Přehled adventur na Games Convention

  12:00aktualizováno  27. srpna 8:59
Co připravuje Revolution nového? Opravdu se chystá Runaway 2? Jak moc bude erotická Lula 3D? A jaká byla nejlepší adventura výstavy? Na všechny tyto otázky vám odpovíme v následujícím úplném přehledu adventur z GC 2003.

Stánek společnosti CDV Říkáte, že jsou adventury mrtvé? Jeďte se podívat do Lipska! Po letošní E3, která z hlediska adventur neměla obdoby (bylo tam živě prezentováno asi deset kousků), se podobná situace opakovala i v Lipsku. Z plánovaných šesti dobrodružných her jsem jich viděl celých sedm, což je docela slušná úspěšnost, nemyslíte? :o) Jednotlivé schůzky jsem měl ale roztroušené od dopoledních hodin až do sedmé hodiny večerní, což se pochopitelně nelíbilo kolegům Vrecovi a Vrahovi - ti totiž své stánky oběhli mnohem rychleji a už kolem třetí odpoledne neskrývali touhu po okamžitém návratu domů. Nakonec však našeho prodlouženého pobytu snad nikdo nelitoval, protože podvečerní prezentace Luly 3D a úžasně vypadajícího Westernera opravdu stály zato. Než se ale v tomto článku začnu jednotlivým hrám věnovat, rád bych poděkovat svým kolegům za trpělivost a za obětavé držení kilové videokamery, všem navštíveným vystavovatelům za neskutečnou ochotu a podporu, výčepním v halách za chlazené, i když předražené pivo (2.70 Euro), a také mé milované sousedce, protože jinak bych mohl všechny ty press kity v němčině vyhazovat oknem.

Původně jsem chtěl tituly na této stránce seřadit podle zajímavosti, nicméně při jejich srovnávání jsem nedokázal vybrat ani jednoznačného vítěze, natož pak sestavit celý žebříček, takže vám je představím v takovém pořadí, v jakém jsem je sám viděl. Sluší se ještě dodat, že na většinu z nich vám během následujících týdnů přineseme obsáhlé první dojmy, zprvu přístupné pochopitelně pouze čtenářům PROFI.

DreamCatcher Europe - Cypher: Code of Ruin

Při hledání "budky" (jinak se ona miniaturní sídla firem v Business centru nazvat nedají) německého distributora dtp jsem narazil na dveře s nápisem "DreamCatcher Europe" - společnosti, která ani nebyla na seznamu vystavovatelů. V malé místnůstce uvnitř nicméně nesídlil přímo DreramCatcher, nýbrž jeho německý zástupce Borgmeier Media Communication a velice příjemná PR manažerka Sabine Berekoven. Od té jsem se dozvěděl nepotěšující zprávu, že většina titulů od The Adventure Company (dceřiné společnosti DreamCatcheru) byla odložena, takže jak Schizmu 2, tak Crystal Key 2 a Forever Worlds se dočkáme až v prvním kvartálu příštího roku. Jediným zajímavým titulem, jehož datum vydání se nemění (listopad 2003), je Cypher: Code of Ruin, a právě jeho hratelnou ukázku mi Sabine umožnila otestovat. A jaké jsou tedy mé dojmy ze hry? V podstatě se nedá říci nic nového, než co již bylo uvedeno v našem preview s E3 dojmy. Demo nabízelo nahlédnutí do sedmi samostatných lokací z první poloviny hry (odehrávající se v Babylonských ruinách), na nichž šlo vždy vyřešit jeden jednoduchý "puzzle" - v podstatě se jednalo jen o stlačení páky nebo otočení ventilem, které způsobilo zpřístupnění další části podzemního chrámu. Pochvalu si zaslouží velice dobrá architektura a grafika prostředí (obzvláště nasvícení a jiné světelné efekty), naopak ovládání bych vytknul nemožnost mouselooku (kamera sleduje postavu zezadu a nelze s ní nijak pohybovat) a též velmi pomalou chůzi hlavního protagonisty agenta Ravena, takže stabilně stisknutá klávesa Shift (běh) bude nejspíš nezbytností. Sečteno a podtrženo - Cypher vypadá jako Tomb Raider bez akce, s nenáročnými úkoly a velice působivou atmosférou.

Index očekávání: 7/10
První dojmy: E3 dojmy

Cypher: Code of Ruin Cypher: Code of Ruin Cypher: Code of Ruin

Ubi Soft - URU: Ages Beyond Myst

Druhou, tentokráte již plánovanou zastávkou, byl poměrně rozlehlý stánek Ubi Softu, kde na jednom z veřejnosti přístupných monitorů běžela zbrusu nová betaverze puzzle-adventury URU - dalšího pokračování veleslavné série Myst. Na klávesnici pod monitorem měl permanentně přilepeny prsty jeden ze zaměstnanců Ubi Softu, z něhož sice teoretické informace o hře létaly jako kulky z rotačního kulometu, ale ve hře samotné se teprve zorientovával a mohl nám tedy ukázat jen její úvodní část. I to však plně stačilo k tomu, abychom se přesvědčili, že tato hra vypadá po vizuální stránce naprosto fantasticky a je vidět, že pětiletá práce na vývoji vlastního enginu se stoprocentně vyplatila. Jinak hra samotná se od svých předchůdců výrazně liší a to nejen real-time 3D enginem, ale též pohledem kamery (3rd person pohled s možností přepnutí do 1st person pohledu), hratelností (vedle řešení hádanek nás čekají též rozhovory a sbírání předmětů) a ovládáním, které - přestože se jedná o kompletně 3D hru - spočívá převážně na myši, což znamená, že se dá URU označit za point-and-click adventuru. A to mě popravdě řečeno potěšilo ze všeho nejvíce. Během prezentace jsme se o hře dozvěděli prakticky vše, příběhem počínaje a on-line částí hry konče, takže pokud patříte k příznivcům předešlých dílů, můžete se těšit brzké první dojmy.

Index očekávání: 8/10
První dojmy: v přípravě

Stánek Ubi Softu se hrou URU: Ages beyond Myst URU: Ages beyond Myst URU: Ages beyond Myst

Wanadoo - Jack the Ripper

Zaměstnanci francouzské společnosti Wanadoo byli jediní, kteří se nám z časových důvodů odmítli věnovat, což ale na druhou stranu vůbec nevadilo. Jednak jsme se alespoň mohli pokochat pohledem na obnaženou dívku před vchodem, jejíž dobře vyvinuté tělo "pokrývaly" jen štětcem namalované šaty, no a druhak o hře víme téměř vše díky rozhovoru s tvůrci (viz řeznické E3 preview), takže nám jen zbývalo si hru uvnitř extrémně stísněného stánku osobně osahat. Bohužel mé dojmy i dojmy kolegy Ondry Zacha jsou dosti rozpačité. Jednak bylo demo poměrně krátké (pouhé čtyři místnosti v redakci novin New York Today) a málo interaktivní (kromě sebrání jednoho předmětu a pokecání si se dvěma postavami nešlo dělat vůbec nic), ale především nás nepotěšil grafický engine. Hra běží na klasickém "warpu", který umožňuje se na předrenderovaných lokacích otáčet o 360 stupňů, a trpí tradičními neduhy podobných her - tedy mírně rozmazanou grafikou pozadí a skokovými přesuny mezi jednotlivými obrazovkami. Grafika pozadí se ještě více rozmaže během dialogů, kdy kamera "nazoomuje" prostor s danou postavou. Samotné postavy vypadají poměrně solidně (jsou totiž polygonové a slušně animované), ale zvětšené okolí je nechutně rozplizlé. Přesto - samotný design prostředí není vůbec špatný a již nyní je zřejmé, že hra bude stavět především na temné atmosféře New Yorku počátku dvacátého století a příběhu plném rozpáraných prostitutek. Otázka je, jestli jí to k úspěchu bude stačit.

Index očekávání: 6/10
První dojmy: E3 preview

Jack the Ripper Jack the Ripper Jack the Ripper

House of Tales - The Moment of Silence

V hale číslo 2 sídlili především malí distributoři nebo vývojáři, a mezi nimi a němečtí House of Tales, tvůrci poměrně slušné klasické point-and-click adventury Mystery of the Druids. K dispozici nám byli oba zakladatelé společnosti - Tobias Schachte a Martin Ganteföhr - a oba nám o své připravované sci-fi adventuře The Moment of Silence během dobré půlhodinky prozradili prakticky vše, co se jen dalo. Prezentace započala vcelku vydařeným trailerem, zachycujícím úvod hry, kdy je z jednoho newyorského bytu (píše se rok 2044) speciální policejní jednotkou odvlečen novinář Oswald, kterého od té chvíle už nikdo neviděl. Hlavním hrdinou se pak stává jeho soused Peter Wright, který celou akci viděl na vlastní oči a jehož Oswaldova manželka požádá, aby se po jejím muži podíval. Příběh pochopitelně není tak plytký, jak jistě vyznívá z tohoto stručného popisu, ale více se o něm rozepíšu až v připravovaných prvních dojmech. Podstatné je zmínit, že hra bude ještě rozsáhlejší než Mystery of the Druids, opět se bude jednat o předrenderovanou point-and-click adventuru a pod kontrolu dostaneme hned tři charaktery - kromě Petera ještě Deborah Oswaldovou a jejího syna Tommyho. Grafika hry je dle mnoha předvedených ukázek na špičkové úrovni a tvůrci jsou právem hrdi především na zcela realistické zpracování počasí, jmenovitě deště (mnohem lepší než v Poslovi smrti) a sněžení, které je stejně dokonalé, jako v demu na Syberii II. Zkrátka se jedná o další z řady velmi nadějných adventur, na které se vyplatí počkat, bohužel v tomto případě až do konce příštího roku.

Index očekávání: 9/10
První dojmy: v přípravě

Tobias Schachte z House of Tales na stánku se hrou The Moment of Silence The Moment of Silence The Moment of Silence

THQ - Broken Sword 3: The Sleeping Dragon

Broken Sword 3 si mohl v Lipsku vyzkoušet každý, neboť na stánku THQ v hale č. 3 byla hra k dispozici hned na třech počítačích. Nás již ale prezentace hry příliš nezajímala, neboť o ní víme prakticky vše a navíc zde byly ukazovány pouze dvě úvodní a nám již notoricky známé kapitoly (letadlo s Georgem a Londýn s Nico). I když - a to je nutné uvést - byly do hry konečně implementovány background animace a světelné efekty, takže například večerní Paříž, osvětlená jen pouličními lampami, vypadá na rozdíl od předešlé verze velmi atmosféricky (viz obrázky). Velmi rád jsem si však přátelsky a v uvolněné atmosféře popovídal s hlavním programátorem a spoluzakladatelem Revolutionu Tony Warrinerem. Ten o BS3 mluvil hodně sebejistě, jako by si ani nepřipouštěl, že by hra letos mohla mít nějakou vážnější konkurenci (což se hodně plete, hošánek). Rozebrali jsme spolu několik s BS3 souvisejících témat - kupříkladu jsem se konečně dozvěděl, jak se bude ovládat PC verze na klávesnici (pohyb postavy na šipkách, další funkční klávesy si budeme moci sami nadefinovat). Tony zároveň popřel informaci, že BS3 půjde dohrát za pouhých 12 hodin. Podle jeho slov oni sami při testech hru projdou nejdříve za dva dny, což dává dohromady hrací dobu kolem velice slušných třiceti hodin. Nakousli jsme i lokalizace, které již několik měsíců probíhají do němčiny, francouzštiny, norštiny a několika dalších jazyků. O české verzi ovšem Tony ještě vůbec neslyšel a mé sdělení, že ji chce místní distributor stihnout vydat ještě letos do Vánoc, mu vyvolalo na tváři nenucený úsměv. Nejzajímavější informací je však to, že Revolution již pracuje na zbrusu novém projektu. Jistě vás potěší, že se opět bude jednat o adventuru, ovšem v rámci tradice firmy hodně netradiční - máme se prý nechat překvapit.

Index očekávání: 10/10
První dojmy: ECTS 2002 preview, E3 2003 dojmy

Tony Warriner z Revolutionu a moje maličkost :o) Broken Sword 3 Broken Sword 3

CDV - Lula 3D

Na podvečer jsme měli domluveny dvě nadmíru zajímavé prezentace za zavřenými dveřmi. První z nich byla Lula 3D, na kterou jsem byl nejen já velmi zvědavý, protože je ve vývoji již bezmála dva roky a doposud o ní nebylo známo (kromě několika kusých informací a pár screenshotů) takřka nic. Po zhruba dvacetiminutové prezentaci si již ale o hře dokážeme udělat vcelku ucelený obrázek. Předně - nebude to čistokrevná adventura. Tvůrci hru rozdělují následovně: 50% adventury, 30% erotiky a 20% akce. Adventurní část nyní nemá smysl rozebírat (snad jen uvedu, že je dosti zjednodušená), akční bude sestávat ze soubojů nablízko (podle nás nejméně vydařená část hry). No a určitě jste všichni zvědavi na tu erotickou, viďte? :o). V tomto směru byl vůbec nejzajímavější trailer, který jsme viděli až v závěru prezentace, během nějž Lula dělala striptýz v jednom místním baru. Pohyby nejen jí, ale i všech ostatních postav, vypadají naprosto realisticky a taktéž proti vymodelování Lulina těla nemáme sebemenší výtky. Povedený trailer jsme sice kompletně natočili na kameru, ale znáte to - uveřejnit ho nesmíme, takže… je nám líto (konečně jsem - po pěti letech - objevil jednu z výhodu svého zaměstnání :o)). Podstatné ale je, že tvůrci neopomněli přidat do hry kapku jemného humoru a že taktéž vizuálně hra vypadá velice dobře, takže již nyní je jisté, že fiasko typu Erotica Island se určitě konat nebude. Co dodat závěrem - snad jen: těšte se na naše podrobné první dojmy!

Index očekávání: 8/10
První dojmy: v přípravě

Producent hry Lula 3D během prezentace Lula 3D Lula 3D

dtp - Fenimore Fillmore: The Westerner, Runaway 2

A to nejlepší na konec - humorná 3D adventura, která vypadá jako špičkový animovaný film: The Westerner. Jeho německý distributor sídlil pouze ve veřejnosti nepřístupném Business centru, kde ho bylo obtížnější najít, ale nakonec se podařilo a i díky neskonalé ochotě zástupců firmy jsme pak zhlédli vůbec nejlepší prezentaci celé GC v Lipsku. Podstatné je říci, že od loňské E3, kdy nám hru ukazovali přímo její tvůrci, prošla velkými změnami - především po vizuální stránce. Za zmínku stojí hlavně herní postavičky a jejich obličeje, na nichž nenaleznete jedinou polygonovou hranu a které nemají z hlediska animace mimických svalů konkurenci. Vidět celou tu nádheru v pohybu byl vskutku nezapomenutelný zážitek! The Westerner však nestaví pouze na grafice - především je plný skvělého humoru, ovládá se pouze myší (což je na 3D hru malý zázrak) a vzhledem k tomu, že nám tvůrci ukázali celou první kapitolu hry, můžeme říct, že nezaostává ani v hratelnosti. Vedle Broken Swordu 3 a Syberie II jednoznačně nejlepší adventura, jaká se na sklonek tohoto roku připravuje.

Index očekávání: 10/10
První dojmy: E3 2002 dojmy, aktuální GC 2003 dojmy v přípravě

Kai Fiebig ze společnosti Crimson Cow během prezentace The Westernera The Westerner The Westerner

Games Convention nebyla ochuzena ani o ohlašování nových titulů. Den před naší návštěvou právě společnost dtp oznámila vývoj Runaway 2, pokračování povedené kreslené point-and-click adventury. Na informace byli pánové z dtp pochopitelně velmi skoupí, ale i přesto se nám podařilo zjistit, že hlavními hrdiny se opět stanou Brian a Gina, že hra bude ještě rozsáhlejší než předešlý díl, že poběží na stejném enginu a že se dočkáme kvalitnějších animovaných sekvencí. Datum vydání je stanoveno na konec příštího roku.

Na úplný závěr by se slušelo zvolit nejlepší adventuru výstavy. Pokud jste bedlivě sledovali indexy očekávání jednotlivých her, víte, že ze všeho nejvíce nás oslovili Broken Sword 3 a The Westerner. Vybrat z těchto dvou špičkových titulů ten lepší je dost tvrdý oříšek, ale co se mě osobně týče, přece jen bych dal přednost méně hypovanému The Westerner. Nejenže fantasticky vypadá, ale bezpochyby to bude adventura jako řemen!

Autor:

Nejčtenější

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

Komunitní sbírka na Star Citizen překonala hranici 200 milionů dolarů

Star Citizen

Více než dva miliony přispěvatelů již na účty autorů ambiciózního vesmírného simulátoru poslalo v přepočtu více než...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Hrajete někdy i za postavu opačného pohlaví, když máte na výběr?

Assassin's Creed Odyssey

V mnoha hrách nejsou hlavní hrdina nebo hrdinka dány. Pokud máte na výběr, hrajete někdy i za postavu opačného pohlaví?

Další z rubriky

Half-Life dnes slaví dvacáté narozeniny. Pojďte si zavzpomínat

Half-Life

Dne 19. listopadu roku 1998 vyšel první Half-Life od tehdy neznámé společnosti Valve a herní svět už nikdy nebyl...

Příští datadisk k Civilization VI přinese změny klimatu

Sid Meier's Civilization® VI: Gathering Storm

V chystaném datadisku Gathering Storm se hráči budou muset potýkat se změnami klimatu, přírodními katastrofami,...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Najdete na iDNES.cz