Zkrácení záruky na pevné disky
– hrabivost nebo nutnost?
Jako blesk z čistého nebe přišla od tří
největších výrobců pevných disků (jmenovitě Seagate, Maxtor
a Western Digital) zpráva, že s platností od 1. října 2002
zkracují u pevných disků s rozhraním ATA záruku z dosud
běžných 3 let na pouhý jeden rok. Je to opatření, které na první
a ani druhý pohled nepotěší žádného z potenciálních zákazníků, ať už
z řad koncových uživatelů nebo obchodníků s výpočetní technikou. Dvou-
a tříleté záruční lhůty na počítačové sestavy se v naší zemi staly za
posledních několik let pravidlem a montážní firmy byly zvyklé krýt později
uplatněné reklamace na levné části (myš, klávesnice atd.), na které výrobce
poskytuje typicky pouze půlroční či roční záruku, ze svého. Podstatné bylo
(a je), že většina dražších komponent jako je monitor, základní deska nebo
pevný disk disponuje od výrobce většinou zárukou v rozsahu 24 až 36 měsíců.
Je sice pravda, že cena pevných disků v posledních létech spadla na úroveň
dříve neuvěřitelnou (momentálně cca 2500 – 4500 Kč), nicméně stále se
v rámci počítače jedná o položku, jejíž úhrada ze svého by každého
assemblera citelně zabolela.
Potěšitelná (ale celkem samozřejmá) je zpráva, že záruka na dříve prodané disky zůstává v platnosti podle původních podmínek. Všichni výrobci samozřejmě svorně ujišťují, že zkrácení záruky neznamená zhoršení kvality, a že neznamená žádné konstrukční změny ve smyslu nějakého zanedbávání jejich výrobků s kratší záruční lhůtou. Bude také zajímavé vidět, jak si výše uvedení výrobci disků poradí s nařízeními Evropské unie, která vyžadují u takovéhoto zboží minimálně dvouletou záruku. Western Digital na svých stránkách uvádí, že stále zvažuje, jaké podmínky nasadí v regionech mimo Spojené státy a Kanadu.
Firmy Maxtor, Seagate i WD umístily na svých stránkách statě vysvětlující jejich novou záruční politiku. Western Digital bude poskytovat 3letou záruku pouze na disky WD Caviar Special Edition (7200 ot./min, 8MB cache), zatímco běžné Caviary a Protégé s dvoumegovou pamětí cache spadnou do 1letého záručního období. Za 20 dolarů si ovšem můžete k jakémukoli „jednoletému“ disku WD přikoupit další dva roky záruky. Maxtor (viz obrázek) vyhradil 3 roky pouze pro svou špičkovou ATA řadu MaXLine, zatímco Seagate přiřknul 1letou záruku všem svým ATA a SATA produktům bez výjimky a odvolání (kromě disků distribuovaných pouze v USA jako Seagate Retail Kit).
Argumenty, kterými výrobci obhajují svoje kroky, jsou různé: Maxtor například tvrdí, že analytici již mnoho let doporučují lépe sladit záruční lhůtu pevných disků se standardními zárukami poskytovanými na počítačové sestavy (což je u značkových počítačů nejčastěji 1 rok). Seagate se omezuje na výrok, že toto opatření mu „umožní zůstat hlavním dodavatelem na velmi konkurenčním trhu s pevnými disky pro stolní počítače“, zatímco WD svůj krok nezdůvodňuje nijak.
U naprosté většiny vadných pevných disků se první chyba objeví v prvním půlroce provozu, takže z tohoto pohledu není zkrácení záruční doby na třetinu tak závažné. Je obecně známo, že zisky výrobců z pevných disků ATA jsou velmi nízké a přežít na trhu je tím pádem dost těžké – proto ostatně nedávno došlo k fúzím (Maxtor + Quantum) a odchodům některých firem ze scény. Mělo-li by dojít k další redukci počtu hráčů v této branži, mohlo by to mít v dlouhodobém horizontu pro zákazníky podstatně nepříjemnější důsledky než omezení záruky, kterým se tu dnes zabýváme. Je jisté, že administrativní a technické náklady na servis disků po dobu tří let jsou vysoké a výrobci si slušně uleví. Všichni, kdo průmysl pevných disků sledují, musejí potvrdit, že pokroky v poměru cena/kapacita+výkon zde byly za poslední roky enormní, a byla by škoda, kdyby se tento trend měl kvůli poklesu konkurenčnosti trhu zastavit. Jsem ale zvědav, co ze situace vytěží taková firma IBM, která stále zůstává u 3leté záruky.
Zdroje: Tom's Hardware Guide, Maxtor, Seagate, Western Digital