Petr Vochozka osvětloval vývoj her

  10:00aktualizováno  9:46
Petr Vochozka, který minulou sobotu oslavil své 26. narozeniny, je jedním z nejznámějších lidí pohybujících se na české herní scéně. Šéf Illusion Softworks přijal naše pozvání do křesla pro hosta a v průběhu celého dne zodpověděl rovných sedmdesát dotazů položených našimi čtenáři.

Petra Vochozku, který minulou sobotu oslavil své 26. narozeniny (dodatečně všechno nejlepší :o)), není zřejmě třeba nikomu představovat, neboť jde o jednoho z nejznámějších lidí pohybujících se na domácí herní scéně.

Petr Vochozka ve svém ředitelském křesle

Vochozka začínal s firmou Vochozka Trading s.r.o., jejímž spolumajitelem byl, což málokdo ví, také Miroslav Mrňa alias Strýček Sergej, který má na svědomí mimo jiné oba díly Horkého Léta a jehož tým nyní připravuje Příhody pana Trpaslíka. Vochozka Trading s.r.o. však příliš známá nebyla, veškeré tituly totiž vydával Petr Vochozka - Vochozka Trading, tedy Petr Vochozka sám jako soukromá osoba a zaměřoval se zejména na zaštiťování vývoje českých her a jejich distribuci, přičemž řeknu-li Tajemství Oslího Ostrova, každému jistě vyvstane na mysli první česká počítačová hra, adventura od Pterodonu, o jejíž distribuci se zasadil právě Vochozka. Následovaly tituly jako 7 dní a 7 nocí, Ramonovo Kouzlo a další, následně se objevila i jedna z prvních kompletně lokalizovaných her - Agent Mlíčňák s nezapomenutelným překladem v podání Andreje Anastasova. Ostatně všechny tyto původní skvosty české herní scény si můžete zdarma stáhnout exkluzivně na našem serveru www.PlneHry.cz.

Český trh je však příliš malý na to, aby dokázal uspokojit finanční i osobní ambice schopných lidí, a tak se Vochozka vydal do světa. Vochozka Trading s.r.o. i všechny další tehdejší aktivity pověsil na hřebík, sehnal investory, kapitál a v srpnu roku 1997 založil firmu Illusion Softworks, která se začala zabývat vývojem počítačových her profesionálně - a hned prvním titulem Hidden and Dangerous dokázala, že to jde i v České republice a u milionů hráčů z celého světa si udělala velice dobré jméno. Jen tak mimochodem - Hidden and Dangerous se prodalo přes 250 tisíc kusů, což je rozhodně úspěch nejen v českém, ale v celosvětovém měřítku.

Není tak divu, že hráči ze všech koutů naší planety netrpělivě očekávají další tituly z dílny původem brněnských developerů z Illusion Softworks. Proč říkám původem? Protože v současné době již na vývoji pěti herních titulů pracuje téměř stovka lidí v Praze, Brně, Zlíně a Bratislavě, přičemž již ohlášené Mafia (Q2 2001) a Hidden & Dangerous 2 (2001/2002) figurují již několik měsíců v žebříčku anglického PC Gameru mezi deseti nejočekávanějšími hrami současnosti.

Kompletní záznam rozhovoru čtenářů BonusWebu s Petrem Vochozkou

Autor dotazu: Viktor Prehnal, odpovězeno: 21:26:00
Otázka: Nepouzivate ani spolecny 3d engine ?
Odpověď: 3D engine a editor ano, společně pro hry HD2, Mafia a hru v Bratislavě. Vyvíjí ho naše pražská pobočka.


Autor dotazu: Commandos Eidos, odpovězeno: 21:20:27
Otázka: A kdy se na 6 ženichů a 1 navíc můžeme těšit? A bude se jednat spíše o freeware nebo o hru komerční? (doufám, že se na to neptám příliš brzy).
Odpověď: Bohužel asi nikdy, leda by to chtěl někdo udělat na svoje vlastní triko, koncept můžu poskytnout :))


Autor dotazu: Ondřej Veřtát, odpovězeno: 21:16:47
Otázka: A co takhle Vas nazor na konzole? Xbox, PS2, GameCube....ma nekdo z nich sanci porazit PC? Nekdy nedavno byli uverejneni informace o Xboxu a nevypada nejak moc suprove, Vas nazor konkretne na tuto konzoli?
Odpověď: PS2 bude první stíhána X-Boxem, následovat bude PC a zbytek všichni ostatní. My chceme dělat na první 3.


Autor dotazu: Viktor Prehnal, odpovězeno: 21:15:44
Otázka: Pri svem prvnim pokusu o pocitacovou hru jsme zjistili, ze i vyvoj menu do hry muze byt v celku narocny. Mate na to nejaky specialni team ?
Odpověď: Každý tým dělá jednu hru a většinu věcí si tvoří sám. I menu může zabrat delší čas - pokud se různě větví atd.


Autor dotazu: Lukáš Codr, odpovězeno: 21:14:25
Otázka: Jak snasite neustale zvidave dotazy a navstevy hernich publicistu? Neomrzi cloveka odpovidat stokrat na ty same otazky?
Odpověď: Tak často to zase není, třeba v zahraničí daleko více prosazujeme přímo designery hry než mně :)


Autor dotazu: Viktor Prehnal, odpovězeno: 21:10:07
Otázka: Co byl hlavni duvod rozchodu s panem Bacikem. Pokud ovsem to tady nechcete diskutovat, pochopim to.
Odpověď: Měli jsme odlišné názory na tvorbu her a těžce se nám spolupracovalo. Dnes má svou firmu, jak vždy chtěl a přeju mu, aby se mu dařilo.


Autor dotazu: Viktor Prehnal, odpovězeno: 21:08:47
Otázka: Kolik lidi tvori prumerny team treba na Mafii ?
Odpověď: Všechny týmy mají 15-20 lidí, Pterodoni dokonce 25. Jeden tým tvoří jednu hru.


Autor dotazu: Ondřej Veřtát, odpovězeno: 21:08:03
Otázka: Jeste jeden dotaz (ale uz lepsi) - Je takovy postup karierou vyvojare poc. her tezky? Jake jsou nejhorsi prekazky, ktere jste potkal na ceste az tam, kde jste ted, stoji to vubec vsechno za to? Maji se do toho pustit a odhodlat se i ostatni, kteri maji treba dobre financni zabezpeceni a chteli by radi zkusit proniknout do sveta her ?
Odpověď: Je obrovsky těžké se prosadit ve světě, obzvláště pokud nejste z anglicky mluvící zěmě. A obzvlášť pokud jste z Divokého Východu.. Ale rozhodně to stojí za to tomu, koho je to také koníček. Určitě se do toho pusťte.


Autor dotazu: Ondrej Scerbej, odpovězeno: 21:06:07
Otázka: Zaujimalo by ma, ako sa dari Vasmu Bratislavskemu studiu a co si mislite o schopnostiach ich veduceho designera po tom, co sa mu trikrat nepodarilo predlozit schopny design document? A co na to Take2? Dakujem za odpoved.
Odpověď: Hra v Blavě přešla také pod nový engine a rozhodně jí to prospělo. Během půl roku by se měla oznámit veřejnosti. Designer předložil dokumenty včas, v požadované kvalitě a ještě je sám přeložil do angličtiny, takže jsme byli všichni spokojeni. To budete mít asi jinou historku :)


Autor dotazu: Viktor Prehnal, odpovězeno: 21:03:56
Otázka: Kolik momentalne pracuje v IS programatoru ? (btw. Zajima me slozitost organizace jejich prace. )
Odpověď: Tuším je jich kolem 20, ale jsou na sobě poměrně nezávislí v jednotlivých týmech. Tam se jejich počet pohybuje v počtu 3-5, což jeden hlavní programátor může uřídit.


Autor dotazu: Viktor Prehnal, odpovězeno: 21:02:16
Otázka: Casto se spekuluje o smyslu ci nesmyslu vyvijet 2D hry. Co vy si o tom myslite ?
Odpověď: 2D ano, dokonce jsou často hodně komerčně úspěšné, ale nás by to moc nebavilo. Navíc musíte soupěřit s naprostou špičkou jako je Commandos 2 nebo Age of Empires...


Autor dotazu: Commandos Eidos, odpovězeno: 21:00:51
Otázka: Takže zatím samá akce. Žádná další skvělá adventura? :-)
Odpověď: Zábava by to byla, ale bohužel jsme komerční firma :) Psal jsem scénář k pokračování 7 dní a 7 nocí, mělo se to jmenovat 6 ženichů a 1 navíc, ale to spíš tak ze zábavy.


Autor dotazu: Dan Pavlíček, odpovězeno: 20:59:27
Otázka: Dobrý večer. Zajímalo by mě, jak vlastně probíhá odměňování Vašich lidí. Myslím tím mzdu. Je to čistě časová mzda nebo je tam i nějaká pohyblivá složka? Rád bych to pro zajímavost věděl. Děkuji za odpověď.
Odpověď: Časová ani náhodou, odměnu určuje za kvalitu a množství vykonané práce team leader, plus je zde možnost získat i podíl na tržbách hry.


Autor dotazu: Ondřej Veřtát, odpovězeno: 20:57:44
Otázka: Prostý dotaz - jakou byste chteli vytvorit hru? (presne podle vasich predstav, nekdy v budoucnu atd. )
Odpověď: A jé.. Nějakou pěknou akční reálnou střílečku, podobnou těm nejlepším akčním filmům.


Autor dotazu: Commandos Eidos, odpovězeno: 20:56:07
Otázka: Jaké další hry plánujete nebo na nich právě pracujute kromě HD2 a Mafii?
Odpověď: Pterodon pracuje na akční hře (proslýchá se, že to je Rambo - což nepotvrzuji ani nevyvracím), dále na akční hře v Bratislavě a nedávno jsme otevřeli pobočku ve Zlíne.


Autor dotazu: Viktor Prehnal, odpovězeno: 20:53:56
Otázka: Co je podle vas hlavnim faktorem toho, ze tomu tak je ? Spatna ekonomicka situace zeme nebo pirati...
Odpověď: Oboje dvoje plus samozrejme pouhych 10 milionu lidi v CR, z nichz kupuje hry rekneme par tisic. Svet je obrovsky.


Autor dotazu: Viktor Prehnal, odpovězeno: 20:48:25
Otázka: Ma podle vas cenu delat hry pouze pro CR ? Podle situace kolem Zima Software mam docela pochybnosti.
Odpověď: Pokud nemá firma žádné náklady anebo žije z jiných aktivit a nemusí vývojáře platit (české hry dělají v drtivě většině studenti skoro zdarma), může se to vyplatit. Ale rozhodně se na tom žádná firma napostaví.


Autor dotazu: Viktor Prehnal, odpovězeno: 20:46:49
Otázka: Da se ocekavat preklad Mafie i do jinych jazyku nebo cestina dostala to vyhradni pravo ?
Odpověď: Určitě bude anglicky, německy, francouzsky, španělsky, italsky a další.


Autor dotazu: Commandos Eidos, odpovězeno: 20:45:26
Otázka: Tak to jste mě opravdu potěšili!!! Budou Mafii dabingovat nějací známí herci jako například v Poldovi? Takže pouze anglickou verzi (třeba i bez dabingu) neplánujete? A co myslíte rozumnou cenou?
Odpověď: No Sobota nebo Izer Mafii dabovat rozhodně nebudou, budou to určitě vhodní herci, jestli známá jména nebo ne zatím nevíme. Cena bohužel nebude ke hranici 600, ale rozhodně ne ani 1.500, někde mezi.


Autor dotazu: Jiří Leedr, odpovězeno: 20:43:04
Otázka: Ve SCORE se psalo, že MAFIE "házela" 50 frejmů - můžete mi prozradit na jakém stroji to bylo ? pochybuju že to šlo pod P600 a GeForce (soudě dle obrázků)
Odpověď: Nevím co se psalo ve Score, samotné město (bez hráče, dopravy a chodců) nám 50-60 dělat musí, protože když se tam všechno přidá, fps dramaticky klesne.


Autor dotazu: Viktor Prehnal, odpovězeno: 20:41:32
Otázka: Kde jste ziskal zkusenosti s managementem ?
Odpověď: Jenom praxí, žádné vzdělání ani kurz v tomto oboru nemám. Určitě jsou větší přeborníci než já :)


Autor dotazu: Vasek Török, odpovězeno: 20:40:05
Otázka: Mam jeste jednu otazku, kolik se v prumeru proda her u prumerne uspesne hry. Vyvoj stoji spoustu penez. Nedotuji uspesnejsi tituly ty mene uspesne. Na trhu se mi zda je pomerne dost her. Ale tech skutecne "komercne" uspesnych moc neni. Reknes nam k tomu neco?
Odpověď: 100.000 ks je uz dost dobry prodej. Samozrejme, ze lepsi hry dotuji ty horsi, obzvlaste pri cenach vyvoje v USA.


Autor dotazu: Viktor Prehnal, odpovězeno: 20:37:35
Otázka: Davate prednost programovani v cistem C nebo pouzivate i C++ ? Omlouvam se, jestli je to pro vas prilis technicky dotaz.
Odpověď: Je, ale je to C++


Autor dotazu: Commandos Eidos, odpovězeno: 20:32:33
Otázka: Tak to je skvělý dlouho jsem čekal na takovou hru!!! Mohl byste říci něco více o příběhu? Docela by mě zajímalo když to bude akční adventure (kde je poměrně hodně textů) jestli hra výjde opět v angličtině? Pro většinu, kteří neumějí příliš anglicky, by byli o tento silný příběh ochuzeni.
Odpověď: Jenom ve zkratce: Tommy je řidič taxíku a při jednom přepadení musí pod tlakem odvézt lupiče. S jeho jízdou jsou spokojeni, a tak si ho najmou. Nic jiného mu nezbývá - Mafii se odmítá jen jednou. Postupně se zaplete do dalších akcí a žádný happy end se nekoná. Více na www.mafia-game.com. Hru chceme udělat KOMPLET česky včetně DABINGU a prodávat ji v ČR za dobrou cenu. Bereme to jako reklamu.


Autor dotazu: Mike Dý., odpovězeno: 20:29:03
Otázka: Pracuji také jako šefredaktor sekce GAMES webmagu game-cube.A chtěl bych se vás optat zda by bylo možné udělat s vámi interwiew přes net??A kdy? Děkuji.
Odpověď: Proč ne, stačí poslat DOC na petr@illusionsoftworks.com


Autor dotazu: Vasek Török, odpovězeno: 20:28:16
Otázka: Ahoj, za prve Vam drzim palce, a jsem moc rad ze Cesi umi delat takovy bezva hry a za druhy me zajima jedna vec, obecna otazka, jak se vymysli inteligence nepratel a jake vyvojove prostredi pouzivate na tvorbu jadra hry (enginu). Diky a hodne uspechu ...
Odpověď: Ahoj, diky! Inteligence je programována spíše na základě určitých podmínek, než že by byla sama o sobě inteligentní (např. vidíš nepřítele, máš zbraň a jsi blíž než 100m, tak střílej). Ale jinak je to celkem technická otázka, nebudu zabíhat do detailů, protože je taky neznám :) Používáme Visual C++ a občas se něco píše v assembleru.


Autor dotazu: Commandos Eidos, odpovězeno: 20:19:27
Otázka: Takže Mafia bude něco jako GTA v 3D?
Odpověď: Když si člověk k GTA představí tu 3D grafiku a silný příběh, tak se hry možná trošku podobají. GTA je jednoduchá arkáda, Mafia je spíše akční adventure.


Autor dotazu: Jiří Leedr, odpovězeno: 20:15:48
Otázka: Nazdar, zajímalo by mě co používáte za software na tvorbu HD2 a MAFIE. Tzn. v čem děláte 3D modely, v čem animujete a v čem děláte hudbu (například borci z Appealu si zaplatili orchestr v Moskvě při tvorbě hry OUTCAST - a udělali skvěle, lepší hudbu ke hře jsem neslyšel (nechystáte něco podobného?)). Dík za reakci
Odpověď: Nazdar. 3D modely 3D Studio Max, textury Photoshop, animace máme vlastní motion capture, hudbu sami neděláme. S orchestrem jednáme, taky bysme rádi tak skvělou hudbu jako má Outcast.


Autor dotazu: Jiří Filipovič, odpovězeno: 20:12:46
Otázka: No to je skvělá zpráva! Já totiž školu fakt nerad :-). Nechcete napsat našim dopis, že se dá uživit i bez ní :-))).
Odpověď: No to nevim :)


Autor dotazu: Viktor Prehnal, odpovězeno: 20:11:33
Otázka: Jake jsou prumerne naklady vyvoj na Mafie ?
Odpověď: Pruměrné náklady na vývoj her jsou u nás zhruba poloviční než v USA. Díky tomu můžeme zaplatit mnohem více kvalitních lidí a přidat do hry hodně detailů a se vším si vyhrát. To je taky jeden z důvodů, proč máme úspěch.


Autor dotazu: Commandos Eidos, odpovězeno: 20:10:06
Otázka: Ještě bych se rád zeptal, kdy nejspíš výjde Mafia a co přinese nového například oproti Driverovi apodobným hrám?
Odpověď: Kolem léta. Mafia je hra s velice silným příběhem, zhruba polovina jsou honičky autem a polovina střílečka. Ovšem vše, co se ve hře děje, má svůj smysl.


Autor dotazu: Adam Vopička, odpovězeno: 20:08:28
Otázka: Jste na sebe pyšný?
Odpověď: Řekl bych, že všichni lidi, co pracovali na HD1 na sebe můžou být pyšní, stejně jako všichni ostatní v Illusion Softworks. Jenomže jak se říká - Pýcha předchází pád - takže radši dál děláme ještě lepší hry :)


Autor dotazu: Jiri Kuncl, odpovězeno: 20:05:12
Otázka: Zdravim, nechci aby to vyznelo jinak, nez myslim. Proto hned na zacatku rikam, ze Hidden and Dangerous je skvela hra. Aby nedoslo k nedorozumeni. Ale ted k veci - hru jsem si nedavno sehnal (pozn.: originalni, doufam, ze tim sem si Vas naklonil :-)) a jsem uz takrka za pulkou. Problem je v mnoha malickostech, ktere me mirne receno stvou. Napr. vojak vystrili veskere sve naboje na nepritele, ktery je dobre lozeny v obrnenem transporteru apod.... Vzdyt mate nejaky betatesting a netestujete jenom to, jestli je engine stabilni, zvuk hraje ..... A prave takove malickosti dotvareji celkovy dojem ze hry. Proto doufam, ze v HD2 uz se podobne chyby vyskytovat nebudou. Preji mnoho uspechu a hlavne mnoho skvelych her. Jiri
Odpověď: Nás spousta chyb v HD1 štve samozřejmě taky a HD2 nevyjde bez pořádného otestování - jinak by to byla sebevražda, to všichni víme.


Autor dotazu: Jiří Filipovič, odpovězeno: 19:59:50
Otázka: No jo, u nás se moc krade... On je ten soft na české platy trochu předražený... Jaký je věkový průměr v IS? Je tam hodně lidí bez VŠ, nebo tam jsou až po studiích? Já když vidím ty nabídky platu, tak bych se na VŠ nejradši vykašlal a zkončil to maturitou :-). Jaké je vlastně Vaše vzdělání?
Odpověď: Věkový průměr je něco málo přes 20, lidí bez VŠ je tady naprostá většina. Já mám maturitu na gymplu, nastoupil jsem na ČVUT do Prahy, ale když na mně v době C vytáhli programovací jazyk Fortran 77 (77 je rok výroby..) a polské počítače Mazowia, zbaběle jsem utekl.


Autor dotazu: Michael Polák, odpovězeno: 19:57:01
Otázka: Teď sem si stáhnul to Elasto Mania. Je to fakt skvělý. Fakt hratelnej shareware...už mě bavil 5 minut a hraju ho dál...to se žádnýmu zatim nepodařilo. -skvělej tip. thanx.
Odpověď: Příklad jednoduchý primitivní hry, kde chce hráč fanaticky o setinku sekundy překonat rekord.


Autor dotazu: Viktor Prehnal, odpovězeno: 19:54:55
Otázka: Planujete take expanzi IS i do jinych oblasti ? Napriklad publishing ci jine neherni oblasti ?
Odpověď: Publishing není vůbec snadná a hlavně levná záležitost. Nyní je náš publisher Take2, se kterým máme smlouvu na 6+2 her, takže máme co dělat. Ovšem nevylučuji nic, samozřejmě stále budujeme svou strategii. Neherní oblast určitě ne.


Autor dotazu: Mike Dý., odpovězeno: 19:53:03
Otázka: OK Pošlu ale co???3D nebo AVI film??http://www.multiweb.cz/mikeanimations/default.htm
Odpověď: Pokud toho máte víc, pošlete na CD na naši adresu, jinak se samozřejmě na váš web podíváme.


Autor dotazu: Karel Kovanda, odpovězeno: 19:52:05
Otázka: Kolik dostáváte měsíčně nabídek na spolupráci od jiných českých tvůrců?
Odpověď: Řekl bych tak 5 do roka, ale většinou to za moc nestojí.


Autor dotazu: Jiří Filipovič, odpovězeno: 19:46:48
Otázka: Dali jsme to Doupěti - ale jen na výměnu reklam - nic nám za to nedají, ale rozšíří hru. Jinak prodávat si to budeme sami. Nechcu se hned "stát milionářem" :-), ale je to aspoň nějaká zkušenost.... Jak jste začínal Vy ve Vochozka Trading? Dělal jste si účetnictví atd. sám, nebo jste to rozjížděl hned s nějakými zaměstnanci?
Odpověď: Začínal jsem sám v bytě u rodičů, účetnictví jsem si dělal sám (stylem 30. března večer jsem k tomu sedl a nějak spočítal, aby to dobře vyšlo :) a zaměstnance jsem za celou dobu fungování Vochozka Trading měl jenom 2 a to až později. Z výdělku z ČR by jistě IS nešla rozjet.


Autor dotazu: Mike Dý., odpovězeno: 19:44:36
Otázka: Já bych se rád zeptal na jednu věc pouze v mém osobním zájmu.Jsem 3D grefik a animátor a chtěl bych se zeptat jestli nemáte zájem o moje služby??Ptal jsem se již u jiné České vývojový firmy,ale ta by mě vzala pouze jako interního pracovníka.Ovšem to já při svém studiu nemohu přijmout.A co vy??Pokud ano zašlu vám adresu mích www presentací.A pokud né i tak vám děkuji za váš čas :-) P.s.:Jsem už dávno plnoletý :-)
Odpověď: Externě jsou možné pouze artworky pro naše připravované hry (na krabici, do časopisů, na plakáty), pokud možno, pošli ukázku na info@illusionsoftworks.com


Autor dotazu: Commandos Eidos, odpovězeno: 19:42:48
Otázka: Chtěl jsem se zeptat, jakou máte nejoblibenější hru (kromě vámi vydaných).
Odpověď: Určitě je to shareware hra Action Super Cross (novější verze Elasto Mania) - 2D motorka. Hraju ji skoro každý den, hlavně při telefonování (tím strávím dost času), už tak 3 roky. Pro zájemce neplacená reklama, je to tady: www.elastomania.com . Jinak NHL93 a Tetris.


Autor dotazu: Adam Rambousek, odpovězeno: 19:40:34
Otázka: hrajete hry od IS?
Odpověď: Jenom než se dokončí, pak už to ani já ani nikdo z firmy nechce vidět :))


Autor dotazu: Viktor Pek, odpovězeno: 19:40:02
Otázka: Už se nemůžu dočkat H&D2 a docela by mne zajímalo na čem se to bude hejbat, alespoň minimální předběžné požadavky. Jinak jak to bude se hrou Mafia, vyjde dřív než H&D2, nebo vyjdou současně. Pak ještě jedna otázka, která sem možná nepatří, ale přece, nemůžu už nikde sehnat datadisk k H&D a na vaše stránky se nějak ne a ne dostat. Zajímalo by mne tedy jestli by se dal sehnat u vás, nebo mám zase otravovat JRC? Předem díky za odpověď.
Odpověď: H&D2 i Mafie poběží na rychlým PII s 64MB RAM, 8-16MB RAM karta. Ovšem doporučeno je určitě rychlé PIII se 128MB RAM a GeForce. Mafia vyjde kolem léta, H&D2 ke konci roku. Datadisk - ani nemám tušení, jestli se vůbec u nás prodával. Distributor pro ČR je pouze JRC, zkuste to tam.


Autor dotazu: Jiří Filipovič, odpovězeno: 19:37:00
Otázka: Zdravím! Taky torchu fušuju do tvorby her (jsem student, takže mám dost jiných povinností...). No ale Vy a vůbec celý IS jste velký vzor pro všechny vývojáře :-)... Teď ale k věci - chtěl jsem se Vás zeptat, jaký máte názor na toto: napsali jsme závodní hru (640x480 HiColor s jednoduchou 3D (ve stylu GTA)) - závodí tam trabanti :-). Hra je samozřejmě technicky zaostalá, ale podle ohlasu hráčů (byli jsme s ní na INVEXu v Creative Hall) se dost líbí. Chceme ji prodávat jako shareware za co nejlidovější cenu 50Kč. Myslíte, že má shareware v Čechách nějaké uplatnění? A mělo by cenu zkusit udělat německý překlad (ti si za tu cenu nekoupí ani pivo a trabant pro ně má jesté kouzlo :-))? Fila, hlavní programátor v PUPworX
Odpověď: Ahoj, podle mně bude lepší hru dát exkluzivně nějakému magazínu (např. Bonusweb nebo Doupě), který by mohl nějakou tisícovkou přispět. Nebo ji zkuste nabídnout nějakému zahraničnímu shareware serveru, který ji zkusí za několik dolarů prodávat a vy dostanete pár centů. Ovšem určite to nebude nic na zbohatnutí, spíše to berte jako svou investici do budoucna, jako krok k vývoji profi her.
Poznámka by Vreco: BonusWeb by o hru pochopitelně zájem měl a byl by ochoten ji i zafinancovat, mají-li zájem autoři, mohou se mi ozvat, můj email znají, je to stále vreco@bonusweb.cz


Autor dotazu: Tomáš Krajča, odpovězeno: 19:21:00
Otázka: Zajímalo by mě, jestli budete v budoucnu pracovat (nebo už pracujete) na nějaké jiné než akční hře. Uznávám kvality H&D a Flying Heroes, těším se na Mafii a H&D 2, ale přeci jen akční hry nejsou mým nejoblíbenějším žánrem. Konkrétněji: chystýte nějakou strategii, RPG nebo adventuru?
Odpověď: Naše zaměření je akčně-strategické-simulátory. Čistě RPG nebo adventuru nemáme v nejbližší době v plánu. I když skoro všechny naše hry mají RPG nebo adventure prvky.


Autor dotazu: Roman Šimíček, odpovězeno: 19:19:00
Otázka: Dobrej večer. Chtěl bych se zeptat, jestli Hiden and Dangers 2 bude už rychlejší a plynulejší hra a kdy asi tak vyjde. Já mam Duron 800 a Asus GeForce 2 GTS a jednička mě stale u některých sekvencí trhala děkuji za odpověd jinak ta hra je SKVĚLA!!! Moc se mě líbí :)))
Odpověď: Dobrej, u HD2 se určitě nebudou opakovat tak pomalé levely (3), byly hlavně špatně nadesignované. S popsanou konfigurací nebudou problémy. Díky za pochvalu :)


Autor dotazu: Petr Kompak, odpovězeno: 18:10:48
Otázka: Co stoji za obrovskym uspechem IS? Jak jsi dokazal presvedcit pany z Cash Reform o svych schopnostech/moznostech? Vzdyt jsi v te dobe nemel zkusenosti s vyvojem ackovych her a rizenim tymu nekolika desitek lidi.
Odpověď: Cash Reform je firma řízená inteligentním člověkem, který se jako jediný z investičních společností dokázal udělat průzkum trhu a já jsem ho dokázal přesvědčit o tom, že to dokážu. Prvotní investice a tím i risk nebyl ani příliš velký (dal se sehnat grafik za 7 tisíc a programátor za 11.., dneska je to někde jinde). Zkušenosti velké nebyly, ale Hidden1 se taky dělal pouze v 6-8mi lidech. To až v posledních dvou letech jsme nabrali větší množství skvělých grafiků a programátorů. Samozřejmě za úspěchem stojí skvělá práce všech lidí v IS, zejména těch na vedoucích pozicích a naše nesmlouvavost ke kvalitě. Když se občas podívám jak jsou zahraniční hry odfláklé (většina), je mi skoro do breku :)


Autor dotazu: Michal Hobza, odpovězeno: 18:05:30
Otázka: Chtěl jsem se zeptat, jak to je u vás s betatestováním. Dělají to lidi, kteří hru vyvíjejí, nebo na to máte lidi, kteří mají v popisu práce jenom toto? :o)
Odpověď: Na betatestování her máme samozřejmě speciální lidi, kteří hru dokola a dokola hrají a testují v našich kancelářích. Tester je pro spoustu lidí takový první krůček do IS (celosvětově krůček do tohoto průmyslu), z našich bývalých testerů se například jeden stal producentem, jeden designerem a dva jsou animátoři. Pro Mafii budeme nabírat testery přibližně kolem E3, tzn. v květnu. Při vývoji Flying Heroes jsme občas jezdili hru testovat do herny v centru Brna na nezkažených hráčích (naši testeři samozřejmě už po těch tisíci hodinách nemůžou testovat hratelnost), bylo to bezva, ale při FH nebylo moc času. Tohle chceme určitě napravit.


Autor dotazu: Marek Svoboda, odpovězeno: 17:59:22
Otázka: jakej máte mobil
Odpověď: Pul roku jsem mel Siemens S35 a pred tydnem jsem se ho konecne(!) zbavil. Chtel jsem ho kvuli WAPu, ale skoro vubec to nefungovalo a prisel mi ucet, ze se mi protocily panenky :(( Tak jsem WAP hned zrusil a zacal jsem se poohlizet po nejakem lepsim telefonu (protoze funkcemi a ovladanim je podle mne Siemens naprosto priserny - pri psani jsem zmackl 8x, piplo to 5x a napsaly se 3 znaky..) a ted mam asi tyden Nokii 8210, sice nema moc funkci, ale ma vsechno co potrebuju. Pouzivat samotny mobil pro praci je hodne neprakticke (psat emaily SMSkou je hruza), tak se divam po nejakem handheldu, ktery vyuziju hlavne o vikendu a v zahranici.


Autor dotazu: Tomas Kopiar, odpovězeno: 17:55:00
Otázka: AHOJ!!! Chcel som sa spýtať jaký máš doma počítač a akú hudbu počúvaš.
Odpověď: Hudbu prakticky jedině v autě nebo doma MTV. Mám rád českou a slovenskou - Lucie, Wanast, Elan, Jana Kirschner, Csakova je naprosto skvela, ze zahraničních Madonna, Lenny Krawitz. Ale nejsem moc hudebni maniak.


Autor dotazu: Lenka Havelkova, odpovězeno: 17:51:18
Otázka: Ahoj, Zajímalo by mě jestli máte představu o tom, kolik lidí H&D hraje. Můžu se zeptat, kolik kopií H&D se prodalo u nás? A kolik tak odhadujete že jich tu skutečně je? A konečně kolik odhadujete že skutečně existuje kopií H&D ve světě (včetně Ruska a podobných pirátských velmocí)? A co si myslíte o počítačových pirátech obecně (nemyslím ani tak studenty, kteří na hry nemaj, ale ty, kdo na kradeném softu vydělávají)?
Odpověď: Ahoj. U nás se prodalo cca 1.500 kopií Hiddenu, skutečně jich tu může být (když spočítáme oficiální míru pirátství a radši znásobíme dvěma :) tak 15.000. Celkem na světě to bude jistě 1-2 miliony. O pirátství se nedávno diskutovalo na Bonuswebu - pirátství se prostě musí respektovat a každý se musí rozhodnout, jestli se vyplatí dělat i pro to menší procento platících hráčů. Čím lepší hra se udělá, tím více lidí ji koupí a dokonce je spousta pirátů, kteří si kvalitní hru jako poctu autorovi taky koupí. Co si myslím o pirátech, kteří na sw vydělávají - už několik let riskují krk, protože v posledních cca 6-7 letech je u nás možno veškerý sw koupit legálně a firmy zde mají své zastoupení.


Autor dotazu: Petr Kompak, odpovězeno: 17:45:20
Otázka: Jak bude dle tveho nazoru vypadat distribuce her za 3/5/10 let? Krabice v obchodech, download, on-line hrani?
Odpověď: Cena se určite dostane na hranici DVD filmu nebo dokonce CD hudby, v obchodě se hry budou prodávat stále, ale díky broadband připojení (rychlý širokopásmový internet) a bezpečnějšímu platebnímu styku se bude čím dál větší podíl stahovat a navíc bude možnost hrát hry "pay per minute" - na své digitální TV, jenom si zvolíte hru a bez jakéhokoliv instalování si můžete hrát a platit jenom za "prohrátý" čas.


Autor dotazu: Don Lemon, odpovězeno: 16:48:50
Otázka: A aby toho nebylo málo... Jaké další platformy chce Illusion Softworks dobývat? Kolik produktů Illusion Softworks momentálně vyvíjí? Kolik zaměstnanců má Illusion Softworks v současné době?
Odpověď: Teď právě pracujeme na šesti projektech, z nichž 5 je áčkových a 1 běčková (test pro nový tým, nebude vydáno pod hlavičkou IS). Lidí celkem asi 100.


Autor dotazu: Petr Kompak, odpovězeno: 16:47:25
Otázka: Jaké auto v současné době používáš? Někde jsem slyšel, že Volvo. Jaký model? Je firemní nebo soukromé?
Odpověď: Volvo S40, je na něj dost dobrá akce, v celkem slušné výbavě stálo neuvěřitelných 690.000,- a přitom vypadá na dvojnásobek. Je soukromé.


Autor dotazu: jd_ ..., odpovězeno: 16:45:15
Otázka: Pár otázek k datumům vydání - 1) platí plán, že Mafia demo vyjde ještě v lednu/únoru? 2) myslíte si, že stihnete H&D 2 ještě letos? 3) kdy budou oznámeny další projekty (Pterodon, Rambo?) - na E3 nebo až později?
Odpověď: 1) Bohužel ne. Vzhledem k přechodu na nový engine v červnu 2000 se hodně velká spousta věcí musela dělat znovu - ale dnes skvěle fungují, jsou stabilní a mají features, o kterých se nám dříve ani nezdálo. Hra by měla vyjít kolem léta. 2) Hru určitě stihneme, ovšem nezasvěcený hráč neví, že před vydáním hry (ideálně 3 měsíce!!!) je potřeba mít tzv. review code, což ke kód určený pro recenze. Většinou je to nějaká Beta, ovšem věřím tomu, že u všech našich dalších her budou recenzenti hledat chyby lupou, proto dokud nebude HD2 bez chyb, nepustíme ho. Platí samozřejmě pro všechny hry. 3) To hodně záleží na Take2, ale E3 je pravděpodobné. Přinejhorším ECTS - však obě výstavy jsou "za humny" (aspoň pro nás :)


Autor dotazu: Petr Kompak, odpovězeno: 16:39:32
Otázka: Zajímal by mě tvůj názor na erotické počítačové hry. U nás jich moc nevyšlo, v zahraničí nevím. Vždyť se říká, že vše kolem erotiky se prodává samo - od časopisů po webové stránky.
Odpověď: Z erotických her mně dokázal nadchnout snad jen Lazy Larry a samozřejmě 7 dní a 7 nocí. Blbosti jako Lula nebo (ani žádnou jinou neznám) mně moc nezajímají. Jo samozřejmě na starým dobrým atárku Strip Poker Melissa, Suzi a tuším ještě jedna, byly super.


Autor dotazu: Petr Kompak, odpovězeno: 16:37:16
Otázka: Ve výpisu obchodního rejstříku figuruje jméno Petr Vochozka také u Klubu Stolních Her, spol. s r.o. O co šlo/jde?
Odpověď: Vreco to v úvodníku trochu popletl. Někdy v roce 95 jsem sice začal spolupracovat s Mirkem Mrňou, ale všechny hry jsem vydával předtím i potom jako Petr Vochozka - Vochozka Trading, fyzická osoba. Sro-čko Vochozka Trading mělo sloužit pro vydávání dalších her, ale nakonec se spolupráce sešlo a nic se nekonalo. Klub Stolních Her - se stejným člověkem jsme vydali jednu stolní hru "Svět Investic" v malém nákladu, prodali jsme ji a to je vše. V poklidu jsme se rozešli od konce 95 jsme se snad ani neviděli. Obě sro-čka jsou mrtvá.


Autor dotazu: Petr Kompak, odpovězeno: 15:20:00
Otázka: Zajímalo by mě, kdo a jak řídí Illusion Softworks? Manažeři investora, Petr Vochozka, všichni dohromady...?
Odpověď: CEO je Petr Vochozka, strategie Petr Vochozka a Jan Kudera (Cash Reform), finanční ředitel p. Čech, akvizice Petr Polách z Cash Reform, jinak týmy mají svého project managera, team leadera a hlavní grafiky a designery. Tenhle rok se chystáme podstatně rozšířit počet producentů a manažerů (hlašte se, pro schopné se v IS práce vždy najde)


Autor dotazu: Don Lemon, odpovězeno: 15:15:00
Otázka: Jak se může "normální" hráč, případně člověk se zájmem o tvorbu her - programátor, grafik, dostat do Illusion Softworks? Jsou nějaká kritéria při výběru? Kde se dají získat bližší informace? Jaká je poptávka? Jaká je průměrná výše platu? Jaké odvážné kroky chce Illusion Softworks podniknout pro vyšplhání se na úroveň obrovských světových developerů? Da se spolupracovat s Illusionem externě?
Odpověď: Do IS se dostane člověk poměrně snadno, veškeré info získáte na www.prijmeme-programatory.cz, www.prijmeme-grafiky.cz a www.prijmeme-designery.cz (nebo stačí klapnout na reklamu na hlavní strance BonusWebu). Hodně záleží na tom, jak nás člověk zaujme jak svým portfoliem, tak sám sebou. Hlásí se nám velké množství zájemců, avšak naše požadavky (uvedene na stránkách) jich moc nesplňuje. Plat je dohodou. Ohledně té úrovně - pokud budeme dál dělat skvělé kvalitní hry, nebude problém dostat se na špičku. Kredit v zahraničí máme dost značný již teď. Externě pouze: hudba (ovšem vyžadujeme profi studio) nebo tvorba artworků.


Autor dotazu: Speedy Gonzales, odpovězeno: 15:10:00
Otázka: Bude Váš engine (tedy Mafie i H&D2) optimalizován pro DirectX8 (nutné pro XBox a můj nový GF2GTS :-) nebo jej vydáte pro DX7 a pak bude patch na DX8 (analogie s H&D1)!? Jak daleko jste s vývojem na XBox a PS2? Kdo vlastně dělá na enginu a jaké má zkušenosti?
Odpověď: Na optimalizaci pro DX8 se právě pracuje, můžete být bez obav. Nevím o tom, že by se HD1 vydala pod starým DirectX, nebo snad ano?


Autor dotazu: Petr Havlicek, odpovězeno: 15:08:00
Otázka: Zajímá mě, jaké platformy hodláte do budoucna podporovat. Budete pokračovat ve vývoji pro Dreamcast? Jaká je zkušenost s prodejností prvního dílu H&D v DC verzi?
Odpověď: Jak jsem psal, PC, PS2 a X-Box. Ovšem samozřejmě vyloučeno není nic. Na Dreamcast hry už určitě dělat nebudeme, protože současně vyvíjené jsou těžce hardwarově náročné a za další vlastník konzole (Sony, Microsoft) by nejraději chtěl hru exkluzivně jen pro sebe. Dreamcast je bohužel mrtvá mašina, škoda, jsou na ni skvělé hry (zatím daleko lepší než hry na PS2)


Autor dotazu: Jakub Mach, odpovězeno: 15:06:00
Otázka: Poslal jsem vám e-mail na info@ill.... dostane se vám to do rukou?
Odpověď: info... se ke mně dostane pouze v případě, že je mi určeno nebo má se mnou něco společného. Jinak je vyřízeno nebo posláno dalším lidem. Osobní email mám petr@illusionsoftworks.com a asi i vochozka@illusionsoftworks.com (ten sem ani nezkoušel :))


Autor dotazu: Josef Kantor, odpovězeno: 15:04:00
Otázka: Plánujete do budoucna vyvíjet hry na Game Boy Advance, případně Game Cube?
Odpověď: Osobně jsem velký fanda Nintenda, obzvláště Game Boy je skvely a na Advance se nemůžu dočkat, ale bohužel z komerčního hlediska se nám nevyplatí na tuto platformu tvořit. Prozatím zůstáváme u PC, PS2 a X-Box.


Autor dotazu: Petr Jerabek, odpovězeno: 15:01:00
Otázka: Jak pokračují práce na hrách připravovaných na PS2, a kdy se dočkáme prvních informací (obrázky, infa, video).
Odpověď: Samozřejmě náš pražský tým pilně pracuje na konverzi engine pro PS2, ale první informace o něčem konkrétním by se mohly objevit až tak v polovině tohoto roku. Obrázky ani videa nebudou pro znalce nikterak zajímavé - bude to (bohužel) o něco málo ořezaná verze z PC.


Autor dotazu: Rado Hric, odpovězeno: 14:59:00
Otázka: Planujete vytvarat hry pre X-BOX a co si myslite o tejto konzole, podla mna bude nadupane PC kvalitnejsie.
Odpověď: V X-Box vkládám velké naděje, vypadá to, že bude poměrně snadné pro něj hru upravit. Na druhou stranu díky tomuto bude konkurence daleko větší - takže jenom doufám, že Microsoft bude dělat selekci titulů. PC je samozřejmě už dnes lepší lepsi než X-Box (tím míním paměť - 128 nebo 256 není na PC výjimkou), ale zase X-Box je jedna konfigurace a tam se dá optimalizovat opravdu hodně. Někde jsem četl, že programátoři využívají pouze 15% potenciálu PC, čemuž docela věřím. Stačí se podívat, jaké hry běhají na tak slabých mašinkách jako je PS1 nebo Sega Dreamcast...


Autor dotazu: Petr Reichl, odpovězeno: 14:55:00
Otázka: Dobrý den Petře! Zajímalo by mě (jestli to není tajné), jaký je rozpočet na provoz úspěšné herní firmy v Čechách, stačí alespoň řádově, pokud to nechceš prozradit.
Odpověď: Dobrý den. Tak řádově si to můžete spočítat snadno sám - máme přibližně 100 pracovníků, vynásobte si je platem a potom ještě zhruba dvěma (provoz firmy) a máte to. Číslo je to hrozivé, že? :)


Autor dotazu: Lukas Vesely, odpovězeno: 14:54:00
Otázka: V jakém programu jste dělali adventury (Agent M. atd.) Dík... Kde by se to dalo sehnat?
Odpověď: Všechny starší adventury (za Vochozka Trading) dělali externí programátoři v klasických jazycích Pascal a C a všechno včetně editoru si vytvářeli sami.


Autor dotazu: Rar rasek, odpovězeno: 11:43:00
Otázka: Jaké herní vylepšení můžeme čekat v H&D2 oproti "prvnímu" dílu?
Odpověď: Tak za prvé používáme zcela nový engine a už u nás nepracuje původní programátor, takže hru vydáme pouze bez chyb, z původního kódu nepoužíváme ani bit.
Je výrazně zlepšena grafická část, přidána hlavní postava a příběh, používáme motion capture na animaci postav, zcela bude vylepšena umělá inteligence a hra by měla být stejně rozmanitá jako jednička. Nově zde budou mise pod vodou a létání letadly, , dokonce se ke konci války objeví i vrtulník.
Hra je opět WWII a počet misí je opět 23. A alespoň v jedné z nich se určitě objeví i Čechy.


Autor dotazu: karel karel, odpovězeno: 11:28:00
Otázka: Pane Vochozka můžete mi zaslat Váš Amiga katalog č.1 "Nejlepší hry? - jedině z Poličky" je jedinej, který mi chybí díky.
Odpověď: Určitě se po něm podívám, ale moc neslibuju, přece jenom už to bude skoro 10 let :))


Autor dotazu: Filip Oščádal, odpovězeno: 11:22:00
Otázka: Petře, prozraď nám, cos dostal k 26. narozeninám? ;o)
Odpověď: Nic moc, protože byly nedávno Vánoce. Kryt na mobil, vaflovač a další maličkosti...

Autor:


Nejčtenější

Po šesti letech nezbylo z peněz z Kickstarteru nic, vývojář se zhroutil

Limit Theory

Ambiciózního vesmírného simulátoru Limit Theory se bohužel nikdy nedočkáme. Jeho jedinému vývojáři Joshi Parnellovi...

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...



Chystaný seriál podle Zaklínače už zná představitelky Ciri a Yennefer

Netflix vybral herečku Freyu Allanovou (vlevo) do role Ciri z chystané...

Netflix vybral herečky do rolí dvou nejdůležitějších ženských postav chystané seriálové adaptace Sapkowského knih....

Podívejte se na záběry z natáčení scén pro brutální Mortal Kombat

Fotky ze zrušeného projektu Mortal Kombat HD

Když v roce 1992 vyšel první díl Mortal Kombatu, otřáslo to herním světem. Doslova gejzíry krve a brutální chvaty,...

České Mashinky přidávají nové dieselové lokomotivy a řadu vylepšení

Mashinky

Vývoj vynikající strategie Mashinky zdárně pokračuje vpřed. Nejnovější vylepšení hru nijak zásadně nemění, ale přidává...

Další z rubriky

Bonusweb slaví 20 let. Bylo to moje nejšťastnější období, říká zakladatel

Zdeněk Polách

V pondělí 5. října 1998 se na českém internetu objevil nový internetový projekt jménem BonusWeb. Psal nejen o hrách,...

TÉMA: Platinum Games? Japonští mistři akce s nezaměnitelným rukopisem

NieR: Automata

Vývojáři ze studia Platinum Games jsou často považováni za mistry akčního žánru se specifickým rukopisem. Zběsilé...

KOMENTÁŘ: Série Assassin’s Creed stále boduje. Jaký má recept na úspěch?

Assassin's Creed 2

Série Assassins Creed oslavila letos jedenáct let od svého vzniku a letošní díl ze starověkého Řecka jistě nebyl...



Najdete na iDNES.cz