Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pikmin – vítejte na planetě snů a záhad

  12:00aktualizováno  12:25
Pakliže máte ten dojem – a řekněme si to otevřeně z očí do ucha, že oprávněně – že na originalitu už se ve videoherním světě příliš nehraje, měl bych tady pro vás jedno příjemné překvapení. Pikmin je totiž nápaditá real-time strategie, která přináší nejenom do svého žánru svěží myšlenkový proud.

Pikmin

Jste podivným astronautem jménem Kapitán Olimar, jenž nešťastně ztroskotá na cizí planetě a jeho jedinou nadějí je včasné nalezení poztrácených dílů jeho havarovaného stroje. V atmosféře inkriminované planety se bohužel pro našeho pidihrdinu nachází smrtelně jedovatý kyslík, pročež má limit pouhých 30-ti dní, které dokáže díky vlastním energetickým zdrojům ještě přežít. Během této doby musí najít zmiňované komponenty své progresivní rakety značky Dolphin (mimochodem původní název pro současnou GameCube). Věci se však začnou jevit v o poznání lepším světle po brzkém objevení speciální rasy zdejšího světa, jíž interně pojmenujme Pikmini. Což jsou jacísi květovaní lidičkové (ať žijí hippies:o), či spíše chodící rostlinky, lišící se typem a druhotnými schopnostmi a na vás pak leží organizace jejich činnosti při řešení každodenních problémů a trablů. Jako je prvotní a vlastně neustálá nutnost zásobování vašeho kempu surovinami. Protože jenom díky nim mohou Pikmini početně narůstat a tudíž pak máte mnohem větší šance vypořádat se s nesnázemi, jež nezřídka představuje nepřátelsky naladěná fauna.

Pikmin

Běh času je však nekompromisní a nelítostný. Začátkem každého dne si vyberete na mapě světa jednu z momentálně dostupných lokací, kde posléze přistanete a z provizorní základny pak podnikáte se svými Pikminy obhlídku blízkého okolí či vzdálenějších oblastí. Ať již při svém hledání potřebných dílů do rakety uspějete či nikoliv, s příchodem noci to všechno musíte zabalit (i s Pikminy!) a vrátit se nazpět na oběžnou dráhu, pročež až v tento moment se lze uložit na paměťovou kartu. Vaše rozhodnutí uložit – neuložit hru je do značné míry odvislé na momentálním počtu Pikminů, neboť zkraje příběhu ještě nebudete schopni dodržet základní matematickou rovnici minimálně jednoho nově nalezeného dílu do rakety na jeden den, čili spíše se zaměříte na rozšiřování své farmy Pikminů a zpřístupňování jednotlivých částí té které lokace!

Zohlednění skutečnosti, co je surovina a hlavně kolik Pikminů je poté potřeba na její odnesení na základnu, je velmi dobře patrné, přičemž o něco později se nevyhnete ani cíleným útokům na místní faunu, která jednak překáží ve vašem postupu vpřed a druhak i tato představuje vítaný zdroj vitamínů pro další možný nárůst vaší kolonie Pikminů. Masožravé berušky, krtci dštící oheň, to je jen malý průřez Pikmin slovníkem Nikdy neviděných druhů (z populární edice “Malý entomolog“ a “Živočichové, jak je neznáte“) s nimiž tu máte mít co do činění. Ale bezhlavý atak nemusí dopadnout - navzdory vaší brutální přesile – vždycky dobře. Pravda, maximální počet nasazených Pikminů je rovný stovce, což evokuje představu armády neúprosných a všudepřítomných mravenců. Nicméně soupeři jsou postupem času silnější, odolnější a rafinovanější. Takže, v případě shora citovaných krtků se nejvíce hodí červení Pikmini, jež jsou odolní vůči ohni. Pakliže máte oponenta ve vodě, nabízejí se modří Pikmini, kteří se jako jediní neutopí. A tak dále…

Navigování Pikminů je skvěle vyřešeno. Primárně ovládáte hlavního hrdinu zdejšího story - Olimara, s nímž pomocí levého analogu brouzdáte krajinou, přičemž před vaší postavou pak defiluje jakýsi kruhový kurzor. Tím lze snadno a rychle označit vybranou skupinu Pikminů a řízným povelem je vyzvat k následování vaší osoby. Také lze využít uvedeného kurzoru pro definování místa, kam doslova a do Pikmina můžete postupně "naházet" všechny nablízku stojící Pikminy, kdy ty žlutě zabarvené lze vyhazovat do větších výšek a dálek, pročež se tak díky Pikmin nim dostanete k jinak těžko dostupným surovinám, či možnosti otevření nových cest. Nebo lze skrze kurzor zacílit Pikmina přímo na vašeho potencionálního soka a vzápětí jej tak po něm hodit, což je mnohdy nejlepší možná alternativa útoku.
Povel k akci se zadává pravým analogem, přičemž každá nezpracovaná surovina (ať již pasivní květina či aktivní brouk) má při ataku zobrazen jakýsi ukazatel zdraví, takže hned víte, jak si momentálně v bitvě stojíte a zda-li se vyplatí dojít pro další posily, či přiložit svou ruku k dílu. Neboli Olimar se sám může spoluúčastnit bitevní vřavy, ale pochopitelně poté riskuje ošklivé poranění.

Ono shora zmiňované barevné rozrůznění Pikminů – červení, žlutí a modří, se ještě dále větví do tří typů u každé barvy a to v závislosti na stáří (nejstarší Pikmini jsou nejzdatnější). Přes tu příležitostnou změť barev lze kdykoliv provést jednoduchou separaci jednotlivých oddílů, takže musím znovu s uznáním konstatovat, že ovládání je v mnoha ohledech téměř geniální a že se firmě Nintendo, konkrétně Miyamotovi, povedl opravdu mistrovský kousek. Je před vámi důkaz, kterak jednoduše Pikmin zvládnout real-time strategii s klasickým ovladačem!! Přesto tu však najdeme několik hluchých míst. Občas by třeba nevadila nějaká možnost lépe zformovat řady Pikminů (nějaká speciální formace či tak nějak podobně), kteří se na spletitých a geograficky rozmanitých cestičkách našeho dobrodružství ztrácejí, či v horším případě hynou – třeba nechtěným pádem do vody. Také číselné zohlednění, kolik jich musíte před západem slunce dopravit nazpět do základny, abyste o ně nepřišly, je trochu matoucí. Nu což, snad příště.

Nyní k vizuálnímu ztvárnění všech zúčastněných. Kapitán Olimar je další v řadě večerníčkových kukučů made in Nintendo a samotní Pikmini vypadají mimořádně legračně. Nemluvě o zdejší galerii nepřátel, ze kterých se budete v noci celí zpocení budit hrůzou – tedy v případě, že je vám pět a méně let. Na druhou stranu infantilní zpracování po chvíli ustupuje do pozadí před brilantními herními mechanismy, skvělou hratelností a zábavností tohoto počinu, který určitě stojí za koupi. Nicméně, ačkoliv tohle představení nevypadá napoprvé možná nějak zvlášť zajímavě, příležitostně se Pikmin dočkáte skvělých pohledů na herní scenérii, jež nabízí někdy doslova dech beroucí zpracování. Třeba taková voda je naprosto skvělá, či květena vůkol, ta se také vyvedla. Abyste si mohli tohle všechno jaksepatří vychutnat, máte k dispozici několik pohledů na vaše aktivity korunované důmyslným zoomem, což vám poskytne žádaný přehled v jakékoliv situaci. Po zvukové stránce tady není moc o čem mluvit, pískání Pikminů je roztomilé, hudební doprovod na pozadí je prima, byť po delší době v jedné a té samé oblasti už začíná citelně ztrácet své kouzlo. Ale s ohledem na skutečnost, že Pikmin představuje délkou dohrání toliko víkendové povyražení, asi není proč lámat nad hudebním repete hůl.

Pakliže není něco zcela jasné, poslouží jakýsi Olimarův deníček, který v závěru dne rekapituluje některé zajímavé momenty, čímž vám poslouží jako tutorial a určitá nápověda pro další den anebo pro ten právě skončený, který si při neúspěchu lze okamžitě zopakovat. Po nalezení Radaru – jednoho dílu rakety Dolphin, určitě oceníte i mapu celé lokace se zohledněním polohy hledaných komponentů Pikmin vašeho vesmírného plavidla, tudíž můžete přesně nasměrovat vaše snahy do vybraného koutu herní oblasti. Dále máte možnost na stanovených místech zjednodušovat členitost krajiny budováním mostů a lávek apod. a tím ušetřit drahocenný čas při přepravě přírodě zkonfiskovaného materiálu na základnu! V tomto kontextu je třeba dávat bedlivý pozor na brouky Naschválníčky, kteří vám vaše úsilí cíleně hatí – narušují za vašimi zády “stavbu“ nebo dokonce kradou nově objevené suroviny před vašima očima, takže si opravdu užijete:o)

Co říci úplně nakonec? Pikmin sice má své chyby, ale nabízí skvělou zábavu a je to navrch nesmírně chytlavý titul, u něhož bude grafická podoba hlavních protagonistů to poslední, co mu budete chtít po pár hodinách hraní eventuelně vytknout!

Pikmin
Výrobce/Vydavatel Nintendo
Platforma GameCube
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 19 bloků
Verdikt: Skvělá zábava, výborná strategie. I když ten nelítostně ubíhající čas nad vámi stále visí jako nějaký Damoklův meč…
Hodnocení: 80%

Autor:


Témata: Radar, Raketa, Slovník, Slunce


Nejčtenější

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Další z rubriky

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.