Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pentium 4 nebo trojský kůň?

  12:00aktualizováno  11:27
Na chyby v nových procesorech Intelu si už pomalu začínáme zvykat, takže čerstvě odhalená drobná vada Pentia 4 nikoho nepřekvapí. Překvapivé může naopak být zjištění, jak slabý má nové Pentium matematický koprocesor (FPU) – ten kdysi býval u intelovských procesorů nedostižný... Co za tím vězí?

I malé chyby znervózňují
Pentium 4 je na světě a Intel chce, aby to byl velký hit. Dělá pro to všechno – na jeho stránkách najdete kromě efektní grafiky dobrozdání známých lidí ze všech možných oborů, kteří si už dnes nedokážou svůj život bez Pentia 4 představit. Výsledky prvních testů však rozhodně nenasvědčují smělému tvrzení Intelu, že P4 je nejrychlejší procesor x86 na světě.

V úterý Intel oznámil, že některé základní desky pro Pentium 4 nemají kompletní BIOS, a že jsou výrobcům rozesílány příslušné patche. Ne že by nebyl kompletní například ve smyslu neschopnosti obsluhovat disketové jednotky, ale neměl v sobě softwarově ošetřenu hardwarovou chybu Pentia 4, která mohla při použití určité sekvence instrukcí vést k přepsání údajů v registrech procesoru. Ačkoli se tato chyba dosud projevila pouze při laboratorním testování a žádná z desek s neošetřeným BIOSem nedorazila ke koncovému zákazníkovi, přidělává to práci výrobcům PC a na klidu to jistě nepřidá nikomu, kdo bude mít s touto platformou co do činění. Systémy s Pentiem 4 již ohlásili Compaq, Dell, IBM, Hewlett-Packard a Gateway.

Drobné chyby procesorů samozřejmě nejsou výsadou Intelu – podstatné však je, aby byly včas zachyceny, a pokud už nelze opravit hardware, je nutné zakomponovat hlídání kritické sekvence instrukcí do BIOSu. Intelu se to v tomto případě podařilo na poslední chvíli.

FPU už vychází z módy?
Mnoho let byly procesory Intelu nepřekonatelnými jedničkami co se týče výkonu v operacích s pohyblivou desetinnou čárkou – operacích, o které se stará součást procesoru jménem FPU (Floating-Point Unit). Firmě AMD se dlouho nedařilo vyvinout FPU, které by se Pentiím alespoň přiblížilo, a průlomem v tomto směru se staly až nové Athlony a Durony. Jen pro pamětníky připomenu, že obzvláště slabou jednotkou FPU prosluly procesory Cyrix, jejichž výkon byl proto v 3D hrách a aplikacích velmi mizerný.

Co bychom tedy čekali od Pentia 4, nové vlajkové lodi Intelu? Zřejmě to, že se rozpomene na staré časy, zapracuje na FPU a získá znovu prim. Jenže ono je tomu právě naopak. Prvotní testy ještě neukázaly tuto tristní skutečnost v celé kráse, ale Tomem Pabstem čerstvě provedené doplňující benchmarky zaměřené speciálně na výkon FPU přinesly šokující výsledky.

Jednou z frekventovaných aplikací, kterou lze velmi dobře použít k otestování výkonnosti FPU, je prográmek FlaskMPEG sloužící k (de)kódování videa z DVD. Tato utilita umí ke kódování použít jednu ze tří metod, přičemž nejlepší výsledky co do kvality výsledného obrazu poskytuje právě metoda využívající operace v plovoucí desetinné čárce.

V předcházejících testech Tom použil přednastavenou metodu, která využívá instrukce MMX, a zde bylo P4 jasným vítězem. Je vidět, že engine MMX Intel rozhodně nezanedbává. Opak těžko uvěřitelných rozměrů se však vyjevil při použití metody „IEEE reference full precision FPU iDCT“, která žene výpočty přes FPU. Pentium 4 1,73 GHz (přetaktovaný model 1,5) dosáhlo stejných výsledků jako Pentium III 1 GHz (!!) a Athlon 1,2 GHz byl skoro o 50 % rychlejší, a to přes frekvenční rozdíl půl gigahertzu ve prospěch P4!!!

Že by se Intel rozhodl vsadit vše na multimediální instrukce SSE2 a zapomenout na FPU? Strategie podle mě vypadá takto: když už má AMD lepší FPU, tak vrhneme všechny síly na SSE2, které AMD nemá (a bez licence ani mít nemůže). Pokud by Intel přesvědčil většinu vývojářů, aby svoje multimediální programy optimalizovali pro SSE2, mohlo by mít AMD problémy, a o to tu jde. Ovšem zanedbat vývoj FPU takovýmto způsobem se zdá být až tlakem na vývojáře, aby rezignovali na klasické instrukce zpracovávané přes FPU a všechno realizovali prostřednictvím SSE2. Cestu ukazuje Quake 3 Arena, který je dokonale optimalizován pro SSE, a také je jedinou aplikací, ve které Pentium 4 skutečně exceluje! Jako by chtěl Intel vývojářům říct: „Vy, kteří budete psát pro SSE2, budete mít rychlejší, a tudíž více ceněné programy. Jen se podívejte se na Q3A. Co vy na to?“

Zdroje: MSNBC, Tom’s Hardware Guide

Autor:


Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz