Ilustrační obrázek z modifikace pro Skyrim

Valve opět otočilo. Příběh prokletých placených modifikací pokračuje

  • 11
Předchozí pokus o zpoplatnění uživatelského obsahu na Steamu skončil neslavně. Možnost nabízet modifikace hry Skyrim za peníze před rokem na internetu vyvolala vlny kritiky a Valve raději od nápadu upustilo. Již tehdy však tvrdilo, že koncepce může být prospěšná nejen pro autory uživatelského obsahu, ale i hráče.

Vrací proto způsob, jak vývojáři modifikací mohou ze své tvorby profitovat. Tentokrát je to v podobě Custom Game Passů, které stojí 0,88 eura (24 korun) za měsíc a projekty jsou dostupné i bez nich.

Pokusným pískovištěm se tentokrát stala hra DOTA 2 a využívání systému bude Valve jednotlivým modifikacím schvalovat. Chce tím zajišťovat kvalitu, první projekt Roshpit Champions se však neobešel bez komplikací. Zahrnuje totiž obsah, který porušuje cizí autorská práva.

Valve tvrdí, že se Custom Game Pass kupuje na měsíc, aby vývojáři měli motivaci své projekty průběžně aktualizovat, a bojovali tak o přízeň hráčů. Peníze utratíte zvlášť za každou vytouženou modifikaci, je to však jen cesta k výhodám. V základu budou komunitní projekty i nadále zdarma.

V případě Roshpit Champions za peníze získáte dodatečnou truhlu na předměty a více políček pro výbavu postavy. Právě Roshpit Champions je však projekt, který přilákal hráčskou kritiku. Bez povolení totiž využívá cizí obsah. To ostatně nepředstavovalo problém, dokud se za modifikaci neplatilo.

Například ikona pro předmět Crusader Boots využívá obrázek z ilustrace k World of Warcraft, k čemuž se i jeden z autorů Roshpit Champions přiznal.

Roshpit Champions
Roshpit Champions

Prvním placeným projektem se stala modifikace Roshpit Champions.

V reakci na diskusním serveru Reddit pod přezdívkou Chalky_brush napsal: „Nemyslel jsem si, že otisk obrazovky v malém rozlišení bude problém. Ta ilustrace je stejně strašná a pravděpodobně je třeba ji nahradit. Záleží na tom ale Blizzardu (jako vlastníkovi práv)?“

„Ve finále má jedině Blizzard nárok na to, aby si stěžoval na využití nekvalitního obrázku v rámci tohohle malého podsvěta DOTY 2,“ dodal.

Kromě toho Roshpit Champions obsahují například domy z cizí DOTA 2 mapy. To však Chalky_brush hájí tvrzením, že veškerý obsah ve Steam Workshopu je vlastnictvím Valve, a autoři modifikací tak mohou navzájem využívat prvky ze svých výtvorů.

Diskutující Darkswordfish však zmiňuje e-mailovou výměnu s Valve, podle které jsou majitelem práv autoři komunitního obsahu. V době psaní článku ale byl placený Custom Game Pass pro Roshpit Champions stále dostupný.

Roshpit Champions

Obchodní model je tentokrát odlišný

Zpoplatnění modifikací tedy nezačalo zcela bezproblémově. Oproti loňskému pojetí se však koncepce posunula odlišným směrem. Zatímco u obsahu pro Skyrim měli autoři získávat pouze 25 % z prodejů, v případě modifikací pro DOTU 2 je to údajně okolo 70 %.

Valve konkrétní čísla nezveřejnilo, zhruba o takovém podílu se ale hovoří v souvislosti s prodejem tradičních her na Steamu a procenta z prodeje Game Passů by měly být identické. Valve kromě toho zákazníkům nabízí možnost zažádat během prvních 48 hodin o vrácení peněz.

V loňském konceptu pro Skyrim navíc autoři měli mít na výběr mezi neplacenou modifikací, zpoplatněným projektem a možností vybírat nepovinné příspěvky. Stávající model Custom Game Passu oproti tomu lze považovat za hybridní model.

Firma také slibuje, že bude hlídat kvalitu placených projektů. „Opatrně budeme vybírat, které modifikace budou Custom Game Pass prodávat. Volit budeme jen dostatečně vyzrálé hry se zavedenou a početnou komunitou, které zákazníkům nabízejí uspokojivou hodnotu,“ napsalo Valve.