Jistě, o velkolepé sliby v žánru on-line her na hrdiny nebývá nouze. A většinou po nich následuje značné zklamání. Právě značka EverQuest však pomáhala pokládat stavební kameny žánru a první díl je v některých ohledech působivý ještě dnes. Jmenovitě pro nesmírnou obtížnost, díky které bylo prostředí fascinující a jen částečně prozkoumané.
Vývojáři však tentokrát slibují tak zásadní inovaci, že při její realizaci mohou těžce pohořet. Zde je šest významných bodů:
1. Expresivní animace obličeje
Postavy mohou obličejem vyjadřovat řadu emocí, které lze aktivovat příkazem. Pokud však vlastníte webkameru, stačí se jen zatvářit a postava udělá totéž. Některé prvky obličeje navíc vývojáři zvýraznili, aby emoce bylo možné rozeznat i z větší vzdálenosti. Takto emotivní výrazy u on-line her na hrdiny nebývají zvykem.
2. Akčnější pohyb
Hráči budou mít možnost akrobaticky přeskočit třeba nízkou překážku, sklouznout kopec či se chytnout lana a vytáhnout výše. Titul navíc umožní dvojitý skok, díky kterému bude možné překonat například menší propasti. Řada pohybových schopností se pak bude odvíjet od typu povolání. Mág se tak může o kus teleportovat a válečník má zase k dispozici ohromný bojový skok. A to vše ještě bude možné kombinovat s předměty, které nabídnou další styly pohybu. Například poletování ve vzduchu.
3. Kombinování povolání
Na začátku hry zvolíte jedno z osmi povolání. Každé z nich může využívat několik zbraní a sadu určitých schopností. Během hraní však budete mít příležitost získat povolání další. Objevit jich půjde okolo čtyřiceti a mezi jednotlivými typy lze volně přepínat. Titul navíc umožní i kombinování schopností, a vytvořit tak půjde povolání vlastní. Čím více jich objevíte, tím větší možnosti při přizpůsobování postavy.
Dostupné schopnosti ovlivní i zbraň, kterou bude postava třímat v ruce. Například s halapartnou tak půjde útočit na několik cílů najednou či udeřit do země, a vyvolat tak tlakovou vlnu. Meč naopak umožní silný útok na konkrétní cíl či různé formy blokování.
Systém povolání a schopností sice není ojedinělý, ale v kombinaci s ostatními prvky může hru značně obohatit.
4. Svět, který můžete ničit i tvořit
Prostředí bude možné likvidovat. A využívat toho budou hráči i počítačem řízení protivníci. Vodní elementál tak například bude zemí vystřelovat proudy vody, a hráč se pak vzniklou dírou může propadnout o úroveň níže. Vaše postava naopak může prostřednictvím schopností například zlikvidovat lanový most, a pohřbít tak nepřátele, kteří se po něm právě přesouvali.
Systém také umožní například hráčské souboje o hrady. Při těch se jedna strana za pomoci katapultů snaží probojovat na nádvoří a druhá stavbu brání.
Svět navíc bude mnohovrstvý a některé jeho části budou vznikat procedurálně. Budou tedy generovány za pomoci určitého algoritmu. Díky tomu se hráči mohou prokutat třeba do jiné vrstvy světa. Některé podzemní prostory pak po čase zlikviduje zemětřesení a díky procedurálnímu generování je vývojáři nahradí novými.
To doplní samostatná hra EverQuest Next: Landmark, která bude zahrnovat stejný půdorys světa i nástroje, s nimiž pro něj půjde vytvářet vlastní obsah. Pro stavění bude třeba sbírat materiály a objevovat návody i rozličné objekty. Tvorba obsahu pak bude připomínat hru Minecraft, oproti té však bude možné volit velikost stavebních kostiček, vytvářet šikmé plochy a vyhlazovat hrany až do kulata. Údajně tak půjde vytvářet obsah ve stejné kvalitě, jako ho nabídnou vývojáři. Autoři hry ostatně pro některé oblasti vyhlásí soutěže a ta nejlepší tvorba se pak objeví přímo ve hře.
Titul bude také zahrnovat Player Studio. To hráčům umožní vytvářet vlastní předměty a objekty a ty následně nabízet na tržišti. Vytvořit tak půjde například věž, kterou někdo další využije pro stavbu hradu.
5. Prostředí reaguje na akce hráčů
Hra si údajně pamatuje vše, co hráč udělá. Reaguje tak na to, jaké máte zrovna k dispozici úkoly, se kterými nehráčskými postavami jste hovořili a co jste ve světě učinili. Titul by navíc měl umělé inteligenci dodávat informace, na základě kterých bude rozhodovat o svém dalším chování.
Jako příklad vývojáři uvádějí Orky. Ti kvůli strážím nemají rádi města. Preferují totiž otevřené pláně, kterými se čas od času vydá osamocený hrdina a toho pak zelení mužíčci mohou lehce napadnout. Orkové se tedy nebudou objevovat stále na stejném místě, ale vývojáři je do hry jednoduše vypustí a nechají je napospas vlastní inteligenci.
Orkové se tak vydají na opuštěné místo, kde postaví tábor a budou tam terorizovat hráčské postavy. Hráči však mohou upozornit stráže, které v oblasti začnou hlídkovat. Cesta se také může stát frekventovanou a Orkové budou pravidelně dostávat na frak. Tábor tedy opustí a vydají se hledat nové opuštěné místo. Takové, kterým dobrodruh projde jen jednou za čas.
6. Neustále se proměňující svět
Vývojáři tvrdí, že zkušenosti hráčů budou v průběhu let odlišné. Zajistit to má systém, který nazývají Rallying calls. Hráči tak budou mít za úkol například založit určité město. S tím budou spojeny veřejné úkoly, jejichž plněním budou jednotlivci přispívat ke společnému cíli. Jejich dokončení potrvá i týdny a nebude předem jasné, jaké události příběh posunou dále. Na různých herních serverech se tak svět může proměňovat odlišně.
U zakládání města tak bude možné pomáhat například shromažďováním surovin, budováním zdí okolo města, ale i likvidací Goblinů v lese. Takový krok pak Gobliny může vyhnat, čímž se okolí stane bezpečnějším.
Nebo je naopak rozlítí a zelení mužíčkové na město začnou útočit a zapalovat ho. A z toho pak vyplyne nová sada možných úkolů. Třeba opravit město nebo objevit, odkud Goblini přicházejí a pokusit se je vymýtit. Případně postavit kamenolom a budovat hradby, které nepůjde zapálit.
Pokud se však Gobliny rozhodnete opět potlačit, může to rozlítit jejich krále. Ten se následně spojí s Orky a vyšle na město masivní armádu. O osudu města pak rozhodne jediná masivní bitva a po měsících budování může lehnout popelem. Na některých serverech tak v dané lokaci zůstane město, na jiných třeba opuštěná pláň. Rallying calls by se totiž podle vývojářů neměly opakovat.
Poslední mohykáni on-line her na hrdinyÚspěch titulu World of Warcraft způsobil žánrový boom. Výsledek však byl povětšinou katastrofální, a možství nových projektů se tak v posledních letech snížilo na minimum. Konkurencí EverQuest Next však může být on-line hra ze světa Elder Scrolls, jejíž koncept také působí lákavě (čtěte více). |