Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po české Mafii jakoby se ve světě slehla zem. Proč?

  9:22aktualizováno  8:41
Po české Mafii jakoby se ve světě slehla zem. Proč?
Přesně před dvěma měsíci zaútočila na světový trh česká 3rd person akce Mafia od brněnských vývojářů z Illusion Softworks. Její útok byl nepostřehnutelný, vmžiku se prostřílela na první místa světových žebříčků prodejnosti. V některých státech Evropy jí k tomu stačily dokonce pouhopouhé 3 dny (pátek - neděle). Dnes, 8 týdnů po vydání, však Mafii na prvních příčkách evropského ani amerického žebříčku nenajdete a kralovat bude zřejmě pouze u nás (soudě dle stále skvělých říjnových výsledků na GameStore).
Co způsobilo tento rychlý vzestup a pád lze těžko objektivně posoudit, já osobně si troufám tvrdit, že jde o nepodařený marketing vydavatelské společnosti Take 2 Interactive. Ta uplatňuje takzvaný block-out marketing, kdy na hru navnadí hráče, potom o ní zatvrzele mlčí a pár týdnů/měsíců před vydáním titulu začne uvolňovat obrázky, videa a další materiály. U Mafie to ovšem bylo trošičku jinak, Take 2 stále měnil termíny vydání, popostrkoval Mafii tak, aby mu nekazila prodeje vlastní podobné GTA3 a s těmi informacemi to taky nebylo zase tak žhavé, jak by se mohlo v případě špičkového titulu zdát. I přesto byli hráči natěšeni a Mafia se jim líbila, o čemž svědčí špičkové prodeje v prvních dvou, třech týdnech od vydání titulu. Hra vyšla, souběžně s ní se objevovaly pochvalné recenze (nejprestižnější herní magazíny z celého světa Mafii hodnotily kolem 90%, čímž se mnoho her věru pochlubit nemůže), reklamy se však až na pár vyjímek před vydáním hry Mafia nedočkala a brzy se na ni zapomnělo.
Přístup Take 2 mě trošku mrzí a vůči špičkové práci vývojářů mi přijde hodně nefér, o tom že Mafia si zaslouží pozornost svědčí její úspěchy alespoň u nás. V Čechách zná totiž Mafii díky reklamní kampani i pozornosti médií asi opravdu každý. Alespoň jeden billboard Mafie minete snad na každém hlavním tahu, na nádraží nemůžete přehlédnout lavičky, v metru zase plakátky, reklamy se nevyhnuly ani herním médiím. O tom, že měla strategie úspěch, svědčí široké povědomí hry i tam, kde byste to nečekali. Jeden příklad za všechny - v době Invexu pořádal mobilní operátor Oskar party pro zhruba dvacítku novinářů z odborných telekomunikačních a stylových magazínů a všeobecných deníků. Když jsem na ni stylově přišel v tričku Mafia, každý věděl, o co se jedná a většina lidí se se mnou dala do řeči, přičemž čekali odborné rady na jejich zákysy ve hře. Marně, v době, kdy se oni či jejich ratolesti pohybovali zhruba v polovině hry, měl já zvládnutý pouze tutorial a první misi.
Jak z toho ven? Mafia je bezesporu kvalitní titul a rozhodně by byla škoda, kdyby se na něj zapomnělo. Take 2 a jeho nadržování vlastní GTA, pro kterou je Mafia více než důstojnou konkurencí, možná v souvislosti s úmyslným nezvládnutím marketingu křivdíme, třeba je to tak, že se čeká na konverze hry na všechny herní platformy, pro které byla oznámena (PlayStation 2, Xbox, GameCube). Uvidíme, nás může každopádně těšit, že u všech, kdo Mafii mají, slaví tahle hra úspěch, posiluje dobré jméno české vývojářské školy a alespoň v Čechách slouží v těchto měsících jako magnet pro neherní veřejnost k tomu, aby se ponořila do víru elektronické zábavy právě s tímto titulem.
No a pokud Mafii náhodou neznáte, pak vám jistě pomohou odkazy na recenzi, intro, videa + trailery, hudbu + dabing a screenshoty, nebo online rozhovory o Mafii s producentem Lukášem Kuře či šéfem týmu Danem Vávrou - starší, novější. Závěrem by vás mohlo zajímat, že na GameStore můžete zakoupit klasickou verzi hry za 999,- Kč a také posledních pár kousků speciální edice za 1399,- Kč, uživatelé BonusWeb PROFI pak mohou v obou případech uplatňovat 5% slevu.

Mafia: The City of Lost Heaven - screenshoty Mafia: The City of Lost Heaven - screenshoty Mafia: The City of Lost Heaven - screenshoty

Autor:




Nejčtenější

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Další z rubriky

Metro: Last Light - Faction Pack
Rozšíření Metro: Last Light přinese nové zbraně i příběh z jiného úhlu

První rozšíření pro postapokalyptickou akci Metro: Last Light se jmenuje Faction Pack. V Evropě vyjde 17. července.  celý článek

World of WarCraft: Mists of Pandaria
World of WarCraft ztratil 1,3 milionu předplatitelů, nejvíce v Číně

Populární on-line hra na hrdiny World of WarCraft zaznamenala za čtvrt roku propad 1,3 milionu předplatitelů. Aktivní předplatné má nyní 8,3 milionu hráčů.   celý článek

The Evil Within
Hru od autora Resident Evilu bude pohánět stejná technologie jako Doom 4

The Evil Within je horor příští generace, a to obsahově i graficky. Titul totiž bude pohánět technologie id Tech 5, na které běžela například akce Rage a...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.