To se díly Call of Duty 3 a 5 etablovalo jako chudý bráška Inifinity Ward. Lidé z Treyarch se ale rozhodli vystoupit ze svého stínu a jméno Call of Duty posunout zase o něco dále. Podíváme na různá bojiště studené války.
Už z explozivního začátku upoutávky je jasné, že některé vizuální efekty IW enginu se pohybují kdesi u Mariánského příkopu. Tedy hodně nízko. Neostré, dvourozměrné detonace působí jako cosi z Duke Nukem 3D. Zdálky by to šlo. Treyarch nám ale na ohnivé sloupy ještě přiblíží, snad aby si rozmazanosti všimli i slepci.
Postava vypadající jako tlustý Bruce Willis nás uvítá v další sekundě. Z jeho zachmuřeného výrazu lze soudit, že možná máme co dočinění s hlavním záporákem (nebo taky s generickou postavou, která má prostě pěkně vymodelovaný obličej).
Byť většina traileru ukazuje prostředí sotva dvou misí (Vietnam a Sibiř), zjevně se podíváme i na kazachstánský kosmodrom Bajkonur. Na atomovky zapomeňte. Odpalovací rampy na povrchu znamenají (relativně) civilní instalaci. A MP5ka zase naznačuje, že se blížíme současnosti.
Čím naopak Black Ops překvapí, jsou ustřelitelné končetiny. To je netypický krok pro sérii známou svou nekrvavostí. Také se už těšíte na palcové titulky mluvící o videoherní brutalitě?
Několikrát viděný panák bude zjevně důležitou dějovou postavou. Nejspíš parťákem hlavní postavy. Bump-mapping mu dodává pěkně sexy mokrý efekt. Neexistující hybridní puška zase dává tušit, že realita si i tentokrát vezme dovolenou.
Na první pohled nám hra vrátí i kapitána Price. Chybějící přízvuk a detailní pohled na tvář ale utnou tipec nadějím na návrat švarného Brita. Jakákoliv podobnost je dozajista zcela neúmyslná.
Co naopak chybět nebude, jsou násilné vstupy do místností za aktivovaného zpomalení času. Každopádně, Steyry ukazují, že si s nějakými členy SAS přece jen zabojujeme bok po boku.
Dalším milým intermezzem je návštěva podzemních tunelů. Prostředí, pravda, působí svými detaily spíše jako starý známý Vietcong, ale třeba Treyarch překvapí spektakulárnějšími výjevy.
Jako třeba tímhle náletem, ve kterém si dává realita opět pohov. Primárně útočné vrtulníky v něm převážejí pozemní komanda. Ostatně ve Vietnamu se z vrtulníků ani neslaňovalo.
Že bychom se dočkali i zničitelných budov? Těžko. Betonové budovy se nepohnou, takže na třísky půjdou redukovat jenom chajdy. A to ještě možná jen ty naskriptované.
Milovníci sadismu (a hry více hráčů) si dozajista vyhrají s kuší střílející výbušniny. Jde sice o další neexistující zbraň, to ale hračičky libující si v připevňování C4 k zajatcům nebo zazdívání simáků v Sims už nemusí zajímat.
Žádná spekulovaná mise ve vesmíru se nekoná. Pouze jako pilot špionážního superletounu SR-71 Blackbird máte pomoci speciálnímu komandu pod vámi. Namísto palebné podpory mají být esem v rukávu informace o pohybu nepřítele.
Pro velký úspěch nám je nám ještě jednou ukázán propracovaný napalm...
Stejně jako si nezalétáte s Blackbirdem, zapomenout nejspíš můžete i na pilotování vrtulníku. I když ve vrtulnících piloti létají většinou na zadních sedadlech, těžko uvěřit, že by Treyarchové nechali hráče nevinně poletovat a destrukci by předali do rukou počítačového parťáka.
A hurá na závěrečný seskok padákem á la Crysis. K tomu má dojít ve stejné misi jako sezení v Blackbirdu.
Sečteno podrženo, skvěle sestříhaný a ozvučený trailer na Black Ops znovu působí, jako by hra měla obsahovat sotva dvě a půl mise. Ostatně, zlé jazyky spekulují nad tím, že výdrž hry jednoho hráče by neměla přesáhnout čtyři hodiny.
A byť se tak Treyarch pouští do vod neprobádaných – třeba tím, že poprvé má v Call of Duty hlavní postava mluvit – zůstává Black Ops stále ve stejných intencích hratelnosti. Působí spíše jako datadisk k Modern Warfare.
Očekávejme další interaktivní akční film s famózními military porno okamžiky, jehož jediná užitečnost po prvním dohraní tkví především ve hře po internetu.