Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

PlayStation 2 - stroj na emoce od Sony

  12:00aktualizováno  15. února 2001 12:27
PlayStation 2, konzole nové generace od Sony, konečně dorazila také do České republiky a my se tedy při příležitosti zahájení prodeje podívejme, co skrývá tato tmavá kráska uvnitř, jaká vylepšení nabízí oproti původnímu PlayStationu, co všechno umí a na jaké hry se můžeme těšit.

Pohled na PlayStation 2

Stručná historie PlayStation
Firma Sony byla založena roku 1946 a má na svém kontě celou řadu nejrůznějších primátů. Vyvinula první kapesní tranzistorové rádio. Vyvinula první domácí videorekordér. Přivedla na svět Walkman. Svůj nejcennější úlovek si však zapsala až v roce 1994, kdy uvedla na trh svou první herní konzoli, PlayStation. Její porod nebyl nikterak hladký. Zpočátku se Sony snažila dohodnout na spolupráci s Philipsem, poté dokonce s firmou Nintendo (PlayStation měla být CD periferie pro SNES), po odmítnutí pak vedení firmy dlouho otálelo s povolením samostatného vývoje, aby dnes, kdy je značka PlayStation zodpovědná za velkou část zisků Sony, rozhodně nelitovala.

Důvody úspěchu PlayStation ve srovnání s konkurenčním Saturnem a Nintendo64 jsou velmi komplikované - říká se tomu správná konstelace hvězd. Zasvěcení dávno vědí, že kvalita hardware není rozhodující, a tak šlo spíše o velkorysou podporu vývojářů. Na PlayStation se hry tvoří snadněji než na konkurenční konzole a v kombinaci s politikou vůči firmám tak Sony dokázalo přesvědčit k téměř exkluzivní spolupráci řadu gigantů jako Namco a SquareSoft. Cynik možná prohlásí, že vše je otázka marketingu, ale mýlí se (i když svou roli hraje a Sony ho rozhodně „nezkazila“) - v první řadě jde o hry. Tituly jako Ridge Racer a Tekken pomohly roztočit kolotoč, který se dodnes nejenže nezastavil, ale své tempo neustále stupňuje. Hry a série Final Fantasy, Gran Turismo, Metal Gear Solid, Resident Evil a Tomb Raider dokázaly okouzlit miliony lidí na celém světě a po celých pět let držely PlayStation ve hvězdných výšinách.

Show must go on
13. září 1999 se v Sony rozhodli ukončit první kapitolu („uzavřeli“ jí nicméně otevřeným koncem nazvaným PSOne, ale o tom jindy) a v knize postoupit dál. Druhá kapitole se jmenuje PlayStation 2. Nevelká, ale elegantní tmavá krabička (cca 2kg, 30x18x8cm) však není jen vynikající herní konzole, je to mnohem víc - je to budoucnost celé zábavy. Alespoň v představách vizionářů ze Sony, kteří v souvislosti PS2 skloňují slova jako film či internet ve všech pádech. Tyto záměry mají však daleko k realizaci a tak si pojďme říci, co vlastně PlayStation 2 zvládá pokud jde o hry. Základní specifikace najdete někde poblíž v přehledném rámečku, zde jsou fakta:

Pohled na PlayStation 2

DVD kompatibilita
Kromě tradičních CDček je 24-rychlostní mechanika schopna spolupracovat i s DVD. To znamená 7,5 násobnou kapacitu médií (cca 5GB) - autoři se nemusí omezovat prostorem a dají se tedy předpokládat velkorysé filmové sekvence a skutečně komplexní a graficky dokonalé hry. V současné době vychází drtivá většina PS2 her stále na obyčejném CD, ale vše je jen otázka času. A možná to vůbec nejlepší - PlayStation 2 je schopna přehrávat DVD filmy (podle odborníků prý v kvalitě srovnatelné se specializovanými přehrávači střední cenové kategorie) a to s podporou formátů Dolby Digital 5.1 a DTS.

Zpětná kompatibilita s PS1
S více než šesti sty hrami vydanými jen v Evropě skýtá stará PlayStation stále slušný potenciál. Vězte, že svou sbírku nemusíte odkládat - PlayStation 2 je schopna přehrávat všechny vaše hry a to dokonce ve vylepšené podobě. 24-rychlostní mechanika zajistí podstatně rychlejší nahrávání (hrubým odhadem se rychlost zhruba dvojnásobila), díky MIP mappingu pak uvidíte hladší textury. Osobně jsem toto vylepšení testoval na hrách Gran Turismo, Metal Gear Solid a Tenchu 2 a určité změny jsem pozoroval, i když to rozhodně není rozdíl nijak výrazný.

USB rozhraní a expandovatelnost
USB je v počítačovém průmyslu dávno zabydleným standardem a protože je má i PS2, nebude problém připojit myš nebo klávesnici, ale třeba i digitální kameru, mobilní telefon, mikrofon či tiskárnu. Sony tím tak trochu kompenzuje přítomnost pouze dvou portů pro ovladače, zatímco konkurence má čtyři. Pro hru čtyř hráčů tedy budete potřebovat multitap - bohužel, jako jediné stávající zařízení není multitap pro PS1 kompatibilní v PS2, jinak můžete použít všechny své staré ovladače a periferie.

Pohled na PlayStation 2

Podobně fungují i vaše staré paměťové karty, ale využít je lze pouze na ukládání PS1 her. Nové hry potřebují nové memory karty, které mají kapacitu 8MB. Ukládání je daleko rychlejší, než jsme byli dosud zvyklí, a také velikost skýtá daleko větší možnosti - na kartu se nyní vejdou třeba nově vytvořené úrovně, celé dlouhé replaye vašich skvělých gólů z hokeje či fotbalu atd. Možnosti jsou netušené, čeká se jen na vývojáře, až je využijí.

Pokud jde o ukládání dat, pravděpodobně v průběhu příštího roku bude vydán harddisk, který lze do konzole zezadu zasunout a který nabízí ještě mnohem více - tady už se hovoří v souvislosti s internetem a stahováním demoverzí, či rovnou plných her (samozřejmě po zaplacení). Tak například PC verze Tomb Raider Chronicles obsahuje editor - napříště už budou moci tvořit vlastní úrovně i majitelé PS2 a vyměňovat si je přes internet.

Celkově vzato nabízí PlayStation 2 zhruba totéž, co v současné době dokážete s velmi slušnou PC konfigurací. Souboj PC versus konzole však nikdy nebyl o parametrech a specifikacích - díky daleko většímu rozšíření jednotlivých konzolí si mohou vývojáři dovolit investovat do vývoje miliony dolarů, což se pochopitelně odrazí i na jejich kvalitě (že z toho následně těží i PCčkáři je bez debaty - například sérii Final Fantasy by si bez PlayStation nezahráli). I fakt, že tým pracuje pět let se stejným strojem, se na kvalitách hry odrazí. A v neposlední řadě je tu především neuvěřitelný tvůrčí potenciál japonských autorů, kteří chrlí jednu kvalitní a zároveň originální hru za druhou. Vnitřnosti PS2 tedy vypadají optimisticky a je jen na tvůrcích, co z nich vyždímou.

Screenshot ze hry Dead or Alive: Hardcore pro PlayStation 2

HRY
Jak už jsem řekl, v první řadě jde o hry a i v tomto směru má PS2 co nabídnout. Od prvního dne evropského prodeje je k dispozici cca 30 titulů včetně takových jmen jako Tekken Tag Tournament, FIFA 2001, Ridge Racer V nebo Theme Park World. Jaké tyto hry jsou, to je otázka na recenzenty, nebo alespoň na speciální článek, je však třeba přiznat, že co do kvality zatím zůstala PlayStation 2 za očekáváním. Jistě, je tu pár kvalitních her, ale citelně chybí jasná hitovka. Tituly jako Wipeout Fusion (březen 2001), Gran Turismo 3 (březen 2001), The Gateway (polovina 2001) či Metal Gear Solid 2 (konec 2001) však slibují, že už začátkem příštího roku nás čeká velký třesk.

V tuto chvíli si můžete přečíst recenze na Silent Scope, International Track & Field a Fantavision, v nejbližších dnech přibudou další a chystáme rovněž speciální článek, kde vám na rovinu prozradíme, jaké ty „launch“ hry vlastně jsou a co se dá čekat do budoucna. Předem však říkáme - nečekejte žádné kompromisy - ještě letos by mělo vyjít dalších 20 titulů, do března dalších 50 a celkem je v současné době ve vývoji kolem tří stovek her od dvou set vývojových týmů.

Konkurence nikdy nespí!
Nenechte se mýlit, PlayStation 2 není jediná konzole na trhu. I tady chystáme speciální tématické články, které vám stručně přiblíží ostatní varianty a jejich výhody či nevýhody, zatím však alespoň stručně. Své vlastní vize budoucnosti ohlásily firmy Microsoft (X-Box) a Nintendo (GameCube) a nutno podotknout, že hardwarové specifikace mají obě konzole lepší. X-Box i GameCube se však dostanou na trhu nejdříve koncem příštího roku a v té době bude pro PS2 existovat řada výtečných her, nemluvě o tom, že i cena samotné konzole bude s určitostí nižší než nyní.

Screenshot ze hry Tekken Tag Tournament pro PS2

Každá konzole má z dnešního pohledu své výhody a nevýhody. X-Box je, zdá se, vytvářen pod heslem „PC pro chudé a pro blbé“ a většina jejich vývojářů se rekrutuje právě z PC branže. Nintendo naproti tomu neustále razí své heslo „quality over quantity“ a bude postavena v první řadě na vlastních titulech a titulech několika věrných firem (zatímco z oněch tří desítek titulů pro PlayStation 2 vytvořila Sony pouhé tři). Jistě, hry od Nintenda jsou známé svou kvalitou, ale bude jich dost? PlayStation 2 tedy nakonec z této trojice působí pro běžného hráče nejnadějněji.

A pak je tu ještě můj osobní favorit, Dreamcast. V České republice se prakticky neprodává a tím je řečeno vše, ale opravdový fajnšmekr si s tím dokáže poradit (síť Media Markt v Německu a Rakousku jej prodává za cca 7 tisíc korun) a díky výtečnému Soul Caliburu, Crazy Taxi a mnoha dalším hrám nebude litovat, i když to rozhodně není investice do vzdálené budoucnosti.

Takže koupit nebo nekoupit? Na verdikt je opravdu příliš brzo. Osobně se domnívám, že ti, kdo považují stávající PlayStation1 za skvělý stroj a hry na něj za vrchol umění, mohou jít do PS2 prakticky okamžitě. Nabízí slušnou porci zábavy a slibuje skvělou budoucnost. My ostatní si nějaký čas počkejme - PlayStation1 neumírá (i na příští rok se chystají hodně zajímavé kousky - Fear Effect 2, Final Fantasy IX, Alone in the Dark atd.), takže máme čas. Vždyť jde v první řadě o hry...

Technické parametry konzole Sony PlayStation 2
 Procesor (CPU) 300 MHz, 128 Bit
 Paměť 32 MB RDRAM, propustnost: 3,2 GB/s
 Koprocesory FPU (plovoucí čárka), VU0, VU1 (podpora grafiky)
 Grafika 4 MB DRAM (150 MHz), propustnost 48 GB/s,
75 mil. polygonů/s (normal), 65 mil. polygonů/s (ve 3D)
 Zvuk SPU2+CPU, 48 kanálů, frekvence 44,1/48 kHz
 Mechanika 24x CD-ROM, 4x DVD-ROM (čte všechna dostupná média)
 Rozhraní 1x IEEE 1394, 2x USB, optický výstup, výměnné zařízení na harddisk a ethernet kartu (k dispozici v roce 2001)

Autor:




Nejčtenější

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.