Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

PLAYSTATION 3 – mýty a realita

  12:00aktualizováno  29. června 1:14
E3 2006 je za námi, skoro všechny karty Sony jsou rozdány a vyloženy. Čas bilancování, vážení naplnění očekávání, přestřelek a emocí. Čas, který přemírou informací všeho druhu, zastírá i zkresluje vyložená fakta.

PLAYSTATION 3 – mýty a realita Hardware
CPU: Cell, 1 x Power PC jádro 3.2GHz, 512KB L2 Cache, 7 SPE jednotek 3.2Ghz, 256KB SRAM na jedno SPE
GPU: RSX, 550Mhz
Paměť: 256MB XDR Main RAM, propustnost: 25.6GB/sec, přístupná i pro GPU; 256 MB GDDR3 VRAM, propustnost: 22.4GB/sec
Podporovaná rozlišení: 480p, 480i, 720p, 1080i, 1080p
Mechanika: Blu-ray BD-ROM, dvourychlostní
Herní formát: Blu-ray BD-ROM
Podporované formáty: CD-ROM, CD+RW, DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R, DVD+R, BD-ROM
AV výstup – dražší verze PS3: 1x HDMI, 1x AV MULTI OUT, 1x DIGITAL OUT
AV výstup – levnější verze PS3: 1x AV MULTI OUT, 1x DIGITAL OUT
Komunikační rozhraní – dražší verze PS3: 4 x USB 2.0, Memory Stick/SD/Compact Flash slot, Bluetooth 2.0 (EDR), Wi-fi (IEEE 802.11 b/g), Ethernet
Komunikační rozhraní – levnější verze PS3: 4 x USB 2.0, Bluetooth 2.0 (EDR), ethernet
Příslušenství – dražší verze PS3: HDD 60GB, bezdrátový joypad, ….?
Příslušenství – levnější verze PS3: HDD 20GB, bezdrátový joypad, ….?

PLAYSTATION 3 – mýty a realita Dvě verze PS3
Začněme u jednoho z překvapení letošní konference Sony před E3 2006, kterým nepochybně bylo ohlášení dvou verzí PS3. Není tajemstvím, že marketingový tah Microsoftu se dvěma odlišnými verzemi X360 nevyšel tak úplně podle představ MS a Core verze X360 se na trhu příliš neuchytila ani nepřinesla kýžené rozšíření X360 mezi širší vrstvy a stejně tak není tajemstvím, že právě Sony ústy svých představitelů tento krok MS podrobila tvrdé kritice. Aby letos překvapivě přistoupila ke kroku takřka stejnému a po pravdě i poněkud nečekanému. Ještě nečekanější ovšem bylo nezvládnuté vysvětlení rozdílů mezi oběma verzemi PS3 ze strany Sony, v důsledku čehož se pár hodin po jejich ohlášení objevila řada spekulací, které díky postoji Sony velmi rychle nabraly na obrátkách a představitelé Sony tyto následně jen velmi pozvolna a obtížně vraceli do faktických mezí. Tak pozvolna a obtížně, že v oněch mezích možná u některých nejsou dodnes. Budiž světlo.

Zprvu je třeba ujasnit si jedno. Obě verze PS3 jsou z pohledu hráče funkčně zcela rovnocenné. Obě verze budou mít HDD (díky čemuž jej může KAŽDÁ hra podporovat), obě verze budou mít identický, na Linuxu postavený jednoduchý operační systém, obě verze dokáží hry rozběhnout v identických rozlišeních (1080p u levnější verze by mělo být zobrazitelné skrz komponentní kabel), PLAYSTATION 3 – mýty a realita obě verze budou plně připraveny pro online službu Sony, obě budou mít v základním balení bezdrátový, na pohyb citlivý joypad. To nejnepodstatnější, v čem se budou lišit, je rozdílná velikost HDD. Druhým nejméně podstatným bodem, v němž budou obě verze odlišné, pak je absence rozhraní pro čtení multimediálních karet u levnější verze; její majitelé si tak sice nebudou moci např. přímo přes kartu z digitálního foťáku nahrát fotky do PS3, ale budou to muset vzít přes USB kabel, případně přes transfer dat z PC na flashku a následně opět přes USB do PS3. Což platí pro většinu přenositelných dat, čili rozdíl prakticky opět nepodstatný. O něco bolestivější už je ovšem ztráta Wi-fi v levnější verzi PS3, která by mohla chybět především fanouškům hitech věciček, jež jsou schopny Wi-fi signál přijímat a s PS3 tak (i ve „stand by“ režimu) bez problémů komunikovat. Fanoušci hitech věciček ovšem na druhou stranu zcela jistě najdou oněch rozdílových 100$ /100€ na dražší verzi PS3, která Wi-fi rozhraním samozřejmě disponovat bude. Jediným problémem, který by tak hráčům mohl s absencí Wi-fi v levnější PS3 verzi vzniknout, by byla neschopnost této verze PS3 komunikovat s PSP, kteréžto komunikace budou v budoucnu hry zcela určitě nějakým způsobem využívat. Byť v tomto směru není ještě tak úplně jasno, je velmi pravděpodobné, že u levnější verze PS3 tahle komunikace půjde řešit nikoliv přes Wi-fi, ale přes zatím nevyužívaný infraport PSP, případně poněkud staromódně přes propojení PSP s PS3 USB kabeláží. Stejně jako v předchozích případech tedy nejde o rozdíl, který by nebyl jiným způsobem řešitelný a PLAYSTATION 3 – mýty a realita omezoval tak z pohledu hráče funkčnost levnější verze PS3 oproti té dražší; nemluvě o tom, že ve všech uvedených případech bude možné levnější PS3 o tyto dodatečně možné upgradovat.

Jediným skutečně zásadním rozdílem mezi oběma verzemi PS3 a potencionálně velkým problémem pro Sony tak byla až donedávna absence HDMI výstupu u levnější verze (HDMI výstup samozřejmě dodatečně koupit nepůjde). Problém to byl poměrně prozaický; souvisel s chystanou protipirátskou ochranou u filmů ve vysokém rozlišení (HD filmy) na Blue-ray (BR) a HD-DVD formátech a jmenoval se Image Constraint Token (ICT). Jeho plánovaná přítomnost u HD filmů by ve zkratce znamenala, že pokud byste si pustili film na BR a signál by nešel z PS3 do HDTV přes HDMI rozhraní, došlo by k degradaci kvality obrazu z vysokého rozlišení do rozlišení standardního. V konečném důsledku by pak levnější PS3 verze nemohla sloužit jako Sony tolikrát omílaný levný přehrávač HD filmů, což by pro Sony znamenalo docela problém, protože není tajemstvím, že právě PS3 má být pro vlajkovou lodí v nastávající „válce“ formátů mezi BR a HD-DVD. Naštěstí pro Sony ale došlo minulý měsíc k neoficiální dohodě filmových studií o posunu zavedení ICT až někdy na začátek nového desetiletí. Jakkoliv se sice tento krok zdál nevyhnutelným (celá řada HDTV ostatně taky nedisponuje HDMI), bezesporu jeho učiněním spadl Sony kámen ze srdce. Díky PLAYSTATION 3 – mýty a realita němu tak budou obě verze PS3 nejen herně identicky funkční, ale rovněž budou obě bez rozdílu použitelné jako přehrávače HD filmů na BR médiích. Tedy přinejmenším do roku 2010-2012.

Přesto, že je tak sice koncepce Sony v případě dvou verzí PS3 poněkud ucelenější než tomu bylo u MS (core verze X360 je bez zakoupení HDD proti premium verzi funkčně omezená, především co se Live týče), je bez debaty, že by si Sony s jedinou verzí PS3 (nebo alespoň s jasným vysvětlení rozdílů) ušetřila spoustu zcela zbytečných nejasností a zmatků. A levnější verze PS3 by tím ušetřila ve výsledku zcestné nálepky „kripl“, která je jí s oblibou občas i některými médii dávána a image konzole rozhodně neprospívá. Byť není toto v žádném případě na místě, může takto být levnější PS3 řadou lidí jednoduše vnímána.

Ovladač
U překvapení nezůstalo na letošní konferenci před E3 jen při představení dvou verzí PS3. Slušnou vlnu překvapivého hučení totiž stále ještě vyvolává představení nového ovladače k PS3, dávajícího zapomenout na loňský futuristický koncept a naopak PLAYSTATION 3 – mýty a realita dávajícího vzpomenout na starý známý DualShock a na ovladač k Wii. Nový joypad k PS3 (pracovně mu říkejme nepřesně DualShock 3 - DS3) na pohled vypadá úplně stejně, jako starý DualShock a stejně jako ovladač k Wii bude citlivý na pohyb, ovšem proti Wii „jen“ v šesti osách. Oproti ovladači k Wii nebude citlivost DS3 na pohyb jeho stěžejní vlastností, ale u většiny her spíše nástavbovou funkcí, která dále výrazně rozšíří možnosti osvědčeného klasického joypadu. Byť se vývojáři o tomto kroku Sony dozvěděli až na poslední chvíli, většina jich kvituje tento krok s povděkem a vzhledem k reakcím se dá čekat, že nových schopností DS3 bude většina her již od prvních okamžiků života PS3 využívat. Autoři Warhawku zvládli tyto bez problémů do hry zakomponovat během 14 dnů a s výsledkem byli všichni, kdo si hratelnou verzi hry na letošní E3 vyzkoušeli, bez výjimky spokojeni a pozdní představení DS3 by tak nemělo znamenat pro vývojáře žádný velký problém. Podpora už je u většiny her přislíbena, teď už jen dostatek nápadů. Obavy, že by se tak jednalo jen o nějakou v praxi nakonec ne příliš využívanou technologickou blbůstku, kterou většina her nakonec nebude využívat, nejsou příliš na místě. Dalšími novinkami u DS3 pak ještě jsou zadní analogová tlačítka R2/L2, která jsou po vzoru ovladače k Dreamcastu (a následně ovladače k Xb, GC a X360) stlačovací, a nahrazení tlačítka „Analog“ uprostřed joypadu zcela novým, které vám obdobně jako tlačítko „Home“ u PSP umožní kdykoliv vyjet ze hry do menu konzole bez toho, aniž by se hra vyresetovala. DS3 bude PLAYSTATION 3 – mýty a realita rovněž lehčí a bezdrátový, přičemž nabíjet si jej budete moci kdykoliv (tj. i během hraní) přes USB kabel, kterým DS3 propojíte s PS3.

Poslední novinkou, už ovšem z kategorie nepříjemných, je ztráta vibrací u DS3, kterou Sony zdůvodňovala kolizí vibrací s technologií snímání pohybu. Právě nejpříjemnější společně s nejnepříjemnější novinkou u DS3 pak mají na triku celou řadu dodnes přetrvávajících spekulací na téma „Sony krade nápady Nintenda“, „co budeme dělat bez vibrací“ a „proč by nemohly vibrace a gyroskop fungovat dohromady“. Ačkoliv Sony sama přiznává, že tak trochu naskočila na vlnu zájmu, kterou se svým novým ovladačem Nintendo minulý rok vyvolalo, technologii přítomnou v DS3 měla Sony patentovanou už koncem devadesátých let. Koneckonců joypady s obdobnou technologií tu existovaly na PC už celou řadu let před Wii, takže slova o vykrádání nápadů Nintenda nejsou příliš na místě. Co však zcela na místě je, to jsou smutné oči nad ztrátou vibrací u DS3. Byť je neoddiskutovatelné, že snímání pohybu má pro hratelnost potencionálně mnohem větší přínos než vibrace, je dnes už stejně tak neoddiskutovatelné, že Sony s onou jejich kolizí s gyroskopem v DS3 prostě mlží. Hlavním důvodem pro absenci vibrací u DS3 totiž není v nějaké kolizi technologií, ale pouze v žalobě společnosti Immersion Corporation vůči Sony, PLAYSTATION 3 – mýty a realita která ji zažalovala za to, že bez licence používá v DualShocku jimi patentovanou technologii. Byť ve věci ještě nepadlo definitivní pravomocné rozhodnutí, již dvakrát Sony u soudu neuspěla. Ješitně odmítla relativně laciné mimosoudní vyrovnání a rovněž odmítá platit Immersion Corporation za licenci, díky čemuž prostě bude DS3 bez vibrací. Alespoň prozatím. Protože navzdory proklamacím Sony nejde o problém technického rázu a vibrace v DS3 tak být mohou (ostatně Immersion už Sony i nabízela řešení), je pravděpodobné, že se jich časem dočkáme, i kdyby Sony spor definitivně prohrála. Joypady k PS3 koneckonců nebude s největší pravděpodobností dělat jen Sony.

Blue Ray
Se sázkou na BR formát tentokrát Sony rozehrála partii přesahující čistě videoherní průmysl. Partii, která - uchytne-li se BR jako formát pro HD filmy - může Sony výrazně pomoci s expanzí trhu. Na druhou stranu právě BR mechanika patří k nejdražším komponentům v PS3, díky níž bude PS3 s přehledem zdaleka nejdražší konzolí na trhu. Nicméně cena s nejvyšší pravděpodobností nebude znamenat pro PS3 zpočátku oproti konkurenci prakticky žádnou podstatnější nevýhodu, a tak jediným potencionálním negativem, které by mohlo udělat z BR trojského koně v PS3, je pouze drtivá prohra BR jakožto formátu pro HD PLAYSTATION 3 – mýty a realita filmy. Nicméně odhlédneme-li od toho, že takováto prohra je za stávající situace poměrně nepravděpodobná (BR disponuje lepší technologií než HD-DVD, podporuje jej většina filmových studií, cena filmů na něm nebude výrazně vyšší než u HD filmů na HD-DVD a v neposlední řadě HD-DVD postrádá na rozdíl od BR „vlajkovou loď“), musela by zároveň výhra HD-DVD být nejen rychlá (v horizontu 2-3 let), ale i výrazněji pomoci rozšíření X360 s HD-DVD mechanikou. Jinak může těžko prohra BR formátu PS3 (jakožto konzoli) nějak výrazněji uškodit. A ono už samo vítězství kteréhokoliv ze zmiňovaných formátů je v krátkodobějším horizontu značně nepravděpodobné a to jednoduše proto, že bez výraznějšího rozšíření a dostupnosti HDTV nemůže dojít ani k výraznějšímu rozšíření kteréhokoliv z nich. A bez výraznějšího rozšíření nemůže kterýkoliv z nich ten druhý výrazně porazit, resp. ani sám prorazit:-).

V konečném důsledku se tak zdá být sázka na BR v každé PS3 podle všeho správným krokem. Jednak díky tomu dostanou všichni majitelé PS3 v ní samotné příjemný bonus v podobě přehrávače HD filmů (ale i filmů na klasickém DVD formátu samozřejmě) a jednak BR přináší řadu výhod i jakožto herní formát. Stabilně rychlejší načítání dat a především výrazně větší kapacitu proti DVD (zatím až 50 GB), která vývojářům přijde k duhu vždy. A taky ji drtivá většina s povděkem kvituje, protože v nadcházející HD éře je PLAYSTATION 3 – mýty a realita jen otázkou času, než hry začnou zabírat víc a víc místa. Kupříkladu podle Marka Reina z Epicu bude zanedlouho standardní velikost next-gen her kolem 20 GB a více, což už více než dvojnásobně přesahuje kapacitu i dvouvrstvých DVD. From Software už se svým Enchant Arms pro X360 na omezenou kapacitu formátu narazili a museli hru roztáhnout na 3 DVD, což jim velkou radost dle jejich slov rozhodně nedělalo. Negativně se k nedostatečné kapacitě DVD vyjádřili už i lidé ze Starbreeze Studios (autoři Riddicka a The Darkness), ale i z Team Ninja (autoři Dead or Alive pro Xb a X360), kteří odhadují, že MS přijde do dvou let s BR či HD-DVD mechanikou u X360 jako defaultním standardem. U BR si samozřejmě v současné době nikdo s kapacitou příliš hlavu lámat nemusí, což naopak všichni jmenovaní vyzdvihují. BR si pochvalují i v Ubi Softu, kde kvitují kromě kapacity především znatelně vyšší rychlost načítání než na co byli doposud zvyklí, a která při streamingu dat rozhodně přijde k duhu. A i pro Square Enix je DVD vzhledem k jejich cílům v rámci grafiky médiem již nedostatečným (ona ta jejich CGI v HD rozlišení koneckonců budou potřebovat opravdu hodně místa). Obdobné hlasy zaznívají i od EA a pochopitelně i od vývojářů z tábora Sony (Ninja Theory, London Studio a další). Částečně i díky dostatečné kapacitě pak přistoupila Sony u her pro PS3 ke zrušení jakéhokoliv regionálního omezení a je na samotných vývojářích, potažmo distributorech, nakolik zrušení regionálního omezení budou využívat. Nebude však kapacitně problém mít na jednom BR disku hru pro všechny tři hlavní regiony včetně plné jazykové podpory pro PLAYSTATION 3 – mýty a realita všechny.

Navzdory zcela evidentním přednostem BR jako herního formátu však Sony zatím poněkud selhává v prezentaci právě těchto jeho předností a zbytečně často sklouzává jen k prezentaci BR jakožto filmového média nové generace. PS3 je v prvé řadě herní konzole nové generace a to ji bude zpočátku prodávat především; právě proto by pak Sony měla klást mnohem větší důraz na přednosti BR jako herního média a naopak využití BR jako ideálního média pro HD filmy prezentovat spíše jako příjemný bonus. Zatím je to bohužel ve většině případů přesně naopak a možný přínos BR pro hry je ze strany čelních představitelů Sony zdůrazňován jen málokdy a jen velmi vágně. V důsledku toho se pak není čemu divit, že se mnohdy i odborná veřejnost pozastavuje nad přítomností BR v PS3 a ptá se proč nám Sony cpe BR, když většinu hráčů HD filmy zatím nijak zvlášť nezajímají, čímž nakonec zcela opomíjí přínos BR pro hry. Toto pak zpětně samozřejmě v širší veřejnosti jen umocňuje dojem toho, že Sony dala do PS3 BR jen proto, aby pomohla prosazení se tomuto formátu ve filmovém průmyslu a vnucuje tak hráčům něco, co vlastně vůbec jakožto hráči nepotřebují. Nicméně do launche PS3 zbývá ještě dost času na to, aby Sony zvládla s touhle mezerou v jejím marketingu něco udělat a přítomnost drahé BR mechaniky v PS3 řádně hráčům „prodat“ se vším všudy. Přednosti BR pro hráče bezesporu má a nejsou zanedbatelné.

Přestože ale do launche ještě zbývá nějaký ten čas, na našich stránkách se již brzy můžete těšit na druhý díl našeho rozboru, v němž se podíváme na online možnosti PS3, na její multimediání využití, zamyslíme se nad cenou, ale hlavně se podíváme na to nejdůležitější – hry.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...

Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...

Dva roky po vydání bude No Man’s Sky takový, jaký měl být od začátku

No Man’s Sky Next

Do No Man’s Sky přibude opravdový multiplayer, možnost ovládat hru z pohledu třetí osoby, ovladatelné křižníky i ve...

Nathan Fillion natočil krátký film na motivy Uncharted. A je skvělý

Nathan Fillion jako Nathan Drake

Populární herec Nathan Fillion si zahrál v patnáctiminutovém fanouškovském filmu na motivy série videoher Uncharted....



Najdete na iDNES.cz