Pokud se alespoň trochu zajímáte o české adventury, pak už jistě víte, že společnost Zima Software v současnosti pracuje na již čtvrtém díle své úspěšné humorné série Polda. O hře jsme vám přinesli řadu informací (příběh + zpracování) v tomto článku a dnes k nim ještě přidáme pár podrobností plus několik neméně zajímavých novinek.
Jak známo, Polda 4 se bude od svých předchůdců v mnohém lišit. Jednak se svým zpracováním přesune do hybridního 2D/3D (renderované lokace a polygonové postavy) a především jeho děj a náplň naberou na vážnosti. Jak moc, to se nám pokusil nastínit pan Radek Smíšek, výrobní ředitel Zima Softu: "Polda 4 bude sice vážněji pojatý než předchozí díly, avšak různé legrácky ve hře chybět nebudou. Tentokráte to ale s nimi nechceme příliš přehánět". Obzvláště kvůli této skutečnosti bylo dlouho nejasné, zda-li Pankráce nadabuje opět komik Luděk Sobota, nebo někdo zcela jiný. Nakonec zůstali Zimovci věrni tradici a s přitroublým Sobotovým hlasem se ve hře setkáme i tentokráte. Kromě něj se na namluvení ostatních postav podílí prakticky totožné hvězdné složení jako u předchozího dílu, v čele s trojicí Kaiser - Lábus - Nárožný.
Již nyní je naprosto jasné, že nejvýraznějšího zlepšení dosáhne Polda 4 po stránce animací. Na animace všech 3D postav bylo využito technologie motion-capture a výsledek je nad očekávání kvalitní - obzvláště pak v případě hlavního hrdiny Pankráce, jehož chůze je sice až příliš pomalá (možnost rychlého přemístění pomocí dvojkliku naštěstí nechybí), zato však zcela plynulá a věrohodná. Rozanimovány budou naprosto všechny poldovy činnosti od sbírání všech konkrétních předmětů až po šplhání či lezení po žebříku. Kromě animací postav se můžeme těšit i na takzvané background animace, mezi něž patří vlnicí se hladina vody, opar ve stokách a tak podobně. Vzhledem ke změně zpracování celé hry tentokráte nebudou herní lokace scrollovat; namísto toho jsou rozsáhlejší lokace zabírány z více kamer, které se mezi sebou vhodně přepínají.
Snad jediná věc, která zůstane oproti předešlým dílům naprosto nezměněna, je ovládání. Poslední dobou bývá zvykem, že se obdobně zpracované hry ovládají pouze na klávesnici (např. Monkey Island IV), nicméně Polda 4 v tomto ohledu zůstává věrný svým předchůdcům a to doslova. Všechny akce provádíte kurzorem myši, inventář je opět skryt v horní části obrazovky a veškeré smysluplné manévry jsou doprovázeny textovým popisem typu "Otevřít rakev" nebo "Rozbít lopatou zahradníkovu konev" (toto jsou samozřejmě pouze ilustrační příklady). Taktéž rozsáhlost zůstane zhruba na úrovni předchozího dílu - nahlédneme do šedesáti originálních lokací rozdělených do různých časových epoch (Paříž v roce 2011 vs. Paříž za buržoazní revoluce, Egypt 18. století atd) a poklábosíme až se sedmdesáti originálními postavami.
Asi nejpodstatnější novinka se týká termínu vydání hry, který se posunul o celé dva měsíce až na konec ledna 2002. Jak nám sdělil pan Smíšek, "důvodem je rozšíření a zkvalitnění herních animací, aby byl Polda 4 na úrovni srovnatelné se zahraničními produkty." Pod vánočním stromečkem tedy nového Poldu určitě nenajdete, na druhou stranu je určitě ku prospěchu věci, že se tentokráte Zimovci nerozhodli dokončení hry uspěchat a naopak si nechávají na jeho kvalitě záležet. Snad tedy na počátku nového roku nebudeme zklamáni a strávíme u čtvrtého Poldy mnoho příjemných zimních večerů.