Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pontifex - Bridge Builder v 3D

  12:00aktualizováno  12:12
Úspěšná freewarová logická hra Bridge Builder před několika měsíci spoustě hráčů doslova učarovala a přišpendlila je na dlouhé hodiny k počítači. Postavit z ocelových traverz funkční most se ukázalo jako náročný, ale neskutečně zábavný úkol. A Pontifex není nic jiného než Bridge Builder v atraktivním 3D kabátě se spoustou novinek.

Pontifex

Bylo nebylo. Jednoho krásného dne se jistý Alex Austin posadil k počítači a během několika (desítek) bezesných nocí vytvořil hru, říkejme jí třeba Bridge Builder, s velmi jednoduchým námětem - stavbou mostů. Alex se chtěl o svůj program podělit s ostatními, a tak ji umístil na web volně ke stažení. Během několika málo dnů pak skvělá hratelnost paralyzovala snad všechny firmy, kde se objevila - skoro každý technicky zaměřený jedinec totiž nedělal nic jiného než se snažil z traverz posavit co možná nejpevnější most, po kterém by mohl přejet těžký vlak z jedné strany na druhou. Obrovská popularita Bridge Buildera nedala Alexovi spát, a tak se jiného krásného dne rozhodl pověsit své dosavadní zaměstnání na hřebík, založit společnost Chronic Logic a vytvořit komerčního nástupce své původní hry s poetickým a všeříkajícím latinským jménem Pontifex.

Stejně jako u Bridge Buildera, i stavba mostů v Pontifexu začíná na schematické obrazovce s nataženou mřížkou a profilem říčního dna. Samotná stavba však s sebou Pontifex přináší některá nová úskalí - již nestačí jenom "naklikat" rozložení traverz, ale je nutné zvážit i skladbu materiálu. Bylo by například velmi pošetilé šetřit na pilířích a postavit je pouze z lehké konstrukční oceli, která toho zas tolik nevydrží - nosné prvky musí být co nejpevnější a tak je jasnou volbou těžká (ale náležitě drahá) ocel. Naopak mostovka si může zachovat určitou pružnost a vzhledem k její délce je lehká ocel ideálním řešením, nehledě na to, že by těžká ocel předstaovala zbytečnou zátěž na pilíře. Skutečné terno je pak natahování nosných kabelů. Ano, nosných kabelů - velmi pružných a relativně pevných ocelových provazců, které se bez větších problémů dají natáhnout z jednoho břehu na druhý nebo úhlopříčně mezi vysokými nosníky na kraji mostu. Další (pro mnohé nepříjemnou) novinkou jsou opakované průjezdy vlaků a měnící se počet vagónů. V Bridge Builderu se často stávalo, že vlak sice dojel na druhý břeh, ale most se v zápětí zřítil, tady už musí být stavba mnohem bytelnější a symetričtější - vlaky totiž jedou dvakrát z každé strany, celkem tedy přejedou most čtyřikrát. Okamžiky, kdy postupně opdadávají prasklé příčky či kabely a vy se jenom modlíte, aby konstrukce Pontifex ještě jeden rychlý přejezd vydržela, nemají zvýšenou hladinou adrenalinu daleko k závodům v GT3 (ano, novinářská verze PS2 dnes konečně dorazila do redakce).

Přechod od freeware ke komerční hře se projevil i na grafickém kabátu. Narozdíl od poměrně jednoduchého (ale naprosto účelného) 2D Bridge Buildera, je Pontifex trojrozměrný . V praxi to znamená, že se dá obrazem rotovat jak při stavbě mostu (samotné pokládání dílů je však kvůli lepší orientaci 2D - díly na odvráceném boku mostu se doplňují automaticky), tak během testovacích jízd vlaků, třešinkou na dortu je first-person pohled ze samotné lokomotivy, která celou stavbou projíždí (takový sešup do propasti po zničené mostovce, nebo cesta po rozvlněném mostě vypadají místy až příliš věrně). Z počátku může skalním hráčům Bridge Buildera dělat problémy trochu jiný způsob zobrazování výsledné kontrukce - linie natažené v editoru jsou často jen orientační - ve skutečnosti je taková jedna "čára" tvořená trojrozměrnými traverzami s malými příčkami, které mohou praskat samostatně. Pontifex - prolínačka všech tří používaných pohledů (konstrukční, testovací, testovací se zátěží) Nové palety barev přibyly jak samotnému mostu (každému materiálu je možné přiřadit vlastní barevný odstín - tedy například bílá pro lehkou ocel, modrá pro težkou a tmavě červená na kabely), tak schematickému znázornění tlaků a tahů uvnitř jednotlivých dílů mostní konstrukce. Kromě obligátní "roztahovací" červené se objevují i odstíny modré, které znázorňují stačující se díly. Příjemnou technickou inovací je i zvuk - od VELMI nepříjemného rupnutí, které zazní pokaždé, kdy praskne některá traverza či lano, přes rachot vlaku, až po finální žbluňknutí či potlesk, to podle výsledku testovací jízdy.

Plná verze Pontifexu stojí dvacet dolarů a je možné si ji objednat přes web Chronic Logic za cenu dvaceti dolarů. Hlavním důvodem pro koupi plné verze je především editor vlastních levelů, který se vezručných rukách dovede proměnit v ideální nástroj pro všechny hračičky, kteří mají nad postelí stavebnickou helmu a ve volném čase si stavějí buď eifellovku ze špejlí nebo mostní konstrukce ze špaget (vůbec bychom se v redakci nedivili, kdyby Pontifexe někdo použil jako praktický výukový nástroj na Fakultě stavební ČVUT - kdo neudělá během hodiny určený počet levelů, nedosal by zápočet). Ostatním bohatě stačí sedm levelů v demu (má necelý 1 MB a dá se stáhnout odsud), které vystačí na několik hodin kvalitní (a velmi levné) zábavy. Ostatně screenshoty hovoří samy za sebe...

Autor:


Témata: Vlak

Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...



Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

Další z rubriky

Proč se potopila ponorka Kursk? Chystaná hra předloží jednu z teorií

Kursk

Her inspirovaných skutečnými událostmi moc nevychází, což je veliká škoda. Přitom realita dokáže často nabídnout daleko...

Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Detroit: Become Human (PS4)

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se...

První dojmy: nový Assassin’s Creed mnohé naštve, ale hraje se skvěle

Assassin’s Creed: Origins

Vydali jsme se do Londýna podívat se, jak se povedl restart už poněkud vyčpělé série Assassin’s Creed. Všechny fanoušky...

Grafton Recruitment Praha
AUTOELEKTRIKÁŘ, SLANÝ, až 28 000 Kč/měs.

Grafton Recruitment Praha
Středočeský kraj
nabízený plat: 25 000 - 28 000 Kč

Najdete na iDNES.cz