Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poseidon - dovolená na Atlantidě

  12:00aktualizováno  13. července 5:30
Datadiskofilové mohou otvírat šampaňské a pít, co hrdlo ráčí. Mají totiž důvod k oslavě. Tandem Impressions Games a Sierra pokračuje v nastoleném trendu a prodlužuje sérii vynikajících budovatelských strategií z dob starověkých. Dlouho očekávaný datadisk k vynikající budovatelské strategii Zeus: Master of Olympus totiž konečně spatřil světlo světa. Co myslíte? Podařilo se navázat na úspěch Zeuse?

Čtvrť města, v níž bydlí zazobaní zazobanci. Nicméně výběrčí daní z nich mají obrovský úlovek.

Datadiskofilové mohou otvírat šampaňské a pít, co hrdlo ráčí. Mají totiž důvod k oslavě. Tandem Impressions a Sierra pokračuje v nastoleném trendu a prodlužuje sérii vynikajících budovatelských strategií z dob starověkých. Ačkoliv je řada těchto her - Caesar 3, Pharaoh, Cleopatra, Zeus: Master of Olympus a dnes recenzovaný Poseidon - postavená na stejných základech a stejném enginu, pořád patří k tomu nejlepšímu, co jde mezi budovatelskými strategiemi nalézt. Ihned po úspěchu hry Zeus: Master of Olympus společnost Impressions, stejně jako v případě hry Pharaoh, zasadila pomyslný stromeček a dnes můžeme v podobě nového datadisku vychutnávat krásu jeho plodů.

Pokud vám hra Zeus: Master of Olympus nic neříká, tak vězte, že se jedná o jednu z nejlepších budovatelských strategií. Kdo Zeuse (pro rejpaly Dia) zná, tak může tento odstaveček přeskočit, a kdo ne, tak ať pokračuje ve čtení dále. Zeus je klasická budovatelská strategie, která čerpá ze stařičké hry SimCity, byť mnoho věcí zjednodušuje a některé přidává. Charakteristickým znakem Zeuse je to, že k této hře sednete s tím, že si zahrajete hodinku a po hodinách pěti zjistíte, že jste trošku přetáhli. Chcete-li se dozvědět o Zeusovi trošku více, tak si přečtěte naprosto dokonalou Alenčinu recenzi (Alenka dělá korekturu tohoto článku, takže šplhat nějak musím :o)).

Sloni a horníci makají, až se z nich kouří. Za pár hodin se budu moct kochat pohledem na Poseidonův chrám...

Takže co vás čeká nového? Úplně nejlepší by bylo začít novými misemi. Těch je opravdu hodně a většina z nich vás zavede na bájnou Atlantidu (mrkněte na obrázek číslo šest), kde tentokrát již nemá hlavní slovo šéf Olympu a vládce bohů Zeus, ale jeho starší bratr Poseidon. Kampaní vás čeká celkem šest, každá z nich čítá šest až devět misí. Jejich těžkost/lehkost inklinuje spíše k první variantě. Mise jsou dlouhé a valná většina z nich vám ukousne velkou část vašeho volného času. Poslední kampaň je naprosto šílená a pokud jste si mysleli, že vaše budovatelské já dosahuje velikosti titána, budete překvapeni, jak se z něj stane trpajzlík. Ano, kampaně jsou těžké. Jedna vám zabere kolem čtyř dní a malou násobilkou si lehce spočtete, jak dlouho vám Poseidon vydrží. Jako meloun, oblíbené to středomořské ovoce, na dortu na vás čeká kvarteto sólo misí, kde můžete stavět do aleluja. Jak je vidno, Poseidon zatím splňuje naše očekávání. A co dál?

Čekáte-li obrovskou paletu nových budov, hrdinů a surovin, nebudete zklamáni. Než se ale pustíme do představování novinek, musíme si říct jednu důležitou věc. Nové budovy a další věci naleznete jenom ve scénářích vázajících se k Atlantidě. V několika misích se totiž přenesete do starého známého Řecka a budete využívat staré známe budovy a suroviny. Takže co novinky? První výraznou změnou je nahrazení kultury vědou. Při prvním spuštěním hry jsem se ... který, až se postaví, vypadá nějak takto. No, není nádherný? radoval v domnění, že budu objevovat i zkoumat neobjevené a nevyzkoumané. Bohužel, možná bohudík, je věda kulturou v bledě modrém. Atleti, filozofové a divadla jsou nahrazeny vědci, astronomy a knihovnou. Další novinky se týkají papání. Mrkvové a cibulové farmy uvolnily místo pro pomerančovníky a ,věřte nevěřte, i pro krávy. Během hraní se u žádného bučícího zvířete neobjevila známka nákazy nemocí šílených krav, a tak beze strachu z BSE budete využívat řezníků. Hra je natolik vymakaná, že každé stádo krav má jednoho býka (screenshot sedm).

Asi největším lákadlem jsou pyramidy a památníky. Obě dvě stavby plní funkci zkrášlovací, obě nestojí ani korunu a na obě potřebujete mnoho materiálu. Pyramidy a monumenty mají několik podtypů, takže ve městě mohou stát malé či velké pyramidy, Poseidonův oltář a plno dalších staveb. Každá ale může být postavena jen jednou. S výstavbou těchto zkrášlovadel souvisí dva nové materiály, jež budete kutat - orichalc (takové červené něco) a černý mramor. Orichalc má i druhé využití. Jestliže jej dodáte obranným věžím a lodím, tak budou střílet ohnivé projektily, a tím pádem se jim zvýší palebný potenciál. Krom toho přibyly i nové parky, sochy, nejrůznější obelisky, vodní parčíky a mnoho dalších. Těchto nových staveb si můžete užít i ve středomořských scénářích.

Adventure editor.

Život na Atlantidě oproti tomu ve Středomoří jaksi zmystičněl. Obyčejné baráčky i domovy pro elitu armády změnily barvu střechy na zelenomodrou a fialovou (úplně první obrázek). Celá Atlantida tím dostala takový nový nádech, dokonce některá města, s kterými budete válčit, či se s nimi bratřit, leží zcela na vodě. Aby byl výčet novinek kompletní, musíme si představit dva nové bohy - Atlase a Héru, jejich dvě příšery - Sfinx (podle bájí ji Héra poslala na Théby) a Chiméru (dle pověstí bylo její tělo složeno ze tří zvířat a ze chřtánu jí šlehaly mohutné plameny) a dva nové hrdiny - masového vraha a podle některých pověstí Poseidonova syna Bellerofontése (ve hře je jeho jméno špatně uvedeno jako Bellephron) a lovkyni Atalantu, kteří jim nakopou zadnici. Nové reky, ale i ty staré, budete hojně využívat a nové bohy taktéž. Třeba Atlas podstatně urychluje výstavbu chrámů i pyramid, takže se jeho uctívání vyplatí. Další inovací je hipodrom, velkolepé závodiště (screenshot číslo pět), z kterého vám proudí kulaťoučké penízky do státní pokladny. Koukat na závodící koně je fajn, ale v Řecku hipodromy vypadaly a fungovaly naprosto jinak, římskému hipodromu, resp. circusu, se ten z Poseidona také nepodobá, takže netuším, odkud si autoři model závodění vycucali.

Velké rekonstrukce se dočkala armáda. Domobranu tvoří místo vojáků, jež házeli kameny, lučištníci, a jízdu nahradily vozy tažené koňmi - přesně ty, které znáte z historických filmů. To by bylo k novinkám asi vše. Jak sami vidíte, paleta budov se zvětšila a každá má své Tento obrázek hipodromu, pokaždé v trochu jiné variantě, naleznete snad v každé recenzi na Poseidona. místečko ve fungování města. Na závěr jsem si nechal nový Poseidonův chrám, který nahradil ten starý. Můžete ho spatřit na třetím obrázku a jak jistě sami vidíte, vypadá vskutku impresivně. Taky jeho výstavba pěkně dlouho trvá. Autoři zlepšili některé věci a vygumovali některé chyby. Přátelský Kraken konečně brání město tak, jak má. A například knězi si chodí pro kravičky a potom je obětují bohům (schválně si všimněte skvělých hlášek kněze, když jde pro oběť nebo ji nese). A třeba na Atlantidě sloni převážejí všechny těžké věci. Pakliže jste zvědaví, zda se vylepšila mooooooooooooooc zdlouhavá výstavba chrámů, budete zklamáni. Posun k lepšímu tu je, byť nepatrný. Avšak pořád se materiál na stavbu nosí po jednom kusu, ačkoliv máte tři plná skladiště potřebných "ingrediencí".

A jak se Poseidon hraje? Parádně. Systém hry se naštěstí nezměnil, a tak vás opět čekají probděné noci a hladové žaludky. Jak už bylo řečeno výše, mise jsou dlouhé a těžké. Úkoly potřebné k postupu do další mise se nikterak neodlišují od těch ze Zeuse - musíte mít určitý počet obyvatel v určitém typu domků, zabít nestvůru, splnit úkol, prostě budete dělat to, co se od každého velkého vladaře očekává. Jestliže vás hra přestane bavit, což zas tak rychle nebude, můžete se vyblbnout v adventure editoru. Editor sice nedosahuje kvalit, jaké známe z některých RTS, nicméně svůj účel splňuje do posledního puntíku.

Mapa Atlantidy.

Technické zpracování se vůbec nezměnilo. Grafika zůstává stejně kvalitní (takže i maximální rozlišení je stejné, tedy 1024x768) a hardwarové požadavky jsou identické se Zeusovými. Taktéž je to i se zvuky (hlášky obyvatel jsou opět perfektní a vtipné). Proč také měnit něco, co je dobré, že? Bohužel hudba se rovněž nezměnila a je stejně neřecká, jako byla v původním Zeusovi. Hudební doprovod k Zeusovi a Poseidonovi se vůbec ke hře nehodí, skladeb je zoufale málo a navíc člověk při nich zapomene, že hraje hru ze starověkého Řecka, resp. Atlantidy. Autoři měli dost času, aby do hry přidali melodie alespoň trochu připomínající řeckou hudbu. Mně to prostě nedá a píšu Poseidonovi malé mínus. Naopak velké plus Poseidon dostává za dnes málo viděnou nepadavost a nesekanost. Jak všichni víme, u budovatelských strategií je důležitá stabilita gamesy, neboť nic nenaštve více než nereagující počítač, případně setkání s pracovní plochou, a nesejvnutá hra.

Na závěr si neodpustím jeden odstaveček. Autoři už minulý rok dokázali, jak skvěle umí zpackat řeckou mytologii i historii. Poseidon se vůbec nepolepšil a zůstává záhadou, proč autoři neangažovali nějakého historika nebo si alespoň nepřečetli starořecké báje a pověsti. Řecká mytologie je krásná a opravdu netuším, proč ji autoři tak zničili. Například Krávy se vesele pasou netušíce, že z nich za chvilku bude sekaná. Atlas, v Poseidonovi prezentován jako bůh, bohem vůbec nebyl a ve skutečnosti byl králem Atlantidy. Po jejím potopení se stal spojencem Titánů a Krona v boji proti Diovi. Pověst pokračuje dále, ale to tady nebudeme rozebírat. Nebo například sloni v Atlantidě nemají co dělat (bráno mytologicky) a koně se asi přenesli v čase, neboť byli domestikováni v období let 2500 - 1800 před naším letopočtem a ve hře se objevují již v roce 3400 před naším letopočtem (bráno historicky). Takto by se dalo pokračovat dále a pěkně dlouho. Čert vem historickou přesnost, ale mytologii autoři kazit a měnit zrovna nemuseli. Avšak na hratelnost to vliv nemá, a proto to nebude mít vliv ani na závěrečné hodnocení.

Otázkou zůstává, co dál. Poseidon je víc než kvalitní datadisk, je to zábava na celé prázdniny. Přesto by měla společnost Impressions opustit tři roky starý engine a nabídnout už něco nového. Ze starověkých civilizací, které by bylo zajímavé představit na obrazovce monitorů, zbývá jenom Čína a Indie. Kéž by společnost Impressions stvořila další budovatelskou strategii vázající se třeba ke starověké Indii. Kastovnictví, brahmanismus a zajímavé náboženství k tomu přímo vybízí. Parádní by bylo, kdyby se město dalo projít ve 3D pohledu. No, uvidíme, uslyšíme. Co je však na sto procent jisté - bavil-li vás Zeus, bude vás stejně dobře bavit Poseidon, a proto je závěrečné hodnocení takové, jaké je.

Poseidon
Výrobce: Impressions Games
Distributor: Sierra
Distributor v ČR: Bohemia Interactive
Oficiální homepage: poseidon.impressionsgames.com
Minimální konfigurace: procesor 166 Mhz, 32 MB RAM, 2 MB grafická karta, 188 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 266 Mhz, 64 MB RAM, 8 MB grafická karta
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Zeus: Master of Olympus + Poseidon = jedna z nejlepších budovatelských strategií, ne-li vůbec nejlepší.
Hodnocení 90%

Autor:


Témata: Atlantida, SimCity, Socha

Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...



O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

Další z rubriky

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

RECENZE: Přídavek k Life is Strange je až zbaběle nekonfliktní

Life is Strange: Before the Storm

Pokračování fantastického teenagerského seriálu sice není tak dobré jako originál, ale fanoušci by ho rozhodně minout...

Zabíjet nácky ve Wolfesteinovi je zábava i bez hrdiny Blazkowitze

Wolfenstein II: The Adventures of Gunslinger Joe

Přídavek pro letošního Wolfensteina určitě neoslní originalitou, ale o to tu přeci nejde. Další tři levely plné...

Takový normální porod
Takový normální porod

O porodu s časovým odstupem, nadhledem a snad i s vtipným podextem píše uživatelka eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz