu, nebo můžete míč podkopnout, vyslat na brankáře míč s falší a v
neposlední řadě lze přímý kop i jednoduše rozehrát. Rohové kopy jsou také
řešeny jinak, zatímco ve FIFA 2005 jste měli opravdu jenom pár možností, jak míč
nacentrovat a jak vstřelit gól, v UEFA Champions League je tomu přesně naopak.
Nacentrovat pomocí šipky můžete téměř kamkoliv a častokrát gólmanovi před bránou
pěkně zatopíte.
Rozhodčí,
kup si kapky do očí
Jak jsou na tom v UEFA Champions League rozhodčí? Tak na to se jistě bude ptát
hodně hráčů, protože v předchozích letech to bylo se sudími opravdu hrozné.
Jistě se v předchozích letech každému stalo, že jste šli sami na bránu, soupeř
vás zfauloval, avšak Vás hráč k míči doběhl dřív a rozhodčí tedy mohl ponechat
výhodu, ovšem nestalo se tak. Nyní však v UEFA Champions League rozhodčí slovo
"výhoda" znají a častokrát tedy takto hru pouští. A konečně zde máme také
reálné, někdy i přísné posuzovaní faulů - rozhodčí tedy již žlutými a červenými
kartami jen tak šetřit nebudou.
Nyní však v UEFA Champions League rozhodčí slovo "výhoda" znají a častokrát tedy takto hru pouští.
Cestou
necestou, polem nepolem
Výše jsem se zmiňoval o módu sezóna - v souvislosti s tím jsem také slíbil, že
si o této nejdůležitější věci povíme více. Takže to vezměme hezky od začátku,
budete mít možnost vybrat si kterýkoliv klub - bude záležet jen na vás jestli
zvolíte Manchester United nebo pražskou Spartu. Poté si zvolíte, jak
budete vypadat - nastavíte si, jestli bude kouč mladý či starý, jestli se bude
oblékat elegantně do kvádra nebo budete chodit ve sportovní soupravě. Je to
vlastně podobné, jako když si tvoříte hráče - takže vás nemine nastavování
velikosti nosu, účesy, tváře, uší a já nevím, čeho ještě. A proč tolik
nastavování? Protože v každém zápase bude záběr na vás, jako na trenéra klubu -
kupříkladu při vstřelení branky uvidíte záběr na trenéra, jak s vámi sdílí emoce
:-). Poté se tedy již zabydlíte v libovolném klubu a nyní na vás bude čekat 50
misí nebo stupínků k vysněnému vítězství ve finále Ligy Mistrů. Před každým
zápasem dostanete úkoly, které když splníte, dostanete odměnu v bodech. Budete
třeba muset vyhrát o tři góly, neinkasovat žádný gól, mít držení míče více jak
55%, nepostavit Vaše tři největší týmové hvězdy nebo
také vstřelit gól s určitým hráčem, mít v zápase více jak 10 rohových kopů či
alespoň patnáctkrát vystřelit na bránu - samozřejmě to je jen špetka úkolů,
které na Vás čekají. Pokud tyto úkoly splníte, dostanete body (kredity), za
které se Vám pak odemykají různé bonusové věci - například nové míče, nové sady
dresů nebo
nové
stadiony. Body dostanete prakticky za každý zápas - hodnotí se téměř vše, kolik
gólů vstřelíte, kolik jich na druhou stranu obdržíte, zda-li dostanete žlutou
nebo červenou kartu a mnoho dalšího, a samozřejmě největšího bodového ohodnocení
se dočkáte, když splníte zadané úkoly před zápasem, o kterých jsme se tu před
chvílí bavili. Celá sezóna je také doprovázena jakýmsi "virtuálním rádiem" (Talk
Radio), kde slyšíte některé názory expertů nebo trenérů jiných klubů či názory fanoušků, jaké
máte kupříkladu šance na vítězství Ligy Mistrů. Možná kvůli tomu je i trochu v
pozadí hudební stránka hry - tentokrát se již nesetkáváme se zvučnými interprety
a jejich songy, které lámou žebříčky amerických hitparád. Většinou musíme
poslouchat zmiňované "rádio." To je bezesporu úžasná věc, avšak pro nás, Čechy,
už zas tak úžasná není - každý přece anglicky neumí a navíc srozumitelnost a
výslovnost také není kdo ví jaká. Titulky jsou bohužel také opomenuty.
To je bezesporu úžasná věc, avšak pro nás, Čechy, už zas tak úžasná není - každý přece anglicky neumí a navíc srozumitelnost a výslovnost také není kdo ví jaká.
Verdikt
Podle mého názoru jistě nikdo neprohloupí, když si tuto hru půjde zítra koupit.
EA Sports konečně pochopili, že pokud chtějí Konami ohrozit, musí začít něco
dělat. I když UEFA Champions League 2004-2005 je bezesporu skvělý fotbal, podle mnohých
stále na Pro Evolution Soccer 4 nemá. Osobně však dávám přednost UEFA Champions
League 2004-2005, protože když shrneme fakt, že EA Sports mají licenci UEFA,
potom skvělou atmosféru, grafiku a mnoho dalších věcí, tak ten drobeček, který
schází hratelnosti dohnat Pro Evolution Soccer 4, klidně oželím. Myslím, že se i
blýská na lepší časy, protože tento fotbal, který EA Sports vydali, je velkým
krokem vpřed a pokud se EA Sports ve FIFA Football 2006 pustí do vylepšování
dalších věcí, tak Pro Evolution Soccer bude mít vážného konkurenta, ba ne
dokonce přemožitele. Verdikt je tedy jasný: Pokud se Vám nelíbily zápasy, které
se tento týden odehrály mezi Juventusem - Realem a Barcelonou - Chelsea, jistě
si hru kupte a ukažte, že dokážete být lepší :-).
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 315 čtenářů
Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa
Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...
Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos
Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu
Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...
KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?
Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů
Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...
BlizzCon 2024 nebude
Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...
Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence
Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...
Simulátor offroadového ježdění MudRunner vyjde i pro virtuální realitu
V MudRunnerovi se sice jezdí daleko pomaleji, než ve většině ostatních automobilových simulátorů,...
OBRAZEM: Paper Mario: The Thousand-Year Door je další příkladný remake
Paper Mario: The Thousand-Year Door je remake akčního RPG s tahovými souboji, které původně vyšlo v...