Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

PLAYSTATION 3 – mýty a realita II

  12:00aktualizováno  7. července 2:25
PlayStation 3 - nejočekávanější videoherní konzole současnosti. Ve druhém dílu našeho obsáhlého povídání o této nové mašině se zabýváme onlinem, multimédii, hrami a cenou.

PLAYSTATION 3 – mýty a realita V první části našeho článku o PlayStation 3 jsme se podívali na zoubek hardwarovým specifikacím, rozdílům mezi dvěma verzemi konzole, rozebrali jsme ovladač a zamysleli se nad novým datovým médiem, jehož má být PS3 průkopníkem. V dnešním dokončení se podíváme na online možnosti, multimediální využití a zejména pak na hry. A zamyslíme se i nad cenou.

Online
Ačkoliv se PS2 stala s naprostým přehledem a náskokem více jak 50 milionů prodaných kusů jasným vítězem v stávající generaci konzolí, v jednom aspektu to Sony projela s Microsoftem skoro na plné čáře. Přestože počet hráčů využívající online schopností PS2 nebyl rozhodně díky celkovému počtu prodaných konzolí malý, absence centrální sjednocující online služby poskytované ze strany Sony vedla v tomhle směru tak trochu k divokému západu, kde si každý dělal, co chtěl, což odnášela kvalita poskytovaných služeb i počet her, využívající online podpory. Kdo jednou zakusil uživatelskou přítulnost a možnosti centralizovaného Xbox Live, ten měl okamžitě jasno o tom, která cesta je lepší. Včetně Sony, a tak není divu, že se PS3 dočká obdobně koncipovaného online řešení. Detaily o online servisu Sony vypouští postupně a ještě není úplně ve všem zdaleka jasno, nicméně jasné je v tuto chvíli PLAYSTATION 3 – mýty a realita už zhruba následující.

Základní online servis u PS3 bude zadarmo a bude hráčům k dispozici už od launche PS3.

PS3 bude připojená k síti nonstop, i ve stand-by režimu. Stačí jen nakrmit její výstup tou správnou kabeláží. Základní online servis u PS3 bude zadarmo a bude hráčům k dispozici už od launche PS3. V jeho rámci pak krom hraní her budete moci chatovat s přáteli (včetně videochatu), posílat hlasové či textové zprávy, vést si seznam vašich kontaktů, stahovat si volně stažitelná videa, dema, software pro PS3 apod. Časem si budete rovněž moci stahovat jak celé hry, tak i filmy, hudební alba či dodatečný obsah do her, nicméně tohle už samozřejmě nebude (možná s výjimkou dodatečného obsahu do her) zadarmo, ale zpoplatněné. Za tímto účelem bude Sony, obdobně jako MS, prodávat karty určité hodnoty, s jejichž pomocí si aktivujete svůj vlastní účet (v rysech něco podobného, jako když si dobíjíte kredit u operátora svého mobilu), kterého pak následně budete využívat k zakoupení zpoplatněných, stažitelných věcí. Otázkou pro Evropu zůstává, jak tohle vyřeší Sony v zemích, kde zatím není zavedeno Euro; kupř. konkrétně z anglické pobočky SCEE už zaznělo, že patrně zvolí poněkud jiné řešení.

Otázkou také zůstává, jak dalece se podaří Sony její ambiciózní plán už od počátku naplnit, jak bezproblémově funkční její služba PLAYSTATION 3 – mýty a realita bude nebo jak obsáhlé budou její možnosti v momentě launche PS3. Nemalé sliby a plány tu byly už před launchem PS2, nicméně doba se poněkud změnila. Před tím prezentovala a mohla prezentovat Sony pouze vize, v současnosti už musí ukazovat skutečné výsledky, protože si nemůže dovolit nemít kvalitní online službu. MS má díky už roky běžícímu Xbox Live zcela jistě nemalý náskok, nicméně Sony Online Entertaiment, která na online servisu k PS3 dělá, taky není žádné nezkušené ořezávátko. Zbývá tak už jen doufat, že se do plánů Sony plně zapojí i Sony Czech a nenechá majitele PS3 na holičkách tak, jak nechala na holičkách s online podporou majitele PS2 s odkazem na nízkou penatraci připojení k síti našich domácností. Nicméně s ohledem na to, jak důležitá online podpora pro Sony v případě PS3 je, jakož i s ohledem na to, že X360 se od podzimu dočká v ČR plné oficiální podpory (jeho Live službu nevyjímaje), bude přístup Sony Czech k podpoře PS3 online snad naprosto odlišný.

V rámci brouzdání po síti bude PS3 schopna plně nahradit osobní počítače.

PS3 místo počítače?
Multimediálnost je momentálně „in“ a bude podle všeho i jedním z hesel dne u PS3. Díky přítomnosti defaultního HDD v obou verzích PS3, bude u každé z nich přítomna s ohledem na potřeby uživatelů značně modifikovaná verze operačního systému Linux. Rozhraní bude vypadat prakticky identicky jako rozhraní u PSP a z jeho položek, které bylo možné během E3 2006 PLAYSTATION 3 – mýty a realita zaznamenat, je zřejmé, že Sony od začátku počítá s přítomností webového prohlížeče, jakož i plnou podporou myši a klávesnice. Jasná je i podpora všech běžných audio i video formátů, v důsledku čehož tak v rámci brouzdání po síti bude PS3 schopna plně nahradit osobní počítače. Otázkou zůstává, jak to bude se zabezpečením PS3 proti virům, spywarům a podobným nešvarům internetu, a jak se webový prohlížeč PS3 vypořádá s nízkým rozlišením standardních TV. Nicméně surfování po síti, přehrávání všech možných audio a video souborů, prohlížení fotek apod. nebude na PS3 nerealizovatelný sen a problém. Systém přítomný v PS3 pak bude otevřený, což znamená, že můžeme čekat jeho pravidelné updaty jako u PSP, které mohou jak zkvalitnit jej samotný, tak rozšířit podporu případných nových formátů, ale i přinést zcela nový software, který umocní multifunkčnost PS3 (textový editor či další kancelářské programy, ovladače pro tiskárny apod., pustíme-li se na půdu odvážnějších spekulací). To vše bez toho, aniž by PS3 ztrácela na pro konzole typické uživatelské přístupnosti, jednoduchosti a bezproblémovosti. Jde-li tohle z větší části realizovat na PSP, není důvod, aby to Sony nezvládla na PS3; bude-li poptávka a bude-li to z pohledu Sony smysluplné.

PS3 ovšem nebude otevřenou platformou jen pro software, ale i pro hardware. Jak se Ken Kuturagi v nedávném rozhovoru pro PC PLAYSTATION 3 – mýty a realita Watch zmínil, počítá dopředu Sony s tím, že vzhledem ke komunikačnímu rozhraní PS3 si tuto budete moci „upgradovat“ o HW doplňky (jako příklad padla BR vypalovačka, libovolně velký HDD, Cell o jiné výchozí konfiguraci), bude-li po nich poptávka alespoň v té potencionální rovině. Tyto budou jen rozšiřovat případnou multifunkčnost PS3 dle přání uživatele, ale nebudou mít dopad na výkon PS3 jakožto konzole a nemusíte se tak bát, že by hry jely na jedné PS3 jinak než na druhé. Určité náznaky možného upgradování pro výkon konzole relevantního HW taky sice z Kuturagiho úst zazněly, nicméně je třeba je brát s velkou rezervou. Jednak Kuturagi je znám svými poněkud divočejšími vizemi, které většinou nereprezentují následnou politiku Sony, a jednak není náhodou, že tyto náznaky zazněly zatím pouze na půdě PC Watch. Buď jak buď, už dnes je zřejmé, že PS3 v řadě věcí bude využitelná stejně jako osobní počítače. Stěžejní pro úspěch PS3 však nadále budou především ...

Hry
Alfa a omega úspěchu značky PlayStation a základní stavební kamen potencionálního úspěchu PS3. Přesto nedostanou v našem článku prostor adekvátní jejich významu, a to jednoduše proto, že na našich stránkách dostávají už od představení PS3 PLAYSTATION 3 – mýty a realita pravidelně nemalý prostor vlastní. Ve zkratce tak jen to nejdůležitější. Přestože se obecně od PS3 na letošní E3 hratelného mnoho nečekalo, předvedla Sony zhruba 10 hratelných titulů, kterým chybělo do jejich vydání přinejlepším 6 měsíců a po většinu doby byly vyvíjeny na raných dev-kitech k PS3, které neobsahovaly finální HW PS3 ani řadu middleware produktů. Přesto žádný z nich nevykazoval příznaky typické pro rozpracované první hry na novou konzoli. Naopak všechny působily překvapivě vyladěně, většina již měla implementovanou pokročilou interní fyziku, stabilní snímkování a řada (Heavenly Sword, Assasins Creed, Motorstorm) už v této fázi vývoje vypadala o něco lépe než srovnatelné druhogenerační tituly pro X360. Překvapivě dost jich rovněž bodovalo v konečném celkovém hodnocení her E3 2006 u kritiky; Hevenly Sword se stal hned dvakrát nejlepší hratelnou hrou výstavy, Assasins Creed bodoval všude, stejně tak jako Virtua Fighter 5 a prezentace MGS4. Což je věc, která se na E3 hrám na platformu před jejím launchem stává velmi zřídka kdy. A tak přesto, že Sony příliš nezvládla část své tiskové konference (nicméně díky ní už pomalu zlidověly hlášky jako „Riiiiidge Raaacer!“ od Kaze Hiraye) a řadu věcí si mohla odpustit (zcela zbytečná prezentace neméně zbytečného GT HD např.), zabodovala PS3 na své předlaunchové E3 mnohem lépe než její předchůdci i většina konkurence. Příslib toho, že vzdor proklamované náročnosti vývoje her na PS3 už v prvním období jejího života (listopad 2006 až březen 2007) můžeme očekávat řadu kvalitních i inovativních her. Her, které jinde než na PS3 nebudou. PLAYSTATION 3 – mýty a realita

S každou PS3 dostanete mnohem životaschopnější technologie a větší možnosti než u konkurence.

Dostatek exklusivních titulů byl a nadále bude jedním z rozhodujících faktorů pro úspěch konzole. Přesto, že se začínají objevovat hlasy o ústupu jejich důležitosti a množství, bude jich mít Sony, MS i Nintendo více než v předchozí generaci. Sony i herní divize MS jednoduše mají více first-party vývojářů než v minulosti a Wii je koncepčně i technologicky tak odlišné, než aby se na něj daly vyvíjet stejné hry jako na PS3 a X360. A až na ztrátu časové exklusivity u GTA4, bude právě PlayStation platformou, kde si můžete zahrát největší množství těch největších exklusivních franchise titulů, jaké v herním průmyslu momentálně existují. Abychom parafrázovali Petra Moora z MS („Jen na X360 si budete moci zahrát ty největší herní trháky jako GTA4 a Halo3.“), jen na PS3 si budete moci krom multiplatformového GTA4 zahrát MGS4, Gran Turismo 5, Final Fantasy XIII, Tekkena 6, Ridge Racera 7, UT 2007, Devil May Cry 4 nebo Virtua Fightera 5. Krom této zdaleka nejširší exklusivní nabídky osvědčených jistot se ovšem PS3 možná trochu překvapivě dočká i zdaleka největšího počtu zcela nových titulů; Motorstorm, Lair, Heavenly Sword, Assasins Creed, Africa, Eye of Judgement, Resistance: Fall of Man, Naugty Dog´s Project, 8 Days, Fatal Inertia, toť je jen stručný výčet těch nejnadějnějších, potencionálních AAA her pouze pro PS3. Drtivá většina multiplatformových her pak bude rovněž na PS3, takže o dostatek her na ní si není třeba dělat sebemenší starosti. Nota bene, když těch exklusivních bude více než dříve. U PLAYSTATION 3 – mýty a realita samotného launche by měla mít PS3 dohromady zhruba 15 her a mezi předběžně potvrzené zatím patří Resistance: Fall of Man, Lair Order, Genji 2, Ridge Racer 7, Rainbow Six: Vegas, Call of Duty 3, Tony Hawk´s Project 8, Fatal Inertia, John Woo´s Stranglehold, Sonic The Hedgehog, Full Auto 2: Battlelines, NBA Live 07, Madden 07, Tiger Woods PGA Tour 07, Fight Night Round 3 (EA). A možná přijde i Warhawk i Motorstorm, aby ještě vylepšili tento docela slibný a dosti pestrý line-up PS3 pro launch.

Cena
Sony opakovaně po celou dobu od prvního představení PS3 zdůrazňuje, že PS3 nebude levná a cenově nebude oním spotřebním produktem dostupným nejširším masám. Přesto to je a byla právě cena, co svět z nedávno ohlášených věcí překvapilo nejvíc a vyvolalo nejhalasnější povyk. 499€/ 499$ za levnější verzi a 599€/ 599$ za dražší verzi, to bezesporu nejsou malé částky, ale jsou pro ty, kdo poslouchali všechno, jen ne překvapivé. Dali-li bychom HW PS3 do „bedny“, na ni nalepili logo Apple, Dell, Intel Inside či nějaké obdobné, byla by pro svět cena i 1.000$ směšně nízká a byla by kvitována s povděkem (jak ostatně podotknul Kuturagi v rozhovoru pro PC Watch). Nicméně HW PS3 je v originálním šasi, na kterém je logo PlayStation, cena nepřesahuje 600$ a povyk je na světě. Pravdou je, že konzolový trh má jistá specifika a konzole jsou jím PLAYSTATION 3 – mýty a realita většinou vnímány jako levné spotřební zboží, nicméně navzdory řadě na poplach bijících analytiků se záhy velmi pravděpodobně ukáže, že cena PS3 nebude představovat žádný problém.

Trh je trh. Cena na trhu je vždycky v konečném důsledku průsečíkem nabídky a poptávky. PS2 se prodalo zhruba již nějakých 100 mil. kusů. Počet kusů PS3, které letos budou dodány na trh bude kolem 4 mil. kusů. Potencionální poptávka tak zásadně převyšuje veškerou možnou potencionální nabídku, a tak si Sony prostě a jednoduše může dovolit začít prodávat PS3 s cenou, která sice není dostupnou pro masy, ale která bez debaty je velmi střízlivým vyjádřením faktické hodnoty PS3. Blue-ray mechanika, defaultní a vyměnitelný HDD, mimořádně výkonný HW, online hraní zdarma, webový prohlížeč, bezdrátový na pohyb citlivý joypad a HDMI s Wi-fi u dražší verze. Jistě, řada hráčů některé z nich v současné době nebude moci využít, což ale neznamená, že je nebude moci využít za rok či dva. Některé se mohou momentálně zdát nadbytečné, ale na nadstandard se zvyká velmi snadno a velmi rychle, nehledě na to, že nadstandard se v dnešní době stává standardem někdy až příliš rychle. Projdete-li si všechny předchozí body a sečtete si dohromady jednotlivé položky, bude vám jasné, že s každou PS3 dostanete mnohem životaschopnější technologie a větší možnosti než u konkurence. Za vyšší cenu. Podíváte-li se ovšem do let minulých, PLAYSTATION 3 – mýty a realita zjistíte, že PS2 se po většinu doby prodávala za vyšší cenu než konkurence a to přesto, že nabízela starší technologii a menší možnosti než konkurence. I tak jasně vyhrála. O dostatku her už řeč byla a tak se u PS3 v porovnání s PS2 změní pouze to, že bude nabízet lepší technologii i více možností. A ukázalo-li by se snad, že s cenou Sony přece jen poněkud přestřelila a PS3 se na startu nebude díky tomu prodávat podle očekávání, půjde jednoduše cena dolů, protože Sony si nemůže dovolit, aby se PS3 neprodávala tak rychle, jak rychle jí bude Sony stíhat zásobovat trh. Cena PS3 může být problémem opravdu jen těžko. Zvláště pak pokud Sony přestane lidem prezentovat PS3 ve vztahu k ceně jen jako levný přehrávač BR filmů a do puntíku vysvětlí lidem skutečnou hodnotu a možnosti toho, co PS3 nabízí. Stravitelnou a srozumitelnou formou. Místo siláckých a neohrožených řečí začít vysvětlovat a předvádět. Obojí v Sony bezesporu umí a za pár měsíců se přesvědčíme, jestli i zvládne.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...

Online střílečka The Culling 2 nemohla dopadnout hůře, nikdo ji nehraje

The Culling 2

Týden po vydání battle royale hry The Culling 2 můžeme její hráče spočítat na prstech jedné ruky. Pro autory to bude...

Pokračování Theme Hospitalu nazvané Two Point Hospital vyjde v srpnu

Two Point Hospital

Strategie Two Point Hospital, v níž se budeme starat o vlastní nemocnici, vychází 30. srpna.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz