Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Precision Racing Wheel od Microsoftu

  12:00aktualizováno  18. října 9:29
Společnost Microsoft nevyrábí jenom software, ale v poslední době se stále více začínají její výrobky objevovat také na trhu herních doplňků. O tom, jak si tato mamutí firma poradila s tak specifickým hardwarem, jakým jsou volanty, se dozvíte v naší recenzi.
Šéfredaktor AudioNetu ukazuje gamesníkům jak se řídí :-)

Přiznám se Vám i bez mučení, že jsem k testu těchto volantů přistupoval poněkud skepticky. Ne že bych snad byl skeptikem od přírody, to ne, ale když se dozvíte kdo vámi testovaný hardware vyrobil ještě dříve, než se na něj vůbec stačíte podívat a navíc máte jisté zkušenosti s určitými produkty stejné firmy, nelze než konstatovat, že je skepse na místě. Není těžké uhodnout proč. Je to stejné, jako jít testovat vůz značky Trabant a předem vědět, že daný vůz pojede jako Trabant, vrzat bude jako Trabant a bude celý z bakelitu jako Trabant...Když ještě navíc žijete v přesvědčení, že největším vynálezem pro řízení virtuálních autíček jsou, byly a budou klávesy kursoru, pak předem považujete takovou věc jako je volant k počítači za přebytečnou umělohmotnou ozdobu. Nehodlám zapírat, že i já jsem na konci testu vystřízlivěl a dnes bych na volanty nedal dopustit, neboť jsem si právě díky volantům během chvilky zlepšil osobní rekordy hned ve čtyřech hrách. Z toho jsem měl pochopitelně velkou radost a zjistil tak, že i volant má na rozdíl od "šipek" spoustu výhod.

Ani radost mi však nezabránila v tom, abych si vzal testované volanty pořádněpod drobnohled a podíval se pečlivě na jejich klady a zápory.

Microsoft SideWinder Precision Racing Wheel
Volant byl zabalen poměrně úsporně a kompaktně, takže krabice nebyla příliš veliká. V krabici jsem našel kromě samotného volantu ještě instalační "cédéčko", modul s pedály, přehledný manuál a nějaké ty nezbytné kabely s konektory pro USB.

SideWinder Precision Racing Wheel je tradiční volant. Tradiční v tom smyslu, že nemá žádné přídavné funkce jako je například force feadback atd. Zařadil bych ho však mezi volanty, které chtějí simulovat a napodobovat volanty v různých formulových vozech. To je dáno především páčkami pod volantem, které se u formulových vozů používají pro řazení rychlostí. Tím nechci říci, že se nedá použí ve hrách simulujících rally, to vůbec ne. Ale v případě, že si chcete nějaké to rally zajezdit, zvolte si raději automatické řazení. Páčky pod volantem jsou totiž trošičku krátké a pokud nemáte ruku delší než nohu tak na ně patrně nedosáhnete, nebo je nestisknete přesně a včas. To je při rally, kde musí člověk točit volantem doslova jako blázen, važný nedostatek. Já jsem preferoval nastavení řazení na tlačítka, která jsou umístěna na vrchu volantu. Je jich celkem šest, jsou poměrně dobře situována a jejich počet byl dostatečný na to, abych si po pěti minutách jízdy přestal pamatovat pod které z nich jsem si umístil funkci ruční brzdy a kam houkačku, což mělo za následek mnoho komických situací a nepěkných karambolů.

Microsoft Precision Racing Wheel

Celkový vzhled volantu je velice příjemný a mě osobně se jeho design líbil. Zaujala mě jeho pěkně stylizovaná tříramenná konstrukce, které dominuje v centrální části umístěný prolisovaný kruh s logem firmy Microsoft. Nepřehlédnutelné jsou taktéž obrovské a pěkně vylešťené výkroje pro umístění palců ruky a samotná vnější plocha pro držení je vroubkovaná, aby se zabránilo pocení ruky. Věnec volantu je potom v místech držení rošířen, je tedy více masivní a i díky výše zmíněným prvkům se drží příjemně a "nevypadává" z ruky. Ačkoliv se může zdát, že byla ergonomii věnována maximální péče je tímto volant předurčen pouze k jednomu způsobu držení, tedy na jednom konkrétním místě a to někomu nemusí vyhovovat. Tím spíš, že ostatním místům na věnci, za které by se dal volant uchopit, nebyla věnována pozornost téměř žádná. Ale což, ti z Vás, které autoškola teprve čeká alespoň získají ty správné návyky a ti, kteří rádi krouží na amerických oválech si najdou jistě držení jiné, pro ně výhodnější.

Výhrady jsem měl i ke zpracování a k tomu, jakým způsobem byl volant sestaven. Na některých místech volantu jsem totiž nalezl nepříjemné ostré hrany, které řezaly do rukou. Byly i tam, kde už se nedá jejich přítomnost omluvit, tedy právě v prostoru speciálně určeného pro držení. Chápu sice, že se právé závody většinou jezdí v rukavicích..., ale že bych zrovna chtěl sedět v těchto dnech u počítače v rukavicích, to říci nemůžu.

Zajímavě a nápaditě je řešeno uchycení ke stolu a musím ho pochválit i přes to, že chválím velmi nerad. Pevné uchycení je svěřeno masivnímu šroubu s výklopnou opěrkou, která se dokáže přizpůsobit momentální šíři desky stolu. Samotný šroub je umístěn do páky mechanismu opatřeného aretací. Ta umožňuje rychlou montáž a demontáž volantu na stůl a zajišťuje opravdu pevné uchycení. Modul volantu má na své spodní části, kterou sedí na desce stolu navíc ještě přilnavé gumové opěrky, takže se mi po celou dobu testování ze stolu ani neutrhl, ani nikam neujel.

A jak pak je to s přesností řízení?
Vracení volantu do centrální polohy a tedy do přímého směru zajišťují dvě dostatečně silné pružiny. Jejich odpor se při otáčení volantem rovnoměrně zvětšuje a hráč nepociťuje překvapivé změny v jejich chování. Nemá se tedy čeho lekat a navíc si po chvilce na úroveň odporu zvykne a tak, aniž by očima sledoval jak moc je volant právě otočen, ví přesně v jakém úhlu právě zatáčí. Může se tak plně věnovat dění na závodní dráze a jeho reakce na smyky a různá vybočení ze směru jízdy může být velice přesná a hlavně rychlá. Chválihodná je i reakce na změnu směru. V žádné hře kterou jsem zkoušel s volantem jezdit, nenastávala žádná opožděná reakce mezi tím, jak rychle jsem točil volantem a tím jak se chovalo auto ve hře. Takže opravdu precizní řízení.

Pedály
Pedály se prostě povedly. Ergonomicky jsou navržené přesně a plně mi vyhovovaly. Mají pevnou základnu která nikam neklouže, noha z nich nesjíždí, samotné pedály jsou od sebe vzdáleny přesně tak akorát a jejich ovládání je citlivé. Zajímavým a funkčním zlepšením je rozdílný sklon brzdy a plynu, což například u plynu umožňuje jeho citlivé dávkování a u brzdy naopak její ostrý nástup.

Microsoft SideWinder Force Feedback Wheel USB
Po otevření krabice jsem pod hromadou igelitu a prolisovaného papíru našel, stejně tak jako v předchozím případě, volant s podstavcem, pedály, manuál, CD s ovladači a na samém dně potom externí zdroj pro napájení Force Feedbacku.

Microsoft Precision Racing Wheel

Volant se už na první pohled podobá svému sourozenci. Stejné jsou pedály, stejná je i tříramenná konstrukce, podstavec, nezměnily se ani tlačítka a bohužel ani minipáčky pod volantem....No, a to je asi tak vše, co lze považovat za totožné, protože další součásti jsou změněny a myslím že k lepšímu.

Logo ve středu volantu například nefunguje jen jako pasivní ozdoba, ale také jako vypínač force feedbacku, což je zajímavá funkce navíc. Když Vás feedback omrzí během hry, nebo Vás už jednoduše brní ruce, stačí si ho (i během hry) vypnout a náhle máte po efektech i po brňavce. Jestliže jsem si u předešlého modelu stěžoval na sem tam nějakou tu ostrou hranku, u tohoto modelu se kritika nekoná, neboť je místo pro držení potaženo gumou a držení je tedy o dost příjemnější. Nezbývá, než toto řešení pochválit.

A pak přišla na řadu instalace. Z několika větiček v manuálu jsem se dozvěděl, že po nainstalování speciálních utilit tento volant umí simulovat feedback i tam, kde ho starší hry nepodporují. Na tuto funkci jsem byl vážně zvědav a docela jsem se na ni těšil. Ale jak už to tak bývá, když se na něco těšíte, tak se toho vůbec nedočkáte. A to byl přesně můj případ. Instalace totiž asi zrovna stávkovala (nebo co) a po nainstalování Microsofťáckých ovladačů z "cédéčka" volant přestal zcela fungovat, což byl pro mě šok. Těžko říci co tento výpadek způsobilo, mohu jen konstatovat, že se situace opakovala i na zcela jiném počítači se zcela jinou konfigurací hardwaru a dalo poměrně dost práce volant zase zprovoznit alespoň v nouzovém režimu a ještě s minimálními efekty.

Řízení je ale přesné a reakce na otočení volantem je rychlá. Pokud není feedback zrovna vypnut, dějí se s volantem skutečně divy, neboť klade při zatáčení opravdu tak velký odpor, že jsem měl chvílemi pocit, že jsem v posilovně a ne u počítače. Takže reakce na styl jízdy a na zatáčeni byla dobrá. To samé ovšem nelze konstatovat o efektech, na které upozorňoval manuál, tj. vibrace od vozovky, mohutná reakce na nerovnosti i výmoly, nárazy na obrubníky atd. Zkrátka nic z toho se nekonalo a když už náhodou, tak pouze velmi slabě...Ach ty ovladače...

A co dodat na závěr? Snad jen malé, číselné hodnocení. Známky jsou stejné jako ve škole. Jednička znamená výborně, dvojka chvalitebně, trojka dobře a tak dále.

 

Volant
Microsoft SideWinder Precision Racing Wheel
Microsoft SideWinder Force Feedback Wheel USB
Ergonomie
2
2
Zpracování
3
2
Herní vlastnosti
1
3
Pedály
   
Ergonomie
1
1
Zpracování
2
2
Herní vlastnosti
1
1
Ovladače, software
2
4
Force feadback
-
2
HODNOCENÍ
2
2

Recenzované volanty nám za účelem testování laskavě zapůjčila firma AT Computers.

Autor:


Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...



Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Nejpopulárnější streamer Ninja nechce natáčet se ženami

Richard Tyler Blevins aka Ninja

Než aby se stal předmětem drbů, nebo byl nařknut z nemístného flirtování, tak se raději oblíbený streamer Ninja úplně...

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...



Najdete na iDNES.cz