Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Počítač za vysvědčení - který je ten nej?

  12:00aktualizováno  18. října 9:27
V průběhu tohoto týdne jsme vám přinesli recenze tří počítačových sestav - PC Mironet, PC Brave Classic 2566c a Triline HOBBY Beta. No a dnes je čas, kdy si všechny tři počítače postavíme vedle sebe a vyřkneme závěrečné resumé - tak který že počítač je tedy ten nej?

Dnes je čas na závěrečné bilancování, přemítání o tom, co jako zákazníci od budoucího počítače budeme požadovat, co je pro nás podstatné a co méně. BonusWeb je herní elektronický magazín, dá se proto předpokládat, že nám půjde v první řadě o hry, případně domácí použití. A protože půjde hlavně o hry, půjde také o maximální možný výkon. Musíme si zkrátka zvyknout, že hraní většiny novějších počítačových her zůstává stále velice nákladnou záležitostí a že bez pořádně "nadupané mašiny" přijdeme hodně zkrátka.

Připomeňme si nejdřív, co ve stručnosti jednotlivé sestavy obsahují a co mohou nabídnout.

  PC Mironet PC Brave Classic 2566c Triline HOBBY BETA
Prodejce: Mironet ProCa AT Computers
Orientační cena (bez DPH): 44 000 36 000 55 000
Záruka / Servis: 2 roky/5 let 2 roky 2 roky
Základní vybavení:      
Procesor / kmitočet: AMD Athlon / 650 MHz Intel Celeron / 566 MHz Intel Celeron (128kB)/ 566 MHz
Základní deska: MSI 6195 Brave Asus CUV4X-M
Chipset základní desky: AMD Irongate VIA 694X VIA 694X
Sběrnice: ISA, PCI ISA, PCI PCI
Velikost instalované RAM: 128 MB 64 MB 128 MB
Max. velikost RAM: 768 GB 1,5 GB 1,5 GB
DIMM SDRAM: 100 MHz PC 100/133 MHz PC 100/133 MHz
AGP: 2x 4x 4x
Slot AMR: - 1 1
Počet slotů ISA/PCI: 1/6 1/5 -/2
Konektory USB: 2 2 2
IDE řadič: U-DMA/66 U-DMA/66 U-DMA/66
Case:      
Typ: ATX midi-tower ATX midi-tower ATX midi-tower
Výkon zdroje: 200W 235W 235W
Pevný disk:      
Výrobce: Western Digital Western Digital Western Digital
Kapacita: 10.2 GB 17.2 GB 10.2 GB
Rychlost otáček: 7200 o/s 5200 o/s 7200 o/s
Velikost vyrovnávací paměti: 512 kB 512 kB 512 kB
Jednotka CD/DVD:      
Výrobce: CD-ROM NEC CD-ROM Ultima elc. CD-ROM Artec
Rychlost CD/DVD: 40x/- 50x/- 50x/-
CD-RW/DVD-RW: -/- -/- -/-
Grafická karta:      
Název: Nvidia Riva TNT2 Elsa Erasor III Pro Asus GeForce 2 GTS
Videopaměť: 32 MB 32 MB 32 MB DDR-SDRAM
AGP: 4x 4x 4x
Zvuková karta:      
Název: SB 128 PCI SB Live 1024 SB Live 1024
Výrobce: Creative Labs Creative Labs Creative Labs
Výstup na 4 repro: - * *
Periferie:      
Monitor: ADI Provista E55 LiteOn Premio P910
Úhlopříčka: 17" 17" 19"
Max. rozlišení / Hz: 1280x1024 / 65 Hz 1280x1024 / 65 Hz 1600x1200 / 75 Hz
Další příslušenství:      
Klávesnice: Chicony PS/2 Programovatelná Sk-2000 PS/2 Samsung multimediální PS/2
Myš: Genius NetScroll+ PS/2 Genius NetScroll+ USB Logitech PS/2
Další vybavení: Genius Gamepad G08, repro SF 160W PMPO Interní modem Microcom 56kb Repro Samsung Magic Speaker
Literatura: První kroky s počítačem, začínáme se systémem Windows 98 První kroky s počítačem, uživatelská příručka, počítačové časopisy Příručka uživatele osobního počítače
Software: Windows 98 SE, antivir. program, shareware komprimační programy Windows 98, 602 pro PC, slovník GED, DeCe účto, Baltík, MSIE 5.0, Corel Draw, hra Need for Speed a další Windows 98 SE, Zoner Callisto 3.0, CD Langmaster English, CD Hotel Guide, Pohoda Start, Econ, Internet OnLine 2 roky zdarma, CD Volny.cz - internet zdarma

Je vidět, že nikdo nechtěl zůstat pozadu, všichni posadili přinejmenším "papírový" výkon hodně vysoko. Snad jen ProCa se se svým PC Brave Classic držela trochu zpátky a jejich PC má být rozumným kompromisem mezi maximálním možným výkonem a ještě snesitelnou cenou. Mironet a především AT Computers naproti tomu sázejí na kartu velmi náročného hráče.

Pro zahřátí se nejprve podívejme, jak dopadly jednotlivé sestavy v prvním z měření, aplikačním výkonu (tedy spíše pro domácí použití). Pro měření jsme použili benchmarkovací program WinBench99. Jak už jsme se zmiňovali v některém z dřívějších hardwarových testů, důvod je především ten, že tento test by měl obsahovat podstatné části nejpoužívanějších uživatelských a kancelářských aplikací a měl by být natolik komplexní, že jej není možno ovlivňovat nějakou jednoduchou a jednoúčelovou optimalizací.

Jak si vedly jednotlivé sestavy ve WinMark99:
Sestava: PC Mironet PC Brave Classic 2566c Triline HOBBY BETA
CPU mark: 57.4 34.5 40.3
FPU mark: 3520 2840 2990
Bussines Disk mark: 5240 kB/s 3170 kB/s 5030 kB/s
High-end Disk mark: 15900 kB/s 10700 kB/s 14100 kB/s

Je zcela zřejmé, že v systémových (měřeno na W98) a aplikačních testech zabodoval Mironet, který osadil levnější konkurenci Pentia III, procesor Athlon od AMD. Stejně tak je z testů dobře vidět, že i kdyby procesory Celeron použité v ostatních systémech běžely na srovnatelné frekvenci, stejně by takového výkonu rozhodně nemohly dosáhnout. Velice zajímavě vychází srovnání mezi systémy Trilline a Brave. Oba systémy jsou konfigurovány téměř stejně. Přesto, patrně kvůli levnější základní desce a novější verzi procesoru Celeron u sestavy Trilline, vychází PC Brave z testu poněkud hůře. U téhož počítače je pak celkový výkon systému limitován ještě velikostí instalované paměti (jen 64MB). Ve srovnáních diskových pamětí naopak počítač PC Brave kraluje, neboť nabízí kapacitu o více než 70% vyšší než konkurence. Bohužel pro něj, nižší otáčky tohoto pevného disku posouvají konkurenci výkonnostně daleko dopředu. Celkovou rychlost přenosu navíc kvůli použité technologii EIDE opět ovlivňuje výkon použitého CPU. To je také důvod proč naprosto stejný typ disku jako v Trilline pracuje v počítači Mironetu ještě o něco rychleji.

Konečně se dostáváme k tomu, co hráče zajímá nejvíce. Třetí rozměr je dnes králem všech her a počítače se tomu prostě musejí přizpůsobit. Měření rychlosti ve 3D je snad ještě ošidnější než testy klasického aplikačního výkonu. Vždyť téměř každá hra používá svůj vlastní zobrazovací engine. Situaci naštěstí trochu zachraňuje to, že všechny dnešní hry používají vývojové prostředí Direct 3D nebo OpenGL. Měření té první varianty zajistil program 3D Mark2000, důraz byl vždy kladen především na chování systému ve vysokých rozlišeních a při maximu zapnutých detailů, neboť hry díky rozmachu technologie T&L využívají stále více efektů a nabízejí hráči stále složitější scény. Programy využívající OpenGl (na rozdíl od Direct 3D už léta přirozeně podporující T&L) jsme shrnuli pod jejich nejvýznamnějšího zástupce: Quake 3 Arena.

Detailní výsledky 3D testů jsou uvedeny u každé sestavy a v tomto shrnutí se podíváme jen na některé významnější rysy.

Sestava: PC Mironet PC Brave Classic 2566c Triline HOBBY BETA
Celkově: 2852 bodů 2077 bodů 3828 bodů
CPU: 202 bodů 122 bodů 268 bodů
Game 1: 20.0 fps 11.0 fps 35.5 fps
Game 2: 24.3 fps 16.1 fps 24.7 fps
FillRate MTexels/s: 219.4 250.0 1191.7
Pozn: Při testech bylo používáno rozlišení 1024x768 ve 32bitové barevné hloubce, základní test. Údaje Game1 a Game2 byly měřeny při plných detailech.

Sestava: PC Mironet PC Brave Classic 2566c Triline HOBBY BETA
TimeDemo 1: 27.5 21,4 61.2
TimeDemo 2: 27.9 22.1 60,8
Pozn: Při testech bylo používáno rozlišení 1024x768 obr. bodů při 32bitové barevné hloubce, přičemž všechny detaily byly zapnuty na maximum.

Na první pohled je jasné, kdo že je vítězem herní části našeho testu. Při pohledu o něco výše do tabulky komponent jednotlivých systémů je jasné proč. AT Computers nasazuje do boje 3D akcelerátor toho nejtěžšího kalibru. Asus GeForce 2 GTS ve své "nejžhavější" verzi vybavený 32 MB DDR-SDRAM nedává konkurenci žádnou šanci. Jako parní válec opticky srazil i velice dobré hodnoty konkurence do směšného poměru a usazuje se na svém královském postu s hodně velkým odstupem v D3D a s více než dvojnásobným v kategorii OpenGL. Ani nasazení rychlejšího Athlonu nebo Pentia III by nedokázalo zajistit pro soupeře kýžený efekt - porazit hodnoty GeForce 2. U počítače Mironet grafický akcelerátor zkrátka zklamal. Ačkoliv ani Elsa Erasor III Pro nedosahovala nějakých zvláštních výkonů, kartu Mironetu svým výkonem snadno porazila v testech (relativně) nezávislých na výkonu procesoru - v našem případě především v hodnotách fillrate. Chybějící podpora T&L u karty TNT2 i ELSA PRO (což je v podstatě totéž) nechává v 3D Marku významnou stopu i na položce CPU. Tam kde končí hardwarové schopnosti GeForce u T&L ulevující procesoru, začíná drastická hodnota fillrate, která je násobně vyšší než u konkurence. Třetí sloupeček v tabulce vyjadřuje prostě dnešní pařanův sen. Naproti tomu, sloupeček prostřední, udávající celkový výkon sestavy PC Brave a počet snímků za sekundu v testovacích enginech Game1 a Game2, je značně ovlivněn slabým výkonem použitého motherboardu (a to přesto, že je osazena stejným chipsetem jako PC Trilline).

Tak takhle nějak vypadala naše testovací místnost

Všichni dodavatelé se hráči snaží nabídnout dobrý herní dojem a celkově vyjít uživateli vstříc i dodáním dostatečně velkého sedmnáctipalcového monitoru, v případě AT Computers dokonce devatenáctipalcového. Doba blikajících "patnáctek" je už dnes naštěstí za námi a záleží na každém, jestli dá přednost dobrému 17" monitoru nebo jestli se plácne přes kapsu a dopřeje si monitor 19" (v tom případě ovšem počítejte s dostatečně velkým stolem). Kvalita dodávaných monitorů byla ovšem spíše průměrná, což bylo patrně způsobeno snahou přidržet cenovou hladinu na snesitelné úrovni. Opravdu se nám nelíbil snad jen monitor ADI (dodávaný s PC Mironet), který měl řadu nehezkých "vad na kráse" (ostrost obrazu, silné "pumpování" obrazu), naopak nás příjemně překvapil 17" monitor LiteOn sestavy PC Brave, "devatenáctka" sestavy Trilline měla geometrii a ostrost perfektní, celkový dojem ale trochu narušovalo všudypřítomné moire.

Podobně, musíme všechny firmy pochválit i za to, že se nesnaží šetřit na nesprávném místě a do svých systémů instalují 64 MB nebo ještě lépe 128 MB paměti. Dnešní programy jsou prostě "žravé" a hltají RAM i externí pamět po desítkách megabytů. Disk velikosti 10.2 GB je standardem dnešní doby, ale náročnější uživatelé by se asi měli podívat po něčem větším. K jejich štěstí, cenový rozdíl mezi 7200 otáčkovým 10ti a 15-20ti GB diskem není až tak velký.

Multimediální vybavení bylo trochu opomíjeno, ale to nám až tak nevadilo. Zvuková karta byla sice součástí každé sestavy, co se však týče výběru herních ovladačů, volantů a bedniček čekali bychom možná o něco více. Poměrně solidní ozvučení (bedničky) a základní gamepad nabídl Mironet, naproti tomu repro od ATC se zastřeným umělohmotným zvukem žádný zážitek hráči nepřinesou. ProCa pro jistotu nechala dodatečný výběr multimediálního vybavení zcela na budoucím uživateli. Příjemné bylo naopak naše zjištění, že si dodavatelé váží svých začínajících zákazníků a že se v sestavě vždy našla nějaká knížečka, která jim do začátku snad pomůže překonat řadu obvyklých potíží, kterým se za půl roku budou už jen smát.

Při pohledu do výše uvedených tabulek zjišťujeme, že absolutního vítěze dnes asi nebude snadné určit. Zatímco AT Computers zůstávají maximalisty a nabídnou svým uživatelům špičku dnešního vybavení (karta GeForce 2, 19" monitor), Mironet se drží cenově více při zdi a sází spíše na velice výkonný centrální procesor v kombinaci s kartou TNT2. Oproti tomu ProCa bude zcela jistě vyhovovat spíše těm méně náročným. Snaha upoutat je tady zjevně někde trochu jinde - co nejnižší cena, do níž se vešel i interní 56kb modem a spousta software. Dalším, neméně významným, rozhodovacím faktorem může být ale i chování k zákazníkům, ochota pomoci jim s jejich problémy, dobrá doporučení, kvalitní servis atd. Tak nebo tak, rodiče se pod koupí nového miláčka do domácnosti pořádně "prohnou".

Autor:




Nejčtenější

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.