Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prázdninové Online světy

  12:00aktualizováno  13. července 11:32
Po pauze způsobené podružnostmi jako je dovolená nebo prachsprostá lenost přichází další porce informací ze světa online her na hrdiny. I když jsme zažili vlnu zrušených projektů a celý herní průmysl má problémy, MMORPG žijí dále a chystají se stále nové. Dokonce i jako Open Source s otevřeným zdrojovým kódem a u nás tolik populární cenou – zdarma.

Než se pustíme do smutných povinností jako je rozpitvání mrtvého těla Ultimy X, věnujeme několik řádků až neobjektivně propagované hře Rubies of Eventide, ve které autor strávil více než týden své dovolené, téměř nonstop.

Rubies of Eventide pod útokem Slovanů
Můžete mě nenávidět, můžete se mnou nesouhlasit, ale pokud mi to nezatrhne šéfredaktor, zpráv o rubínech soumraku se nezbavíte. Tato hra, která byla po nekolikaměsíčním spánku probuzena k nekomerčnímu provozu, se stala útočištěm pro velké množství hráčů ze středu a východu Evropy. I v komerční verzi hrálo poměrně hodně Čechů sdružených povětšinou do cechu Bohemian Adventurers, ale v současnosti je kromě Čechů ve hře také několik Rusů a Poláků, i když Češi mají stále nejpočetnější minoritu. Je otázkou, zda je boom nových hráčů od nás způsoben kvalitami hry nebo jen a pouze faktem, že za hraní není nutné platit, ale takové rozhodnutí je vždy na jednotlivci. Ti ostatní mají možnost na provoz serveru a další vývoj dobrovolně přispět prostřednictvím systému PayPal nebo mírně archaickou obálkovou cestou.
Peníze věnované na ten správný účet se hráči vrátí nejen v podobě obecného blaha, ale také v podobě odměny, kterou podle výše částky může být například ekvivalent šlechtického účtu z dob komerčního provozu. Tento speciální typ účtu s sebou nese jednu hlavní výhodu – přístup na Ostrov zakladatelů, na kterém najdete nejen všechny důležité obchodníky, ale hlavně jediného draka ve hře a naprosto skvělou atmosféru. Obecné blaho se potom projeví ve formě nových updatů, na kterých se pracuje. I když jsme se nedávno smáli Horizons kvůli novým ikonkám, v případě Rubies je například drobnost v podobě unikátních ikonek pro předměty, které dosud sdílely generickou grafickou podobu v inventáři, velice vítanou změnou, která zpříjemní život válečníkům i řemeslníkům. V tuto chvíli se ale pracuje i na nových dovednostech a hlavně dlouho očekávaných řemeslech – výrobě šperků a jejich očarovávání, které bude vázáno na jednotlivé školy magie, kterých je ve hře hned osm.

Ultima X: další padlý ve válce peněz
Projektů v poměrně pokročilé fázi vývoje, jenž se nakonec místo na pevné disky hráčů vydaly do propadlišť dějin, je na vkus většiny fandů MMORPG v poslední době až příliš. Už zbývá jen, aby SOE zrušilo Everquest 2 a Blizzard World of Warcraft a z velkých plánů online průmyslu na západní polokouli zůstanou jen trosky. Společnost Electronic Arts zarazila další hřebíček do nadějí hráčů, když oznámila ukončení vývoje online hry Ultima X, která měla být technicky dokonalejším nástupcem fenoménu Ultima Online. Nicméně šéf vývoje této hry jen na oficiálním webu oznámil, že vývoj končí pro budoucí dobro všech, herní komunity, Ultimy Online a samotného vývojářského týmu. Jeho členové nebudou propuštěni, ale dojde k jejich přesunu na práci na novém rozšíření sedm let staré Ultimy Online.
Hledat původ problémů nově vyvíjených MMOPRG titulů a jejich ukončování je obtížené, zvláště, když snahy "západních" herních studií srovnáme s dravým úspěchem NCSoftu, který, ač přichází z Asii, západní trh přímo drtí, a to hned dvojicí téměř současně uvedených titulů! Problém je v úspoře zdrojů (licencování schopného engine a kanibalizace vlastní grafiky u NCSoftu) a špatném marketingu. Západní společnosti provádějí propagaci hry formou exklusivních recenzí či preview a umožňují příliš mnoha lidem přístup do testovacích verzí, které jsou plné chyb. NCSoft to dělá jinak. Hráčům nabídne masivní a atraktivní "beta test" v závěrečné fázi vývoje, kdy hráči dostanou měsíc na vybudování návyku prostředí v podstatě hotové hry, a ještě dostanou možnost pokračovat v placené hře s postavami z testování – a to funguje lépe než oslavné recenze v papírových časopisech, které hráči online her většinou nečtou. Snad se poučí alespoň autoři Wish.

Final Fantasy XI míří do Evropy
S nechutně dlouhým zpožděním a s vysokou cenou krabice, ale přece. Evropští hráči si konečně budou moci pohodlně zahrát jednu z nejúspěšnějších online her dneška – Final Fantasy XI od společnosti Square Enix. Provoz hry pro oblast Evropy by měl být zahájen v září, ve stejné době by se měl objevit i už druhý add-on nazvaný Chains of Promathia.
V Evropě se o distribuci krabic s cenovkou více či méně odpovídající zahraniční ceně 50 USD bude starat společnost Ubisoft, zatímco o technickou podporu hráčů se postará společnost Sony Online Entertainment, která má s těmito činnostmi velké zkušenosti z her EverQuest a StarWars Galaxies. Pokud netušíte, co to FFXI je, pak vězte, že jde o klasicky japonskou záležitost, jejíž hlavní vadou je ovládání vycházející z verze pro konzole. Na druhou stranu se o hře dá říct jen máloco špatného. Půl milionu hráčů za ni nakonec neplatí jen tak pro nic.

EverQuest: další šance na měsíc zdarma
Máte účet na Sony Game Station a nikdy jste neměli aktivní účet na EverQuestu? Tak patříte mezi kandidáty na měsíční možnost vyzkoušení tohoto nestora online zábavy přímo u pramene a hned se dvěma rozšířeními. EverQuest Trilogy můžete stahovat zde. Pokud se neleknete trochu (dost) složitějšího ovládání, budete mít k dispozici snad nejrozsáhlejší online hru vůbec se spoustou speciálních předmětů. Vývoj postavy není ani tak důležitý, hlavní je skutečně to, co dokážete "vymlátit" z nepřátel. Vzhledem k počtu stále aktivních účtů právě tohle vyhovuje většině, takže s chutí do toho.

Otevřený Daimonin
Vývoj MMOPRG je finančně velice náročný, pokud chcete nabídnout kvalitní 3D grafiku a obrovský herní svět. Daimonin je oproti tomu Open Source, tedy zdarma a přesto už ve třetí fázi betatestování. Pokud cítíte rozpor, máte dobrý nos. Daimonin totiž není trojrozměrný. Jde o online hru, která využívá věky ověřenou isometricku grafiku, která svého vrcholu dosáhla pravděpodobně v herní sérii Crusader, ale svou práci odvádí například v Diablu 2. V podání Daimonina je samozřejmě na výrazně nižší úrovni, ale grafika není všechno a navíc neberte to za ty peníze.
Ale skutečně, odepisovat zajímavý projekt jen kvůli absenci fotorealistické grafiky je scestné. Nehledě na to, že počítač s dvougigahercovým procesorem a gigabajtem paměti na online hry nemá zdaleka každý. Spíše snad můžeme autorům hry vytknout nepříliš povedený web, který návštěvníkovi okamžitě nenabídne základní popis hry. Ale zatím je projekt ve fázi testování a většina otázek, které člověk může mít, je beztak odpovězena v diskusním fóru. Takže pokud máte rádi kouzlo nostalgie, klidně stahujte herního klienta – je i pro Linux.

Autor:


Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Další z rubriky

Patrick Stewart namluví polskou hru o segregaci

My Memory of Us

Chystaná plošinovka My Memory of Us v naivně optimistické grafice zpracovává těžké téma z období druhé světové války....

Jaké hrajete nebo jste hráli sběratelské karetní hry?

Magic: The Gathering

Propadli jste někdy fenoménu sběratelských karetních her, nebo vás tento koníček zcela minul?

Arménie vyzývá hráče, aby vyzkoušeli strategii Crusader Kings 2

Vlajka Arménie

Oficiální twitterový účet Arménské republiky vyzývá hráče, aby si zahráli populární historickou strategii za arménský...



Najdete na iDNES.cz