Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pirátství v ČR - jaká je aktuální situace?

  12:00aktualizováno  12:04
Developeři a distributoři počítačových her v České republice si stále častěji naříkají na vzrůstající počet pirátů a nelegálního software. Toho si je vědoma i Policie ČR a oddělení informační kriminality se může chlubit několika úspěchy. Jaká je tedy současná situace, jak se k ní staví policie a distributoři samotní?

Na otázku uvedenou v titulku si každý rozumně smýšlející člověk odpoví způsobem, který odráží realitu v naší společnosti - tedy tak, že počítačové pirátství v České republice existuje a spolu s rozvojem internetu kvete jako nikdy dříve. Ing. Slavomír Pavlíček, ředitel společnosti Bohemia Interactive, která je dominantním distributorem počítačových her do České republiky, odhaduje, že počet pirátských kopií se u nás pohybuje někde mezi 80 a 90 procenty, přičemž u počítačových her to může být ještě více vzhledem k tomu, že mezi jejich uživatele nepatří firmy a podniky, ale domácí uživatelé. "Nejvíce zasažena krádeží software je podle našich informací právě kategorie produktů pro domácnost," uvedl k odhadu product marketing manager společnosti Microsoft Tomáš Koška.

"Nemohu to potvrdit ani vyvrátit, nemáme přesná čísla o tom, kolik nelegálního software se v České republice vyskytuje," uvedl na dotaz BonusWebu mjr. ing. Jiří Dastych, vedoucí skupiny informační kriminality z Policejního prezidia v Praze. I přesto je však jasné, že pšenka kvete pirátům zejména v případě počítačových her.

Co je pirátství ví asi každý z nás, avšak trocha teorie nikoho nezabije a jistě ji ocení ti, kdož se s tímto pojmem dosud nikdy nesetkali či neznají jeho správný výklad. Software je nelegální tehdy, nemáme-li od majitele autorských práv povolení jeho dílo (v tomto případě softwarový produkt) použít. Nejobvyklejším příkladem může být koupě přepáleného CD od "kamaráda warezáka" za stovku namísto řádně vylisovaného a zdaněného CD s originálním a podrobným manuálem zabaleného v krabici a koupeného v obchodě za tisícovku. V drtivé většině případů (resp. téměř ve všech) totiž "kamarád warezák" ono svolení nemá, ať už se vám snaží namluvit cokoliv.

Nutno však podotknout, že kdysi bylo softwarové pirátství nezbytné k získání jakéhokoliv programu a na vlastní kůži jej pocítili i lidé, kteří se nyní snaží o jeho potírání. "Před mnoha lety jsem, stejně jako spousta dalších, nevěděl téměř nic o autorských právech a jejich ochraně," sdělil nám mjr. ing. Jiří Dastych. "V dobách komunismu na našem RVHP trhu v podstatě neexistovaly legální kopie počítačového software s výjimkou softwaru kancelářského. V té době jsem vlastnil počítač ATARI 800XL (na tu dobu si nostalgicky a s radostí zavzpomínám) a nemohu nikterak popřít, že kopie počítačových her jsem skutečně používal. To už je ale otázkou dávné minulosti," doplnil jej ing. Slavomír Pavlíček. Asi nejaktivnější byl v tomto směru Petr Vochozka, šéf Illusion Softworks, nejúspěšnějšího českého developera počítačových her. "V době mého prvního počítače Atari 800XL jsem ani netušil, že nějaký originální software existuje (že se za něj musí platit), takže jsme vesele kopírovali kazety na dvojčeti značky Panasonic nebo je kupovali na burze Černá Louka v Ostravě od Poláků. Potom jsem přesedlal na Amigu, kde se kopírování her posunulo dokonce do ilegální komerční formy," prozradil Petr Vochozka. Jediným "svatouškem" tedy zůstává Tomáš Koška z Microsoftu, který na otázku, jaké má on osobně zkušenosti s nelegálním software, odpověděl takto: "Vždy jsem používal a používám legální software. Velkou zásluhu na tom má i fakt, že jsem vyrůstal v zemi, kde je ochrana duševního vlastnictví vrozenou záležitostí."

Ať už se ale kdokoliv v minulosti choval jakkoliv, neznamená to, že musí být nutně "tím špatným" po celý zbytek života. "Sice jsem si kdysi pirátstvím vydělával, na druhou stranu jsem jako jeden z prvních začal dovážet originální hry v krabicích (z dvaceti jsem prodal asi tři...) a vyprodukoval několik originálních českých her. V současné době jako Illusion Softworks kupujeme pouze několik her ročně (a to většinou konzolové), hodně jich totiž přímo dostávám anebo si je radši koupím v Anglii - jsou tam stejně dříve než v ČR a navíc mám jistotu, že velký díl jde přímo developerovi hry, který si to zaslouží nejvíce, a ne nějakému molochu," řekl Petr Vochozka.

S používáním pirátského software již dávno skončil také ing. Slavomír Pavlíček. "V současnosti se s pirátskými kopiemi setkávám pouze ze strany poškozeného. Současní piráti jsou pro mne v první řadě z obchodního hlediska velký problém. Nejenže poškozují nejen distributory, ale především vývojáře a díky menšímu (legálnímu) prodeji nejsou pak peníze na tvorbu dalších her nebo např. jejich lokalizaci. Některá současná herní média (reaguji teď na starší články o PC pirátech v herních časopisech) nám piráty v podstatě podávají jako lidumily, kteří pomáhají chudým a bezmocným a berou těm bohatým. Zapomněli však na skutečnost, že tito, podle jejich slov, téměř Jánošíkové herního průmyslu, jezdí v automobilech za několik miliónů korun a vlastní přepychové domy. Srovnejme to např. s Peterem Molyneauxem, který začínal doslova a do písmene pod mostem a z něj se propracoval svou pílí a skvělými nápady až tam, kde je nyní. Jeho a spousty dalších stejně tvrdě pracujících lidí tito Jánošíkové nehorázně okrádají. Připadá vám to správné? Mě osobně ani náhodou." A jeho slova potvrzuje i Tomáš Koška: "Vysoká míra kradení software v České republice se nyní velmi odráží v penězích, které máme k dispozici na rozvoj herního trhu u nás. Je to škoda."

Pokud jde o ztráty, které pirátský software hernímu průmyslu v České republice přináší, nikdo si je přesně odhadnout netroufá, všichni se však shodují, že může jít řádově o desítky až stovky milionů korun. "Bohužel žádný seriozní výzkum neexistuje. Pokuste si však jen dát dohromady, kolik je stažených updatů na češtinu do Diabla 2 ze serveru Čedičovy češtiny (cca 38 000x (toto číslo je poněkud zavádějící, odráží totiž veškeré přístupy na stránku s danou češtinou, reálný počet stažení je někde kolem 15ti tisíc - pozn. autora)) - a kolik se této hry u nás oficiálně prodalo (cca 4000ks). A to nejsou započítáni hráči, kteří hrají Diablo 2 v angličtině. Tady vidíte jednoznačný nepoměr prodaných a pirátských verzí," líčí Slavomír Pavlíček. "Je však třeba si uvědomit, že pirátstvím lidé podporují maximálně podvodníka přiživujícího se na práci jiných namísto autorů hry," dodal.

Jeho slova potvrzuje i Petr Vochozka: "Musíme udělat daleko lepší hru, aby se i to málo, co se prodá, vyplatilo. Pokud by pirátství neexistovalo, mohli bychom sfouknout hru za pár měsíců a vydělali bychom na ní stejně, jako třeba na Hiddenu, který se dělá dva roky... Ne, vážně - pokud bychom si mohli dovolit větší rozpočet na hry, byly by daleko lepší a spokojeni by byli všichni. Takhle je to bludný kruh."

A co proti tomu všemu dělá softwarová policie? "Do dnešních dnů jsme zlikvidovali řádově desítky warezových serverů či pirátů nabízejících vypalování počítačových her ve velkém pomocí inzerátů v novinách a časopisech," uvedl mjr. ing. Jiří Dastych z Policejního prezídia. Problém je v tom, že jednoho usvědčeného a odsouzeného piráta "vystřídají" desítky dalších. A co proti tomu zmohou distributoři her? Jak se budou bránit stále vzkvétajícímu pirátství? Co může podle nich situaci zlepšit a co všechno může a nemůže softwarová policie? Jaké jsou postihy pro uživatele nelegálního software a jaké pro jeho šiřitele? To všechno se dočtete v dalších článcích na téma počítačové pirátství tento týden na BonusWebu.

Autor:




Nejčtenější

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Další z rubriky

Triss Ranuncul - Zaklínač
KVÍZ: Poznáte herní krásky a hrdinky jen podle obrázků?

Jsou schopné, chytré, krásné či slavné, často i všechno dohromady. A všechny je spojuje výskyt v počítačových hrách. Poznáte herní hrdinky jen podle obrázku?...  celý článek

Tracer z Overwatche
Blíží se sportovní revoluce? Vše, co víme o chystané lize v Overwatch

Již letos v prosinci začne zřejmě největší událost v historii progamingu. Blizzard spustí úvodní sezonu ligy ve hře Overwatch, která by časem mohla konkurovat...  celý článek

Ovládání Oculus Touch v akci
Autor Oculus Riftu chce robotickou ruku pro porno ve virtuální realitě

Ve zvláštním diskusním pořadu se zakladatel firmy Oculus Rift, mladý kontroverzní miliardář Palmer Luckey, rozhovořil o tom, že budoucnost virtuální reality je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.