RECENZE: Pillars of Eternity je klenot mezi hrami na hrdiny

Projekt Pillars of Eternity je triumfální návrat ke kořenům hardcore her na hrdiny v izometrickém pohledu. Vynikající zážitek kazí pouze pár chyb a časté a dlouhé nahrávání scén.
90

Pillars of Eternity

Platforma: PC
Výrobce: Obsidian Entertainme

  • Skvělý příběh a svět
  • Promyšlená pravidla
  • Grafika a design lokací
  • Klasická hra na hrdiny v moderní podobě
  • Délka hry, příjemný soundtrack
  • Dlouhé a časté nahrávání
  • Méně přehledný inventář
  • Bugy

Hra Pillars of Eternity splnila do puntíku to, co slíbila. Je těžká, je dlouhá, je upovídaná, je prostě taková, jako hry na hrdiny ze starých časů.

Herní karta

Pillars of Eternity byl velký úspěch komunitního financování: vybral skoro čtyři miliony dolarů a jeho vznik podpořily desítky tisíc lidí, kteří si přáli návrat izometrických her na hrdiny ze starých časů. A přesně to Pillars of Eternity přináší. Pokud se vám stýská po hrách jako Icewind Dale, Baldur’s Gate nebo Planescape: Torment, můžete otevřít šampaňské a oslavovat. To, co tak dlouho chybělo, je zpět v trochu modernějším provedení.

Příprava na dobrodružství

Studio Obsidian Entertainment opustilo při tvorbě Pillars of Eternity pravidla D&D a místo toho přišlo s vlastním světem a vlastními pravidly. Na výběr máte ze tří tradičních ras, bez kterých by se snad už žádné fantasy neobešlo: člověk, trpaslík, elf a k tomu jsou tu i tři nové. Aumauaové reprezentují silný národ žijící u moře, Orláni jsou zdejší obdobou hobitů zatímco Godlike je bizarní rasa požehnaná samotnými bohy. Někteří je považují za svaté, jiní jimi opovrhují. Každá rasa se ještě dál dělí. Nejenže každý jinak vypadá, ale má i rozdílné počáteční statistiky, které ho předurčují k jistým povoláním.

Pillars of Eternity

Povolání je ve hře jedenáct a také se mezi nimi najdou novinky. Klasiky žánru, barbar, bojovník, mnich, nebo ranger obohatí cipher, bojově laděnější mág a chanter, což je spíš podpůrný společník, který dokáže při soubojích kumulovat magická slova a tím ovlivňovat nepřátele, nebo posilovat spolubojovníky. Zároveň je i velmi schopný vyvolávač.

Ani atributy se moc neliší od jiných her na hrdiny. Tvorba postavy vede za ruku a na nejdůležitější statistiky pro dané povolání upozorní. Takže pokud vůbec neznáte pravidla, stejně se vám nestane, že z barbara uděláte intelektuála a z mága prostoduchého blba. Další statistiky se upraví podle vašeho kulturního pozadí. Výběr postavy vám určitě zabere nějaký ten čas. Pokud se rozhodnete stvořit si i dalšího člena do družiny, můžete tak učinit za nemalý peníz v jedné z hospod.

Na cestě s karavanou

Jako jeden z obyčejných lidí cestujete karavanou do blízké vesnice Gilded Vale. Cesta není tak příjemná, jak jste si představovali, procesí zachvátí nemoc a vy dostanete za úkol získat lék. Zatímco jste pryč, karavanu někdo napadne. Do toho se strhne v průsmyku ohromná nadpřirozená bouře, která vás zažene do zdejších prastarých ruin. Když konečně potlučení a vyčerpaní dorazíte po několika dnech do Gilded Vale, zjistíte, že s vámi není něco v pořádku, vidíte a cítíte věci, které nejsou. Může za to snad mystická bouře, které jste jen tak tak unikli? Nebo zvláštní rituál u ještě podivnějšího přístroje, jehož jste byli svědky hned poté?

Pillars of Eternity

V Gilded Vale vás přivítá mrtvolami „zrádců“ ověšený strom a paranoidní vesničané na každém kroku. Na poklidné stáří ve stínu statných stromů můžete zapomenout. Zdejší kraj sužuje strašlivá kletba, rodí se děti bez duše, pouze prázdné skořápky. Je to prý trest samotných bohů.

Autoři slibovali, že hra bude čerpat inspiraci ze všech původních klenotů žánru: příběhovou hloubku z Planescape: Torment, bojový styl a dynamiku z Icewind Dale a obsáhlost a detailnost světa z Baldur’s Gate. Jejich prohlášení není jen plácání do větru. Pillars of Eternity si ze všech výše jmenovaných bere to nejlepší a servíruje nám klasickou izometrickou hru na hrdiny tak, jak si ji pamatujeme. Opravdu, moc se toho nezměnilo. Některé prvky působí dost retro, ale to se dalo čekat a vůbec to nevadí.

Pillars of Eternity

Přesto je moderních prvků ve hře dost, například HUD je mnohem kompaktnější. Vše je vměstnáno do spodní části obrazovky, tedy postavy, menu i log. HUD nezabírá tolik místa, a máte tak větší přehled o bojišti. V menu je vše, co každý dobrodruh potřebuje, možnost přepnout na plížení, kdy jste neviditelní, detekujete pasti a skryté věci. Také zde nastavujete formaci, kterou bude vaše družina respektovat, můžete si vytvořit i vlastní a nechybí ani možnost utábořit se.

K táboření budete muset sbírat nebo nakupovat zásoby, kterých je omezený počet. To hru dost ztížilo. Jste neustále nuceni strategicky rozvažovat, zda se utáboříte, nebo půjdete do dalšího střetu s pocuchanou družinou. Ve městech a vesnicích samozřejmě platí trochu jiná pravidla, spát před královským palácem by nebylo potěšující pro vás ani pro stráže. Za malý peníz přespíte v místním hostinci a za příplatek dokonce dostanete na určitý čas i bonus k různým vlastnostem. Jako v reálném životě i zde platí, že pokud si uděláte ty správné přátele, budete mít nocleh třeba i zdarma, byť v páchnoucí stodole.

Králem přes noc

Ve hře dokonce získáte vlastní pevnost, které budete neomezeným pánem. Sídlo bude čím dál důležitější a oblíbenější místo k návštěvám nejen vás samých, ale i dobrodruhů a pocestných. Všechno ovšem není tak jednoduché. Pevnost je značně poničená a její nové funkce a bonusy pro vaši partu se odemykají pomocí oprav, které můžete řídit i na dálku a vždy trvají nějaký časový úsek.

Pillars of Eternity

Do pevnosti budete investovat stovky zlaťáků, ale vyplatí se to. Všechno důležité budete mít takříkajíc pod vlastní střechou, obchodníky, prodejce surovin, stráže a mnohem více. Vaše panství se může stát i cílem útoků nebo nezvaných návštěv. Podobně jako u Dragon Age: Inquisition můžete z pevnosti i vysílat členy družiny na samostatné úkoly, ti se po určité době vrátí s trochou zkušeností a zlaťáků.

Celý prvek je pro izometrickou hru na hrdiny nový a funguje výborně i v rovině příběhové. Konečně máte pocit, že nejste jen tulák odkázaný na ostatní, který jednou za čas svrhne režim, přepere draka a zachrání celý kraj, ale důležitý člen světa kolem vás, jenž se aktivně podílí na jeho utváření. S tím souvisí i reputace, kterou získáváte u různých frakcí. Sympatie, antipatie či dokonce nepřátelství mají zásadní vliv na vaše putování a na úkoly.

Příběhy mnoha duší

Vaše starosti nejsou v zemi Eora jediné. Druhů potkáte na cestě mnoho, nesou si s sebou vlastní problémy, se kterými jim můžete pomoci. Družina může mít nejvíce šest členů a čím rozdílnější partu budete mít, tím lépe. Každé povolání je něčím unikátní, třeba lovec má k pomoci zvířecího společníka, druid zase ovládá schopnost transformace do bestie s velkou silou.

Pillars of Eternity

Pro vaši cestu bude nezbytné vždy někoho nechat v pevnosti pro případ, že se vyskytne nějaký problém nebo úkol. Postavy mezi sebou mluví, reagují na vaše činy a občas se vmísí i do rozhovorů a co víc, všichni vám přirostou časem k srdci, i když některým to potrvá trochu déle. Nebudou jen bezduší pěšáci, ale osobnosti, jejichž problémy vás zajímají.

Nejvýpravnější a nejpropracovanější je podle očekávání hlavní linie, která je velice dlouhá a úkoly střídá poměrně dynamicky. Nicméně kvůli zkušenostem, které jsou zde získávány hlavně za plnění úkolů, budete plnit i úkoly vedlejší. I s nimi si dali tvůrci práci. Čištění kobek od neklidných nemrtvých je jen jedním z mnoha takových úkolů. Jindy budete shánět úlomky vzácné zbraně nebo třeba řešit roztržku dvou znepřátelených učenců.

Pillars of Eternity

Čekají vás i těžká rozhodování, protože ne každý říká pravdu a ne každého úmysly jsou zcela čisté. Ze zdánlivě triviálního úkolu se může stát pořádná a nečekaná šlamastika, která vás pošle úplně jiným směrem. Příběh je opravdu silným motorem hry. Jen zamrzí, že autoři nevyužili více ingame animací, které neuvěřitelně budují atmosféru.

Nejen vaše činy, ale i slova mají váhu a ne vše se musí nutně řešit tasenými meči. Takové momenty by hra mohla lépe zdůraznit, malá poznámka v deníku se snadno přehlédne. Stealth a detektivní mise, přitom patří mezi to nejlepší, protože se můžete dozvědět mnohé z druhé strany barikády.

Skoro samostatnou hru připomíná vedlejší úkol zahrnující průzkum obří kobky s patnácti podlažími. Je plná prastarých hádanek a druhotných úkolů a právem je asi největší výzvou hry a také jednou z nejzábavnějších pasáží. Do tohoto dungeonu se budete vracet postupně. Design úrovní a celé hry je navržen velmi dobře a vám rychle dojde, že místo, kam jste zrovna šlápli, není ještě ve vašich silách zdolat.

Meč a magie

Souboje jsou takové, jak si je pamatujete z Icewind Dale a spol. V každém okamžiku je možné souboj pauznout, rozdat úkoly a zase spustit. Hra je dost těžká i na nižší obtížnosti a jen málo střetů se obejde bez ustavičného pauzování a rozdávání úkolů vaší družině. Každé povolání má unikátní talenty, které jsou omezené na každý souboj. Dokonce i mág má kromě kouzel, která musí doplňovat spánkem, i podpůrné talenty využitelné v každém střetu.

Pillars of Eternity

Pillars of Eternity má dva ukazatele zdraví vašich hrdinů, klasické zdraví a vytrvalost. Vytrvalost ve střetech ukazuje, jak dlouho vaše družina vydrží na nohou, než omdlí a odpadne. Doslova. Ta se dá v boji doplňovat lektvary i magií, ale zdraví ne. Je nutné pochroumané hrdiny střežit jako oko v hlavě, umřít mohou snadno. Nepřátelé jsou velice prohnaní a právě nejpotlučenější parťáci jsou terčem jejich útoků. Pokud střet přežijete, stačí chvíli počkat a pokud nejste vážně zranění, vytrvalost zase vyskočí na maximum. Nový soubojový systém hru trochu urychluje, ale ne zas o tolik.

Ve světě Eora

Svět Eora je úchvatný. Novostí a bizarností připomíná Planescape: Torment, ale Eora na vás všechno divné nevybalí hned na začátku, postupně dávkuje a odhaluje svá mystéria. Úrovně se vyvedly na výbornou, lokace jsou krásné, nesmírně detailní a až na pár výjimek jedinečné a živé. Všude rostou bylinky a houby, které můžete využít v nějakém receptu. Ano, je tu i výroba. Atmosféru dokresluje úžasná hudba.

Pillars of Eternity

Jednou za čas do hry přijde nový element, který Pillars of Eternity ještě více přibližuje k papírovým hrám na hrdiny či gamebookům. Pokud chcete slézt nějakou stěnu, projít podivný tunel či cokoliv, kde byste očekávali širší nabídku možností, hra se přepne do textového režimu se stylizovanými ilustracemi, kde na základě vašich statistik splníte, nebo nesplníte určitou výzvu.

Například když se chcete dostat na skalní převis, máte několik možností. Buď se tam zkusíte vyškrábat, nebo použijete hák s lanem. Víte, že vaše hlavní postava nemá dostatečnou sílu? Tak řeknete udatnému válečníkovi, ten výzvu zvládne. Kdybyste tam poslali mága, nejspíš by si polámal nějaké ty kosti a vděčný by vám rozhodně nebyl.

Znalosti mechaniky, přežití nebo plížení můžete posilovat každou úroveň. Mechanika je pro postup přímo zásadní, je to vlastně kombinace otevírání zámků a odhalování/zneškodňování pastí. V mnoha úkolech je páčení zámků a deaktivace pastí skoro nutností.

Téměř dokonalý zážitek

Pillars of Eternity je bezesporu výtečná hra, ale i tak se najde pár věcí, které nejsou perfektní. Tím největším problémem je časté načítání. I do malého baráčku nestačí jen otevřít dveře, ale čeká vás nahrávání. To je docela dlouhé, v některých momentech dokonce až nezdravě.

Pár sekund pobudete, vykecáte se a zase loading. Hře se nevyhnuly ani nějaké ty bugy. Není jich mnoho, ale párkrát došlo i na nejhorší, tedy opětovné načítání, protože se mi postava zasekla a nešlo s ní hnout. Zpřehlednění inventáře by také neuškodilo.

Také hromadné bitvy dokážou být velice nepřehledné a vy jen těžko v té přemíře výbuchů, magických štítů a svištících projektilů najdete to, co hledáte. Ale to jsou spíš malé výtky, mnoho věcí se dá nastavit pohodlně v menu, od rychlosti zobrazení vyskakovacího okna po pravidla zapauzování hry. Kromě pauzy je ve hře i urychlení a zpomalení času. Urychlení se hodí, když procházíte už vymydlenými úseky a klidně by mohlo být i rychlejší. Velmi překvapil pathfinding, postavy se skoro nezasekávají a k určenému cíli dojdou bez neustálého manuálního směrování.

Triumfální návrat ke kořenům žánru

Pillars of Eternity splnila do puntíku to, co slíbila. Je to perfektní kombinace Icewind Dale, Baldur‘s Gate a dokonce i Planescape: Torment, tvořená s upřímnou láskou k žánru. Cílí na veterány, kteří zatlačí obří nostalgickou slzu, ale osloví i nováčky. Je těžká, je dlouhá, je upovídaná, je prostě taková jako RPG ze starých časů. Není o čem diskutovat, hra se povedla. Popadněte léty zaprášené meče a magické grimoáry a vydejte se za dobrodružstvím. Litovat rozhodně nebudete. Pillars of Eternity je trefa do černého. Že by nás čekala nová éra inteligentních izometrických her na hrdiny? Vůbec bych se nezlobil.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

86 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 497 čtenářů

  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

VIDEO: Remake očekávaného Paper Maria zaujal s citem předělaným intrem

Remake dvacet let starého akčního RPG Paper Mario: The Thousand-Year Door z éry konzole GameCube...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...