Peter Pan: The Legend of Never Land

Vy neznáte Petra Pana? Jeminkote, to je přeci ten malý chlapíček z pohádkového světa Walte Disneye, který navzdory své výšce má pro strach uděláno a všichni jeho nepřátelé jsou z něj dočista perplex. Nebo-li máme tady další výlet do říše fantazie, určený převážně (a také nevážně) těm nejmladším hráčům.
Peter Pan: The Legend of Never Land

Hned na úvod bych chtěl říci asi tolik. Hra je sice oficiálně cílena pro věkovou skupinu mezi 8-14 lety, nicméně vývojáři dle mého hrubě podcenili současnou vyspělost hráčského publika. Uvedená kategorie je totiž dnes schopna hrát hry jako Banjo&Tooie a tento počin se bude v jejich očích jevit jako až příliš infantilní a hloupý. Čili dle mého odhadu se u Petera Pana budou ponejvíce "bavit" (viz dále v textu) tak pětiletá děcka, která s videohrami teprve začínají a tady si vyslouží první ostruhy. Díky repetetivním a poněkud fádním herním mechanismům se totiž do hry brzy dostanou. Peter Pan má však navíc řadu neodpustitelných chyb, takže bych v případě, že už nyní vážně uvažujete o jeho koupi pro své ledva odrostlé ratolesti, chtěl všechny zájemce co nejdůrazněji varovat. Za své peníze totiž nedostanete zrovna titul adekvátní vynaložené investici. A pakliže přesto zvažujete nějaké překvapení, raději sáhněte po levnějších a herně vydařenějších pokusech jako Hercules či Tarzan na PSX.

Kapitán Hook je opět zpátky a opět vymýšlí nějaké nepravosti. Tentokráte je jeho cílem legendární poklad a aby se mu náš hrdina - Peter Pan - zase nepletl pod nohama, provede velmi nehezký skutek. Unese všechny skřítky z kouzelné říše Never Land a zatímco je osvobozujete, využívá svého náskoku v pátrání po zmiňované pokladnici. Je to zkrátka pirát, hamoun a neřád, takže mu ten hák namísto ruky i docela přeji:o)

Peter Pan: The Legend of Never Land

Je před námi další pseudo 3D plošinovka, která se pro lepší pochopení zde použitého 3D rozměru dá dobře přirovnat k takovému Crash Bandicootovi na PSX a vlastně i na S pohybovými dovednostmi se tvůrci také dvakrát nepředali, i když s postupujícím herním časem se dočkáte jistého vylepšení, takže nebude chybět "double jump", efektní zrychlení či speciální atak krátkým mečíkem, jehož má Peter Pan od padesátých let, kdy se vůbec poprvé objevil na scéně, ve svém držení. Jinak má náš chlapíček, který nikdy nevyroste v dospělého muže, dáno do vínku: běh či opatrné a kradmé našlapování při obcházení spících stráží (na základě síly stisku levého analogu), standardní skákání s příležitostným samopřichycením okrajů platforem a samozřejmě krátkodobé levitování (resp. klouzavý let), přičemž pro Peter Pan: The Legend of Never Land samotné létání - tak charakteristické pro Pana - je tady vyhrazeno několik úrovní, v nichž prolétáváte v oblacích speciálními prstenci. Většina vašeho snažení se však odestává na pevné zemi, na níž čeká spousta nepříjemně naladěných a typově odlišných nepřátel, kdy si s některými dokážete celkem dobře poradit v soubojích tváří v tvář. Problémem každého takového střetu je však skutečnost, že i s možností strafování vůkol autozacíleného oponenta a několika málo výpady se tohle schéma po nějaké době stává nudnou záležitostí a to tím více, že se během střetu přepíná kamera do jakéhosi speciálního soubojového módu, což není právě ideálně vyřešeno i z toho důvodu, že se z náhle ohraničené "arény" špatně utíká. Tady zejména díky definovaným pohledům na celé představení, jež jsou sice prezentovány dynamickou kamerou, leč ta je kompletně v rukou počítače a mnohdy se tak stane, že vám ani zdaleka nedokáže zohlednit případné potíže přímo před vámi, což nezřídka resultuje v naprosto zbytečnou ztrátu životů! Navrch je pohybová animace hlavního hrdiny poněkud ukvapená a také lehce nepřesná, což ve finále jenom podtrhuje celkovou nevydařenost titulu, jemuž bych udělil známku maximálně tak 20% - to jenom pro jasnou ilustraci pro zapálené optimisty, kteří si snad pořád pohrávají s myšlenkou případné koupě. Ovšem pokud by Peter Pana rozdávali zadarmo a vy máte doma nějakého toho malého šmudlu, který by si rád na PS2 něco zahrál, pak se dá spousta zdejších pochybení vcelku skousnout. Jako třeba souboje s několika bosi, kdy hned ten první může vysloveně odradit veškerý pařanský potěr od Peter Pan: The Legend of Never Land dalšího hraní, protože má do zábavnosti na míle daleko (šermujete se s pirátem a jako hlupec musíte počkat na jediný vhodný okamžik během dlouhé půtky, kdy jej lze zranit vaším mečíkem, což je docela otravné a nudné schéma pro dospělé, natož pro dítka).

No nic. Pojďme nyní pohovořit o kladech, jichž sice moc není, ale s ohledem na věkové spektrum potencionálních hráčů to není tak úplně bezvýznamná informace. Především tolik, že v průběhu každého levelu nacházíte specifická místa na zemi – tzv. checkpointy, takže v případě možného pádu do tenat smrti někde o kus dále se v omezeném počtu Continue vracíte k tomuto bodu a nemusíte tak celou úroveň opakovat od jejího začátku. Dalším plusem je skutečnost, že pokud máte Continue málo, je možné navštívit kterýkoliv již absolvovaný level a sběrem potřebných ikon tady získat něco životů navíc. Sympatický (znovu s ohledem na malé hráče, kteří to budou pravděpodobně hrát) je také motiv nalézání spínačů pro otevírání neprostupných bariér na vaší cestě vpřed či párkrát pěkně ukrytá místa s bonusem. Členitost herních úrovní také není úplně k zahození, i když omezení 3D prostoru na PS2 nesu osobně dosti nelibě a jak již bylo řečeno, díky kameře pak občas spadnete do problému, jehož si napoprvé stěží všimnete (klasicky to bude nějaká ta díra v zemi).

Třebaže jsem v textu výši celkového hodnocení vypsal, v závěrečné tabulce se jej vyvaruji, protože by to nebylo tak zcela fér. Tahle hra je určena pro publikum Peter Pan: The Legend of Never Land nevelkého vzrůstu (safra, tady nemyslím hobity), jemuž hodně jednotvárné poskakování skrze levely a občasné bojování s nepřáteli může vyhovovat pro svou snadnou pochopitelnost a jednoduchost (až na výjimky, což pro rodiče bude v tomto případě znamenat tristní zjištění, že si k tomu přeci jenom budou muset sednout a občas poradit). Pokud bych to však mohl porovnat s nedávno recenzovaným titulem , tak musím s politováním sdělit, že medvídek Pú vítězí - též díky nápaditým multiplayerovým hrátkám - na celé čáře. Zajímavou alternativou se však jeví další vystoupení Petera Pana a to na handheldu GameBoy Advance, který je přeci jenom pro tento typ hraní lepším a stravitelnějším kompromisem.

Slovo závěrem. Jenom tehdy, že nevíte co s penězi a máte asi tak pětileté děcko chtivé nějakých PS2 her, lze o tomto titulu nějak vážně uvažovat. V opačném případě nutno říci, že na našem trhu jsou pro tuto věkovou kategorii mnohem lepší varianty.

Peter Pan: The Legend of Never Land
Výrobce/Vydavatel Disney Interactive/Sony
Další ovladač: ne