Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pohybové ovládání od Sony prohrává boj s Halo Reach

aktualizováno 
PlayStation Move přišel s drobným zpožděním, je mimo centrum pozornosti a hráči objevili i první chybu v samotném zařízení.

Minulý týden v herních světech měl pouze dvě témata. Na jedné straně stálo Halo Reach jako jedna z nejsilnějších herních značek historie, nejlépe prodávaná hra letošního roku a dost možná nejlepší díl celé série. Na druhé straně a minimálně v Česku hluboko ve stínu Halo je pohybové ovládání Move pro PlayStation 3.

Microsoft si zaslouží gratulaci. Nejenže od vývojového studia Bungie získal na rozloučenou hru, která za první den prodeje vydělala 200 milionů dolarů, ale zároveň se mu povedlo rozdrtit Sony v mediálním souboji.

Recenze a zpravodajské pokrytí zahájení prodeje Halo Reach v globálním měřítku překonalo počet článků o PlayStation Move podle informací z databáze news.google.com přibližně o čtvrtinu.

Halo: Reach

V Česku bude poměr ještě více ve prospěch Microsoftu. Spartan s raketovým motorem na zádech totiž zaujal i česká média, zatímco Sony se v Česku nevěnoval v podstatě nikdo kromě několika specializovaných serverů.

Pozici PlayStation Move v Česku ale neoslabila jen slabší marketingová podpora, ale i zmatky kolem data uvedení Move na trh. Oficiální datum zahájení prodeje 15. září totiž česká pobočka Sony posunula na pátek 17. září.

Nové datum se ale na webu playstation.cz objevilo až ve středu, kdy velká část českých obchodníků neměla Move na skladě nebo teprve vykládala Move balíčky z kamionů ve svých skladech. I přes nesrovnalosti s datem se Move začal v Česku prodávat už ve středu: to ho nabízely značkové prodejny Sony, ale také třeba herní stánek v obchodním centru Palladium.

Online obchody ve středu Move neměly skladem, ale v pátek už nebyl problém základní balíček kamery a ovladače Move sehnat. Horší už to bylo s dostupností samotného ovladače Move: dvojice ovladačů je přitom v podstatě nutností, protože ve dvou je hraní s pohybovým ovládáním mnohem zábavnější než singl. A k tomu je nutné připočíst to, že některé hry vyžadují dva ovladače i pro hru jednoho hráče.

Bez hry a s nízkým skóre
V souboji Microsoftu a Sony uplynulý týden vyhrál Microsoft i v oblasti hodnocení her. Halo Reach má průměrné skóre na serveru Metacritic 92 %, nejlépe hodnocený Move titul, Sports Champions ale dosáhlzatím pouze na hodnocení 75 procent. A to většina zahraničních recenzí vycházela mimo jiné z předpokladu, že Sports Champions nabízejí výbornou hodnotu díky přibalení ke startovacímu balíčku. To ale platí pouze v USA.

V Evropě Sony nabídlo jen balíček demoverzí, ale Move Starter Pack alespoň nabízí za nižší cenu než v USA. Kritiku si ostatně zaslouží i absence balíčku, který by nabízel dva pohybové ovladače najednou, drobná sleva by se při tisícikorunové ceně za jeden hodila. Hry se totiž dají dobře hrát i s jedním ovladačem, ale největší sranda je při hře více lidí najednou, a to je s jedním ovladačem trochu problematické.

Problém s Move a jeho hodnocením v médiích není způsobený jen přímou konfrontací s jednou z nejlepších her roku v podobě Halo Reach. Mnohem více se na vlažném mediálním přijetí Move podepsala nabídka dostupných her. Z čistě pohybových titulů totiž pozitivně vyčnívají pouze Sports Champions.

Špičkový Tumble, který ukazuje potenciál přesného pohybového ovládání s podporou trojrozměrných televizorů, dojíždí na nezajímavou "sterilní" grafiku a vyšší náročnost, co se týká šikovnosti i přemýšlení ze strany hráče. Navíc jde o pouhé stavění kostek. Pravdou ovšem je, že slušné průměrné hodnocení Tumble s cenou 300 korun kazí hlavně vyloženě nepřátelský postoj recenzenta amerického IGN, ale tak už to v showbusinessu chodí.

Hodnocení samotného ovladače Move pak ubližují dvě základní věci. Tou první je nutnost před začátkem každé hry kalibrovat ovladač, i když jde většinou jen o pár sekund a namíření ovladače na obrazovku. Horší je to s chybou, kterou objevili hráči, když jim nešlo pořádně se trefovat v hříčce Shoot. Move totiž umí být absolutně přesný, ale v některých hrách a při rychlém třesení ovladačem ztrácí Move orientaci a při namíření na střed obrazovky ukazuje kousek vedle. Ve většině her to ani není poznat, ale u stříleček to může být problém.

Trocha legrace a citlivý hasič
Halo Reach vydělalo hodně peněz. Halo Reach má skvělé recenze. Halo Reach je super. PS Move je ale zábavnější. Nejen díky přesnosti a citlivostí, které mile překvapily kolegu Mlynáře v našem testu. Kvalitních her pro Move je zatím málo, ale o to zábavnější je web Move vs stuff, který přináší základní informace o ovladači Move a PlayStation 3.

Zasvěcení se možná začnou usmívat, když se dozví, že za webem stojí viceprezident Sony Kevin Butler. Základem stránky je srovnávací tabulka, která vedle sebe staví PlayStation 3 s ovladačem Move, Xbox 360 s Kinectem a Nintendo Wii. PS3 s Move ovladačem jako jediná umí přehrávat Blu-Ray disky, zvládá stereoskopické 3D nebo nabízí dokonalou přesnost. Všechna zařízení spojuje jediný bod: v balení je napájecí kabel.

Netradiční web o PlayStation Move nabízí i představení funkcí samotného Move, například přítomnost tlačítek a jejich užitečnost. A pokud vás Move i přes některé nedostatky láká, můžete zkusit vydyndat jeho zakoupení na manželce, přítelkyni, mamince nebo babičce, a to včetně vyhlédnuté hry. Na vaší stranu se ve videoklipu vytvořeném právě pro vašeho blízkého člověka postaví neodolatelný citlivý hasič.

Autor:


Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

KOMENTÁŘ: Co máte pořád s tím Nintendem? Pohled nováčka po dvou letech

Super Mario Bros. 3

Na rozdíl od situace v zahraničí nejsou u nás výrobky od Nintenda tolik vyhledávanou komoditou. Značka tu prostě nemá...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v srpnu

World of Warcraft: Battle for Azeroth

Po slabém červenci se kola herního průmyslu opět roztáčejí. Vychází totiž řada očekávaných her. Pro svého favorita...



Najdete na iDNES.cz