Polda 4 – z komedie vážná detektivka?

  • 257
Tak tohle jsme opravdu nečekali. Přestože se Zima Software po celý rok vehementně cukali, nakonec přeci jen potají pracovali na čtvrtém dílu nejúspěšnější české adventurní série Polda. A aby nezůstalo u jediného překvapení, bude nový díl vypadat naprosto jinak než jeho slavní předchůdci. Chtěli byste vědět jak?

Polda 4 Když jsme před necelým jedním rokem recenzovali třetí díl legendární české adventury Polda, převládl v nás jakýsi zvláštní pocit… Pocit, že končí jedna z nezapomenutelných etap českého herního průmyslu, jejíž dominantou se stala právě tato trilogie pojednávající o praštěném a neschopném poldovi Pankrácovi. Zima Software se totiž nechali slyšet, že na dalším pokračování již s největší pravděpodobností pracovat nebudou, s čímž se většina z nás smířila. A ejhle – najednou, z ničehož nic, se věc má úplně jinak. Polda „žije“. Zimovcům se podařilo naprosto dokonale oklamat celou hráčskou veřejnost a již mnoho měsíců ve svých kancelářích kutí čtvrtí díl, který jste si dost možná doslova vyprosili vy sami – příznivci předchozích dílů (viz třeba naše anketa pod recenzí Poldy 3 – přes 80 procent ze 700 hlasujících čtenářů vyjádřilo o další díl eminentní zájem).

Polda 4 se ale bude podle všeho od svých předchůdců výrazně lišit. Nemělo by se totiž jednat o praštěnou komedii, jak bylo doposud zvykem, ale o atmosférickou detektivku s mnohem vážněji koncipovaným dějem. Tuto skutečnost jenom potvrzuje několik uveřejněných screenshotů, na nichž je znát přímo propastný posun směrem k většímu realismu a mnohem temnější atmosféře. Tatam je ručně kreslená grafika – všechny herní lokace budou bez výjimky renderované a z placatého 2D Pankráce se nám vyklube 3D Polda 4 polygonové individuum. Po pravdě řečeno – ani se mi nechce uvěřit, že by se z toho policejního idiota dokázala vyklubat zodpovědná a logicky uvažující bytost… Ale co. I šílencům může občas „rupnout v bedně“, že ano :o).

Příběh hry částečně navazuje na předchozí díl, v němž Pankrác pátral po uneseném hokejistovi Jégrovi. Toto pátrání ho zavedlo i na zasněženou Sibiř, kde se setkal s nepříjemným ruským vědcem Santusovem. A právě ten je jednou z ústředních postav čtvrtého dílu, v němž požádá Pankráce o pomoc. Santusov pracuje již roky zahrabaný někde v Paříži na svém nejnovějším vynálezu – stroji času, o nějž se začala velmi intenzivně zajímat ruská tajná služba. Je jasné, že Rusové nemohou mít za lubem nic pozitivního, a tak je nutné jim v získání stroje zabránit. Protože však polda nemá na Santusova zrovna nejpříjemnější vzpomínky, jeho dohadům příliš nevěří. Aby se přesvědčil, nechá se Pankrác vyslat ruským vědcem do blízké budoucnosti, kde odhalí katastrofické následky způsobené nadvládou Rusů nad celým světem. Návrat zpět do „přítomnosti“ se mu ale nezdaří a zůstane tak uvězněn v nebezpečném světě plném práskačů a komoušů. No jo, ale co teď? Zdalipak je Santusov ještě naživu? Jedině on přece může dostat Pankráce z téhle šlamastiky ven…

Polda 4 Scénář hry sice očividně neoplývá originalitou, což se nám však Zimovci snaží vynahradit volbou zajímavého herního prostředí. Díky možnosti cestovat časem navštívíme hned několik různých období, jako je blízká potemnělá budoucnost ovládaná Rusy, Egypt 18. století, Francii 17. století a dokonce i pravěk! Každé období pak bude prezentováno svým charakteristickým grafickým stylem a též zhruba čtyřicítkou oduševnělých postav. A právě v herních postavách je vidět další velký posun oproti předešlým dílům. Dialogů znatelně přibude a právě ony budou třímat otěže celého příběhu. Díky nim poznáte rozličné vlastnosti každičké originální postavy a podle toho též usoudíte, koho lze považovat za svého přítele a koho nikoliv. Je pochopitelné, že ti druzí vám nadělají mnohem více starostí a komplikací.

Zmíněný přechod do hybridního 2D/3D zpracování nejspíš zaznamená obrovský kvalitativní vzestup Poldy 4 z hlediska technického zpracování. Tak za prvé - grafika hry poběží v 24bitovém hi-coloru a v rozlišení 800x600. Všech více než šedesát lokací, které budou zabírány z několika různých kamer, jsou předrenderovány ve 3D Studiu Max a soudě dle několika ukázkových screenshotů nevypadají nikterak špatně. Co se herních 3D postaviček týče, každá se bude skládat z jednoho až dvou tisícovek polygonů (mimochodem, samotný Pankrác mi na první pohled svým zpracováním částečně připomíná Guybrushe ze čtvrtého Monkey Islandu). Polda 4 Využití třetího rozměru dále poskytlo tvůrcům nové technologické možnosti, takže ve hře můžeme očekávat reálné stínování, antialiasing, všemožné světelné efekty a dokonce i animace tváří! Za samozřejmost u obdobně zpracovaných her lze v současnosti považovat rozpohybovaní postav pomocí technologie motion-capture a taktéž sladění mluveného slova s pohybem úst.

Jsem tedy náramně zvědav, jak nakonec nový, od základu překopaný Polda dopadne. Udělat z komediální adventury vážněji pojatou hru je bezesporu velmi odvážný počin, nicméně pravdou zase je, že předchozí díl zaznamenal jistou stagnaci a pokud by měla tato série pokračovat se vztyčenou hlavou, nějakou opravdu razantní změnu to určitě chtělo. Otazník prozatím ještě visí nad dabingem. S jistotou víme, že se i tentokráte setkáme s většinou hlasů známých z předchozích dílů, naopak zcela nejisté je obsazení Luďka Soboty do role Pankráce. Je sice těžké si představit, že by tuto specifickou postavičku namluvil někdo jiný, avšak je také nutné si uvědomit, jaké následky by Sobotův přitroublý hlas mohl na vážnější atmosféře hry zanechat. Inu, necháme se překvapit. Tikající balíček s Poldou 4 by měl vybuchnout někdy koncem listopadu tohoto roku.


Témata: dabing, software