Zapomeňme na chvíli na naši 128-bitovou dobu a chystající se next-gen konzole. Vraťme se do roku 1988, kdy spatřil světlo světa první díl série Phantasy Star a konzolovému trhu vládl 8-bitový NES od Nintenda. Konkurenční Sega nutně potřebovala kvalitní RPG, které by mohlo konkurovat populárním sériím Dragon Quest a Final Fantasy pro NES. Jako blesk z čistého nebe se tak zjevil první Phantasy Star pro 8-bitový Master System. Kombinace pohybu po 2D mapě (jako ve Final Fantasy I-VI) a prozkoumávání dungeonů v pohledu první osoby se stala pro hru klíčovou a stal se z ní po právu hit. Finální boss ze hry se stal legendárním a řadí se k těm nejtěžším v celé herní historii. Rok poté se na Master systém dostalo povedené pokračování. Phantasy Star II vytáhl z 8-bitové segácké konzole opravdu maximum. 16-bitová doba byla pro Segu klíčová, její MegaDrive (v USA Genesis) hravě překonávala v popularitě i prodejnosti konkurenční nintenďácký SNES, ovšem nedostatek RPG pro MegaDrive byl opravdu velmi krizový, a tak se Sega uchýlila k očekávanému tahu. Phantasy Star III : Generations of Doom byl opravdu skvělý herní kousek. Bohužel se hra i přes nadšené ohlasy recenzentů nijak zvlášť dobře neprodávala a třetí díl se stal regulérním komerčním propadákem. S kultovní sérií to nevypadalo vůbec růžově a jediné, co by ji mohlo zachránit, byl téměř nemožný zázrak.
Karty jsou základní substancí PSO3 a ve hře jsou jich opravdu stovky.
Zlom ovšem přišel v roce 2000, kdy se Sega rozhodla pověřit svého nepopulárnějšího interního vývojáře nelehkým úkolem: resuscitovat slávu dávno zašlé RPG série a to navíc online. Teamu Sonic se projekt vydařil a již několik dní po spuštění Phantay Star Online se jeho servery začaly plnit desítkami hráčů. Hra i přes svůj MMORPG koncept nabídla ale i velmi kvalitní offline singleplayer. Tahový systém z původních dílů nahradily svižné realtimeové souboje odpovídající online povaze hry. Úspěch byl veliký a vzkříšení dávno zapomenuté RPG série se povedlo na jedničku. Pokračování online dílu se vyloženě samo nabízelo, a tak se fanoušci Dreamcastu brzy dočkali povedeného pokračování. V té době byl však osud poslední konzole od Segy již zpečetěn, a tak se začalo v jejím vedení uvažovat o případných konverzích.Jako první se dočkala v roce 2002 GameCube od Nintenda. Kompilace prvních dvou dílů-Phantasy Star Online Episode I & II se rychle zabydlela na novém systému a to i díky silnému offline módu. Netrvalo dlouho a z této hry se mohli těšit i majitelé Xboxu. Sám vzpomínám, jak jsem přinesl nádhernou zelenou krabičku zmiňované xboxové kompilace, vložil jsem DVD médium do mechaniky a najednou … upsss. Hra vyžaduje i k offlině hře registraci k Xbox Live. Jistě si dokážete představit, jak bylo moje zklamání jakožto milovníka DC originálu obrovské. Po těchto konverzích však po jakémkoliv dalším projektu ze světa Phantasy Star ani vidu ani slechu. Overworks sice předělali první tři díly pro Game Boy Advance, ale dále jen ticho po pěšině. Jak mé srdce ovšem potěšilo ohlášení třetího dílu s názvem Phantasy Star Online Episode III C.A.R.D. Revolution (PSO3)! Po dlouhém očekávání se mi do rukou konečně dostala finální podoba hry. Stálo však to čekání vůbec za to?
Hra sice často spadá do únavného stereotypu, ale nabízí dost hratelnosti, která zaujme i ty, kteří nejsou připojeni.
Bohužel je u nás konzolové online hraní úplně v plenkách a nedivil bych se, kdyby u nás nevlastnil kombo gamecubeový modem plus broadbandové připojení ani jeden hráč (v případě že ne, tak budu velmi rád, když se připojený hráč s námi podělí o zkušenosti v níže přístupné diskusi). A co je na PSO3 nového? Musím říci, že více, než jsem sám čekal. Při prvním spuštění to tak ale ani nevypadá. Znovu ten samý editor postavy (dostalo se mu opravdu jen minima změn), ve kterém si zároveň zvolíte rasu a povolání. Můžete si zde zvolit fyzické proporce vašeho hrdiny, stejně jako několik variací úprav vašeho vzhledu. Realtimeové akční souboje nahradily daleko promyšlenější tahové bitvy založené na karetním systému. Ano, vím, že je to fakt, který šokuje nejednoho zarytého fanouška PSO série, ale věřte mi, hře to jenom prospívá. Vedle Metal Gear Ac!d to je tedy další pokus o oživení zažité série. A stejně jako v případě MGA úspěšný. Čtvercová bitevní pole jsou sice relativně malá, ale přesto nabízejí nespočet strategických taktik k využití.Karty jsou základní substancí PSO3 a ve hře jsou jich opravdu stovky. Některé jsou běžné, ale najdou se i raritní kousky, které jsou velmi vzácné a obvykle též velmi účinné. Odlišné karty reprezentují různé předměty, postavy či akce, ale přesto by se daly rozdělit na dva druhy – útočné a obranné. Jak již bylo naznačeno, k jejich získání budete splnit spoustu úkolů a misí. Herní balíček karet si stejně jako pravidla boje nastavíte vždy před bitvou. Nepotřebné karty si můžete ukládat v databance vesmírného korábu Pioneer 2 (v online módu je můžete dokonce měnit s ostatními hráči). Ano, podíváme se opět na legendární kosmickou loď, která již tisíce let brouzdá vesmírem s úkolem zabydlet všechny planety naší galaxie lidmi a jinými spřátelenými rasami. Nedávno však zasáhl kolos Pioneer 2 neznámý asteroid a od té doby jsou jeho obyvatelé pod neustálými útoky nepřátelských Arkz, kteří, jak se zdá, disponují nadpřirozenými schopnostmi.
A tady se dostáváme k jednomu z největších kladů hry, a to dvěma dějovým linkám. Mise za kladné Hunters a záporné Arkz jsou někdy méně, většinou však více odlišné, a nabízejí tak ještě větší porci životnosti než je tomu u offline singleplayer dílů PSO zvykem. Offline mód je opravdu plnohodnotnou součástí hry a obsahuje dokonce multiplayer až pro čtyři hráče. Do boje se opravdu můžete vydat se třemi spolu- či protihráči a celková doba strávená u v offline režimu se pohybuje okolo více než osmdesáti hodin. V online multiplayeru je doba hratelnosti víceméně nekonečná, protože Team Sonic neustále přidává a updatuje nové questy.
|
|
Phantasy Star Online Episode III: C.A.R.D. Revolution | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|