Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pool of Radiance - první dojmy z hraní

  12:00aktualizováno  5. října 9:47
Pokud patříte k té početné skupině, které učarovala série Baldur's Gate, jistě už nějakou dobu nemůžete klidně spát, v noci se převracíte z boku na bok a pokojný spánek vám ruší sny o tom, jaké asi bude nejočekávanější RPG současnosti - Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor. Heč, my už to víme…

Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor

Abych hned ze začátku předešla případným šťouravým i dalším poznámkám, které by se chtěly zmiňovat o tom, že jedno preview už na BonusWebu vyšlo, a že bychom se raději měli soustředit na napsání nějaké pěkné recenze z finální verze hry, musím objasnit, co v tomto článku najdete a co byste v něm naopak hledali marně. Protože následující odstavečky vznikly na základě hraní betaverze Pool of Radiance, soustředím se v nich spíš na praktické postřehy než na opakování toho, co jsem poměrně sáhodlouze shrnula v tomto preview. Přesto nemohu vypustit alespoň ta nejdůležitější základní fakta o původu tohoto RPG, která vám teď hodlám pěkně popořadě zopakovat (a navíc je mi jasné, že většina z vás na ten link stejně neklikne :-)).

Tak předně je třeba říct, že Pool of Radiance není zas až tak úplně původní název, protože jedna hra tohoto jména už světlo světa spatřila. Bylo to v roce 1988 a šlo o jedno z velmi dobrých RPG tehdejší doby. Jeho autoři - firma SSI - si počkali rovných třináct let, aby svůj titul oprášili a představili hernímu světu jeho pokračování nazvané Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor. Přišlo jim proto docela vhod, že nedávno vyšla třetí edice pravidel AD&D, které se rozhodli do nového PoR implementovat. Změny oproti edici předchozí jsou však z většiny natolik hardcorovou záležitostí, že ani nemá cenu je vypočítávat (a to ne proto, že bych o nich nic nevěděla :-), některé jsou vyjmenované už v onom preview). Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor Bylo by ovšem chybou připsat veškeré zásluhy za kvality PoR pouze lidem z SSI, protože na hře spolupracovala i firma Stormfront Studios a bez podílu nezůstali ani pracovníci společnosti Wizards of the Coast, která se honosí autorskými právy na D&D i všechna jejich další pokračování.

Pokud jste opravdu neklikli na link vedoucí na předchozí preview, pak máte jistě eminentní zájem na tom, abyste se dozvěděli, jaký příběh nás bude hraním PoR provázet. Nejprve vás uklidním v tom smyslu, že pokud jste o prvním PoR nikdy neslyšeli, nebudete nikterak handicapováni. Jednou z titulních postav úvodního intra je čaroděj Elminster, který do ruin starobylého elfského města Myth Drannor vyslal výpravu, která měla za úkol dát do pořádku jisté věci ohledně jisté studánky. Výprava se však pořád nevrací, Elminster je nervóznější a nervóznější, až se jednoho dne odhodlá sestavit výpravu novou, která má najít tu starou. Jak už jste asi svými bystrými mozky pochopili, nebudete vést partu první, ale druhou, což vypadá rozhodně jako o dost větší zábava.

Ačkoliv máte ve své skupině místo pro šest postav, na začátku si můžete poskládat dobrodruhy pouze čtyři. Zbylá dvě místa jsou rezervována pro NPC, které potkáte cestou a ohodnotíte je jako individua přínosná pro vaši partu. Výrobu jednotlivých postav si sice můžete ulehčit tím, že si vyberete jednu z šestice předpřipravených, ale je přitom třeba dávat dobrý pozor na to, jaké statistiky zrovna ta která postava má. Jejich sestava je totiž náhodná, a tak se vám může stát, že pokud si to neohlídáte, ocitnete se ve hře s bojovníkem Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor se silou 8, kouzelnicí s inteligencí 9 a podobně vypečenými čísílky. Pokud však dáváte přednost vlastní rukodělné práci, můžete se se svými postavičkami mazlit libovolně dlouho. Na výběr máte ze šesti ras (lidé, elfové, půlelfové, trpaslíci, půlčíci a půlskřetové) a osmi povolání (barbar, bojovník, kouzelník, kněz, mnich, tulák, paladin a zloděj). Multiclassové zaměření není možné vybrat hned při tvorbě postavy, ale tato možnost je vám nabídnuta při přechodu z první úrovně na druhou. Kromě toho si pak musíte ještě vybrat zaměření, rozdělit body do šesti základních statistik (síla, obratnost, konstituce, inteligence, moudrost a charisma), vybrat si dvě první kouzla (pouze u postav, které je mají ovládat), rozhodnout se o grafickém ztvárnění postavy (u některých ras máte osm možností, u jiných jen čtyři, ale pokaždé spravedlivě rozdělených na polovinu ženských a polovinu mužských) a nakonec celý ten proces završíte vymyšlením jména.

Než se začnete rozhlížet po herním světě, nejspíš se budete chtít mrknout na inventář a vybavení svojí postavy. Oproti Baldur's Gate je tu vidět několik změn a nedá se říct, že by všechny byly k lepšímu. Poněkud diskutabilní je například zobrazení výbavy postav, které není v samostatných okýnkách, ale je navěšené přímo na otáčející se postavičce. Vypadá to sice efektně, ale na první pohled pak nevidíte, které části výstroje už máte a které ne. Abyste to zjistili, musíte po své postavičce brouzdat kurzorem a snažit se zjistit, na kterých částech těla vyskakuje informační tabulka s údaji o výstroji a výzbroji a na kterých ne. Naproti tomu jistým vylepšením je správa inventáře, kde má každý předmět svoji velikost a nezabírají tudíž všechny stejné místo.

Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor

Druhou, pro někoho však jistě první nejdůležitější věcí je systém soubojů. Ten je koncipován jako časově omezený tahový, přičemž si v jistém rozmezí můžete nastavit, jak dlouhé to časové omezení je. Nesmíte se však pak při soubojích věnovat jiným činnostem, protože by se vám snadno mohlo stát, že vám tah uteče a vám zbudou jen oči pro pláč. Boje tedy vypadají tak, že někdy je vyvolají vaše postavy, jindy protivníci… záleží na tom, kdo koho uvidí dřív. V horní části obrazovky se pak objeví lišta s pořadím toho, jak budou jednotlivé postavy útočit. Ostatně nemusíte jen útočit, můžete klidně jen někam postupovat či ustupovat, což je ale zhusta kontraproduktivní taktika, protože protivník po vás může sekat svou zbraní i v okamžiku, kdy kolem něj jen procházíte. Překvapit by vás nemělo ani to, že souboje jsou ze začátku plné missů (jalových zásahů, kdy nic netrefíte) a teprve se zkušenostmi se to zlepšuje.

Co mi na PoR vyhovuje daleko míň než u BG, je reprezentace postav na dolní liště. Nemluvím přitom o postavách samotných, které se pohybují po obrazovce, ale o ikonkách, které mají zástupnou funkci. Zatímco v BG to byly zapamatovatelné obličeje, tady jsou to jen barevné sloupečky, které si s konkrétní postavou moc neidentifikujete. Na druhou stranu kontextové menu, které lze vyvolat u každé postavy, je vcelku přehledné - máte v něm pěkně pod sebou srovnány odkazy na statistiku postavy, inventář, dovednosti, kouzla a bojové možnosti. Poslední možností je vyhození postavy z vaší party, protože pokud potkáte někoho, kdo by pro vás mohl být větším přínosem, prostě někoho jiného vyhodíte a nováčka Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor přijmete na jeho místo. Kandidáty na vyhazov však budete muset vybírat velmi pečlivě, protože jednou ze změn třetí edice AD&D je i to, že všechny postavy postupují na další úroveň vždy se stejným počtem bodů.

Na technické provedení si nemohu postěžovat - grafika i zvuky se mi jevily zcela v pořádku a na slušné úrovni, i když trochu větší výhled by neškodil. Ve srovnání s BG totiž vidíte menší část vašeho okolí, což je logická daň za to, že postavičky samotné jsou větší. To, že vás občas překvapí protivník odněkud, odkud na něj vy ještě nevidíte, vás v tomto kontextu asi taky nepotěší. Možná vám však jako kompenzace bude stačit to, jak dobře vypadá vizuální ztvárnění kouzel, tedy aspoň těch, které jsem měla možnost vidět.

Sečteno a podtrženo to zatím tedy vypadá tak, že Pool of Radiance rozhodně nebude pro příznivce tohoto typu RPG žádným zklamáním, a proto už se bez obav můžete těšit na kompletní a podrobnou recenzi, kterou (nepochybně k vaší velké radosti) nebudu psát já, ale náš RPG odborník Jíra Sládek. A těšit se můžete i na hru samotnou, která vyjde kompletně v češtině (nenechte se tedy nachytat neoficiálně dováženou anglickou verzí, která se v České republice určitě objeví).

Autor:




Nejčtenější

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Další z rubriky

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII se hraje skvěle, jen na ženské postavy jsem si nezvykl

Úspěšná herní série Call of Duty se s letošním dílem vrací do druhé světové války. O víkendu jsme vyzkoušeli hru více hráčů a boje v Normandii na Pointe du Hoc...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.