Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Petr Vochozka popisuje své začátky

  12:00aktualizováno  27. srpna 1:47
Určitě vás někdy zajímalo, co všechno předcházelo úspěchu Petra Vochozky. Většina lidí jistě ví, že před Illusion Softworks tu byl ještě Vochozka Trading. Málokdo však ví, jak se Petr ke hrám dostal, co na to říkali jeho rodiče a jaký byl Vochozkův vývoj v herní branži. Zajímá-li vás odpověď alespoň na jednu z otázek, pak je toto interview určeno právě vám.
Petr Vochozka ve svém øeditelském køesle

Určitě vás někdy zajímalo, co všechno předcházelo úspěchu Petra Vochozky. Většina lidí jistě ví, že před Illusion Softworks tu byl ještě Vochozka Trading. Málokdo však ví, jak se Petr ke hrám dostal, co na to říkali jeho rodiče a jaký byl Vochozkův vývoj v herní branži. Zajímá-li vás odpověď alespoň na jednu z otázek, pak je toto interview určeno právě vám.

Kdy jsi poprvé začal uvažovat o distribuci českých her a co tě k tomuto nápadu přimělo?
V roce 88 jsem si koupil Atari 800 a samozřejmě jsem na něm začal hrát hry. Hned od začátku jsem se snažil něco sám vytvořit, udělal pár desítek jednoduchých her, které jsme si s kamarády vyměňovali na kazetě. V 90-tém následovala Amiga, později PC 386. Všude okolo jsem viděl, že zájem o hry je obrovský, takže jsem zkusil svoje štěstí se hrou na Amigu Světák Bob, které se prodalo pár stovek kusů. Další program byl CAG (Create Adventure Game - tvorba vlastních her) - no a pak už přišli Pterodoni, jak vtipně popsal Jarek Kolář.

Kdy přesně vznikla společnost Vochozka Trading? Založil jsi ji sám, nebo jsi měl nějaké "stínové" partnery?
Vznikla přesně v den (no, možná druhý), kdy jsem dosáhl maturity, která byla pro vystavení živnosťáku vyžadována. Bylo mi 18 a kousek. V podstatě nejde o společnost, ale o živnost jako fyzická osoba a byl jsem sám, pouze s pár tisícovkami "kapitálu".

Proč jsi dal do jména své firmy netradiční "Trading" a nikoli všeobecně užívané "Games", "Entertainment" nebo "Interactive"?
Nějak mi to znělo líp než "Interaktivní Vochozka" :)

Pokud vím, tak TOO nebyla první hra, o jejíž distribuci jsi se staral. Byly tam ještě nějaké tituly na Amigu... Co to byly za hry a jaký o ně byl tenkrát zájem?
Již zmíněný Světák Bob a CAG, a dále distribuce Poklad Zlatých Sluncí a skoro dodělaná 7 dní a 7 nocí. Zájem byl jakž takž, všas to také nebyly světoborné tituly.

Pak ale přišli Pterodoni s Oslím ostrovem. Byl jsi překvapený, když ti tenkrát nabídli tuhle hru?
Tenkrát jsem se dost soustředil na 7 dní a 7 nocí. K TOO jsem přišel už když byla dokončena. Dalo by se říct jak slepý k houslím, ale není tomu tak - byl jsem první a jediný, kdo se v té době věnoval tvorbě a prodeji českých her.

O propagaci Oslího ostrova jsi se postaral vskutku bezchybně... Prý sis na něj dokonce sám napsal recenzi do Excaliburu. Je to pravda? Pokud ano, vysvětli mi, jak bylo vůbec něco takového možné?
Pokud se nepletu, recenzi psal Andrej Anastasov. Byla hotová už dříve, než za mnou Jarek vůbec přišel, rozhodl jsem se na jejím základě. Máš nějaké další zaručeně podložené fámy? (hehe, těch by bylo, třeba ta o tom pirátství :-) - by Vreco)

Co je mi známo, tak Oslí ostrov byla první česká hra, která se prodávala v klasické papírové krabici. Ale co předtím? Snad jsi předešlé tituly nerozesílal v igelitových pytlících?
Přesně tak. TOO se prodával na jedné disketě, která byl položena na čb manuálu (formát A6) a vše hezky zataveno do igelitu. Avšak už na podzim, společně se 7 dní a 7 nocí, jsem pro obě hry nechal vytvořit standardní krabice. Začítky byly dost amatérské...

Jaký byl na Oslí ostrov ohlas hráčů? Byla tato hra komerčně úspěšná (pokud se to tedy dá takto specifikovat)?
Ohlasy byly skvělé a dá se řící, že hra na tehdejší poměry vydělala slušné peníze. Ale více než to - nastartovala pozici pro další vývoj, nejenom Vochozka Trading, ale i dalších. Toho si rozhodně cením nejvíce.

Domnívám se, že ani tobě nemohlo hlavně v počátcích chybět velké nadšení pro věc. Navíc tvoje podnikání mělo jistě velkou podporu i v rodině (vzpomínám si totiž, jak jsem ti kdysi volal domů... chtěl jsem se zeptat, jestli už je hotové Ramonovo Kouzlo. Vzala to tvoje máti a nadšeně mi odpověděla: "Jo, už je to hotový. Kluci zrovna běželi zajistit krabice... J"). Tak to tedy tenkrát bylo?
Já mám nadšení pro věc pořád, jinak bych v téhle branži nedělal. Ptal jsem se matky na tvůj telefonát, ale bohužel si už po šesti letech nevzpomněla :)

Vochozka Trading už vlastně dneska neexistuje. Místo ní je tu Illusion Softworks. Kdy vlastně došlo k této "transformaci" a jaké okolnosti tě k ní donutily?
Díky těm okolnostem!!! Vochozka Trading pořád existuje (pořád mám živnostenský list), ale prakticky nic nedělá. Transformace také není pravé slovo, prakticky jsme založili totálně novou firmu. Okolnosti byly jasné - čím dál větší míra pirátství a malý český trh. Konec Visionu, se kterým jsem měl velmi dobré vztahy, také nepomohl. Proto jsem společně se spolužákem (tehdy studentem VŠE) připravil business plan a objel jsem několik investičních společností. Nakonec jsem se dohodl s Cash Reform (100% česká, dokonce brněnská firma) a 12.8.1997 jsme založili Illusion Softworks, s.r.o. Zajímavé je, že právě v těchto dnech si najednou jedna firma (které mně tehdy odmítla), vzpomněla, že prý jim tenkrát kdosi slíbil jakýsi podíl v Illusionu :)) Já o tom nic nevím, možná jsem stejně sklerotický jako moje matka :)

Autor:




Nejčtenější

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Další z rubriky

LawBreakers
Průšvih roku? LawBreakers nepomohl ani slavný vývojář

Kvalitní hra ještě není zárukou finančního úspěchu. LawBreakers sice měli všechny předpoklady, aby se stali hitem, v těžké konkurenci se však neprosadili.  celý článek

Wolfenstein II: New Colossus
Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v říjnu

Říjen bude dobrý měsíc. Alespoň z pohledu fandů videoher, kterým už tradičně začínají Vánoce předčasně. Pro svého favorita nezapomeňte hlasovat pod článkem v...  celý článek

Hobo: Tough Life
Na ulici je možné téměř vše, říkají autoři české bezdomovecké hry

O připravované české hře, v níž hrajeme za bezdomovce, jsme si povídali s designérem a grafikem Romanem Valentou ze studia Perun Creative. „Ve hře půjde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.