Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pekelně žhavé Diablo 3 v podrobném preview

  0:02aktualizováno  0:02
Všechny dostupné informace na jediném místě a s komentářem - bude Diablo 3 vážně takový hit, nebo se musíme smířit s oprášenou dvojkou?

Mohlo by vás také zajímat
- Jak se představovalo Diablo III (BW video z místa činu)
- Sledujte fandovský kostým a tanec (BW video)
- Fotky z prvního dne Blizzard World Invitational 2008

Diablo IIIMnozí už ani nedoufali. Vždyť desítky spekulací, které se do jedné zaštiťovaly značnou důvěryhodností, vyšuměly do ztracena a Diablo 3 stále nikde. Už roky uplynuly od největšího světélka naděje, kdy se objevily zaručené zkazky o nahrávání soundtracku pro třetí díl nejslavnějšího akčního RPG.

Jenže Blizzard v té době zřejmě rozhodl, že hra nemá dostatečnou kvalitu a vývoj ukončil. Těžko říct, kdy ho znovu nastartoval, jisté ale je, že hra se na akci Worldwide Invitational představila v poměrně pokročilé fázi.

To je pro kalifornské studio docela typické. Také o StarCraftu 2 se roky pouze spekulovalo, a když byl konečně představen, tak opravdu pořádně a se vší parádou. Stejně tak Diablo 3. Díky dvaceti minutám záběrů ze hry, komentáři tvůrců a informací, jež se objevily všude možně na internetu, si můžeme udělat velmi slušný obrázek o tom, co že to Diablo IIIvlastně jeden z nejžádanějších titulů posledních let vlastně přinese. A bude to stačit?

Pokud jste čekali revoluci či cokoliv, co by fanoušky předchozích dílů ohromilo a uvedlo do rozpaků, zda se s tím vyrovnají, nebo ne, čekali jste špatně. Po prezentaci jsme si říkali, jestli nám náhodou něco neuniklo, protože takhle věrného a co si budeme nalhávat, také dost podobného, nástupce jsme nečekali. Celý sál novinářů mohl spolu s předvádějícím všechno prožívat opravdu dokonale, protože každý jedinec přesně věděl, jak se co ovládá, jak fungují základní principy apod.

Gameplay

Na začátku bude samozřejmě zapotřebí vybrat postavu, se kterou strávíte desítky či spíše stovky hodin, ať už v singleplayeru nebo multiplayeru. Vaše volba může padnout celkem na pět zcela odlišných postav. Zatím byl však oznámen pouze barbar a Witch Doktor, který by se dal nejlépe popsat jako kombinace nekromancera a šamana. Zbylé tři postavy zřejmě nebudou kdovíjakým překvapením, a pokud nepůjde o staré známé, zřejmě budou Diablo IIIjen lehce namíchány do rozličných kreacích. Ono co byste také chtěli ještě vymýšlet.

Diablo 3 se bude odehrávat ve fantasy světě zvaném Sanctuary. Přestože to tak může působit, nejedná se o přetržení příběhové linky a trojka na předchůdce navazuje, byť docela roubovaně. Před dvaceti lety udeřila do Země kometa. Shodou okolností přesně na tom místě, kde poprvé položil svou mohutnou tlapu sám Diablo. Tak vzniklo Sanctuary.

Většina jeho obyvatel už zapomněla na partičku hrdinů, jež je před lety zachránila před silami podsvětí. Rekové se přesunuli do oblasti legend, ovšem fantasy idylku brzy přeruší nové pekelnické hrozby, a tak je zapotřebí oprášit staré znalosti boje a vypravit nové odvážlivce na záchrannou misi.

Diablo IIIPříběh nepůsobí zrovna odvázaně, přesto na něm má hra stavět více než kdy dříve a výrazně na něj napojovat questy. Jejich systém by se měl blíže nespecifikovanou formou změnit, ovšem nečekáme nic drastického.

Můžete se opět těšit na náhodně generované prostředí, jež bylo vždycky jedním z nejpevnějších pilířů neskutečné trvanlivosti hry. Autoři však přeci jen překvapili: náhodný level design chtějí více než dříve prošpikovat atmosférickými sekvencemi, které budou pochopitelně naskriptované a tím pádem pokaždé stejné.

Dlouho před oficiálním ohlášením se nahlas šeptalo o údajně velmi pravděpodobné variantě, že třetí Diablo ponese jisté masivně multiplayerové rysy. Jednak byly oba předchozí díly na síti velmi oblíbené a řada hráčů je brala jako určitou náhražku pravých MMORPG, jednak má Blizzard bohaté a především kladné zkušenosti s World of Warcraft. Nakonec tu určitá spojitost přeci jenom je, rozhodně ale ne taková, aby někoho posadila na zadek.

Diablo 3 (PC)Z MMORPG si autoři totiž vypůjčili tak akorát prvky interface. Chtěli ho udělat přehlednější a použitelnější, a jelikož ovládání ve World of Warcraft dotáhli téměř k dokonalosti, proč by již jednou vytvořené prvky nevyužili.

Kromě obligátní červené (zdraví) a modré (mana) koule tak na dolním okraji obrazovky uvidíte lištu s osmi sloty pro schopnosti. Jednotlivá políčka odpovídají „hotkeys“ a nadefinovaná akce se tak dá vyvolat stiskem jedné klávesy, aniž byste se museli pohybovat v menu. Můžete si sem nahodit také automatizované pití flakónků zdraví a many. Už není třeba je zdlouhavě ládovat do opasku.

Určitého přepracování se dočkal také inventář. Ne snad, že by se jinak ovládal, nabízí však více funkcí. Například velmi užitečné porovnávání zbraní. Když tak cestou najdete zajímavý kvér či brnění, máte možnost okamžitě porovnat s aktuální výbavou a podle toho se zařídit. Tím však podobnost s MMORPG de facto končí. Autoři rozhodně neplánují žádný perzistentní svět ani Diablo 3 (PC)model zahrnující měsíční poplatky.

Ale nebojte, multiplayeru se samozřejmě dočkáte. A hutnějšího než dříve, jelikož Blizzard jasně deklaroval nejen své stanovisko, že Diablo vždy do značné míry stálo na kooperaci. Ta by měla být ještě intenzivnější a užší.

Jednotlivé postavy budou moct kombinovat své schopnosti a předměty tak, aby dosáhly ještě větších účinků. To zní zajímavě! Konečně se také každému členovi party bude zobrazovat jen jeho kořist, čímž odpadne nepříjemná závist mezi hráči. Chybět by neměly ani PvP arény, kde se nabušení hrdinové postaví proti sobě a poměří své pracně nabyté předměty i schopnosti.

Co se týče konkrétních postav, v případě barbara lze skutečně hovořit o starém známém. Jistě nepřekvapí, že se dokáže ohánět dvěma těžkými zbraněmi zároveň a ještě přitom provádět dalekonosné skoky, ať už vedou přímo do klubka nepřátel, nebo naopak z bezvýchodné situace. V ukázce se objevila také schopnost „whirlwind“, kdy barbar roztočí sebe i Diablo 3 (PC)své čepele a jako ultrarychlý samuraj se vrhne kosit nepřátele. Popravdě se nám ten týpek zdál až příliš povědomý. Nejsme si tak úplně jisti, zda je to pozitivní zjištění.

Witch Doctor je přeci jenom zajímavější kafe. Nelze se divit jeho křehké konstituci, kterou však více než dostatečně kompenzuje magickou zdatností. Jeho největší předností je, že si rozumí se záhrobím. Dokáže vyvolávat nejrůznější monstra a dokonce kontrolovat duchy padlých protivníků. Jiným duchem je zase umí vystrašit, takže utečou. Pěkná je také schopnost vytvoření zdi ze statických kostlivců, kteří likvidují dotírající havěť.

Jako minule bude možné levelovat až na maximálně děvětadevadesátou úroveň. Novinkou jsou potom ženské a mužské variace všech pěti postav. Takže barbar už nemusí být nutně muž a čistě teoretická amazonka ženou. Docela potěší, že ve hře potkáte pár starých známých, například mudrce Deckarda Caina a podíváte se na nějaká ta známá místa. Vesnička Tristram má hrát opět důležitou roli.

Diablo 3 (PC)Diablo 3 pracuje na zbrusu novém enginu, který už funguje v pseudo-3D módu, takže kamerou můžete omezeně natáčet a zoomovat. To ale na grafice paradoxně není ta největší změna. Tou je totiž přepracovaný vizuální styl, který je laděn značně komiksově a v některých chvílích nám připomněl pasáže ze Silverfall.

Osobně se mi tyto vizuály hodně líbí a slibují velmi atraktivní prostředí, obzvlášť když se hře podařilo udržet temný styl. Potěší částečně zničitelné prostředí, které můžete občas využít k likvidaci protivníků, většinou ale poslouží jen efektněji znázorněné akci, když pošlete například pekelníka do dálky a on při dopadu rozbije zídku.

Z ohlášení Diabla 3 máme samozřejmě radost. Přinejmenším už víme, na čem jsme. Pokud ale mám být naprosto upřámný, pak musím dodat, že jsem čekal něco více, něco většího, promyšlenějšího. Něco, co by třeba i šokovalo. Je sice pravda, že osvědčený koncept se nemá měnit. Ale to, co dokonale platí třeba pro Starcraft 2, kde je nejdůležitější vyváženost, se nedá bez pochybností aplikovat na Diablo 3.

Diablo 3 (PC)Blizzard pochopitelně umí vytvořit spirálu návykové hratelnosti. Podle všeho ji znovu hodlá postavit na sběratelské vášni a dlouhém vylepšování postavy. Jenže v posledních letech se objevila řada akčních RPG, které se rovněž hrály velmi dobře, žádné z nich ale z nějakého důvodu nepřekonalo staré dobré Diablo 2?

Možná proto, že lze těžko někoho porazit, když ho jen okopírujete. A třetí Diablo působí jako okopírovaná dvojka v odlišné grafice, která ještě nemusí sednout každému.

Nechci být pesimistou a jako zarytý fanoušek série stále doufám, že ta nesmírně dlouhá prodleva od druhého dílu musí mít nějaký důvod. Snad Blizzard vytáhne ještě pár es z rukávu, případně vydá skutečně opět stejnou hru, která nás opět tak nevysvětlitelným způsobem pohltí. Kéž by.  

Diablo 3 (PC)Pokud se týče data vydání, situace je – jak už bývá u Blizzardu zvykem – značně nejasná. Konkrétní termín uveden nebyl a brzy se nejspíše ustálí na „when its done“. Na druhou stranu ale hra působí docela hotově, přičemž se na ní údajně pracuje zhruba čtyři roky. Jak ale známe Blizzard, ještě aspoň tak rok to chtít bude.

V době, kdy klesají zisky z prodeje PC exkluzivních her, bylo poměrně pravděpodobné, že se Blizzard vrhne na multiplatformní vývoj. Ale nestalo se tak a konzolisté si Diablo 3 přinejmenším v první vlně neužijí. Hra je zatím v plánu pouze pro počítače a také MACy.

Autor:




Nejčtenější

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Další z rubriky

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
První dojmy: nový Assassin’s Creed mnohé naštve, ale hraje se skvěle

Vydali jsme se do Londýna podívat se, jak se povedl restart už poněkud vyčpělé série Assassin’s Creed. Všechny fanoušky můžeme uklidnit, Origins jsou přesně...  celý článek

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.