Terry Pratchett

Terry Pratchett

Pratchett má dceru v herním světě

  • 14
Hry ze Zeměplochy nejsou jediné se jménem slavného spisovatele, nové hry za cenu bazarových, divné EA a piráti všude.

Minulý týden přinesl fanouškům fantastických knih Terry Pratchetta smutné chvíle. To když se dostali k článku v britském deníku Daily Mail. Zcela mimo herní realitu se v něm Terry zamýšlí nad problematikou asistované sebevraždy.

Terry Pratchett

Před dvěma lety sir Pratchett (do šlechtického stavu byl povýšen koncem roku 2008 za přínos literatuře) oznámil, že trpí alzheimerovou chorobou, která poškozuje mozek a vede nejprve ke ztrátě krátkodobé paměti a v pozdějších fázích k těžké demenci. V souvislosti se spory ohledně práva nevyléčitelně nemocných zemřít podle vlastních pravidel Terry Pratchett oznámil, že sám chce zemřít na své zahradě, se sklenkou brandy a za poslechu duchovní hudby skladatele Thomase Tallise. A protože žije v Anglii, tak v knihovně, pokud bude vlhko.

Smutný úvod, ale v našem případě neznamená pokus o nějaký předběžný nekrolog, jen uvozuje surreálný pocit, jaký fanoušek Terry Pratchetta zažije, když zjistí, že kromě počítačových Zeměploch (Colour of Magic, Discworld, Discworld II a Discworld Noir), existuje i další výrazná stopa Terryho Pratchetta v historii videoher. Není přímá, ale je v ní Terryho Krev. Přesně polovina.

Discworld

Dcera Terryho Pratchetta Rhianna totiž pracuje jako herní scénáristka. Překvapení? My byli taky. Stopa to přitom není vůbec malá. Svůj rukopis Rhianna Pratchett zanechala ve hrách Risen, Prince of Persia, Dungeon Hero, Viking: Battle for Asgard, Stronghold Legends , Beyond Divinity nebo, a teď se držte, Mirrors Edge!

Největší vliv Rhiannina otce ale najdeme v celé sérii Overlord, která sází na černý humor a paroduje celý žánr fantasy tak, jak to ve svých zeměplošských knihách dělá Terry Pratchett. Za scénář původního Overlorda Rhianna dostala dokonce ocenění britské scénáristické organizace Writers' Guild of Great Britain's Best.

My si jen dovolíme ocitovat verdikt z naší recenze z července 2007: "Humor! To je komodita, kterou se v Overlordu nešetřilo a na níž hra do značné míry stojí." A ještě hodnocení Overlorda II, který vyšel nedávno: "Pokračování originální a vtipné fantasy akce se povedlo, i když už ztratilo ono kouzlo překvapivosti. Hraje se ještě lépe, ale v základech stejně jako předchůdce. Prostředí i humor jsou vydařené."

Overlord II_2

Rhianna patří mezi lidi, kteří se snaží propagovat důležitost příběhů ve hrách. Aktuálně tak činí v šestistránkovém rozhovoru pro odborný server Gamasutra, který vyšel ve stejný týden jako přemýšlení jejího otce o asistované sebevraždě. Rhianna v rozhovoru mluví například o psaní příběhu pro Mirrors Edge, který v době, kdy ji DICE oslovilo, už měl hotové všechny herní úrovně. To se samozřejmě projevilo na náročnosti práce, ale zase dalo prostor pro jiné věci – z pera Rhianny je tak například i seznam všech předmětů používaných ve hře včetně reklamních sloganů.

Největší úspěch mezi Rhianninými dětmi slaví hry, které sází na humor. Ten ale podle všeho není tak snadné do her zapracovat, protože scénárista nemá přímou kontrolu nad tím, kdy a jak k humorné situaci dojde, pro dokonalý výsledek je proto nutná úzká spolupráce s ostatními vývojáři. To ale platí pro herní scénář obecně, zářným příkladem, jak to má vypadat, je i česká Mafia.

Zajímavý je z pohledu českých lokalizací, často právem vysmívaných, důraz Rhianny na správný dabing. Jako příklad Rhianna uvádí Overlorda, kde se podílela i na režii dabingu, aby se vtipy a narážky neztratily v debilní intonaci a špatně zvolených hlasech. Ale to české distributory netrápí, stálo by to moc peněz.

Bazarová árie
Prodej bazarových her je na západ od nás stále velice žhavé téma mezi největšími prodejními řetězci. Best-Buy, jeden z velikánů, nyní začal v malém rozsahu testovat zajímavou nabídku – nové hry chce nabízet za cenu, za kterou se prodává stejný titul jako bazarový v řetězcích Gamestop a Game Crazy. Nabídka se týká pouze novinek chvíli po vydání (starší tituly se do regálů Best-Buy nevejdou). Ceny použitých her v takových případech nejsou výrazně nižší než u originálů, v praxi to znamená slevu asi 5 dolarů, tedy stokoruny z ceny nové hry. Testování zatím probíhá pouze v omezených oblastech, ale jako trik je to zajímavé.

Ještě zajímavější je, co se děje s hrami pro PlayStation 2. I když objem jejich prodejů podle všemožných statistik klesá (protože vychází minimum opravdu dobrých nových titulů), zájem o hry pro starší platformy existuje.

Suikoden Tactics

Dokládá to mimo jiné Konami, které v Evropě začalo vydávat reedice svých her pro PS2. Zatím jde o Suikoden Tactics, Zone of the Enders: The 2nd Runner, Metal Gear Solid 2: Substance a Metal Gear Solid 3: Snake Eater. K prvním hrám má brzy přijít Silent Hill 2, 3 a 4. Tedy věky prověřená kvalita za 300 až 600 Kč za kus. Nejzajímavější na tom je, že v Británii po reedici her sahají hlavně nezávislé obchody namísto velkých řetězců. Ale i to dává smysl, na novinkách jsou prostě větší marže.

Hrátky s příjmy podle konzolí
Nedávné oznámení Electronic Arts, že na hrách pro PS3 vydělali za poslední tři měsíce více než na titulech pro Xbox, vyvolalo spoustu otázek. Je to totiž naprosto proti všem prodejním statistikám. EA vydělali nejvíce na Wii – 161 milionů dolarů. Následovalo PC se 124 miliony a pak PS3 se 121 miliony dolarů. Tyhle výsledky nakonec ukazují pouze dvě věci – EA nejspíš nemá opravdu kvalitní tituly pro Xbox 360, to zaprvé, a PC hraní má z pohledu vydavatele hlavně díky Sims a MMOPRG stále něco do sebe.

Trochu jiný pohled na příjmy herních vydavatelů v závislosti na platformě nabízí Activision. Tam je to totiž úplně jinak. Na prvním místě je (bez započítání příjmů z World of Warcraft) Xbox 360 se 231 miliony dolarů za poslední čtvrtletí. Následuje PlayStation 3 se 152 miliony a poté Wii se 118 miliony USD. Čtvrtá PlayStaion 2 přinesla Activisionu 44 milionů a až poté následuje PC se 41 miliony.

World of WarCraft (Isle of Conquest)

Opět připomínáme, že Activision rozpočítal příjmy bez výdělku na World of Warcraft. Ze srovnání výsledků dvou největších vydavatelských domů je zřejmé, že Activision má na Xboxu silnější nabídku, zato na Wii zaostává, EA se naopak dokázali díky sportovní hře EA Sports Active na platformě Nintenda prosadit docela dobře.

Piráti všude
Třetí největší vydavatel Ubisoft se nepochlubil příjmy podle platforem (Ubisoftu se ale dobře daří na Wii, jak se firma pochlubila už na E3, je nejúspěšnější v prodejích hned po Nintendu). Zato se šéf firmy pustil do rozboru pirátství v závislosti na platformách. A české čtenáře možná překvapí, že Xbox 360 pokládaný za pirátskou platformu takový vlastně není.

Nikoho asi nepřekvapí, že i podle Ubisoftu je pirátství doménou PC, už letos chce ale firma představit novinku, která PC pirátství výrazně omezí. Přemýšlíme, jaký systém online aktivace to bude. Dozvíme se, až přijde správný čas. "Very small" tedy velmi malé je pirátství na PS3, možnosti pirátství jsou obskurní a v Česku na inzeráty nabízející očipované konzole nenarazíte.

S Xboxy je to jiné, ale tam podle Ubisoftu platí, že pirátství problém nepředstavuje, protože představuje zbytečné riziko, že si člověk už nezahraje online, ani nestáhne žádný bonusový obsah nebo demoverze. Očipovaný Xbox prostě znamená Xbox bez služby Live, tedy mrtvý Xbox. Pirátství nekvete pšenka ani na Wii, i když pomocí loaderu nebo speciálního čipu není problém hrát nelegálně stažené hry. Ale zase, kdo by to dělal, když to nejlepší pro Wii člověk dostane rovnou v krabici a jinak moc kvalitních her není.

Na handheldech je situace podle Ubisoftu horší než u domácích konzolí. Nintendo DS je pirátstvím vysloveně proslulé, stejně tak PSP, trochu slabší je to se spouštěním pirátských her na novějším modelu DSi, ale to jen proto, že SD karty se speciálním softwarem pro spouštění neoriginálních her nejsou tolik rozšířené. A to je jen otázka času.

DSi