Petr Vochozka vzpomíná na Mlíčňáka

  12:00aktualizováno  13. června 12:52
Není tomu tak dávno, co jsme na svých stránkách zveřejnili plnou hru Agent Mlíčňák, která měla u vás, našich čtenářů, obrovský ohlas. Naše servery napočítaly několik tisíc downloadů Mlíčňáka a váš zájem neustává ani nyní. Proto jsme se rozhodli dodatečně vyzpovídat Petra Vochozku, který má českou verzi Agenta Mlíčňáka, stejně jako distribuci této hry u nás, na svědomí.
Petr Vochozka ve svém ředitelském křesle

Nedávno jsme rubrice plné hry zveřejnili Agenta Mlíčňáka, hru od polského týmu Metropolis, kterou k nám přivezl a nechal přeložit kompletně do češtiny Petr Vochozka, tehdy jedenadvacetiletý nadějný podnikatel, majitel firmy Vochozka Trading, která soupeřila s těžkou konkurencí v podobě JRC Interactive a Visionu. I díky němu měl Agent Mlíčňák v českých luzích a hájích takový úspěch, jaký měl - ve své době byl nejprodávanější hrou. A kterak na Mlíčňáka vzpomíná Petr Vochozka si můžete přečíst v našem interview.

Ve svých počátcích jsi v ČR distribuoval pouze tuzemské projekty. Proč jsi se rozhodl dovážet do Čech i zahraniční hry (např. polského Doktora šílence nebo právě Agenta Mlíčňáka)?
Poměrně dobře jsem se znal s několika výrobci her v Polsku (Mirage - nyní Mortyr, Metropolis Software House - nyní Gorky 17 atd.) a jednal jsem s nimi o distribuci několika jejich her na Amigu. Ovšem jediné, z čeho se dalo profitovat, bylo PC a první kvalitní hra od Poláků byla Teenagent, tedy Agent Mlíčňák. Vydávat zahraniční hru je mnohem jednodušší, než českou a sám se divím, že se jich překládá tak málo. V prvním případě stačí zaplatit překlad a celkem levnou licenci (v řádu několika tisíc USD), v druhém případě se musíte starat o developery, platit rok nebo dva vývoj a posléze ještě dost velké licenční poplatky. Ovšem na druhou stranu hry vyrobené v Čechách jsou přece jenom našemu hráči bližší.

TeenAgent byl první z těchto zahraničních her. Proč zrovna on? A jak jsi se k němu vůbec dostal? Jak vzniklo jméno?
Jak už jsem řekl, byla to první kvalitní zahraniční hra, kterou jsem měl možnost distribuovat. Zahrál jsem si polskou verzi (polsky jakž takž rozumím) a byl jsem překvapen příjemnou atmosférou, spádem a humorem. Při vybírání jména hrálo roli zejména to, že název měl být český. Ke konci jsem volil ze dvou: Agent Mlíčňák a Agent s mlékem na bradě :-)

Překvapivá byla velmi nízká cena hry (395 Kč). Člověku se ani nechce věřit, že se na tom dalo něco vydělat. Jak se Agentovi tedy dařilo "komerčně"?
V době vydání Agenta ještě existovaly dvě konkurenční firmy - JRC a Vision. S Otou Vrťátkem, který v té době pracoval jako prodejce v druhé jmenované společnosti, se dalo velice dobře dohodnout a vše probíhalo k plné spokojenosti všech stran. Her se prodalo něco přes tři tisíce, což byl obrovský úspěch. Prodej dalších her, když už mělo monopol JRC, nebyl zdaleka tak snadný.

O lokalizaci hry do češtiny jsi požádal tehdejšího šéfredaktora časopisu Score Andreje Anastasova. Proč jsi oslovil právě jeho a jak na tuto nabídku reagoval?
Už si přesně nepamatuji, jak to bylo, ale co vím, tak mi Andrej zavolal sám, že dělal recenzi na skvělou hru Teenagent, jestli bych se nechtěl poohlédnout po možnosti distribuovat ji v ČR. V té době jsem však už měl několik dní s Metropolisem podepsanou smlouvu. Slovo dalo slovo a Andrej se dal do překladu.

Petr Vochozka u pracovního stolu

Andrej svým překladem vdechl hře neuvěřitelný humor a dal si na tom zatraceně záležet. Jak dlouho mu překlad všech textů trval?
Ne moc, zhruba dva týdny. Překlad byl skutečně skvělý, v řadě případů ještě humornější, než originál. Samozřejmě k tomu přispěly nejen literární kvality Andreje, ale i to, že hru několikrát dohrál a přesně věděl, ve kterém okamžiku ve hře se který text vyskytoval.

Překlad ale nebyla jediná "česká" věc na téhle skvělé hře. Pokud vím, nechal jsi si vytvořit na zakázku od Pterodonů kompletně novou krabici. Proč? Původní design polské nebo anglické verze nebyl dle tvých představ?
Krabice nebyla slavná, ale věřte mi, polská byla ještě horší :-)

Agent Mlíčňák slavil v ČR neuvěřitelný úspěch a dost možná to byla i nejúspěšnější tebou distribuovaná adventura. Čekal jsi takový úspěch, nebo jsi měl v podvědomí strach, že o hru u nás nebude zas až takový zájem?
Ze začátku jsem věřil, ale jak mi Andrej zavolal, že ve Score dostane vysoké hodnocení (aby nevznikly pochyby - recenzovalo se z anglické verze ještě před tím, než mi poprvé zavolal), tak jsem si byl jist.

Proč jsi se vůbec rozhodl hru nyní pustit do volné distribuce?
Na tuto hru (resp. na českou verzi) držím stále práva a nic mi nebrání v tom, abych ji pustil do volného oběhu. Zatím ji může volně nabízet pouze BonusWeb. Důvod je jednoduchý - je to skvělá hra, která je však už komerčně nevyužitelná, tak proč ji nedat hráčům k dispozici? Taky jsem si ji rád po těch letech zahrál :-)

Nabídneš hráčům zdarma ještě nějaké další tituly, k nimž máš práva?
Chystám se uvolnit ještě několik starších her, znovu nejprve exkluzivně přes BonusWeb. Mezi jinými například legendární Tajemství oslího ostrova, které vyjde přesně 6 let od podepsání smlouvy s Pterodony (20.6.2000), tedy v podstatě 6 let od vzniku české počítačové herní scény.

Autor:
Témata: Humor, software
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...