Posel Smrti – nový český thriller

  • 439
Českým adventurám svítá na lepší časy, důkazem toho budiž například velmi slibně vypadající Mrazík nebo Glimmer. O těch ale již většina z vás ví, proto bych vám dnes rád představil další zajímavý český projekt, který má ambice strčit obě výše zmíněné hry do kapsy.

Posel SmrtiZdalipak si ještě někdo z vás vzpomene na českou adventurku Posel Bohů, vydanou přibližně před dvěma lety společností Future Games? Asi vás už mnoho nebude… a vlastně se tomu ani nedivím – po audiovizuální stránce se jednalo o jeden ze slabších tuzemských projektů, nicméně hlavní síla hry byla ukryta v na tu dobu netradičně vážném a hlubokém příběhu. Tvůrci této hry, tým Unknown Identity, se ale nenechali přísnou kritikou v herních magazínech otrávit a již delší dobu pracují na svém novém projektu, tentokráte nazvaném Posel Smrti.

Stejně jako Posel Bohů, bude i jejich nová hra veskrze vážnou adventurou. „Posla Bohů jsme pojali seriozně, jelikož komediální styl typu Polda neuznáváme”, uvedl v rozhovoru pro BonusWeb Zdeňek Houb, vedoucí týmu. “Slabomyslné rádoby-vtipé hry, kdy se s nechápavým výrazem díváte do monitoru a stále si opakujete: “Tohle mysleli vážně?” nepatří na pulty prodejen, ale na Free weby internetu.” S tímto pevným odhodláním chtějí ze své druhé hry udělat tu nejvážnější a nejnapínavější adventuru, jaká kdy byla v českých luzích a hájích stvořena. Ačkoli se vzhledem k podobným názvům může zdát, že se bude jednat o volné pokračování Posla Bohů, není tomu tak. „Žádná spojitost ani návaznost mezi Poslem Bohů a Poslem Smrti není v žádném ohledu“, ujistil mě Zdeňek Houb a dodal, že Posel Smrti bude zbrusu nová hra se zbrusu novým příběhem a hlavním hrdinou. Tím se tentokráte stane Samuel Gordon, šlechtic z rodu Gordonů, který bude v celkem šesti rozsáhlých kapitolách prožívat opravdu hrůzné chvíle na svém nehostinném starobylém hradě a v jeho blízkém okolí. Konkrétní příběh hry je však prozatím zahalen tajemstvím a na jeho odtajnění si budeme muset ještě nějakou tu chvíli počkat.

Posel SmrtiPodobně jako v Poslovi Bohů, i zde se autoři soustřeďují převážně na literární stránku hry, tedy na příběh a atmosféru. Hra je sice uváděna jako klasický horror, přesto mě však zajímalo, zdali v ní bude i nějaká detektivní zápletka. Dostalo se mi této odpovědi: „Detektivní složku ze hry nevypouštíme, ale s jistotou mohu říct, že poměrné zastoupení horroru a psychologické složky je převažující”. Zdá se tedy, že se Unknown Identity snaží vytvořit hru vskutku ojedinělého zaměření, a ať se snažím jakkoliv, nemohu si ve své paměti vybavit žádnou podobnou úspěšnou horrorovou adventuru… Snad jedině Dark Seed? Zajímalo mě tedy samozřejmě, kde brali tvůrci při psaní scénáře inspiraci: “Žádné konkrétní adventure jsme se nechtěli připodobňovat již od začátku, ale samozřejmě jsme hráli většinu adventur co kdy vyšla, takže je pochopitelné, že některé věci a postupy musí být podobné nebo stejné. Ale čistě jen na úrovni nutností, které jsou v žánru adventure nezbytné.

Horrorové adventury se většinou soustřeďují na rozsáhlé a větvící se dialogy namísto kombinování s velkým počtem předmětů. O tom, že na tom bude Posel Smrti velmi podobně, svědčí i počet stran dialogů, které již nyní přesahují sedmdesátku. I s ohledem na to mě udivilo, že se ve hře bude vyskytovat pouze dvacet interaktivních postav. “Možná se to zdá málo, ale tento počet přesně odpovídá struktuře a ději hry”, uvedl Zdeněk Houb. “Soustředili jsme se na specifické charakterové vlastnosti každé z osob a myslíme si, že je to lepší, než do hry “vecpat” čtyřicet postav bez ducha a osobnosti. Vysoký počet postav nesvědčí o kvalitě hry. Vložení třeba i šedesáti postav není takový problém, jako jim vtisknout zmiňovanou osobnost, to mi můžete věřit.“ Dle jeho slov Posel Smrtimají být všechny rozhovory řešeny nelineárně a hráč bude moci jejich prostřednictvím ovlivnit budoucí děj stejně jako reakce NPC charakterů a osobnost hlavní postavy. Přestože jsou tedy rozhovory hlavní náplní Posla Smrti, nebudeme ochuzeni ani o tradiční kombinování s předměty. „Inventárních předmětů jsou ve hře desítky, stejně jako rozhovorů. Nedá se říct, že by jedno výrazně přesahovalo druhé.” Když tohle všechno spojíme dohromady a připočteme ještě slibovaných 80 herních lokací, můžeme se těšit na opravdu hutnou a rozsáhlou adventuru.

Dalším velkým otazníkem pro mě byla obtížnost hry. V současné době je totiž v módě dělat adventury jednodušší, aby byly přístupné i pro začínající hráče. Výsledkem je pak často rapidní úpadek hratelnosti pro zkušenější hráče (varovným příkladem budiž třeba Blair Witch 2 nebo právě vydané Timeline). Na můj dotaz, jak na tom bude Posel Smrti z hlediska obtížnosti, jsem dostal tuto odpověď: “Netrváme na obtížnosti za každou cenu, ale dobrá adventure musí být těžká, jelikož v ní nebojujete s pětimetrovou příšerou, kolem které týden běháte a nemůžete ji zabít. Adventure si musí hledat prodloužení herní doby jinde, tudíž obtížnost nebude snadná.” Dále Zdeněk Houb dodal, že herní doba by se pro zkušenějšího hráče měla pohybovat kolem třiceti hodin, což by bylo srovnatelné například adventurními velikány jako je Broken Sword nebo třeba zbrusu nový Escape from Monkey Island. Šťastnou zprávou budiž i to, že se autoři vyvarují jakýchkoliv akčních sekvencí i meziher. “Akční sekvence jsou bezpochyby naprostá degradace atmosféry v adventure, mám na mysli sekvence objevující se v poslední době v českých hrách tohoto typu. Střílení do plechovek a podobné slabomyslnosti samozřejmě odmítáme a v naší hře se rozhodně neobjeví.

Posel SmrtiNo a na konec jsem si nechal tradičně technické zpracování hry. Kdo z vás hrál Posla Bohů, jistě ví, že obzvláště po vizuální stránce nemohla být o jakékoliv přitažlovisti vůbec řeč. Popravdě jsem čekal, že na tom nebude Posel Smrti o mnoho lépe, nicméně pohled na zaslané screenshoty mi vskutku vyrazil dech. Grafika v rozlišení 800x600 v truecoloru vypadá opravdu nádherně a ze všeho nejvíce mi připomněla prokreslené obrazovky z již jmenovaného Broken Sworda. Bohužel vám nemohu říci zhola nic o rozanimování hlavní postavičky, protože na toto téma se pan Houb odmítl vyjádřit (že by utajovaná slabina hry? Kdo ví…). Každopádně se ale můžeme těšit na množství filmových sekvencí, které “budou ve velmi dobré kvalitě, rozhodně ne horší, než je světový standard.” Dále si pro nás autoři připravují scénický soundrack, jenž by měl zabírat celé jedno CD (zbylá hra bude na dalších dvou CD) a navíc i profesionální studiové zvuky ve 44,1 kHz stereo kvalitě. Nutností je samozřejmě taktéž namluvení hry známými osobnostmi, ovšem na prozrazení jejich jmen je ještě příliš brzy.

Tak co vy na to? Neznělo to špatně, že ano… pro někoho možná až neuvěřitelně… Inu, kdo ví, co se nakonec z Posla Smrti vyklube. Hra by se měla dostat na pulty herních prodejen koncem léta 2001 a já pevně doufám, že do té doby budu mít možnost hru osobně otestovat a sdělit vám, zdali se opravdu jedná o tak skvělý projekt, jak se prozatím tváři.


Témata: Interaktivní