Konkurenční prostředí na českém hernědistributorském stlačuje ceny skvělých titulů do mezí, o nichž by se nám před lety mohlo tak leda zdát. Dnes si můžete za babku koupit hry jak úplně nové, tak oblíbené tituly rok dva staré. Jelikož už tenkrát byla technologická úroveň velmi slušná, nemusíte se obávat rychle stárnoucí grafiky. Naopak – i ty dva roky nejsou takřka vůbec znát. Tedy vlastně jsou, a to v příjemných hardwarových nárocích, které jsou dnes akorát uměle hnány nahoru (najdete je na konci každé z přiložených recenzí). Byla by podle nás velká škoda nevyužít lákavých nabídek, tudíž vám přinášíme tituly po 199 Kč, které ve vaší sbírce nesmí chybět. Jsou to věru zajímavé kousky.
Ground Control 2 Výrobce: Massive Ent. |
Vydavatel: Vivendi | Datum vydání: červencec 2004 | Homepage
|
|
Plusy:
Hratelný koncept
Použitelné jednotky
Slušné technické zpracování
Mínusy:
Plytký příběh
|
|
            
      
Pokračování oblíbené strategické hry povážlivě rychle zapadlo a nyní se konečně dostává do opravdového low-price segmentu, kdy spoustu skvělé zábavy dostanete za mrzkých 199 Kč. Základní premisou hry je boj o strategické body, jichž je na každé ze spousty map rozmístěno několik. Vaším úkolem je pochopitelně mít jich co nejvíce pod svou nadvládou. Čím více jich ovládnete, tím tučnější částky poplynou na vaše konto. K čemu? Inu, nakoupíte si za ně nové jednotky ve výrazném sci-fi hávu. Nic jiného v podstatě nepotřebujete, jelikož otravné výstavbě základny zůstanete ušetřeni. Koncept hry je velice zábavný, hratelný a zároveň návykový. Jeho základní prvky se naučíte během několika málo minut, přesto však ani po hodinách neupadá do stereotypu. Obtížnost je totiž sympaticky odstupňovaná a pokaždé představuje značnou, přesto však reálně překonatelnou výzvu. AI nepřítele se nemá zač stydět (i když občas si přeci jen vypomáhá průhlednými skripty) – později se osvědčuje v bojích na několika frontách a budete tak mít co dělat, abyste těžce vydřená stanoviště uhájili a ještě k tomu zvládli obsazovat další. Zbývá dodat, že kdo pod svou kontrolu získá všechny, logicky vítězí a jede se dále. Aby bylo menu hry ještě pestřejší, rozhodli se švédští autoři přimíchat do misí i originální úkoly, které jsou pokaždé jiné, a nutno říci i nápadité. Každá z jednotek disponuje dvěma módy funkčnosti, což dává při počtu patnácti kousků za každou stranu slušnou taktickou variabilitu, která se ještě prohlubuje faktem, že ani jedna z jednotek není ve hře zbytečně. Pravda, většinou nevyužijete všechny, ovšem to je odvislé od vámi zvolené taktiky, jelikož zbraně jsou často zaměřeny odlišným směrem a v zájmu efektivity je zapotřebí si jeden z nich vybrat. Vyvážení je excelentní a dává slušný příslib pro multiplayerové bitvy, na něž je ostatně celý koncept jako šitý. Graficky i zvukově je vše provedeno na velmi vysoké úrovni, a přestože už je Ground Control 2 na trhu dva roky, pořád drží krok s většinou aktuálně vydávaných strategií. Co tedy vytknout? Když už to musí být, tak si přiznejme, že příběh v kampani patří do škatulky s nápisem brak – milióntá variace na mezigalaktický konflikt těžko udrží vaši pozornost. Jinak ale vřele doporučujeme.
Quake 4 Výrobce: Raven Software |
Vydavatel: Activision | Datum vydání: říjen 2005 | Homepage
|
|
Plusy:
Pořádná střílečka
Atmosférické bitvy
Dobře podchycený děj
Mínusy:
“Starý“ dobrý Quake, nic nového
|
|
            
      
Ani ne rok starý titul a už se prodává za více než přijatelných 299 Kč. Jak je to možné? To je pokračování legendární střílečky tak mizerné? Vůbec ne, ovšem vedle neschopnosti českého distributora přivést hru na trh v rozumném termínu, je tu ještě jeden aspekt nahrávající cenovému pádu, a to překvapivě vlažné přijetí hráčským publikem. To ale ani v nejmenším nebylo způsobeno horšími kvalitami titulu, ba právě naopak – Quake 4 je střílečkou v tom nejlepším slova smyslu. A v tom dost možná vězel háček – autoři se totiž nesnažili o markantnější hratelností skok oproti předchozím verzím a čtyřka tak významně odkazuje na Quake 2 v singleplayeru a Quake 3 v multiplayeru. To vše bylo zabaleno do hávu poháněného DOOM 3 enginem, což byl dost možná další problém – hra se svému ještě slavnějším bráškovi na mnoha místech nesmírně podobala. Jako by mu z oka vypadla. To vše ale nic nemění na tom, že Quake 4 byste si rozhodně zahrát měli. Oproti DOOMu 3, který nabízel spíše komornější pojetí, si zde zhruba v patnáctihodinové herní době užijete masivních bitev, v nichž budete čas od času ovládat i obří válečné mašiny. Nezřídka vám proti krvelačným Stroggům, jejichž hrozba se po jednom zničení znovu vyrojila, pomohou umělou inteligencí řízení parťáci, s nimiž hra na mnoha místech nabírá krutou atmosféru líté války budoucnosti. Dějová složka by se překvapivě dala označit za povedenou, což samozřejmě berte s rezervou danou žánrovým rámcem, přesto ale na několika místech příběh překvapí. Žel ten největší zvrat byl coby slušný marketingový tahák představen ještě před samotným vydáním hry. Pokud ho ještě neznáte a chcete si ho užít, přestaňte číst a přeskočte k další hře. My vám ho totiž také prozradíme a věříme, že mnoho hráčů naláká. Takže o co tedy jde? Zjednodušeně řečeno se zhruba v půlce hry stanete Stroggem. Monstra vás totiž polapí a částečně vás přemění. Nepodaří se jim to však zcela, tudíž mozek zůstává ve službách lidské aliance. Akorát teď může ovládat notně posílené končetiny a další schopnosti. Jste-li tedy fanoušky akčních her a nevadí vám neinovativní přístup k hratelnosti, budete jistě chrochtat blahem. Zbývá jen dodat, že multiplayer se od Quake 3 opravdu takřka vůbec nezměnil.
Warhammer 40k: Dawn of War Výrobce: Relic Ent. |
Vydavatel: THQ | Datum vydání: říjen 2004 | Homepage
|
|
Plusy:
Poutavé téma
Skvělý multiplayer
4 odlišné rasy
Mínusy:
Singleplayer slouží pouze k rozjezdu
|
|
            
      
Dawn of War je titulem vytvořeným na bázi veleúspěšné deskové hry Warhammer 40.000 (neplést s obyčejným fantasy Warhammerem), který se odehrává, jak už název napovídá, v daleké budoucnosti. Zde se autorům, společnosti Relic Entertainment (nedávno dokončila špičkovou RTS Company of Heroes) podařilo vykreslit lákavý konflikt mezi čtyřmi znesvářenými rasami. Už úvodní skvěle renderované intro vás nesmírně navnadí, o to větší je pak rozhořčení z toho, že celý konflikt uvidíte pouze z jedné strany, a to té nejobyčejnější – lidské. Avšak singleplayerová kampaň je přítomna pouze pro rozehrání a pochopení v mnoha směrech komplexních herních postupů, které rozhodně přesahují obligátní strategický rámec. Na druhou stranu se ale nebojte přehnaných obtíží. Dawn of War je jednoduše ideálním kouskem pro multiplayer, a i když se z něj nestal takový kult, jako třeba z Warcraftu 3, pořád na síti najdete tisíce aktivních hráčů. Protože kdo jednou přičichne, chce mlsat dál a dál, přičemž pořád má co. Ačkoliv rozdílnost jednotlivých stran konfliktu nedosahuje míry známé ze Starcraftu, pořád jde o v žánru ojedinělý počin. Dnes už se totiž příliš nenosí, aby se za každou ze čtyř ras hrálo odlišně. Zde tomu tak je a v síťových kláních budete nuceni využívat všech předností dané partaje. Dnes už je totiž komunita značně vyspělá a zná většinu triků. Nenechte se ovšem odradit počátečními neúspěchy, časem do kolotoče také plynule nastoupíte a zdrtíte nejednoho protivníka. Významnou pozornost si zaslouží hrdinové sbírající zkušenosti a pořizující za ně speciální schopnosti, a pak také ty nejsilnější jednotky. Každá strana má jednu obzvlášť silnou zbraň, přičemž její používání je opravdovou „slastí.“ Není jednoduché ji vyrobit, ale když ji máte, můžete se těšit pohledem na její drtivé účinky. Multiplayerové partie však probíhají spíše rychle a hráči většinou sází na rychle zkonstruovatelné jednotky. Herní systém není nepodobný tomu z Ground Control 2 – opět jde především o zabírání stanovišť, která generují peníze. V Dawn of War ovšem musíte stavě základnu. Jde to ale docela rychle a bezproblémově. Ke hře už vyšel datadisk Winter Assault a chystá se další jménem Dark Crusade.
Colin McRae Rally 04 Výrobce: Codemasters |
Vydavatel: Codemasters | Datum vydání: duben 2004 | Homepage
|
|
Plusy:
Jedna z nejlepších rallye her
Výborná fyzika vozů
Přístupná hratelnost
Mínusy:
Pro hardcore hráče se hodí spíše Richard Burns Rallye
|
|
            
      
Zatím poslední díl slavné rallye ságy se jménem vysloužilého závodníka pochází z roku 2004 a nutno říci, že jde o pokračování, které sérii vrátilo, po nepovedené trojce, renomé. Základ hry tvoří šampionát, který se dá odjet rovnou ve třech kategoriích. První jsou dvoulitry s jedinou poháněnou nápravou, druhou pak přeplňované čtyřkolky a trojici pak uzavírají obzvlášť výkonné speciály třídy B. Na výběr jsou rovnou tři obtížnosti, jež ovlivňují jak rychlost soupeřů, tak i míru poškození vozu. Vůz se lze vylepšovat zajímavým způsobem, kdy si nové a pochopitelně lepší součástky musíte doslova vyjezdit. Nabídka vozů není úplně nejširší, přesto si však můžete vybrat ze zhruba dvou desítek speciálů, což většinu hráčů uspokojí. Hra disponuje licencí, která už je sice postarší, nicméně hlavní značky tu jsou a chovají se rozdílně. Podíváte se do obligátních zemí. Nechybí asfaltové Španělsko a Japonsko (mokré), šotolinové Řecko, USA, Austrálie a Finsko, namrzlé Švédsko ani prestižní Anglie. Tratě jsou navrženy přímo skvěle, nejsou sice převedeny podle reálné předlohy, ale to je v tomto případě podružné. Hlavní je, že v nich narazíte na dostatek všelijakých zákrut, jejichž projetí není vůbec jednoduché a abyste uspěli na nejvyšší obtížnost, nevyhnete se pečlivému poslechu navigátora a tvrdému tréninku. Adrenalin je takřka v každém momentě zaručen! Fyzikální model jízdy snad ani nemohl být lepší – nejenže se od jednotlivé vozy velmi liší (pohon jedné či obou náprav – to je skutečně diametrální rozdíl vyžadující jiný způsob jízdy), ale rozdíly poznáte i při změně pneumatik či délce rychlostních stupňů. V Colin McRae Rally 04 je jednoduše radost řídit. A to i díky detailnímu modelu poškozování vozidla. Rovněž grafika je na skvělé úrovni. A vývojáři mysleli i na více hráčů, kteří se sejdou před obrazovkou jednoho počítače. V takovém případě nechybí dnes již zřídka vídaný split-screen či klasický alternate mód. Na internetu se ale pochopitelně vyřádíte mnohem více. Hra ve své době soupeřila s podobně zaměřeným, ovšem mnohem hardcorovějším Richard Burns Rally, což se bude v budgetovém segmentu zřejmě opakovat, protože CD Projekt zlevnil na 199 Kč i tento titul. V zásadě platí, že pro svátečnější závodníky je vhodný Colin, pro ostřílené jedince pak Richard. Oběma hrám nechybí patřičná kvalita, přičemž dodnes se vedou spory, která z nich je vlastně kvalitnější. Lepší vizitku nenajdete.