„S potěšením mohu dnes oznámit, že naše konzole nové generace se bude jmenovat PlayStation 5 a prodávat se začne na Vánoce 2020,“ uvedl na blogu Ryan. Vyjde tedy ve stejném období jako konkurenční konzole od Microsoftu.
Nejnovější zveřejněné informace se týkají přepracovaného ovladače, u něhož Sony slibuje dvě „klíčové inovace“. První se týká vibrací, které budou nahrazeny haptickou odezvou. Budeme tak vnímat velký rozdíl například mezi tím, když narazíme v závodní hře autem do zdi, či srazíme protihráče během fotbalového zápasu. Haptická odezva má rozlišit i jemnější nuance, například běh v trávě či brodění blátem.
Druhá novinka se týká přizpůsobitelnosti zadních tlačítek L2 a R2. Vývojáři totiž budou moci naprogramovat sílu odporu při jejich mačkání. „To v kombinaci s haptickou odezvou může zprostředkovat silný zážitek, který lépe simuluje různé akce,“ věří Sony.
Magazín Wired pak exkluzivně potvrdil, že nový Dualshock 5 má konektor USB-C, baterii s větší kapacitou a vylepšený reproduktor. Kompletně přepracované bude také uživatelské rozhraní, které více zohlední sociální prvky. PlayStation 5 využije 100GB optické disky, nicméně instalace her na disk je povinná. Půjde však upravit, například nainstalovat jen příběhovou část nebo jen multiplayer.
Herní zážitek má zlepšit přítomnost SSD, který podstatně zkrátí nahrávací časy. Demonstrovala to ukázka, kdy stejná scéna ze hry Spider-Man se na PlayStation 4 Pro načetla za patnáct sekund, zatímco na vývojářském kitu za 0,8 sekundy.
Tato změna podle některých vývojářů změní i samotný způsob, jak se budou hry navrhovat. Marco Thrush z Bluepoint Games (naposledy remaster Shadow of the Colossus) si například pochvaluje, že hráče již nebudou muset uměle zdržovat, aby se načetly další části úrovně.
Na nových hrách pracuje už řada studií. Jisté je, že na PlayStation 5 vyjde například Death Stranding a počítáme i s vylepšenou verzí očekávaného hitu The Last of Us Part 2, která se na současnou PlayStation 4 podívá v únoru 2020.
Konzole také bude podporovat ray-tracing, který se zatím ve hrách příliš nevyskytuje. Jedinou hrou, která tuto moderní technologii dosud dokázala pořádně implementovat, je Control, dá se ale počítat, že se nyní více rozšíří. PS5 bude mít přitom její podporu implementovanou už na hardwarové úrovni. Na PlayStation 5 také půjde hrát hry z PlayStation 4.
České zastoupení společnosti Sony nechce zatím komentovat dostupnost na našem trhu, ani přibližnou cenu, za kterou se u nás konzole bude prodávat, ale pro srovnání: PS4 v roce 2013 vstupovala na český trh za 10 490 korun, samostatný ovladač Dual Shock se prodával za 1499 korun.