|
Příběh Perimeteru se jako všechny jeho další aspekty dá označit za více než originální. Odebereme se do vzdálené budoucnosti kdy se na přelomu třetího a čtvrtého tisíciletí začínají objevovat jacísi vyšinutí jedinci, kteří se vydávají za „přízraky“. Ve svém nitru dokázali sloučit vědu a duchovní stránku duše tak, že se jim otevírá prostor pro zcela nové možnosti reprezentované dosud nevídanými pokroky ve všech možných odvětvích genetikou počínaje a nano hračičkami konče. Zpočátku byly přízraky považovány za blázny, ale na základě těchto zkušeností s nimi je ostatní lidé začali brát za schopné jedince a čím dál tím více dalších osob se začalo vydávat v jejich stopách. Nakonec se přízrakům povedlo zcela změnit chápání dosavadního světa, jelikož objevily přítomnost jak neviditelné duševní roviny, tak i zcela nových dimenzí, jež jsou sloučeny v tzv. Psychosféře, která odráží jednotlivé kapitoly lidských dějin a není tak docela hmotným prostředím. Ovšem díky novým technologickým vymoženostem bylo lidem umožněno cestovat mezi světy Psychosféry speciálně upravenými koridory. Lidé tomuto novodobému turismu přizpůsobili takřka vše a cesty berou jako nevinnou drogu, vždyť v každém z ohromného množství světů se různým způsobem zhmotňují lidské myšlenky, což je ale značně dvojsečné a nemusí vyhovovat každému. Někteří ve svých „královstvích“ již zůstali a nemají vůbec potřebu se vracet na rodnou Zemi, natolik je Psychosféra pohltila. Navíc lidské tělo v důsledku nových poznatků již nekladlo žádné překážky, dalo se totiž nejrůzněji formovat do podob, jaké tomu kterému jedinci nejvíce vyhovovaly. Ovšem co se nestalo! Psychosféra asi nezvládla obří množství zájemců o její možnosti a začala tropit blbosti a nastaly dosud nevídané problémové situace, v nichž hynuly miliony lidí, a to i na samotné Zemi. Bylo tak rozhodnuto o bryskním zlikvidování koridorů, jež katastrofy přenášely i na naši matičku. Ještě předtím se ale rozhodli zástupci přízraků odejít za lepšími zítřky do rozhádané Psychosféry, jelikož jsou přesvědčeni, že v jejím středu naleznou vysněný svět. Na jejich popud vznikla obrovská plovoucí města, ale nic není tak růžové, jak se na první pohled zdá. Vedle občanské války hrozí i nebezpečí zvenčí. Pozadí hry je tak velmi pěkně vypracované a skvěle poslouží jako pevný základ epickým bojům a bohatému ději ve zcela novém a neokoukaném sci-fi světě, na jehož realizaci si tvůrci nechali hodně záležet a prý jím budeme nadšení.
Perimeter je RTS, která přináší hodně revolučních prvků, ovšem zároveň se drží klasických vlastností žánru, takže si užijeme budování základny, vývoje nových technologií, stavbu jednotek i obřích bitev. Bude zajímavé sledovat, jak se to celé podaří skloubit. Hned na první pohled je interface hry povědomý, ale bez tutorialu prakticky nepochopitelný, což již o něčem svědčí. Tvůrci se rozhodli pro implementaci rozsáhlého panelu s ovládáním, skrze který zadáváme rozsáhlou škálu příkazů. Tutorial je ale velice dobře provedený, čímž pádem se budete za několik (desítek) minut cítit jako doma, což je vzhledem k množství nových funkcí skvělé. Nejprve se seznámíte s hlavní budovou, jež je nazývána „rámcem“ a jak je nám příjemným hlasem vysvětleno, jde o již zmíněná města přízraků a opravdu – díky mocnému enginu si můžeme přiblížit pohled a podívat se rámci do oken, kde poletují vznášedla a až do uzavřené střechy se tyčí mrakodrapy. Pravda, je to trochu podivné, ale budiž. Alespoň je zcela jasné, že toto město nesmí padnout. Veledůležitý je pravidelný přítok energie, která pohání základnu a s jejími rozšiřujícími se možnostmi roste úměrně i spotřeba drahocenné komodity, která je vlastně jedinou ve hře. Ano, rozumíte správě, Perimeter nenabízí žádné těžení mnoha surovin, vystačíte si s energií, již získáte prostřednictvím elektráren. Ty se zároveň propojují mezi sebou a hlavní městem, takže za čas budete mít bázi skrz naskrz protkanou paprsky. Ty vlastně ohraničují vnitřek základny a v případě potřeby jsou schopné vytvořit mocný obranný štít, který ale bleskovou rychlostí žere energii, takže se jeho spásných služeb vyplatí využívat jen v nejvypjatějších situacích, kdy jde opravdu do tuhého.
Co se týká obligátních pracantů, ani zde nemůžeme spoléhat na zažité skutečnosti. Práce se dělí do dvou druhů. Začněme terramorfingem, jednou z nejopěvovanějších vlastností hry. Zjednodušeně řečeno jde o modifikaci terénu k obrazu našemu. Dovolím si tvrdit, že podobně nepravidelné prostředí jsme v dosud žádné RTS neviděli a jedná se tak o ideální podklad pro jeho zpracovávání, které je nutné pro výstavbu základny, jelikož prostě nemůžete začít budovat na prosté, neopracované zemi, je nutné ji zahladit, o což se postarají právě dělníci. Ti pracují jaksi na dálku, čímž pádem nemusí vypadat, že pracují, ale časem zjistíte, že se terén skutečně zarovnává. Stejně tak je tomu u výstavby budov, u níž rovněž nikdo nemusí asistovat přímo. Jde tak spíše o to, jaký poměr sil zaměstnancům určíte. Oni totiž nemohou vykonávat obě činnosti v jedné podobě, a tak se musí trochu složitě přeměnit do té které formy. Je rozhodně příjemné, že nemusíte mít nakliknoutou jednotku, ale na HUDu stačí zvolit potřebnou položku a oni už se s tím nějak, především v závislosti na jejich množství, poperou. Vraťme se ale ještě k opracovávání povrchu, ten jde totiž až tak daleko, že pokud nemáte půdu blízko u základny dostatečně zpevněnou, čekají vás nepříjemné návštěvy z podzemí, jichž ale časem budete využívat i vy. Nečekejte ale, že si k obrazu svému upravíte vše, co se vám zachce, někde to prostě nepůjde a určité mise na tomto aspektu budou stavět, čímž pádem si budete muset zapřemýšlet, jak co nejlépe rozšířit pole působnosti. Promyšleným postupem se ale v dalších úrovních můžete dostat třeba až k přímému kontaktu s cizí základnou.
Výroba jednotek může na první pohled vypadat podobně jako v jiných RTS, ale při bližším prozkoumání uzříme zásadní rozdíly. Někoho může zaskočit skutečnost, že je možné cvičit jen tři typy panáků, jimiž jsou vojáci, oficíři a technici, kteří by sami o sobě nezranili ani mouchu. Je sice hezké, že každý z nich leze z jiné budovy, ale jistě v tom bude nějaký ten fígl, co říkáte? A máte pravdu, další revoluční myšlenka spočívá v morfování a musím říci, že se mi maximálně zamlouvá. Než se ale pustíme do prozkoumání tohoto slůvka, je třeba si říci, že jednotky mohou být roztříděny maximálně do pěti skupin, a to zdaleka ne vždycky, někdy jste omezeni třeba jen na dvě. Trochu zamrzí, že zacházení s nimi je víceméně krkolomné a když k některé z nich chcete poslat ten který typ panáka, musíte si dát pozor na to, jestli máte kýženou skupinu opravdu vybranou, jinak totiž titěrnou jednotku přiřadíte jinam a s největší pravděpodobností se jí už nedohrabete, protože se automaticky zařadí do celku grupy. Pak tam bude třeba úplně navíc, jelikož v ní budete potřebovat zcela jiné typy. Jak jsem řekl, není to moc příjemné, a autoři by na tom měli ještě zapracovat. Ale pojďme se již podívat na slíbený morfing. Ty základní typy jednotek se totiž dají různými způsoby kombinovat a vytvářet tak zcela nové bojové prostředky, což je jedním slovem paráda. Trochu zamrzí, že jedna skupina se může formovat pouze v jeden druh jednotek, ale to je jen malá piha na kráse. Za tři oficíry tak získáme například snipera, za tři vojáky pak raketometčíka. A teď se podržte, formování totiž není definitivní a může se libovolně měnit, samozřejmě jen v případě, že disponujete potřebnými základními typy jednotek. Například hned v první misi demoverze je třeba zničit tři hnízda nepřátel, dvě z nich jsou ale ohraničena oblastí chaosu, kde se nemohou procházet pěší jednotky. Ale řešení je naprosto jednoduché. Stačí vystavět antigravitační laboratoř a vyvinout leteckou technologii, čímž získáte možnost morfingu v pěkně vypadající vrtulníky. Až přeletíte inkriminované území, jistě zase převezmete formu mnoha menších jednotek. Prostě skvělé a možnosti jsou ve spojení s terramorfingem takřka nevyčerpatelné. Pro získání dalších možností je třeba stavět budovy s tou kterou technologií. Zmiňme ještě například laboratoř s podzemními technologiemi, díky níž si užijeme výše zmíněných radostí s podhrabáváním. Dohromady by mělo být kombinací asi třicet pro každou ze tří zcela odlišných stran Přízraků. K tomu si připojme ještě původní obyvatele Psychozóny, kteří budou sice nehratelní, ale přesto zaujmou svým fantasy vzhledem. Především skvěle vyvedeného draka si oblíbíte.
Grafická stránka hry je jedním slovem vynikající a strká většinu RTS hravě do kapsy. Engine využívá mocných vymožeností nejnovějších grafických karet a hlavně prostředí vypadá úchvatně. V demu obsažené jednotky jsou možná trochu sterilní a moc technické, ale to se s plnou verzí může zlepšit. Výhrady bych měl akorát k jejich titěrnosti, která je vskutku nepříjemná, přestože je možné si zazoomovat. V takovém případě se ale zase ztrácí přehlednost, takže si nevyberete. Nemožné není ani natáčení kamery, což sice není ničím objevným, ale potěší to. Odhlédneme-li od malých jednotek, musím vyslovit pochvalu, protože se pohodlně dá najít slušný pohled, z něhož máte pěkný přehled o bojišti. Zvuk i hudba patří k výraznému nadprůměru. V plné verzi by neměl chybět ani multiplayer pro čtyři hráče, což je na první pohled trochu málo, ale uvědomíme-li si všechny ty možnosti s terénem, uznáme, že jde o dostatečný počet. Samozřejmě nic není zadarmo a v lepší kvalitě obrazu si hra vybírá značnou daň v podobě hardwarových nároků, ale musím říci, že ani ty nejsou přehnaně přemrštěné a již v této fázi vývoje se Perimeter na střední detaily hýbe solidně i na průměrných mašinách.
Přestože se od Perimeteru čekalo a pořád čeká hodně, musím říci, že tato hra sliby s největší pravděpodobností naplní a nemusíte se bát ani přehnaně složitého ovládání, které prostě přejde rychle pod kůži. Rozhodně doporučuji vyzkoušet obsáhlé demo, jež nabízí jak ukázku kampaně, tak i skirmishe. Osobně se již hodně těším na plnou verzi se skvělým příběhem, jenž se roztahuje přes 25 rozsáhlých misí a další spoustou vychytávek.
Index očekávání: 8/10