Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Petr Vochozka vzpomíná na Mlíčňáka

  12:00aktualizováno  13. června 12:52
Není tomu tak dávno, co jsme na svých stránkách zveřejnili plnou hru Agent Mlíčňák, která měla u vás, našich čtenářů, obrovský ohlas. Naše servery napočítaly několik tisíc downloadů Mlíčňáka a váš zájem neustává ani nyní. Proto jsme se rozhodli dodatečně vyzpovídat Petra Vochozku, který má českou verzi Agenta Mlíčňáka, stejně jako distribuci této hry u nás, na svědomí.
Petr Vochozka ve svém ředitelském křesle

Nedávno jsme rubrice plné hry zveřejnili Agenta Mlíčňáka, hru od polského týmu Metropolis, kterou k nám přivezl a nechal přeložit kompletně do češtiny Petr Vochozka, tehdy jedenadvacetiletý nadějný podnikatel, majitel firmy Vochozka Trading, která soupeřila s těžkou konkurencí v podobě JRC Interactive a Visionu. I díky němu měl Agent Mlíčňák v českých luzích a hájích takový úspěch, jaký měl - ve své době byl nejprodávanější hrou. A kterak na Mlíčňáka vzpomíná Petr Vochozka si můžete přečíst v našem interview.

Ve svých počátcích jsi v ČR distribuoval pouze tuzemské projekty. Proč jsi se rozhodl dovážet do Čech i zahraniční hry (např. polského Doktora šílence nebo právě Agenta Mlíčňáka)?
Poměrně dobře jsem se znal s několika výrobci her v Polsku (Mirage - nyní Mortyr, Metropolis Software House - nyní Gorky 17 atd.) a jednal jsem s nimi o distribuci několika jejich her na Amigu. Ovšem jediné, z čeho se dalo profitovat, bylo PC a první kvalitní hra od Poláků byla Teenagent, tedy Agent Mlíčňák. Vydávat zahraniční hru je mnohem jednodušší, než českou a sám se divím, že se jich překládá tak málo. V prvním případě stačí zaplatit překlad a celkem levnou licenci (v řádu několika tisíc USD), v druhém případě se musíte starat o developery, platit rok nebo dva vývoj a posléze ještě dost velké licenční poplatky. Ovšem na druhou stranu hry vyrobené v Čechách jsou přece jenom našemu hráči bližší.

TeenAgent byl první z těchto zahraničních her. Proč zrovna on? A jak jsi se k němu vůbec dostal? Jak vzniklo jméno?
Jak už jsem řekl, byla to první kvalitní zahraniční hra, kterou jsem měl možnost distribuovat. Zahrál jsem si polskou verzi (polsky jakž takž rozumím) a byl jsem překvapen příjemnou atmosférou, spádem a humorem. Při vybírání jména hrálo roli zejména to, že název měl být český. Ke konci jsem volil ze dvou: Agent Mlíčňák a Agent s mlékem na bradě :-)

Překvapivá byla velmi nízká cena hry (395 Kč). Člověku se ani nechce věřit, že se na tom dalo něco vydělat. Jak se Agentovi tedy dařilo "komerčně"?
V době vydání Agenta ještě existovaly dvě konkurenční firmy - JRC a Vision. S Otou Vrťátkem, který v té době pracoval jako prodejce v druhé jmenované společnosti, se dalo velice dobře dohodnout a vše probíhalo k plné spokojenosti všech stran. Her se prodalo něco přes tři tisíce, což byl obrovský úspěch. Prodej dalších her, když už mělo monopol JRC, nebyl zdaleka tak snadný.

O lokalizaci hry do češtiny jsi požádal tehdejšího šéfredaktora časopisu Score Andreje Anastasova. Proč jsi oslovil právě jeho a jak na tuto nabídku reagoval?
Už si přesně nepamatuji, jak to bylo, ale co vím, tak mi Andrej zavolal sám, že dělal recenzi na skvělou hru Teenagent, jestli bych se nechtěl poohlédnout po možnosti distribuovat ji v ČR. V té době jsem však už měl několik dní s Metropolisem podepsanou smlouvu. Slovo dalo slovo a Andrej se dal do překladu.

Petr Vochozka u pracovního stolu

Andrej svým překladem vdechl hře neuvěřitelný humor a dal si na tom zatraceně záležet. Jak dlouho mu překlad všech textů trval?
Ne moc, zhruba dva týdny. Překlad byl skutečně skvělý, v řadě případů ještě humornější, než originál. Samozřejmě k tomu přispěly nejen literární kvality Andreje, ale i to, že hru několikrát dohrál a přesně věděl, ve kterém okamžiku ve hře se který text vyskytoval.

Překlad ale nebyla jediná "česká" věc na téhle skvělé hře. Pokud vím, nechal jsi si vytvořit na zakázku od Pterodonů kompletně novou krabici. Proč? Původní design polské nebo anglické verze nebyl dle tvých představ?
Krabice nebyla slavná, ale věřte mi, polská byla ještě horší :-)

Agent Mlíčňák slavil v ČR neuvěřitelný úspěch a dost možná to byla i nejúspěšnější tebou distribuovaná adventura. Čekal jsi takový úspěch, nebo jsi měl v podvědomí strach, že o hru u nás nebude zas až takový zájem?
Ze začátku jsem věřil, ale jak mi Andrej zavolal, že ve Score dostane vysoké hodnocení (aby nevznikly pochyby - recenzovalo se z anglické verze ještě před tím, než mi poprvé zavolal), tak jsem si byl jist.

Proč jsi se vůbec rozhodl hru nyní pustit do volné distribuce?
Na tuto hru (resp. na českou verzi) držím stále práva a nic mi nebrání v tom, abych ji pustil do volného oběhu. Zatím ji může volně nabízet pouze BonusWeb. Důvod je jednoduchý - je to skvělá hra, která je však už komerčně nevyužitelná, tak proč ji nedat hráčům k dispozici? Taky jsem si ji rád po těch letech zahrál :-)

Nabídneš hráčům zdarma ještě nějaké další tituly, k nimž máš práva?
Chystám se uvolnit ještě několik starších her, znovu nejprve exkluzivně přes BonusWeb. Mezi jinými například legendární Tajemství oslího ostrova, které vyjde přesně 6 let od podepsání smlouvy s Pterodony (20.6.2000), tedy v podstatě 6 let od vzniku české počítačové herní scény.

Autor:


Témata: Humor, software


Nejčtenější

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Další z rubriky

Ovládání Oculus Touch v akci
Autor Oculus Riftu chce robotickou ruku pro porno ve virtuální realitě

Ve zvláštním diskusním pořadu se zakladatel firmy Oculus Rift, mladý kontroverzní miliardář Palmer Luckey, rozhovořil o tom, že budoucnost virtuální reality je...  celý článek

SNES Classic Mini
Skvělý dárek pro každého (chlapa)? Retro konzole SNES Mini

S retro konzolí SNES Classic Mini se vracíme do devadesátých let a éry 16bitů. Většina z 21 předinstalovaných her však není jen pro nostalgiky, jsou skvěle...  celý článek

Hobo: Tough Life
Na ulici je možné téměř vše, říkají autoři české bezdomovecké hry

O připravované české hře, v níž hrajeme za bezdomovce, jsme si povídali s designérem a grafikem Romanem Valentou ze studia Perun Creative. „Ve hře půjde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.